Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Det du helt missar i dina tankar är att dessa diskussioner gäller som ett komplement till vanlig laddning.
Jag skrev ingenstans om nåt komplement .. eller laddning. Jag skrev om vad du kan förvänta dig av solceller. Punkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Om några år är verkningsgraden kanske 50% vilket istället ger 95 KWh i ditt exempel.
Det vet vi ingenting om - och hur de kommer kosta. Det exemplar av solceller som klarar 40% idag är mycket, mycket komplicerade strukturer och ingenting för massproduktion. Återigen - framtiden var inte målet för mitt initiala inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Är du ens allvarlig med ditt exempel eller är du såhär dum i huvudet? Vilka tesla-ägare förutom taxichaufförer kör sina 60 mil (100Kwh) VARJE DAG?
Jag kör själv elbil och arbetar som projektledare i hela Mälardalen.
Vad har det med saken att göra vad du kör varje dag? Du lyckas inte tömma en Tesla och du är stolt över det? Jag är glad för dig. Men hur är det relevant? Solceller på taket på din Tesla kommer inte låta dig göra ditt jobb - var det inte det vi pratade om?
Att du drar iväg om vad du gör och hur bra du inte kör slut på batterier? Detta var inte en tråd om Tesla. Det finns nog många. Stick och gnäll i dom.
Det jag skrev var att lokal energiproduktion - mycket lokal, solceller på taket - inte klarar nånting alls. Sen accepterade jag att ämnet eskalerade till personlig produktion av energi och att det ändå inte räcker till personlig förbrukning. Nu kommer du in och yappar om att man minsann inte kan köra slut på en Tesla per dag (vilket är bevisligen falskt, eller dom hade inte byggt laddstationer överallt).
Så vad vill du ha sagt, egentligen?