2020-10-30, 11:58
Administrator
admins avatar
Flashback lanserar inom kort ett flertal nya annonsformat. Vi har historiskt föredragit olönsamma annonsformat. Inte för att de är olönsamma, utan för att vi vill undvika annonsformat som kan uppfattas som störande. Detta har varit ett medvetet beslut. Trots att konsekvensen innebär begränsade intäkter.

De befintliga annonsformaten förutsätter att ni som uppskattar Flashback istället ger frivilliga donationer. Vilket många av er gör. Men inte närheten så många som behövs för att en sida som Flashback ska kunna existera. De flesta föredrar istället att sidan finansieras av annonser. Vilket innebär att vi nu behöver lansera ett flertal nya annonsformat - som är lönsamma.

PRIORITERINGAR / KONSEKVENSER

Forumet har historiskt haft annonsering som enda intäktsmodell. Vi har även tagit ett flertal kostsamma beslut på vägen.

1. Störande annonser nekas. Det kan dels bero på avsändaren (nakenbilder och stötande bilder nekas, porrshoppar får inte annonsera i forum utanför Sex osv). Men även företag som har annonser som är extremt oseriösa (exempel: hitta fyrkanten i bilden och liknande) har nekats. Inte nog med detta. Vi har även nekat mer eller mindre alla lönsamma annonsformat. I början var det enkelt, och flera av dem har numera försvunnit från marknaden. Bilar och föremål som åker över skärmen, ljudbanners och pop-under och pop-up för att bara nämna några exempel. Jag tycker fortfarande att det var korrekt agerat att neka majoriteten av dessa företag och annonsformat.

2. Annonsblockerare. När nätet fylldes av allt mer störande banners (oavsett det var The Pirate Bay eller Aftonbladet) så började många använda annonsblockerare. Några hängivna på forumet valde att göra undantag för Flashback, men en allt större del av användarna kunde inte längre se några annonserna. Vilket resulterade i minskade intäkter.

3. Google och Facebook samlar aktivt in data om oss hela tiden, och har under lång tid slukat en allt större del av den digitala annonsmarknaden. Ingen av dessa två företag lämnar ut några siffror för sin svenska verksamhet, men enligt beräkningar som gjorts så är deras andel av den svenska marknaden idag någonstans mellan 65 och 80 procent. Om dessa siffror stämmer är dock inget jag kan svara på. Vad jag däremot vet är att de idag hanterar en betydande del av den svenska digitala annonsmarknaden. Tidigare i veckan lanserades även Amazon i Sverige, som nu kommer att slåss om denna marknad. Just Google och Facebook har påverkat annonsmarknaden radikalt. Genom att samla in data från användarna så kan de erbjuda mer riktad annonsering. De har vidare även sänkt priserna för annonsering dramatiskt. Detta innebär för övriga svenska mediaaktörer att de både behöver konkurrera med big data och pris. För Flashbacks del så kan vi inte ens konkurrera med big data, då vi valt att inte samla in någon information. Så när Aftonbladet blöder, trots att de är Sveriges mest välbesökta webbplats, som dessutom samlar in big data och samarbetar med båda Facebook och Google, så beror det till stor del på att annonsmarknaden förändrats. Innehållet hamnar bakom betalvägg, och allt fler journalister får lämna tidningen.

Att journalisterna på Aftonbladet tvingas lämna tidningen är enligt många kanske inte någon jätteförlust. Problemet är att konsekvenserna för mindre sidor ofta är betydligt större, och många av dem kommer att försvinna. Modern Women Media Sweden AB som äger Familjeliv hade 2015 en omsättning på 53 miljoner. Förra året hade bolaget en omsättning på 2,2 miljoner och redovisade en förlust på 1,4 miljoner. Detta var sjunde året i rad som bolaget redovisade en förlust. Den som idag besöker Familjeliv möts av annonser från Google.

4 Donationer efterfrågades av medlemmarna under lång tid, medan jag själv historiskt var motståndare till donationer då jag inte trodde att dessa kommer att räcka för att finansiera forumet. Jag tycker att det var korrekt att ändra uppfattning om detta, även om jag hade rätt att det inte kommer att räcka. Men tillsammans med övriga intäkter (inklusive annonsintäkter) så kan donationer vara en del av lösningen.

5. Olönsamma annonsformat har resulterat i att få användare klagar på forumets annonser. Men de har också resulterat i marginella intäkter. Att vi har alldeles för små intäkter. Möjligheten att slippa se reklam på Flashback är en potentiell inkomst, men mot bakgrund till att väldigt få stör sig på annonserna så är incitamentet att betala för motsvarande funktion låg. Inte minst då samma funktion är gratis via Adblocker och motsvarande tjänster.

NYA ANNONSFORMAT

Vissa annonser kommer bara att visas en gång per dygn. Andra annonsformat kommer istället att ersätta vissa äldre format. Vi kommer under den närmaste tiden att pröva ett flertal format. Vissa av dem kommer bara att visas under tre dygn. Därefter kommer vi att göra en utvärdering.

Ni får gärna kommentera de nya annonsformaten i denna tråd. Komma med synpunkter på hur vissa format kan bli bättre. Vad som fungerar, och vad som eventuellt fungerar mindre bra.

admin
Citera
2020-10-30, 12:06
Medlem
xposures avatar
Fullt förståeligt att ni går tillbaka till annonser!
Bra där!
Citera
2020-10-30, 12:07
Medlem
sebnies avatar
Ett förslag vore att man har en knapp i kontrollpanelen, där man antingen kan välja mellan "störande annonser" (t.ex. videos med ljud på autoplay) och "spårande annonser".
Det gör att ni då kan ta in annonser från annonsnätverk som trackar användarna, och då slipper ni göra denna avvägning.

För googles annonser är ändå relativt diskreta, många av dem är endast textbaserade. Men nackdelen för de som vill vara anonyma, men de som vill vara anonyma kan då välja störande annonser istället.
Citera
2020-10-30, 12:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Få bort porren från framsidan, så ska jag stänga av min adblock.
Citera
2020-10-30, 12:43
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Få bort porren från framsidan, så ska jag stänga av min adblock.

Största problemet är att man ser riktigt grova sexannonser inne i kontrollpanelen och PM. (om inte det blivit fixat på senaste tid)
Verkar som att Flashback använder en blacklist på URLar där sexannonser INTE får finnas (och då glömt ta med PM och kontrollpanelen). Ändra istället så ni har en whitelist där sexannonser FÅR finnas - och lås till porrforumen.
Citera
2020-10-30, 13:32
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Största problemet är att man ser riktigt grova sexannonser inne i kontrollpanelen och PM. (om inte det blivit fixat på senaste tid)
Verkar som att Flashback använder en blacklist på URLar där sexannonser INTE får finnas (och då glömt ta med PM och kontrollpanelen). Ändra istället så ni har en whitelist där sexannonser FÅR finnas - och lås till porrforumen.

Jag har det även på förstasidan. Även inne på några delar såsom "ekonomi". Inte alltid dock. Men det ska likväl inte finnas där.
Citera
2020-10-30, 14:09
Avslutad
Lösningen på problemet med folks gnäll är aldrig att ge efter. Den som får vad den vill ha kommer att hitta på fler krav och hela tiden flytta Overtonfönstret millimeter för millimeter. Istället borde Flashback göra tvärtom, för att sätta ner foten. Klagar folk över lättklädda annonser? Svara med att lägga upp banners med grov bögporr. Rörliga annonser där feta negerkukar dundrar ut och in ur utspända rövhål, gärna med plötsliga ljudeffekter som stön och stånk. Folk kommer naturligtvis inte att sluta besöka Flashback för det, forumet har sin unika särställning i Sverige och är den källa från vilken stora delar av gammelmedias nyhetsrapportering härstammar. Att obstinat göra precis tvärtemot vad gnällmaffian kräver visar att admin inte ger efter för krav på liberaliseringar. Det vore helt i linje med den sten i skon Flashback varit i 25 år.
Senast redigerad av Kalamity 2020-10-30 kl. 14:13.
Citera
2020-10-31, 15:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag tycker det kan vara trevligt mot annonser men det måste finnas en gräns också. Annonser som är rörliga är bara irriterande. Annonser som är fasta på sin plats fungerar utmärkt. Jag kör ingen Ad-block på Flashback och har aldrig gjort det för delen heller.
Citera
2020-11-01, 10:53
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag tycker det kan vara trevligt mot annonser men det måste finnas en gräns också. Annonser som är rörliga är bara irriterande. Annonser som är fasta på sin plats fungerar utmärkt. Jag kör ingen Ad-block på Flashback och har aldrig gjort det för delen heller.

Det finns inga planer på rörliga annonser. Inga filmer som börjar spelas. Inte ljud heller

Vi planerar ett testa ett nytt annonsformat senare idag, och tre dygn framåt. Som bara visas en gång per dygn.

admin
Citera
2020-11-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det finns inga planer på rörliga annonser. Inga filmer som börjar spelas. Inte ljud heller

Vi planerar ett testa ett nytt annonsformat senare idag, och tre dygn framåt. Som bara visas en gång per dygn.

admin

Är det den helsidan om att betta på presidentvalet jag fick precis upp?
Citera
2020-11-01, 11:35
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Är det den helsidan om att betta på presidentvalet jag fick precis upp?

Ja, det stämmer.
Annonsen visas bara en gång per dygn.

admin
Citera
2020-11-01, 13:25
Medlem
Thurizas-09s avatar
Som det är nu är annonserna som förekommer långt ifrån störande. Så om Flashback utvidgar sig i området blir det knappast problem. Admin har redan förkunnat att det inte blir några rörliga alster med ljud o.s.v. Behövs det för att upprätthålla forumet är det bara till godo.

Sedermera är det en god gest att utannonseara det i förväg samt ha en testperiod.

Tror själv att finansieringen av forumet ligger i en kombination av annonsering och frivilliga donationer. Förhoppningsvis är det här ett steg i en sådan riktning.

Förhoppningsvis kan därmed betalvägg undvikas med alla komplikationer det skulle medföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in