2021-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med din utläggning. Sverige har 6x så många döda som Danmark, Finland ännu färre. Vår "strategi" har havererat, det är bara att konstatera. Nu verkar vi vara i ingången till en ny våg och nu får vi väl facit på om våra rekommendationer håller måttet och räcker till.

Är rätt uppenbart att våra rekommendationen eller pandemilagen inte räcker till.

För i så fall skulle ju inte smittspridningen rusa, som den gör nu igen.
Citera
2021-03-21, 13:37
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vi behöver medicin för att hand om dessa som får cytokinstorm/inflammerade lungor. Allt som är antiinflammatoriskt hjälper nog till viss del.

Vaccin känns som ett osäkert kort för att få stopp på pandemin, likaså nedstängningar och restriktioner.
Det enda rätta är att lägga allt krut på att få fram mediciner som lindrar sjukdomen och gör den mer eller mindre ofarlig.
Citera
2021-03-21, 13:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Skillnaden mellan dig och mig är dock att JAG kan referera till en hel bunte med studier som visar att vaccination minskar smittspridning.

Du får dock svårt att hitta motsvarande dokumentation som stöd för DITT (eller VDB's påstående).

https://www.cam.ac.uk/research/news/single-dose-of-pfizer-biontech-vaccine-reduces-asymptomatic-infections-and-potential-for-sars-cov-2

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2021/covid-19-vaccine-astrazeneca-confirms-protection-against-severe-disease-hospitalisation-and-death-in -the-primary-analysis-of-phase-iii-trials.html

På tal om troll...

Antingen snackar du skit eller så har du någon fantastisk "spåkula" som du kan se framtiden i. Mitt förtroende för dina uttalanden är nu precis som med Sveriges regering, noll!
Citera
2021-03-21, 13:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Självmorden minskade markant under 2020 i jämförelse med tidigare år:

467 mot 651 året innan.

Våld i hemmen ökade och alkoholism ökade dock markant men sådant vill du naturligtvis inte veta av.
Citera
2021-03-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nja, finnar, alltså purfinnar , är väldigt olika svenskar. När en finne fick höra talas om social distansering och ge 2 meter avstånd till närmsta person så utbrister han; " perkele bara 2 meter!? " Vi finlandssvenskar är däremot avsevärt mera sociala djur men ändå inte i närheten av svenskens kramande till höger och vänster. Och värst är förstås invandrande kulturer med pussande och dansande och fan och hans moster. Samma problematik överallt men Finland har ju bara en bråkdel av Sveriges invandring vilket man tydligt ser i dödssiffrorna.
Jag pratade i ett större perspektiv än Norden. Överlag är de nordiska länderna ganska lika varandra, flankerat av Schweiz och Nederländerna:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Culture_Map_2017_conclusive.png

Även Sverige har ganska stor spridning från norr till söder. Ju längre norrut man kommer, desto mer blir svenskarna som finnar och norrmän.
Citera
2021-03-21, 13:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu är ju strategin att alla ska få en dos före att flera ska få två.
Detta tycker jag är en bra idé, en dos ger bra skydd. Vi måste skynda oss.

Ja, det kan vara en bra idé att låta fler få första dosen. Men vaccineringen går så långsamt att det likväl kommer att ta lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja många har varit förbannade på att dom fick komma in som
Smitthärdar, slarvigt av dom styrande.

Det var inte slarv. Det var ett helt medvetet val att låta skidturisterna kliva in i Sverige, helt utan kontroll.
Citera
2021-03-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vaccin känns som ett osäkert kort för att få stopp på pandemin, likaså nedstängningar och restriktioner.
Det enda rätta är att lägga allt krut på att få fram mediciner som lindrar sjukdomen och gör den mer eller mindre ofarlig.

Helt fel där är jag rädd. Framgångsrika läkemedel mot virus är sällsynta och tar decennier att forska fram. Det är inget att sätta stort hopp till i det här.
Citera
2021-03-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Island, Danmark, Schweiz och Holland är också lyckligare än Sverige. I den mån det går att mäta lycka..
De nordiska länderna, följt av Schweiz och Holland, är de "mest svenska" länderna i världen:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Culture_Map_2017_conclusive.png
Citera
2021-03-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, det kan vara en bra idé att låta fler få första dosen. Men vaccineringen går så långsamt att det likväl kommer att ta lång tid.

Det var inte slarv. Det var ett helt medvetet val att låta skidturisterna kliva in i Sverige, helt utan kontroll.

Dödstalen har ju minskat tack vare att många svaga har fått vaccinet.

Ja medvetet val att sprida coviden via turisterna.
Annars hade vi haft kontroller på flygplatsen.
Citera
2021-03-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De nordiska länderna, följt av Schweiz och Holland, är de "mest svenska" länderna i världen:

Det visste jag inte. Kul!
Citera
2021-03-21, 13:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Antingen snackar du skit eller så har du någon fantastisk "spåkula" som du kan se framtiden i. Mitt förtroende för dina uttalanden är nu precis som med Sveriges regering, noll!
Du får nog rikta dina anklagelser om skitsnack och "spåkula" till de forskare som genomfört de studier jag refererar till.

Att du inte har förtroende för empiri och forskning ligger kanske i din natur?
Citera
2021-03-21, 13:52
Medlem
Att folk demonstrerar i Sverige kan jag tycka är lite märkligt.
Vi har det bäst i hela västvärlden.
Men att de inte går helt banarnas i länder med utegångsförbud, förbud att vara mer än 10 km från m.m.
Lite väl drastiskt för att hindra folk från att bli förkylda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in