2021-03-20, 13:11
Administrator
admins avatar
Jag har goda nyheter. De lönsamhetsproblem forumet haft innan är nu lösta. Men först lite bakgrund.

Flashback finansierades tidigare genom annonsering. Detta fungerade för tio år sedan, men Flashback har ett tekniskt föråldrat system som ingen längre använder, och som varken annonsörer eller besökare uppskattar. Det gjorde dessutom Flashback sårbart, och är huvudorsaken till att ett fåtal personer för några år sedan lyckades skrämma bort forumets fåtal annonsörer.

Idag använder alla aktörer programmatisk annonsering istället. Med undantag för Flashback. Tidigare köpte marknadsföraren annonseringsutrymme direkt från mediehusen. Numera sker köpen programmatiskt via budgivning (RBT, Real Time Bidding) genom en teknisk plattform, istället för att bokas manuellt av en säljare. Vilket gör att det är mer eller mindre omöjligt att sälja annonser till Flashback.

Det är inte Flashback som är problemet. Det är vårt annonssystem. Vi har fler besökare idag än vad vi hade för ett år sedan. Om vi exempelvis tittar närmare på januari så hade vi under den månaden över 101 miljoner sidvisningar. Vilket är betydligt fler än vad vi hade samma månad året innan, och året innan dess, och året innan dess.

2014: 81 miljoner
2015: 76 miljoner
2016: 74 miljoner
2017: 81 miljoner
2018: 96 miljoner
2019: 93 miljoner
2020: 95 miljoner
2021: 101 miljoner

Flashback har inte förlorat sin popularitet. Däremot så har forumet drivits amatörmässigt, vilket i sin tur resulterat i att vi förlorat nästan alla våra intäkter. Vi lyckades öka intäkterna förra året, men gjorde trots detta en förlust på cirka 900 000 kronor. En lägre förlust än året innan, men samtidigt en långsiktigt ohållbart situation. Problemet är att det inte går att driva en verksamhet med förlust år efter år. Om det går med förlust så är det något som inte stämmer. De befintliga annonsintäkterna är små, men de lär bli ännu mindre om vi inte gör något åt saken.

Så hur går det för andra aktörer? Flashback brukar ibland felaktigt jämföras med Reddit. Jag har inga problem med jämförelsen, även om jag anser att verksamheterna skiljer sig stort. Det kan dock vara intressant att se hur det går för Reddit, när det är coronapandemi och de svenska medierna säger att ingen vill annonsera.

Reddits vd Steve Huffman berättade i februari för Wall Street Journal att deras annonsintäkter under det fjärde kvartalet ökade med 90 procent. De planerar en börsnotering, och värderas idag till 51 miljarder sedan Reddit nyligen tog in över två miljarder i nytt kapital. Hur mycket Reddit värderas till är ganska ointressant, då de är en internationell aktör och fortfarande skiljer sig stort mot Flashback. Men vad som är intressant är att värderingen är en fördubbling sedan 2019, och att annonsintäkterna hos dem fortsätter att öka.

Flashbacks annonsmodell bygger på en filosofi som uppskattades för 10-15 år sedan, men som för de flesta idag är helt ointressant. Detta var en tid innan smartphones och Facebook, när allmänheten brydde sig om frågor som övervakning, personlig integritet och FRA-lagen. Ämnen som för de flesta idag är ickefrågor. Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2020" så har idag fyra av fem vuxna internetanvändare (81 procent) ett konto på Facebook. Jag kan tycka vad jag vill om detta, men min åsikt är ointressant. Vad som däremot är av betydelse är att det idag finns bra sätt att skydda sig från cookies och övervakning, och att de som vill vara anonyma inte påverkas av ifall Flashback använder programmatisk annonsering eller inte. Vilket tar oss till frågan om finansiering.

Flashback kan finansieras på flera olika sätt. Vi har historiskt prövat två modeller. Annonsering och donationer.

Annonsering: Den nuvarande annonsmodellen fungerade för tio år sedan, men existerar knappt längre. Orsaken är att programmatisk annonsering är bättre både för annonsören, mediehusen och besökarna. Priset på en annons är högre, men du kan samtidigt sprida annonseringen och välja hur många gånger du vill att annonsen visas per dygn på en sida. Istället för Flashbacks nuvarande modell där du kan visas gång på gång i all evighet. Vilket annonsören vet, som därför får köpa annonseringen till extremt låg kostnad. Till slut hamnar vi i en situation där priset är så lågt att det inte ens är värt att ha annonserna kvar, och att hitta nya kunder är ännu svårare då ingen längre köper annonser på det sätt som vi erbjuder. Samma kunder som är intresserade av att annonsera på Flashback ifall vi erbjuder programmatisk annonsering.

Donationer: Podden "Flashback Forever" har f.n. 3822 patreons som tillsammans ger donationer på 4672 euro (47 197 SEK) per avsnitt. De producerar fyra avsnitt i månaden, vilket med det nuvarande underlaget är 188 788 kr/mån.
Flashback har efterfrågat donationer i närmare två år. Det är normalt 30-90 personer som ger donationer under en månad, och det totala beloppet under 2020 var lite drygt hälften av vad podden "Flashback Forever" fick in under den senaste månaden.
Jag är glad över att det går bra för podden, men det är också uppenbart att samma personer som ger donationer till podden inte är intresserade av Flashbacks överlevnad. Om samma personer även hade givit bidrag till Flashback så hade vi inte ens behövt annonser. Så idén att finansiera forumet genom donationer fungerar inte.

Så vad göra åt situationen? Donationer funkar inte. Annonsering funkar inte. Besökarna fortsätter att läsa på Flashback, men inget utvecklas då det inte finns några resurser.

Det finns lyckligtvis en lösning, och den är väldigt enkel. Genom att vi, precis som alla andra aktörer redan gör, erbjuda programmatisk annonsering. I korthet så handlar programmatisk annonsering om att Flashback lämnar ut viss information till tredje part. Detta innebär inte att vi behöver lagra några uppgifter om enskilda medlemmar, men att vi däremot lämnar ut information till tredje part om förumets besökare. Samma uppgifter som idag redan lämnas ut på alla andra sidor du besöker. Oavsett det är SvD, IDG, Expressen, Twitter, Facebook, Instagram, Sweclockers, Nyheter Idag eller Youtube. Bara för att ta några exempel.

Fördelen med detta är att vi isf kan erbjuda annonsering på Flashback, och ha mer rimliga intäkter. Flashback har möjlighet att bli mycket bättre, men för detta krävs intäkter. När jag startade den här tråden så förväntade jag mig att vi skulle kunna klara av detta även utan programmatisk annonsering. Men det visade sig att även med nya annonsformat så är det svårt, för att inte säga omöjligt, att sälja annonser på annat sätt.

För er som besökare är det ingen större skillnad. De uppgifter som vi kommer hantera är fortfarande färre än de som alla andra sidor redan idag hanterar. Min tidigare målsättning att ersätta annonserna med frivilliga donationer visade sig inte fungera. Det har funnits önskemål i över tio år att vi ska erbjuda samma annonssystem som övriga aktörer. Vi har tidigare tackat nej. Men nu är det dags att gå vidare, och göra Flashback mycket bättre. Jag kommer att inom kort att återkomma angående detaljer vad detta innebär, och vår integritetspolicy kommer givetvis att skrivas om.

Fortsättning följer.

admin
Citera
2021-03-20, 13:52
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det finns lyckligtvis en lösning, och den är väldigt enkel. Genom att vi, precis som alla andra aktörer redan gör, erbjuda programmatisk annonsering. I korthet så handlar programmatisk annonsering om att Flashback lämnar ut viss information till tredje part. Detta innebär inte att vi behöver lagra några uppgifter om enskilda medlemmar, men att vi däremot lämnar ut information till tredje part om förumets besökare. Samma uppgifter som idag redan lämnas ut på alla andra sidor du besöker. Oavsett det är SvD, IDG, Expressen, Twitter, Facebook, Instagram, Sweclockers, Nyheter Idag eller Youtube. Bara för att ta några exempel.
Vad för typ av uppgifter åsyftas? Enbart aggregerad data eller data som på något sätt kan individualiseras och/eller knytas till enskilda medlemmar eller besökare?

Citat:
Jag kommer att inom kort att återkomma angående detaljer vad detta innebär, och vår integritetspolicy kommer givetvis att skrivas om.
Vår integritetspolicy säger idag om besökare att "Ingen personlig data om dig sparas.". Är det ett påstående som påverkas av den här förändringen?

Vår integritetspolicy säger idag om medlemmar att "Vi sparar ditt användarnamn, lösenord och eventuellt din e-post (frivilligt)" samt att "Vi använder cookies för att veta om du är inloggad och vilka inställningar du har.". Är det påstående som behöver revideras, utökas eller justeras på annat vis efter den här förändringen?
Citera
2021-03-20, 14:40
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vad för typ av uppgifter åsyftas? Enbart aggregerad data eller data som på något sätt kan individualiseras och/eller knytas till enskilda medlemmar eller besökare?

Jag kommer att återkomma till detta. Enligt GDPR är vi skyldiga att både berätta vilken data som lagras, hur länge informationen lagras, vilket syfte lagringen har, samt vilka som har tillgång till denna information. Den information som kommer att lagras är samma data som samtliga svenska medier redan idag lagrar. SvD, DN, IDG, DI, GP etc. Ifall du besöker någon av dessa sidor så redovisas det mer exakt vad som lagras. Vi kommer däremot att avstå från att lagra vissa uppgifter som kan kan användas i syfte att äventyra medlemmarnas anonymitet. Exempelvis medlemmarnas e-post eller vilka ip-adresser en medlem använt.

Citat:
Vår integritetspolicy säger idag om besökare att "Ingen personlig data om dig sparas.". Är det ett påstående som påverkas av den här förändringen?

Ja.

Citat:
Vår integritetspolicy säger idag om medlemmar att "Vi sparar ditt användarnamn, lösenord och eventuellt din e-post (frivilligt)" samt att "Vi använder cookies för att veta om du är inloggad och vilka inställningar du har.". Är det påstående som behöver revideras, utökas eller justeras på annat vis efter den här förändringen?

Denna information kommer att utökas.

admin
Citera
2021-03-20, 15:01
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Jag kommer att återkomma till detta. Enligt GDPR är vi skyldiga att både berätta vilken data som lagras, hur länge informationen lagras, vilket syfte lagringen har, samt vilka som har tillgång till denna information. Den information som kommer att lagras är samma data som samtliga svenska medier redan idag lagrar. SvD, DN, IDG, DI, GP etc. Ifall du besöker någon av dessa sidor så redovisas det mer exakt vad som lagras. Vi kommer däremot att avstå från att lagra vissa uppgifter som kan kan användas i syfte att äventyra medlemmarnas anonymitet. Exempelvis medlemmarnas e-post eller vilka ip-adresser en medlem använt.
Avsikten att inom kort presentera vilka uppgifter som kommer lagras glädjer mig. Transparens är bra. Vad som glädjer mig mindre är den snara benägenheten att återkommande peta in stycken om att även traditionella svenska medier och internationella sociala medie-plattformar lagrar dessa ännu oklara typer av uppgifter. Dessa lagrar och säljer en helvetes massa integritetskänsliga uppgifter, och dessa jämförelse ger mig mindre av en trygghet i att "alla" redan säljer dessa uppgifter som det ger en känsla av olust inför oklarheten i vad det egentligen är fråga om för uppgifter.

Jag utgår ifrån att vi kommer lagra betydligt mindre och betydligt harmlösare typer av uppgifter om våra användare, än vad sådana jämförelser för tanken till. Jag skulle personligen i vart fall inte kunna stå bakom Flashback i annat fall, och inte heller se vad som är värt att bevara oavsett hur mycket annonsintäkter ett sådant system skulle kunna tänkas ge.

Citat:
Ja.

Denna information kommer att utökas.

admin
Är det här en förändring som helt eller delvis redan implementerats, och integritetspolicyn kommer i ett senare skede ändras för att reflektera dessa förändringrar? Det gör mig i så fall också något bekymrad, den som använder vår sida har rätt att veta hur vi hanterar dennes uppgifter och varje förändring i sådana förhållanden bör föregås - inte följas - av relevanta förändring i integritetspolicyn.
Citera
2021-03-20, 15:29
Administrator
admins avatar
Citat:
Är det här en förändring som helt eller delvis redan implementerats, och integritetspolicyn kommer i ett senare skede ändras för att reflektera dessa förändringrar?

Nej, denna information publiceras innan ändringen.
Vilka uppgifter Flashback lagrar idag visas här.
Ifall detta ändras är vi skyldiga enligt GDPR att informera besökarna om detta.

admin
Citera
2021-03-20, 15:53
Administrator
admins avatar
Citat:
Avsikten att inom kort presentera vilka uppgifter som kommer lagras glädjer mig. Transparens är bra. Vad som glädjer mig mindre är den snara benägenheten att återkommande peta in stycken om att även traditionella svenska medier och internationella sociala medie-plattformar lagrar dessa ännu oklara typer av uppgifter. Dessa lagrar och säljer en helvetes massa integritetskänsliga uppgifter, och dessa jämförelse ger mig mindre av en trygghet i att "alla" redan säljer dessa uppgifter som det ger en känsla av olust inför oklarheten i vad det egentligen är fråga om för uppgifter.

Jag utgår ifrån att vi kommer lagra betydligt mindre och betydligt harmlösare typer av uppgifter om våra användare, än vad sådana jämförelser för tanken till. Jag skulle personligen i vart fall inte kunna stå bakom Flashback i annat fall, och inte heller se vad som är värt att bevara oavsett hur mycket annonsintäkter ett sådant system skulle kunna tänkas ge.

Vad det gäller vilka uppgifter som kommer att sparas så kommer jag att återkomma om detta. Orsaken till att jag inte kan presenterat en redogörelse just nu beror på att vi inte tagit beslut kring vilka uppgifter som ska lagras ännu, och vilka som ska ha tillgång till dessa uppgifter. Eftersom vi behöver granska alla aktörer och avgöra vilken information vi vill dela med oss. Jag behöver vidare diskutera vissa säkerhetsmässiga detaljer med våra tekniker. Så mina svar kommer att förbli undvikande till jag har mer information att dela med mig. Inte för att jag inte vill svara, utan för att det än så länge inte finns något svar på din fråga.

admin
Citera
2021-03-20, 20:19
Bannlyst
Citat:
Vad det gäller vilka uppgifter som kommer att sparas så kommer jag att återkomma om detta. Orsaken till att jag inte kan presenterat en redogörelse just nu beror på att vi inte tagit beslut kring vilka uppgifter som ska lagras ännu, och vilka som ska ha tillgång till dessa uppgifter. Eftersom vi behöver granska alla aktörer och avgöra vilken information vi vill dela med oss. Jag behöver vidare diskutera vissa säkerhetsmässiga detaljer med våra tekniker. Så mina svar kommer att förbli undvikande till jag har mer information att dela med mig. Inte för att jag inte vill svara, utan för att det än så länge inte finns något svar på din fråga.

admin

Finns bara två uppgifter som kan lagras, IP och mejl. Om du inte vet kan jag förklara för dig hur annons fungerar. Om du har annons på en bil från Bilia och jag klickar på annonsen så vill Bilia se var klicken kommer ifrån för att ge dig pengar. Min IP från att ha besökt Flashback--> annons---> Bilia---> pengar till dig.
Det finns inget annat sätt hur du nu än försöker säga något annat.
Citera
2021-03-20, 20:25
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19318
Finns bara två uppgifter som kan lagras, IP och mejl. Om du inte vet kan jag förklara för dig hur annons fungerar. Om du har annons på en bil från Bilia och jag klickar på annonsen så vill Bilia se var klicken kommer ifrån för att ge dig pengar. Min IP från att ha besökt Flashback--> annons---> Bilia---> pengar till dig.

Fast innebär det att de ser ditt användarnamn?
Citera
2021-03-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Fast innebär det att de ser ditt användarnamn?

Så länge man inte kan koppla ihop mitt IP/annan info för att identifiera mig med mitt användarnamn så är det för min del ingen stor grej att även FB måste få in kosing.

Forumet är inte välgörenhet.

Så förhoppningsvis kommer ett förtydligande av infon men i det stora hela så ser jag inga större problem med det här.

Även FB måste ta klivet in i samtidens finansieringssituation, tyvärr. Och den ser ut såhär just nu.
Citera
2021-03-20, 21:55
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Så länge man inte kan koppla ihop mitt IP/annan info för att identifiera mig med mitt användarnamn så är det för min del ingen stor grej att även FB måste få in kosing.

Forumet är inte välgörenhet.

Så förhoppningsvis kommer ett förtydligande av infon men i det stora hela så ser jag inga större problem med det här.

Även FB måste ta klivet in i samtidens finansieringssituation, tyvärr. Och den ser ut såhär just nu.

Ja, det är lika viktigt för mig (även om jag råkar vara moderator) att min anonymitet är skyddad. Jag kan, utan att ha nåt vetenskapligt på fötterna, säga att Flashback inte är intresserat av att sänka sitt varumärke gällande anonymiteten och yttrandefriheten. Om så ändå vore fallet så är det inte det forum jag en gång ställde mig bakom och jag kan avgå på dagen om jag jag vill.
Citera
2021-03-21, 07:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du har fel och många andra också. Man tror att dessa uppgifter == uppgifter om dig som person: mail, IP, person- och telefonnummer, skostorlek, ögonfärg etc.

Trafikuppgifter är det essentiella här, t.ex. vilken sida du kom ifrån innan du surfade hit (Captcha använder den funktionen för verifiering), tider, sökhistorik, m.m., m.m.

Folk är tyvärr alldeles för inskränkta i tankesättet runt vilka uppgifter som lagras. Företag som ska annonsera vill i första hand köpa förståelse om folks surfvanor i allmänhet för att få kunskap om hur de ska annonsera, inte rikta uppmärksamheten mot en enskild person via ett mail.
Citera
2021-03-21, 11:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Om du klickar på en länk (till en annons) så kommer givetvis din IP att visas. Annars blir det liksom svårt att skicka rätt sida till dig.
Sedan kan man skicka med all möjlig känd information om klickaren, exempelvis skostorlek, surfhistorik och epostadress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in