2021-03-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den tid som vanligtvis stressar polis menar du inte har dignitet?
Minst fyra kritiska dygn och det var spaningsmord.

Det är jävligt viktigt om offret är svårt skadat och kan ev lämna egen bevisning.

Första dygnet får man väl tänka att hon kan vara borta frivilligt. De väntade ju till framåt 11 för att se om hon dök upp på jobbet osv.

Sen gjordes ju en rad sök och annat dag 2 och 3. Dag fyra hittades hon på em.
På nätter så går de inga ”skallgångar” osv.

Min poäng var att mord har lösts även om brottsoffer legat döda i veckor.

Hur långt från caféet fanns L*isa H*olms kropp? Rätt nära.
Det tog fem dagar att hitta henne.
Det fallet är löst.

Alltså är det inte tiden här som varit det viktiga utan brister i att inte hitta andra spår.

Men ja det är annars super duper viktigt att hitta personer tidigt.
Citera
2021-03-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vilka datum var han ledig?
Fritt från minnet 17 eller 18.

Är det av stor vikt kan du få exakt datum i morgon.
Citera
2021-03-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Var väl jouråklagare m*ts B*rg? Trots att hund indikerade blod i dusch och tvättstuga. PS topsade och fick blodreagensi dusch och handfat, men allt skulle avbrytas. Genast.

Pga SDs kompis återvände till stationen och drog i lite trådar?

Du menar GS topsade bara så vi inte blandar ihop?
Citera
2021-03-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte hur många gånger detta har varit upp i tråden.

Jag är alldeles säker på att det är en trådsanning faktiskt. Under alla år som jag har varit med har varken jag själv hittat en källa, eller sett någon i tråden som kunnat visa sådan.

För mig är det sprunget ur en intervju med en granne som berättar i media om sin hund som drog mot planket innan kroppen hittades och en sammanblandning med att hundsöket inte resulterade i att man hittade kroppen. Chefen för hundenheten, Rupla intervjuades i media där han menade att kroppen hade kunnat hittats under andra förutsättningar.

Perter Springare hävdade i något reportage att han vid tiden av hans inträde i utredningen, trodde att man sökt typ "från brevlådan", dvs som jag uppfattade var att han själv avsade sig ansvaret där. Man kan väl tycka att han som spaningsledare ska kolla igenom vad som är gjort och inte gjort, även om han inte kan gå in på detaljnivå i varje persons arbetsuppgifter.

"Polisens spaningsledare, Peter Springare, har efter intern kritik om hur utredningen av mordet på en 45-årig kvinna hanterats blivit bortplockad. Enligt uppgifter till SVT Nyheter Örebro handlar kritiken både om vilka utredningsinsatser som sattes in vid försvinnandet, men också att han tog semester innan kroppen hittats."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Senare tror jag att MN tog tillbaka att anledningen till att PS petades hade att göra av misskötslel av ärendet,. Det kan ha varit en korrigerning som han nödgades, eller valde att göra med tanke på hur inflammerat petingen blev och hur stort det hela blev i media. Hela sanningen får vi nog aldrig riktigt veta, men PS var nog väldigt obekväm i organisationen, med mycket interna bråk där. Vi kan inte fastna i de diskussionerna.

Med en dåres envishet hävdar jag att jag läst en artikel av en hundförare som just gick vid planket med sin hund och tvingades avbryta. Han var övertygad att dom skulle hittat LW. Jag har dock letat förgäves efter denna. Det var foto på förare m hund. Ngn facktidskrift/mindre blaska.
Jag släpper detta NU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och kvalité som FuL inledningsvis innan semester?

Det intresserar mig med tanke på BP.

Jag söker fortfarande svar på när denna semester inleddes. Då blir jag lite klokare.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Den som verkligen skulle ifrågasätta är den som valde att inte skicka ut en patrull på skriken!

Och den/de som har gjort att sådan information inte automatiskt går till alla. Var det inte inskrivet i polisens händelserapport? Självklart skulle utredningen också kollat med LC och försökt få reda på om något ovanlig skett i närområdet sista dygnet.

Sen behandlades fallet som om hon försvunnit frivilligt, eller möjligtvis blivit bortförd först. Inte som ett mord.

Vem som satte dessa tankar i huvudet på polisen, kan man undra över?

#TeamÅsaHiding :boxingen:

Undrar också över den där lagen om 4 dygn ,det är ju för farao kritiska dygn ,så vad de vill med denna " personen är vuxen och har rätt till att vara försvunnen om den vill" -lag ,så kan ju det göra så att många försvunna faktiskt mister livet ingående.

DE gjorde ju likadant med den unga 22-åriga Patr*k Linf*ldt ,väntade dessa förbaskade dygn och han är fortfarande försvunnen i Hallsberg...

En annan sak som gör mig så ledsen är att mördaren vetat om att LW legat där bakom planket i ett antal dagar i värmen utan att ha ett uns ansvar inför barn och hundägare över vilket trauma de skulle fått om ifall de råkat gått på LW där i gräset....otroligt hemskt..
Senast redigerad av landbandy 2021-03-21 kl. 13:52.
Citera
2021-03-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Undrar också över den där lagen om 4 dygn ,det är ju för farao kritiska dygn ,så vad de vill med denna " personen är vuxen och har rätt till att vara försvunnen om den vill" -lag ,så kan ju det göra så att många försvunna faktiskt mister livet ingående.

DE gjorde ju likadant med den unga 22-åriga Patr*k Linf*ldt ,väntade dessa förbaskade dygn och han är fortfarande försvunnen i Hallsberg...

Nej, detta var klassat som människorov för böveln. Misstänkt han SD och HD och deras medhjälpare fegisen JG.
Citera
2021-03-21, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Den som verkligen skulle ifrågasätta är den som valde att inte skicka ut en patrull på skriken!

Och den/de som har gjort att sådan information inte automatiskt går till alla. Var det inte inskrivet i polisens händelserapport? Självklart skulle utredningen också kollat med LC och försökt få reda på om något ovanlig skett i närområdet sista dygnet.

Sen behandlades fallet som om hon försvunnit frivilligt, eller möjligtvis blivit bortförd först. Inte som ett mord.

Det går att hitta många om och men i den här spaningen.
Hur nån inte hittas förrän efter runt 4 dygn på den platsen övergår mitt förstånd.
Du har en, om möjligt, lika absurd händelse i Långshyttan. Där låg Th*rese inrullad i en matta under en skräphög i källaren och det var si och så med avspärrningar.
Där hade polis sökt genom huset.

Den som hittade henne långt senare var en skarp vovve som enbart skulle göra sök utomhus, det var de direktiv som hundföraren fått. Han "smet" iväg fr husse, in gm källardörren som stod på glänt och skallmarkerade.
Citera
2021-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte hur många gånger detta har varit upp i tråden.

Jag är alldeles säker på att det är en trådsanning faktiskt. Under alla år som jag har varit med har varken jag själv hittat en källa, eller sett någon i tråden som kunnat visa sådan.

För mig är det sprunget ur en intervju med en granne som berättar i media om sin hund som drog mot planket innan kroppen hittades och en sammanblandning med att hundsöket inte resulterade i att man hittade kroppen. Chefen för hundenheten, Rupla intervjuades i media där han menade att kroppen hade kunnat hittats under andra förutsättningar.

Perter Springare hävdade i något reportage att han vid tiden av hans inträde i utredningen, trodde att man sökt typ "från brevlådan", dvs som jag uppfattade var att han själv avsade sig ansvaret där. Man kan väl tycka att han som spaningsledare ska kolla igenom vad som är gjort och inte gjort, även om han inte kan gå in på detaljnivå i varje persons arbetsuppgifter.

"Polisens spaningsledare, Peter Springare, har efter intern kritik om hur utredningen av mordet på en 45-årig kvinna hanterats blivit bortplockad. Enligt uppgifter till SVT Nyheter Örebro handlar kritiken både om vilka utredningsinsatser som sattes in vid försvinnandet, men också att han tog semester innan kroppen hittats."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Senare tror jag att MN tog tillbaka att anledningen till att PS petades hade att göra av misskötslel av ärendet,. Det kan ha varit en korrigerning som han nödgades, eller valde att göra med tanke på hur inflammerat petingen blev och hur stort det hela blev i media. Hela sanningen får vi nog aldrig riktigt veta, men PS var nog väldigt obekväm i organisationen, med mycket interna bråk där. Vi kan inte fastna i de diskussionerna.

Tack för info som hr en klokare här. Ja alltså jag vill mest veta vad som är sanningen då det pratas så mycket om misskötsel innan omplacering. Vad är skillnaden mot att leta efter andra personer som varit borta och hittats senare än LW?

Är det att hon var så nära som skon klämmer kan man tänka? Att det är lite pinsamt?
Och var PS räddningsledare vid EFP?

Nån på teknikska avdelningen hade ju kunnat komma på att kika i Google tidslinje så hade hon varit hittad inom nån minut.
”Skuggan” faller över flera här.
Citera
2021-03-21, 13:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Man bedömde som människorov rätt snart, vilket är hyfsat vettigt. Man tar höjd för att hon kan vara vid liv och därigenom får man mer resurser att söka och spana jämfört med mordmisstanke (där man principiellt begränsas i någon mån till den som ev. är misstänkt i någon grad).

Du uttrycker dig som att du tycker det varit bättre att sätta mordmisstanke, om man bortser från att man inte hade tillräckligt för att med någon styrka kunna se hene som dödoch dessutom mördad, på vilket sätt tänker du att utredningen initialt skulle gynnats av att välja misstanke om mord istället för människorov? Man får ju mer befogenheter i möjligheten att rädda liv jämfört med att klara upp ett brott.
Citera
2021-03-21, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Första dygnet får man väl tänka att hon kan vara borta frivilligt. De väntade ju till framåt 11 för att se om hon dök upp på jobbet osv.

Sen gjordes ju en rad sök och annat dag 2 och 3. Dag fyra hittades hon på em.
På nätter så går de inga ”skallgångar” osv.

Min poäng var att mord har lösts även om brottsoffer legat döda i veckor.

Hur långt från caféet fanns L*isa H*olms kropp? Rätt nära.
Det tog fem dagar att hitta henne.
Det fallet är löst.

Alltså är det inte tiden här som varit det viktiga utan brister i att inte hitta andra spår.

Men ja det är annars super duper viktigt att hitta personer tidigt.
Lägg ner. LH var flera km fr utgångspunkt intryckt i ett trångt skåp på en bondgård.

MSO och missing people i systematiskt sök under ledning av polis.
Citera
2021-03-21, 13:57
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Nej, detta var klassat som människorov för böveln. Misstänkt han SD och HD och deras medhjälpare fegisen JG.

Ja vad skulle polisen tro i detta ?
Inte ofta detta händer så för polisen blev det ju en gissning i början..

Eller vad anser Du i det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in