2021-03-04, 15:04
Medlem
bajssprutans avatar
Den här snubben med 25 år i metallbranschen bekräftar att det sannolikt rör sig om marknadsmanipulation.
Hans twitterhistoria om Nickel sedan evigheter tillbaks talar sitt tydliga språk.

Lite av hans tidigare tweets bekräftar min amatörteori som ficklampsentusiast, nörd och batterikunnig att Elons snack om Lithiumbatterier med järnkatod är bullshit.

Det är nämligen så att i batterivärlden är de med järnkatod väldans bra på att leverera mycket effekt snabbt och lämpar sig därför väldigt bra i skruvdragare, borrmaskiner och douche flutes.
Nackdelen med dessa är att senast jag kollade håller de bara halva kapaciteten jämfört med de med Nickel.

Om Elon som han säger ska stoppa de här batterierna i en Model 3 blir räckvidden cirka 20 mil.
Om han nu inte har hyrt in de smarta Kineserna som nu har lyckats hitta en bugg där man kan duplicera Nickel.
Alternativet är att göra batteriet större. Och tyngre. Det spelar roll.
Citera
2021-03-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Den här snubben med 25 år i metallbranschen bekräftar att det sannolikt rör sig om marknadsmanipulation.
Hans twitterhistoria om Nickel sedan evigheter tillbaks talar sitt tydliga språk.

Lite av hans tidigare tweets bekräftar min amatörteori som ficklampsentusiast, nörd och batterikunnig att Elons snack om Lithiumbatterier med järnkatod är bullshit.

Det är nämligen så att i batterivärlden är de med järnkatod väldans bra på att leverera mycket effekt snabbt och lämpar sig därför väldigt bra i skruvdragare, borrmaskiner och douche flutes.
Nackdelen med dessa är att senast jag kollade håller de bara halva kapaciteten jämfört med de med Nickel.

Om Elon som han säger ska stoppa de här batterierna i en Model 3 blir räckvidden cirka 20 mil.
Om han nu inte har hyrt in de smarta Kineserna som nu har lyckats hitta en bugg där man kan duplicera Nickel.
Alternativet är att göra batteriet större. Och tyngre. Det spelar roll.

Blodbad idag
Citera
2021-03-04, 20:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
Blodbad idag
Ja fy satan. Vad har vi gjort för ont nu då ?
Jaja, det hör till. Rätt vettig diskussion om inflation på mad money nu.
Marknaden tror inte på Powells nervösa snack om att det bara blir en liten inflationsspik när de öppnar upp och sen lugnar det sig. 25% av alla dollar är nytryckta på ett år.

Man får titta på järn och stålpriserna som är gröna och låtsas som att det kommer att sluta bra.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-04 kl. 20:44.
Citera
2021-03-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ja fy satan. Vad har vi gjort för ont nu då ?
Jaja, det hör till. Rätt vettig diskussion om inflation på mad money nu.
Marknaden tror inte på Powells nervösa snack om att det bara blir en liten inflationsspik när de öppnar upp och sen lugnar det sig. 25% av alla dollar är nytryckta på ett år.

Man får titta på järn och stålpriserna som är gröna och låtsas som att det kommer att sluta bra.

Allt ont kan göra gott. Jag passade på att köpa lite mera uran. Får se hur väl det slutar...

https://www.congress.gov/bill/116th-congress/senate-bill/4897/text?q=%7B%22search%22%3A%5B%22Nuclear+infrastruct ure%22%5D%7D&r=1&s=2
Citera
2021-03-04, 22:08
Medlem
TheRiddle-s avatar
Köpte på mig lite Lithium Americas igår precis innan stängning när den låg ungefär -11% för dagen. Tyvärr gick den ner -9% idag också. Tur i oturen att man inte köpte Piedmont Lithium istället kanske, -20% idag.
Citera
2021-03-04, 23:15
Medlem
bajssprutans avatar
12

Det som sägs i ovanstående två delar text förklarar kinesernas nya revolutionerande uppfinning, att raffinera fram Nickelsulfat som är det som används till batterier släpper det ut helt jävliga mängder co2.

Kinesernas "nya" NPI-metod innebär att man tar Nickel Pig Iron, små klumpar av järn och nickellegeringar och kör dem i en blast furnace för att separera nickel och detta släpper ut 2-4 gånger mer co2 än när man använder den andra metoden för att extrahera Nickel som heter HPAL.

HPAL betyder High Pressure Acid Leach och innebär att man pumpar ner syra med högt tryck ner i marken och suger upp en slurry med Nickel, silar den och pumpar ner syran igen tills det är tomt.
Det visste jag självklart redan eftersom det är precis så man bryter uran utan att fördärva.

Det är därför Elon Musk åker runt och fjäskar för alla nickelproducenter och frågar om de kan ordna miljövänligt Nickel, nu senast Indonesien som är en stor exportör av NPI till just Kina.

I potemkinkulissen Kina går det säkert helt fint, bara det ser bra ut utåt, men det går inte att sälja en elbil i väst med miljöargument när folk vet att det är kinesiskt dödsnickel i batteriet som pajar miljön värre än en diesel.

TL;DR. Jag tror Nickelpriset repar sig.

Edit: Tesla skriver kontrakt med VALE om nickelleveranser. Var det Elon som manipulerade kanske.
Gissning för morgondagen: Vale går ner 1.14% och Tesla upp 9000%.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-04 kl. 23:28.
Citera
2021-03-05, 08:42
Medlem
bajssprutans avatar
ArcelorMittal höjer priset på flera stålprodukter för andra gången denna veckan.

Från artiken:
Citat:
The market narrative has changed in the last fortnight or so, from buyers anticipating softer levels to panicking over availability, with most domestic producers now quoting third-quarter delivery or withdrawing completely.

Jag är inte det minsta orolig när det kommer till stål nu.
Citera
2021-03-05, 19:53
Medlem
bajssprutans avatar
NASDAQ +0.69% DOW +1.08%
Rätt tam återhämtning på senaste dagarnas generalknas.
Undrar var all den degen hamnade....

VALE +5% (trots utdelning)
MT +5%
FCX +7%

Muhahahaha. Kom till pappa.
Jag fick visserligen lite mer pisk än tech igår, men nettoplus helt klart bortsett från uranet.

Oljeshejken snarkarn leder fortfarande dock. Kan vi få en kommentar ?
Har du inte missat att det "är en större nedcykel kvar innan man kan ta en större position."
Vem vare, vem vare som investerade i olja. Vad ska du göra med alla facking pengar ?
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-05 kl. 20:11.
Citera
2021-03-05, 20:22
Medlem
bajssprutans avatar
Om man vill in i $CLF är det nog nu som gäller. Aktien har toktankat sedan bytet av index.
Insiders köper loss idag.
De köpte ArcelorMittals verksamhet i USA, äger malmgruvorna (vilket är svindyrt nu) och producerar stål (vilket också är svindyrt nu och framöver).
Alltså producerar de stål med malm till produktionspris med ett eskalerande pris på järnmalm och stål.

De funderar för fan på att dra igång blötberget i Ludvika igen till och med.

Analytiker räknar i snitt med en EPS på $0.99 nästa kvartal. Och som jag ser det kommer det inte att avta.

Köpt mer idag och vore jag inte så balls deep i kronjuvelen $MT hade jag köpt ännu mer.

CEO Goncalves själv köpte 100k aktier och CEO för Natrual cliffs resources köpte 100k.

Alla gör sin egen bedömning men jag kan inte se något dåligt här. Goncalvez har i princip förutspått allt det här sedan 2016. Jag har nog skrivit om det.
Citera
2021-03-05, 20:24
Medlem
Citat:

TL;DR. Jag tror Nickelpriset repar sig.

Edit: Tesla skriver kontrakt med VALE om nickelleveranser. Var det Elon som manipulerade kanske.
Gissning för morgondagen: Vale går ner 1.14% och Tesla upp 9000%.

Skönt att du gissade helt fel där

Men det nog ligger mkt i det du säger om att det antagligen kommer bli skillnad på "metall" och "metall" i framtiden. Allt lär behöva vara sjysst, rättvisemärkt och låg CO2 för att nån ska vilja ta i det.

Lyssna på den gamla gruvstöten Robert Friedland (Ivanhoe Mines) från förra årets PDAC (ca 30 min in i podden) Han förutspår att prissättningen kommer skilja sig markant beroende på klimatavtryck, ESG faktorer etc.. Han har iofs sina gruvor i Kongo men kanske pröjsar barnen bra, vad vet jag... Oavsett skön gubbe att lyssna på och jäkligt intressant om koppar, nickel osv.

https://www.youtube.com/watch?v=h-FbTqJW6eg

Sitter själv på ett gäng Canada Nickel Company. Sulfidprojekt, rättvisemärkt, miljövänligt etc... PEA kommer första April så man kanske ska avvakta lite innan man slänger sig på köp särksilt i dessa dagar men känns ändå intressant i brist på Nickelbolag, de flesta verkar vara listade på ASX vad jag förstår och osäker om Avanza/NN erbjder handel där
Citera
2021-03-06, 08:00
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
Skönt att du gissade helt fel där

Men det nog ligger mkt i det du säger om att det antagligen kommer bli skillnad på "metall" och "metall" i framtiden. Allt lär behöva vara sjysst, rättvisemärkt och låg CO2 för att nån ska vilja ta i det.

Lyssna på den gamla gruvstöten Robert Friedland (Ivanhoe Mines) från förra årets PDAC (ca 30 min in i podden) Han förutspår att prissättningen kommer skilja sig markant beroende på klimatavtryck, ESG faktorer etc.. Han har iofs sina gruvor i Kongo men kanske pröjsar barnen bra, vad vet jag... Oavsett skön gubbe att lyssna på och jäkligt intressant om koppar, nickel osv.

https://www.youtube.com/watch?v=h-FbTqJW6eg

Sitter själv på ett gäng Canada Nickel Company. Sulfidprojekt, rättvisemärkt, miljövänligt etc... PEA kommer första April så man kanske ska avvakta lite innan man slänger sig på köp särksilt i dessa dagar men känns ändå intressant i brist på Nickelbolag, de flesta verkar vara listade på ASX vad jag förstår och osäker om Avanza/NN erbjder handel där
Haha, skönt att jag hade fel, eller var det så att jag lurade börsen genom att skriva så ?
Som sagt hela idén med elbilar faller om batterieriproduktionen ska vara farligare än alterntivet.

Gällande Nickel tog priset just en ordentlig studs upp.
Ryska gruvan som var översvämmad. Hoppsan, videon daterad den 5e Februari. Långt innan man påstod att det hänt.
Då har alltså ryssarna producerat betydligt mindre än antagit.

Vem är största köparen av ryssnickel kan man undra.
Vem vill ha ner priset till Teslaknockoffs ?
Vem ljög om en ny magisk process ?
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-06 kl. 08:14.
Citera
2021-03-08, 08:59
Medlem
Citat:
Edit: Tesla skriver kontrakt med VALE om nickelleveranser. .

Härlig känsla ett par dagar tidigare när jag sålde min sving... Lite mera spykänsla nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in