• 1
  • 2
2021-03-21, 11:48
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har stött på ordet semolina och jag blir inte klok på vad det är. Enligt Wikipedia är det mjöl av kli och grodd från olika sädesslag. Men när man kollar produkter som det står semolina på är det vanligt durummjöl utan fullkorn, alltså utan kli och grodd.

Alltså, vad fan är semolina?!
Citera
2021-03-21, 11:53
Medlem
Det är mannagryn
Citera
2021-03-21, 11:55
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har stött på ordet semolina och jag blir inte klok på vad det är. Enligt Wikipedia är det mjöl av kli och grodd från olika sädesslag. Men när man kollar produkter som det står semolina på är det vanligt durummjöl utan fullkorn, alltså utan kli och grodd.

Hittade detta på Wikipeda:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Semolina

Håller med dig - aningens förvirrande!
Citera
2021-03-21, 12:26
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Då du verkar vara Samhallsmaterial så hjälper jag dig med Google.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Semolina
Citera
2021-03-21, 14:04
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Det är mannagryn oftast fin lika fin som vanligt vetemjöl. Jag använder semolina till utbakning för pizza tex.
Citera
2021-03-21, 14:15
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Det är mannagryn oftast fin lika fin som vanligt vetemjöl. Jag använder semolina till utbakning för pizza tex.

Vad ger det för fördelar framför vanligt vetemjöl?

Vad kan man annars med fördel använda semolina till?
Citera
2021-03-21, 17:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara

Roman style gnocchi är gott som attan.
Citera
2021-03-22, 09:38
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Roman style gnocchi är gott som attan.

Nu kanske jag har helt fel här.. men gnocchi får mej att tänka på potatis?

Är det kanske "Roman style" som står för semolinabaserat eller är det jag som är ute och cyklar?
Citera
2021-03-22, 09:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nu kanske jag har helt fel här.. men gnocchi får mej att tänka på potatis?

Är det kanske "Roman style" som står för semolinabaserat eller är det jag som är ute och cyklar?
Ja, och detta är en äldre rätt som jag förstått det.
Du gör en typ av mannagrynspudding, som du sen gratinerar i ugnen med parmesan eller pecorino.

Varför jag testade roman style gnocchi var pga jag såg det på triple D, och hur Guy stod alltid och åmade sig över dessa gnocchi´s och hur goda de var jämt.
Så jag gjorde dessa på ett kalas för gäng år sedan, och det var unisont nått de älskade alla.
Till detta serverade jag kyckling och en marsala sås med champinjoner.

Men måste tillstå att säga den kräver lite av en, då det var rätt besvärligt att få till rätt konsistens.
Känner lite att kanske de svenska mannagrynen vi har inte riktigt fungerar bra för rätten, men det fungerar såpass bra att det blir väldans gott ändå.

Ska faktiskt idag troligtvis göra en batch potatis gnocchi´s, med en enkel tomatsås och kanske kryddad med basilika, kan bli imorgon också, men definitivt väldigt snart.

Edit:
Det är en del smör också i gratineringen.
Senast redigerad av klyban 2021-03-22 kl. 09:58.
Citera
2021-03-22, 12:18
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, och detta är en äldre rätt som jag förstått det.
Du gör en typ av mannagrynspudding, som du sen gratinerar i ugnen med parmesan eller pecorino.

Varför jag testade roman style gnocchi var pga jag såg det på triple D, och hur Guy stod alltid och åmade sig över dessa gnocchi´s och hur goda de var jämt.
Så jag gjorde dessa på ett kalas för gäng år sedan, och det var unisont nått de älskade alla.
Till detta serverade jag kyckling och en marsala sås med champinjoner.

Men måste tillstå att säga den kräver lite av en, då det var rätt besvärligt att få till rätt konsistens.
Känner lite att kanske de svenska mannagrynen vi har inte riktigt fungerar bra för rätten, men det fungerar såpass bra att det blir väldans gott ändå.

Ska faktiskt idag troligtvis göra en batch potatis gnocchi´s, med en enkel tomatsås och kanske kryddad med basilika, kan bli imorgon också, men definitivt väldigt snart.

Edit:
Det är en del smör också i gratineringen.

Det låter väldigt gott!

Min syrra pratar ofta om sina goda hemgjorda potatisgnocchis, därför jag kopplat ihop det med potatis. Tyvärr har jag inte fått äran att smaka dem än..

Ja det låter ju lite komplicerat att göra med semolina.
Om du skulle råda en nybörjare, skulle du rekommendera potatis då?
Citera
2021-03-22, 12:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det låter väldigt gott!

Min syrra pratar ofta om sina goda hemgjorda potatisgnocchis, därför jag kopplat ihop det med potatis. Tyvärr har jag inte fått äran att smaka dem än..

Ja det låter ju lite komplicerat att göra med semolina.
Om du skulle råda en nybörjare, skulle du rekommendera potatis då?
Bra fråga vilket som är enklast.
Men minst arbete med potatis gnocchis skulle jag säga, då roman style har en del moment mer.

Detta är rätter som man behöver några gånger att komma in i känns det som.
Och hade faktiskt aldrig hört talas om roman style före Guy Fieri´s program, så jag har också bara tänkt på dessa potatis gnocchis innan.

Men skulle inte påstå att roman style är direkt svårt, simpel sagt är det en mannagrynspudding som man sen gratinerar med smör och parmesan.
Citera
2021-03-23, 19:19
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:

Utbakning med pizza blir lättare även när man drar upp pizzan på spaden. Det blir som typ rullgrus vanligt vetemjöl sitter fast samt vetemjöl under pizzan blir bränt och inte gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in