2021-03-21, 13:16
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, jag förstår att du fram emot det.

Du är lågt stående genom att uttala dig så!

För de med intellektet i behåll så kanske detta kan vara intressant läsning:
https://tyngre.se/artikel/forskning/information-kring-vaccinerna-mot-sars-cov-2-aka-coronaviruset/
Citera
2021-03-21, 13:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Läs dit eget inlägg igen där du verkar glömt vad du skrivit

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Vad pratar du om? Är du helt förvirrad? Varför skall JAG referera till någon form av empiri som bevis för att motbevisa ett påstående taget ur luften? OM han har någon tes får HAN bevisa den - det är inte upp till någon annan att motbevisa den.

Det Geert Vanden Bossche påstår är teoretiskt korrekt, men han brister i påståendet att vaccination leder till bibehållen eller till och med ökad replikering och därmed chanserna för nya mutationer. Det här är ingen nyhet. Det är fel. Hela den samlade vetenskapen vet om detta. Vaccinerna MINSKAR replikering och därmed smittspridning.

Vanden Bossche har fel och man behöver inte ens vara utbildad i ämnet för att inse det.
Citera
2021-03-21, 13:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du är lågt stående genom att uttala dig så!

För de med intellektet i behåll så kanske detta kan vara intressant läsning:
https://tyngre.se/artikel/forskning/information-kring-vaccinerna-mot-sars-cov-2-aka-coronaviruset/
Men du skrev ju att du väntar på att se eventuella bieffekter av vaccinen. Det var ju exakt vad du skrev, var det inte?

Din länk där var kanske inte så intressant annat än om man är intresserad av åsikter utan substans? Men alla har ju rätt att tycka, så kör på om du tycker den är ok!
Citera
2021-03-21, 13:20
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Minst en om året. Troligen 2-4. En vaccinering är helt värdelös inom några månader när viruset muterat. Vaccinationspassen som man nu på allvar håller på att ta fram i de flesta länder, som går ut på att man måste vara vaccienerad för att få tillgång till samhället, kommer med andra ord att behöva förnyas ett flertal gånger varje år. Alltså, 7 miljarder människor ska vaccineras flera gånger om året.

Detta är en fars utan dess like. Ge det ett år så kommer det vara obligatorisk vaccinering en gång i månaden. Och det kommer säkert inte stanna där heller.

Ja jag är benägen att hålla med. Var lite positiv i början till vaccin och såg ett slut på restriktioner och detta onormala liv som världens befolkning lever, men det känns ju helt åt helvete. Vi kommer få fortsätta leva på det här viset för all framtid, känns det som. Det spelar ingen roll om majoriteten är vaccinerad och smittan går ner, det ska vara munskydd på och avstånd, inga folksamlingar "utifall att".

Även de som är vaccinerade ska följa restriktionerna. Vid vilket annan sjukdom resonerar man så?? Ja, jag förstår att man vill få ner risken för allvarlig sjukdom och död, men sättet vi lever på det ska fortgå? Pandemin orsakar så många andra livsfarliga och förödande konsekvenser än enbart sjukdomen.

Jag har helt ändrat mig i vaccinationsfrågan - var öppen för att ta den tidigare av anledning att detta skulle få ett slut, men jag tänker inte välja att vaccinera mig när min tur kommer.
Citera
2021-03-21, 13:23
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar att det hela handlar om en fråga om definition där du tror att massvaccination betyder att man vaccinerar en majoritet av jordens befolkning på en månad och jag menar att det betyder att man vaccinerar en majoritet av jordens befolkning på 10 år.

Det är väl där vi skiljer oss, gissar jag...

Hehe då blir ju ditt påstående
Citat:
Geert Vanden Bossche har helt fel.
helt rätt vad gäller detta specifika uttalande. Dvs du säger rätt och fel samtidigt och nu har jag insett att du är ett troll tyvär
Citera
2021-03-21, 13:24
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Matti Sällberg har ju sagt att virusmängden minskar med en faktor 1000 hos en vaccinerad smittad, jämfört med en ovaccinerad smittad.

Det känns som mest logiskt ja. Men ändå ska vaccinerade bete sig som att de smittar och följa restriktioner.
Citera
2021-03-21, 13:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Finnar är ju väldigt lika svenskar, i det avseende jag diskuterar svenskar.

Skillnaden är att finnar och norrmän har levt geografiskt isolerat under lång tid, och utvecklat en kultur som romantiserar kring ensamhet. Stängda gränser är i deras natur. Det var väl typ 25% av finnarna som uppgav att deras livskvalitet ökade med lockdown.

Danskarna är däremot lite mer hetlevdrade kontinentala än vi andra, och har egentligen haft en helt annan approach mot corona än Finland och Norge. Det är snabba ryck, slakta alla minkar, testa varenda jävel, åka till Israel med en bunt sedlar för att grejja mer vaccin. Det är Mette "Tony Montana" Frederiksen som tittar allvarligt i kameran och pekar med hela handen.
Självmorden minskade markant under 2020 i jämförelse med tidigare år:

467 mot 651 året innan.
Citera
Medlem
Citat:

Skillnaden är att finnar och norrmän har levt geografiskt isolerat under lång tid, och utvecklat en kultur som romantiserar kring ensamhet. Stängda gränser är i deras natur. Det var väl typ 25% av finnarna som uppgav att deras livskvalitet ökade med lockdown.

Danskarna är däremot lite mer hetlevdrade kontinentala än vi andra, och har egentligen haft en helt annan approach mot corona än Finland och Norge. Det är snabba ryck, slakta alla minkar, testa varenda jävel, åka till Israel med en bunt sedlar för att grejja mer vaccin. Det är Mette "Tony Montana" Frederiksen som tittar allvarligt i kameran och pekar med hela handen.

Island, Danmark, Schweiz och Holland är också lyckligare än Sverige. I den mån det går att mäta lycka..
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med din utläggning. Sverige har 6x så många döda som Danmark, Finland ännu färre. Vår "strategi" har havererat, det är bara att konstatera. Nu verkar vi vara i ingången till en ny våg och nu får vi väl facit på om våra rekommendationer håller måttet och räcker till.
Citera
2021-03-21, 13:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Hehe då blir ju ditt påstående helt rätt vad gäller detta specifika uttalande. Dvs du säger rätt och fel samtidigt och nu har jag insett att du är ett troll tyvär
Skillnaden mellan dig och mig är dock att JAG kan referera till en hel bunte med studier som visar att vaccination minskar smittspridning.

Du får dock svårt att hitta motsvarande dokumentation som stöd för DITT (eller VDB's påstående).

https://www.cam.ac.uk/research/news/single-dose-of-pfizer-biontech-vaccine-reduces-asymptomatic-infections-and-potential-for-sars-cov-2

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2021/covid-19-vaccine-astrazeneca-confirms-protection-against-severe-disease-hospitalisation-and-death-in -the-primary-analysis-of-phase-iii-trials.html

På tal om troll...
Citera
2021-03-21, 13:27
Medlem
Var i världen har den sydafrikanska mutationen spridit sig mest?
I Sverige verkar det vara i dalarna och på Uppsala universitet den går mest framåt.
Citera
2021-03-21, 13:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja jag är benägen att hålla med. Var lite positiv i början till vaccin och såg ett slut på restriktioner och detta onormala liv som världens befolkning lever, men det känns ju helt åt helvete. Vi kommer få fortsätta leva på det här viset för all framtid, känns det som. Det spelar ingen roll om majoriteten är vaccinerad och smittan går ner, det ska vara munskydd på och avstånd, inga folksamlingar "utifall att".

Även de som är vaccinerade ska följa restriktionerna. Vid vilket annan sjukdom resonerar man så?? Ja, jag förstår att man vill få ner risken för allvarlig sjukdom och död, men sättet vi lever på det ska fortgå? Pandemin orsakar så många andra livsfarliga och förödande konsekvenser än enbart sjukdomen.

Jag har helt ändrat mig i vaccinationsfrågan - var öppen för att ta den tidigare av anledning att detta skulle få ett slut, men jag tänker inte välja att vaccinera mig när min tur kommer.

Vi behöver medicin för att hand om dessa som får cytokinstorm/inflammerade lungor. Allt som är antiinflammatoriskt hjälper nog till viss del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in