2021-03-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Inget alls, men har inte i diskussionen att göra.

Jo, för man kan kombinera energianvändningen från fler än en källa och på så vis dra nytta av solcellet utan att ENBART använda solceller och därmed driva runt både bil och hus och allt vad fan man vill ha el till.
Citera
2021-03-21, 01:02
Medlem
Har nog ingen i närhet som sagt något liknande snarare har det varit tvärtom att alla är skeptiska till solceller/elbilar o allt det nya och dä är jag ändå hyffsat ung
Citera
2021-03-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
solceller på taket är ingen dum idé, taket står ju bara där... och har man räd med investeringen soblar det svarta siffror efter 8-10 år med dagens elpriser.... och dom kommer inte sjunka framtiden.

Sen är verkningsgraden i resten av systemet rätt hög, så fort fotonerna blivit elektroner i dom i dag ganska kassa solcellerna.... en bra spänningsomvandlare har +95% verkningsgrad, laddaren lika så och Li-ion-cellerna har över 99% coulombic efficiency så den totala verkningsgraden när du förbrukar energi från ditt batteri är närmare 90% om man räknar från energi ut från solceller via lagring.

Sant men
Ännu har ingen tagit upp att november t.o.m.februari ger dessa solpaneler ytterst lite beroende på lite sol, solvinkel och snö. Min 10kw-anläggning med 27-graderstak helt i söder kan ge mycket el sommartid, 50-70 kWh per dag (i januari blir det kanske 7kWh totalt) och det är ju bra om man äger Eon eller har elbil och jacuzzi men matlagning och annat trevligt kräver stora och dyra batteribankar då det utförs efter arbetstid när solens vinkel är fel. Egentligen är en solpanelanläggning utan batteribank helfel då minsta moln ger köp av ev förbrukning trots stor dygnsproduktion. Det mäts i realtid inte per dygn eller år.
MEN, kul är det ! och slösar med el sommartid gör man men se upp, för minsta moln gör att man plötsligt köper tokdyr el av Eon men säljer överskottet billigt till dem + sjukt höga nätavgifter.
Med stor batteribank kan ni med 10kW solpaneler bli i stort sett självförsörjande slutet av mars till mitten september men det kostar så mycket att man då inte har råd med elbil tyvärr.
Citera
2021-03-21, 01:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ännu har ingen tagit upp att november t.o.m.februari ger dessa solpaneler ytterst lite

Jag skulle vilja hävda att jag tog upp det - det var lite poängen med tråden. Men när jag åter-läser formuleringarna, så var det kanske inte så.

Citat:
för minsta moln gör att man plötsligt köper tokdyr el av Eon men säljer överskottet billigt till dem + sjukt höga nätavgifter.
Med stor batteribank kan ni med 10kW solpaneler bli i stort sett självförsörjande slutet av mars till mitten september men det kostar så mycket att man då inte har råd med elbil tyvärr.

Det där är intressant. Så .. utan personliga uppgifter, hur mycket betalade du och hur mycket pungslår Eon dig på av det du producerar? För självklart ska dom tjäna mer på det än du. Du skrev att dina kWh från dom är dyra - kunde man inte i en ideal värld tänka sig att dom betalar dig det du betalar dom?

Att det inte fungerar så visste jag ju - men inte siffrorna. Kan du dela med dig lite?
Citera
2021-03-21, 01:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Nä, solceller är för nybörjare,, du ska naturligtvis driva bilen med vindturbiner! För det geniala i det är just att ju fortare du kör desto mer snurrar vindturbinerna av vinddraget och då alstrar de förstås mer ström till batteriet, och det är ju precis vad man behöver när man kör bilen lite fortare än normalt
https://youtu.be/bkcn8ZkvKKc?t=14 <---

Tja, detta briljanta förslag har ju redan tagits upp i riksdagen av en stor tänkare.
https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
Citera
2021-03-21, 01:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Tja, detta briljanta förslag har ju redan tagits upp i riksdagen av en stor tänkare.

Vinner man nåt om man gissar V eller MP? Har inte en aning om vem den var, men han borde gått under jorden de närmaste 200 åren ...
Citera
2021-03-21, 01:38
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja hävda att jag tog upp det - det var lite poängen med tråden. Men när jag åter-läser formuleringarna, så var det kanske inte så.

Det där är intressant. Så .. utan personliga uppgifter, hur mycket betalade du och hur mycket pungslår Eon dig på av det du producerar? För självklart ska dom tjäna mer på det än du. Du skrev att dina kWh från dom är dyra - kunde man inte i en ideal värld tänka sig att dom betalar dig det du betalar dom?

Att det inte fungerar så visste jag ju - men inte siffrorna. Kan du dela med dig lite?

Eon betalar marknadsmässiga priset vilket är mycket lågt sommartid när solpanelerna producerar bra men jag betalar köpt el enligt kontrakt som kan vara bundet och då beräknas det ju för vinterfallet eller rörligt. Det hade varit bra med två abonnemang (2 mätare) och kört rörligt sommartid.
Vad värre är och det kommer snart att ifrågasättas, det är fasta kostnader för säkringen då elbilsladdning ska ske fort dvs stora amperebehov blir aktuellt.
Eftersom man mäter realtid så "måste" man ha batteribank annars blir det köpt el trots sol nästan hela tiden. Bara nästan ger Eon klirr i kassan.
Citera
2021-03-21, 01:51
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Vinner man nåt om man gissar V eller MP? Har inte en aning om vem den var, men han borde gått under jorden de närmaste 200 åren ...

Han är vänsterpartist.

Han hävdar numera att han egentligen menade något helt annat, eller nåt.
Citera
2021-03-21, 01:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Eftersom man mäter realtid så "måste" man ha batteribank annars blir det köpt el trots sol nästan hela tiden. Bara nästan ger Eon klirr i kassan.

Så kommer det där nånsin betala sig, eftersom du då egentligen bara kan driva AC'n och frysen? Inte nån vintervärmen, knappast nån billaddare, troligen inte tv/dator .. ?
Citera
2021-03-21, 01:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Han hävdar numera att han egentligen menade något helt annat, eller nåt.

Ok, låter som en tisdagspolitiker. Kunde varit vilken färg som helst, alltså.
Citera
2021-03-21, 02:38
Medlem
salvelinuss avatar
Solceller i norden funkar fint på sommarstugor, båtar etc där man vill hålla en frys och telefonladdare igång.
Stabil ström utan rörliga delar även under mulna förhållanden,
men verkningsgraden är kass i förhållande till yta.

På ett hustak, säg 16 X 3 meter så uppnås i bästa fall en genomsnittseffekt av 2500 watt i Norrland,
detta kan driva en hårtork samt en frys, eller en elpanna på reservläget
Citera
2021-03-21, 06:54
Medlem
Alltid intressant med ämnen som tangerar vänsterns ( MP är extrem vänster och ingår naturligtvis ) hjärtefrågor och energi verkar ingå så länge debatten hålls om någon form av enhörningar ( aldrig Torium ). Finns ett antal vetenskapliga undersökningar som ger vid handen att solpaneler inte fungerar ekonomiskt i länder som t.ex. England ( så kan det i alla fall ge en fingervisning om Svedala ). Är solpaneler vanliga i Spanien och Italien, kan ni fundera på medans ni försöker avvärja aggressiva svar från tonåringarna som minsann lärt sej i skolan att sol och vind är svaret på alla energi frågor. Själv bor jag i vad många här skulle kalla paradiset, och mycket nära ekvatorn i tropikerna. Är det många som installerar solpaneler här? Nix. Räknade själv, och visst skulle jag kunna köra ac,n på solel. Skulle betala sej på runt 3 år, men då saknar jag ac för 4 timmar kvällstid, då det är extra kladdigt efter en varm dag.
Fortsätter man räkna och inkluderar batterier, som håller 3-4 år och är svindyra, sträcker sej beräkningarna, för att uppnå vinst, långt bortom horisonten. Vill man göra en förlust affär men känna sej oberoende, blir det enklare att köpa ett diesel aggregat, vilket är vanligt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in