Citat:
Ursprungligen postat av
nranelaH
Nu är inte detta nån frän gruva eller så men har under ca 1-2v tid noterat att det gått och blivit svårt få tag i vanlig hederlig OSB board (standard spånskiva man bygger väggar med)
3 Bygghandlare i stan har helt tvärslut och på kontoret hävdade dem att det var slut i hela Sverige/brist i Europa.
Sista handlaren jag var till tjåla om att bristen berodde på att tillverkningen i Rumänien? inte i närheten är miljövänlig och att export hit blivit strypt pga alla nya krav,
var tydligen bara något/några företag i Usa/Kanada som klarade dessa krav..
Har inte luskat så mycket mer i det men nån kanske vet/vill veta mer
Är väl sent ute när man märker det i butiken och genererar kanske inte ens ett avtryck i graferna men var som sagt mest en "intressant" sak jag noterade när jag jagat skivor hela dagen och fick tigga åt mig spillet vid skivsågen.
Det är en väldigt intressant observation, och det passar in i hela grejen med ökade miljökrav och grönt stål.
Jag duckade coronaraset eftersom jag sålde när det började bli dåligt med grejer i hyllorna på Ahlsell i början av Februari så observationer ur verkligheten är bra indikatorer.
Vi hade en skrothandlare i tråden som vittnade om att kineserna köper allt och priserna rusar.
Det bara svämmar in vittnesmål från verkligheten om prishöjningar på subredditen jag läser.
Takläggare jag känner som vittnar om rusande priser på plåt.
Pappersmassa går upp i pris, virke, rubbet.
Jag är jävligt säker på det här.
När Q1-rapporterna börjar komma blir det rally.