• 1
  • 2
2021-03-23, 20:06
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Då du verkar vara Samhallsmaterial så hjälper jag dig med Google.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Semolina

Jag tror att JustZlatan bara sitter hemma och tänker högt och att det är hans Google Assistant som postar trådarna.
Citera
2021-03-24, 16:18
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Utbakning med pizza blir lättare även när man drar upp pizzan på spaden. Det blir som typ rullgrus vanligt vetemjöl sitter fast samt vetemjöl under pizzan blir bränt och inte gott.

Smart! Ja bränt vetemjöl har man ju varit med om.

Blir nog till att införskaffa lite semolina innan nästa pizzabak
Citera
2021-03-24, 16:22
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bra fråga vilket som är enklast.
Men minst arbete med potatis gnocchis skulle jag säga, då roman style har en del moment mer.

Detta är rätter som man behöver några gånger att komma in i känns det som.
Och hade faktiskt aldrig hört talas om roman style före Guy Fieri´s program, så jag har också bara tänkt på dessa potatis gnocchis innan.

Men skulle inte påstå att roman style är direkt svårt, simpel sagt är det en mannagrynspudding som man sen gratinerar med smör och parmesan.

Tack!

Jag ska nog börja med potatisgnocchis när det blir dags för gnocchi time: )
Citera
2021-03-24, 18:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Tack!

Jag ska nog börja med potatisgnocchis när det blir dags för gnocchi time: )
Återkom med resultat, vet att man lyckas bra ibland och andra inte alls lika bra.

Lustigt nog såg jag Jamie Oliver göra gnocchi´s i en av sina program idag, och han sparade skalet på.
Det borde ju göra gnocchin mer smakrik, undra om de gör så ibland i Italien också.
Citera
2021-03-25, 22:33
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Smart! Ja bränt vetemjöl har man ju varit med om.

Blir nog till att införskaffa lite semolina innan nästa pizzabak

Ja absolut!

Många italienare gör på det viset.

Finns en bra grupp på Fejjan just angående om hemma pizza. Pizza, råd och recept

https://www.facebook.com/groups/1921...584/?ref=share
Citera
2021-03-27, 12:49
Medlem
namataras avatar
Citat:
Återkom med resultat, vet att man lyckas bra ibland och andra inte alls lika bra.

Lustigt nog såg jag Jamie Oliver göra gnocchi´s i en av sina program idag, och han sparade skalet på.
Det borde ju göra gnocchin mer smakrik, undra om de gör så ibland i Italien också.

Jag lovar att återkomma med resultat, kan däremot inte lova när jag kommer få tummen ur
Citera
2021-03-27, 12:51
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Ja absolut!

Många italienare gör på det viset.

Finns en bra grupp på Fejjan just angående om hemma pizza. Pizza, råd och recept

https://www.facebook.com/groups/1921...584/?ref=share

Jag får tacka så mycket även om jag inte använder facebook. Men just alla grupperna gör att jag ibland blir sugen på att skaffa ett konto eller återuppliva mitt gamla från 2009.
Citera
2021-03-27, 12:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag lovar att återkomma med resultat, kan däremot inte lova när jag kommer få tummen ur
Gjorde igår jag och polarna, och brottas än med få till formen.
Och man kan undra varför nått så enkelt kan vara så svårt och rulla upp, men ska försöka fixa nått verktyg till detta och verkar som en bräda med räfflor är det som en del använder.
Citera
2021-04-08, 19:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Gjorde igår jag och polarna, och brottas än med få till formen.
Och man kan undra varför nått så enkelt kan vara så svårt och rulla upp, men ska försöka fixa nått verktyg till detta och verkar som en bräda med räfflor är det som en del använder.
Gjort ca 5-6ggr till sen senast och just för öka min teknik och få till dom bra.

Mitt svar för få dom bra som recept och metod, det är att koka hel potatis med skalet på, och mjölig potatis.
Koka dom rätt mjuka, skala dom och pressa dom med potatispress, sen låter jag det vara i 5min och ånga av och kallna.
Använder Tipo 00 mjöl och ~10% av potatisens vikt i mjöl.(har kommit till den punkten att jag kan sluta väga mjölet snart.)
Sen river svartpeppar över potatisen, muskot och salt lagom till mängden potatisen och mjölet såklart.
Hackar med degskrapan hackar in mjölet lätt, sen knådar jag tills det det börjar bli en deg, och man kan rulla utan att det blidas luftfickor.
Det tar typ 5-10min och beroende på hur du knådar.
Sen delar dom i ~1,5cm bitar, och här kommer det svartsjuk på nått extremt enkelt(ja, man kan tycka det.)
Och det är att rulla dom och få räfflorna och lika bitar, men efter mina försök går det bra bättre, men gissar jag behöver säkerligen 30ggr till för var helt säker på att få dom hyfsat liknande.

Sen kokar jag dom i saltat vatten, gnocchin lätt i mjöl för de inte fastnar i varandra.
Och så fort de flyter, så åker de i den blandning man har och får ett rusk eller två.

Och nu måste jag säga att smakmässigt är de otroligt bra.
Jag har gjort en del försök under åren och utan egentligen bry mig hur det är gjort.
Nu följt recepten med potatis, mjöl och kryddor enbart och måste säga de är mycket goda.
Kan bli nästa pulled pork faktiskt, så goda kan de bli, kanske tom godare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in