Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Gjorde igår jag och polarna, och brottas än med få till formen.
Och man kan undra varför nått så enkelt kan vara så svårt och rulla upp, men ska försöka fixa nått verktyg till detta och verkar som en bräda med räfflor är det som en del använder.
Gjort ca 5-6ggr till sen senast och just för öka min teknik och få till dom bra.
Mitt svar för få dom bra som recept och metod, det är att koka hel potatis med skalet på, och mjölig potatis.
Koka dom rätt mjuka, skala dom och pressa dom med potatispress, sen låter jag det vara i 5min och ånga av och kallna.
Använder Tipo 00 mjöl och ~10% av potatisens vikt i mjöl.(har kommit till den punkten att jag kan sluta väga mjölet snart.)
Sen river svartpeppar över potatisen, muskot och salt lagom till mängden potatisen och mjölet såklart.
Hackar med degskrapan hackar in mjölet lätt, sen knådar jag tills det det börjar bli en deg, och man kan rulla utan att det blidas luftfickor.
Det tar typ 5-10min och beroende på hur du knådar.
Sen delar dom i ~1,5cm bitar, och här kommer det svartsjuk på nått extremt enkelt(ja, man kan tycka det.)
Och det är att rulla dom och få räfflorna och lika bitar, men efter mina försök går det bra bättre, men gissar jag behöver säkerligen 30ggr till för var helt säker på att få dom hyfsat liknande.
Sen kokar jag dom i saltat vatten, gnocchin lätt i mjöl för de inte fastnar i varandra.
Och så fort de flyter, så åker de i den blandning man har och får ett rusk eller två.
Och nu måste jag säga att smakmässigt är de otroligt bra.
Jag har gjort en del försök under åren och utan egentligen bry mig hur det är gjort.
Nu följt recepten med potatis, mjöl och kryddor enbart och måste säga de är mycket goda.
Kan bli nästa pulled pork faktiskt, så goda kan de bli, kanske tom godare.