2021-03-18, 19:43
Medlem
Oljepriset stendör, ner 7% nu. Undrar vad det får för konsekvenser förutom att skullfucka mina LUNE
Citera
2021-03-18, 19:52
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Oljepriset stendör, ner 7% nu. Undrar vad det får för konsekvenser förutom att skullfucka mina LUNE
Är väl Putin eller nån tosig sandneger som har skruvar på kranen. Är inte rasist men hatar olja av dessa anledningar och har bara lite Equinor just nu. Norrbagar är ok.
Citera
2021-03-18, 20:54
Medlem
Zneekahs avatar
Deppig minusdag men kul att se att det finns lite mer stabilitet i stål och koppar än i mycket annat man har. Ordnade för nån dag sen 10% lånmöjlighet via avanza men jag spar den livlinan ett tag till. Shoppade upp det ordinarie löskrutet lite tidigt idag igen tydligen men jaja, det löser sig !
Citera
2021-03-19, 06:22
Medlem
bajssprutans avatar
Ja det var en tråkig stängning. Är väl ränteoron som rör till det.
Antagligen kommer det att ge fina köplägen i guld framöver.
Vi var nog minst drabbade av smällen, alla råvaror dök lite snabbt.
Citera
2021-03-19, 17:00
Medlem
bajssprutans avatar
Ser helt allright ut just nu faktiskt. Artikel av Pär Ståhl idag om att investera i råvaror.
Pratas om gruvor och både BHP och Rio tinto nämns. Dock missar han sitt efternamn till trots stålet.
Räknar med att det låter likadant i amerikanska medier just nu.

Snart kommer the tendieman! Om det utlovade börsraset pga gme uteblir då.

Screenshot på framsidan av MetalBulletin
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-19 kl. 17:06.
Citera
2021-03-19, 17:22
Medlem
Nu är inte detta nån frän gruva eller så men har under ca 1-2v tid noterat att det gått och blivit svårt få tag i vanlig hederlig OSB board (standard spånskiva man bygger väggar med)

3 Bygghandlare i stan har helt tvärslut och på kontoret hävdade dem att det var slut i hela Sverige/brist i Europa.
Sista handlaren jag var till tjåla om att bristen berodde på att tillverkningen i Rumänien? inte i närheten är miljövänlig och att export hit blivit strypt pga alla nya krav,
var tydligen bara något/några företag i Usa/Kanada som klarade dessa krav..

Har inte luskat så mycket mer i det men nån kanske vet/vill veta mer

Är väl sent ute när man märker det i butiken och genererar kanske inte ens ett avtryck i graferna men var som sagt mest en "intressant" sak jag noterade när jag jagat skivor hela dagen och fick tigga åt mig spillet vid skivsågen.
Senast redigerad av nranelaH 2021-03-19 kl. 17:29.
Citera
2021-03-19, 17:35
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nranelaH
Nu är inte detta nån frän gruva eller så men har under ca 1-2v tid noterat att det gått och blivit svårt få tag i vanlig hederlig OSB board (standard spånskiva man bygger väggar med)

3 Bygghandlare i stan har helt tvärslut och på kontoret hävdade dem att det var slut i hela Sverige/brist i Europa.
Sista handlaren jag var till tjåla om att bristen berodde på att tillverkningen i Rumänien? inte i närheten är miljövänlig och att export hit blivit strypt pga alla nya krav,
var tydligen bara något/några företag i Usa/Kanada som klarade dessa krav..

Har inte luskat så mycket mer i det men nån kanske vet/vill veta mer

Är väl sent ute när man märker det i butiken och genererar kanske inte ens ett avtryck i graferna men var som sagt mest en "intressant" sak jag noterade när jag jagat skivor hela dagen och fick tigga åt mig spillet vid skivsågen.
Det är en väldigt intressant observation, och det passar in i hela grejen med ökade miljökrav och grönt stål.

Jag duckade coronaraset eftersom jag sålde när det började bli dåligt med grejer i hyllorna på Ahlsell i början av Februari så observationer ur verkligheten är bra indikatorer.

Vi hade en skrothandlare i tråden som vittnade om att kineserna köper allt och priserna rusar.
Det bara svämmar in vittnesmål från verkligheten om prishöjningar på subredditen jag läser.
Takläggare jag känner som vittnar om rusande priser på plåt.
Pappersmassa går upp i pris, virke, rubbet.

Jag är jävligt säker på det här.

När Q1-rapporterna börjar komma blir det rally.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-19 kl. 17:37.
Citera
2021-03-19, 18:25
Medlem
Kaffet är ju en råvara som rör sig i tydliga två-årscykler. När kaffeträden har levererat en god skörd så kliver de in i "träda" nästkommande år för att vila och återhämta sig. Det leder till naturliga svängningar i kaffeproduktionen.

Just nu ser prognoserna ut att falla ut på nedsidan för produktionen. Den väntas falla med 30-40 % i år pga torka. Skeptiker menar på att det har kommit regnfall längs hela bältet kring Minas Gerais, men de förstår inte att skadan redan är skedd. Att det regnar nu spelar ingen roll eftersom kaffeträden redan påverkats negativt. Så marknaden väntar på resultat från skörden och då tror jag att det kan gå snabbt. Samtidigt har BRL/USD bottnat vilket är positivt för det långsiktiga priset på KC.

Min egna prognos för kaffepriset pekar på en minsta target på 162-168 cents/pound. Mitt högre spann ligger på 211-234 cents/pound.

Brasilien är världens största producent av arabicabönor och de påbörjar sin skörd i maj och den pågår under juni, juli och augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ja det var en tråkig stängning. Är väl ränteoron som rör till det.
Antagligen kommer det att ge fina köplägen i guld framöver.
Vi var nog minst drabbade av smällen, alla råvaror dök lite snabbt.
Citera
2021-03-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det är en väldigt intressant observation, och det passar in i hela grejen med ökade miljökrav och grönt stål.

Jag duckade coronaraset eftersom jag sålde när det började bli dåligt med grejer i hyllorna på Ahlsell i början av Februari så observationer ur verkligheten är bra indikatorer.

Vi hade en skrothandlare i tråden som vittnade om att kineserna köper allt och priserna rusar.
Det bara svämmar in vittnesmål från verkligheten om prishöjningar på subredditen jag läser.
Takläggare jag känner som vittnar om rusande priser på plåt.
Pappersmassa går upp i pris, virke, rubbet.

Jag är jävligt säker på det här.

När Q1-rapporterna börjar komma blir det rally.

Hehe japp, det börjar ju bli riktigt intressant detta. Glad att jag snubblade in på fb igen och speciellt till denna tråd, tack för den👍

Har också noterat en ändring kring skrothandlare här, verkar hålla på mer grejer själva/lägga på nån sorts regnig dag hylla..

Kan ju inte heller blunda för ligorna som stryker runt och kapar loss o kränger katalysatorer från bilar för att de är så jävla dyra, innehåller väl bl.a rodium och palladium.
Citera
2021-03-19, 20:30
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Kaffet är ju en råvara som rör sig i tydliga två-årscykler. När kaffeträden har levererat en god skörd så kliver de in i "träda" nästkommande år för att vila och återhämta sig. Det leder till naturliga svängningar i kaffeproduktionen.

Just nu ser prognoserna ut att falla ut på nedsidan för produktionen. Den väntas falla med 30-40 % i år pga torka. Skeptiker menar på att det har kommit regnfall längs hela bältet kring Minas Gerais, men de förstår inte att skadan redan är skedd. Att det regnar nu spelar ingen roll eftersom kaffeträden redan påverkats negativt. Så marknaden väntar på resultat från skörden och då tror jag att det kan gå snabbt. Samtidigt har BRL/USD bottnat vilket är positivt för det långsiktiga priset på KC.

Min egna prognos för kaffepriset pekar på en minsta target på 162-168 cents/pound. Mitt högre spann ligger på 211-234 cents/pound.

Brasilien är världens största producent av arabicabönor och de påbörjar sin skörd i maj och den pågår under juni, juli och augusti.

Jag tror dig. Ge mig rätt mini L på kaffe.
Citera
2021-03-19, 20:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nranelaH
Kan ju inte heller blunda för ligorna som stryker runt och kapar loss o kränger katalysatorer från bilar för att de är så jävla dyra, innehåller väl bl.a rodium och palladium.
Ja, jag hade det i bakhuvudet när jag köpte palladiumaktier. Som sagt, observation från verkligheten.
Jag har hört att de snor vissa rattar och fälgar innan, men kattar var nåt nytt för mig.

Kaffetesen är även den skitintressant, jag gillar kaffe.
Samma som mitt päronträd som ger olika bra med päron år för år, allt går i cykler.

Aluminium tog just ett herrejössesryck uppåt. Nåt i görningen ? NHY to the moon på Måndag.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-19 kl. 21:38.
Citera
2021-03-20, 01:55
Medlem
Varför kör du mini L på kaffet? Jag har ordnat med Nordnet så att man kan få handla både Bull och Bear Kaffe X2 med 30 % belåning. Det är därför de ligger under kategorin "Softs Other". Så kör på dem istället!

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jag tror dig. Ge mig rätt mini L på kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in