2021-03-21, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.tuebingen.de/tagesticket

Det här är ju alldeles fantastiskt bra! I staden Tübingen (Tyskland), finns det sex stationer där man kan snabbtesta sig alldeles gratis. Är man negativ, så får man ett dagspass - och kan gå på restaurang, bio, konsert, museum, teater, affärer och en massa annat kul! Tänk om våra politiker skulle ha samma stake! På det här sättet får man ju igång ekonomin igen också, men på ett smittsäkert sätt.

Bra att passet bara gäller den dagen man tagit testet, också - i många verksamheter får testen vara 48 eller till och med 72 timmar gamla, och på den tiden hinner det hända mycket.
Senast redigerad av Merwinna 2021-03-21 kl. 13:58.
Citera
2021-03-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, det kan vara en bra idé att låta fler få första dosen. Men vaccineringen går så långsamt att det likväl kommer att ta lång tid.

Det var inte slarv. Det var ett helt medvetet val att låta skidturisterna kliva in i Sverige, helt utan kontroll.
Eller när det första fallet kom till Jönköping. Tegnell sa att personen hade rest säkert och inte träffat några andra på resan hem och frivillig karantän på det sen.
Citera
2021-03-21, 13:56
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helt fel där är jag rädd. Framgångsrika läkemedel mot virus är sällsynta och tar decennier att forska fram. Det är inget att sätta stort hopp till i det här.

Finns det något i nuläget att sätta sitt hopp till då?

Det låter hemskt men Gieseckes uttalande om att låta det bränna igenom befolkningen, känns som det enda tänkbara för att vi någonsin ska få ett samhälle som tidigare. Ett par år av död och helvete, men sen är det över liksom tidigare pandemier. Så som det hanteras nu kommer pandemin pågå för en mycket mycket lång tid framöver. Rent krasst alltså - inget jag önskar men det ser ju inte bättre ut eftersom vi trots allt inte kan rå på detta?
Citera
2021-03-21, 13:57
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Helt fel där är jag rädd. Framgångsrika läkemedel mot virus är sällsynta och tar decennier att forska fram. Det är inget att sätta stort hopp till i det här.

Det finns läkemedel mot inflammationen. Det är inflammationen som är problemet.
Citera
2021-03-21, 14:00
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Det låter hemskt men Gieseckes uttalande om att låta det bränna igenom befolkningen, känns som det enda tänkbara för att vi någonsin ska få ett samhälle som tidigare. Ett par år av död och helvete, men sen är det över liksom tidigare pandemier. Så som det hanteras nu kommer pandemin pågå för en mycket mycket lång tid framöver. Rent krasst alltså - inget jag önskar men det ser ju inte bättre ut eftersom vi trots allt inte kan rå på detta?

Om du jämför viruset (fienden) med ett krig så ska vi alla lägga ned vapnen och låta fienden göra som den vill enligt det du nämner.
Citera
2021-03-21, 14:00
Medlem
Citat:
Det känns som mest logiskt ja. Men ändå ska vaccinerade bete sig som att de smittar och följa restriktioner.
Jag tror att smittotalen kommer att gå ner, när fler ä vaccinerade och då kan man släppa på restriktionerna.
Citera
2021-03-21, 14:04
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Om du jämför viruset (fienden) med ett krig så ska vi alla lägga ned vapnen och låta fienden göra som den vill enligt det du nämner.

Vi kan ju bevisligen inte göra särskilt mycket åt detta. Det är ett virus. Kommer ändra ståndpunkt när den dagen kommer då ett land som kommit långt i sin vaccinering, öppnar upp och lever på som vanligt.

Att öppna och stänga samhällen, ta bort restriktioner och återinföra dom om och om igen, leder endast till att förlänga lidandet.
Citera
2021-03-21, 14:05
Medlem
Citat:

Trots att jag är alarmist så är jag rätt övertygad om att vi kommer övervinna den här skiten med mrna-vacciner. De kan uppdateras rätt fort mot nya mutationer. Kanske blir jobbigt för tredje världen men för oss i väst är det rätt lugnt skulle jag tro.

Var och varannan är nu vaccinerad här i staden där jag bor. Åtminstone bland de lite äldre. Sjukhuset är numera nästan tomt på covidpatienter från vad jag hört.
Citera
2021-03-21, 14:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Våld i hemmen ökade och alkoholism ökade dock markant men sådant vill du naturligtvis inte veta av.
Länk och siffror, tack!
Citera
2021-03-21, 14:12
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Vi kan ju bevisligen inte göra särskilt mycket åt detta. Det är ett virus. Kommer ändra ståndpunkt när den dagen kommer då ett land som kommit långt i sin vaccinering, öppnar upp och lever på som vanligt.

Att öppna och stänga samhällen, ta bort restriktioner och återinföra dom om och om igen, leder endast till att förlänga lidandet.

Det finns inga empiriska bevis för hur detta kommer att utvecklas. Vill vi ha "bevis" så får vi helt enkelt vänta och se, men att ge upp och inte vidta åtgärder är inte hur mänskligheten ska agera om vi vill vinna denna kamp.

Att ta ett vaccin kan vara som att "skjuta sig i foten" eller rent av skjuta sig i huvudet. Ett vaccin kan med största sannolikhet inte vara säkert på något vis med så kort värdering av dess funktion.

Vi kan alltid (fortfarande) undvika smitta och spridning med andningsskydd och distansering.
Senast redigerad av Vasteras 2021-03-21 kl. 14:16.
Citera
2021-03-21, 14:13
Medlem
Citat:

Stort intag av vitaminer A-E, järn och magnesium stärker immunförsvaret.
Många som blivit allvarligt sjuka har nog varit undernärda på det.

Långa promenader och en hälsosam stil är med bra.
Citera
2021-03-21, 14:19
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Stort intag av vitaminer A-E, järn och magnesium stärker immunförsvaret.
Många som blivit allvarligt sjuka har nog varit undernärda på det.

Långa promenader och en hälsosam stil är med bra.

Det har väl också nämnts att vitamin-D kan minska risken för smitta. Man ska också vara försiktig med hur mycket vitaminer och mineraler man petar i sig, även vatten dödar om man dricker för mycket av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in