2021-03-20, 08:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Kan detta bero på att man i större utsträckning testar yngre? Barn testades väl inte alls i början av pandemin

"Oklart varför smittan ökar bland barn och unga
Andelen smittade barn och unga i skolorna har ökat det senaste halvåret och det är oklart vad det beror på, rapporterar SvD."
Citera
2021-03-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilket land har krävt/uppnått 100 procent användning av ppe?

Om folk har skydd när de går i butiken för att på kvällen ha umgänge utan skydd så stoppas inte pandemin.
Jo, möjligt. Men teori och praktik är inte samma sak. Det vi vet är att, oavsett metaanalyser av olika studier, så har i princip inget land blivit av med pandemin under ett år genom dessa åtgärder. Det var därför jag undrade om det fanns ett uns ironi i inlägget, med hänsyn till ordet ”snart” (om man inte lägger något annat i detta ord än vad som är brukligt).
Citera
2021-03-20, 08:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ungrare är feta, äter dåligt med grönsaker, stor andel rökare, motionerar sällan mm. Så urusel folkhälsa.

Ett land som förväntas få fler svårt sjuka o döda alltså.

https://dailynewshungary.com/as-it-turns-out-hungary-is-the-4th-most-obese-country-in-the-world/#:~:text=The%20post%20has%20been%20shared%20by%205 3%20people.&text=The%20Hungarian%20Central%20Stati stical%20Office,nation%20is%20obese%20or%20overwei ght.

Jag älskar Budapest med omnejd och semestrar där ett par gånger per år normalt. Blev faktiskt förvånad att läsa den statistiken.. ser betydligt fler feta människor på Stockholms gator än i Budapest, för att inte tala om valfri engelsk stad. Ungrare är väldigt sociala dock, lite medelhavsmentalitet.
Citera
2021-03-20, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Nyhet:

Bokning av T-Cells test kan göras i Stockholm för allmänheten: 1700:- :
Bokning av T-Cells test
Plats: Norrsken House - Birger Jarlsgatan 57C, Stockholm. Bokningstillfälle: 22-25:e Mars
Pris: Fullbokad

Plats: Legehuset - Jan Inghes Torg 2, Hammarby Sjöstad
Bokningstillfälle: 29:e mars - 15 april
Pris: Kostnad 1700kr, betalas på plats.

Vänligen besök inte provtagningen vid symptom.
http://www.legehuset.se/t-cell/
Citera
2021-03-20, 08:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är också väldigt ovisst om vaccinerade blir smittade i lika stor omfattning som ovaccinerade och det är ovisst om smittade som har vaccinerats smittar lika mycket som de som inte fått vaccin.

Men mycket tyder på att vaccinerade infekteras i mindre andel än ovaccinerade och om de infekteras tyder mycket på att de smittar mindre.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-science-idUSKBN2AC2CZ

De olika prioriteringarna för vaccinet är som tur väl framtagna av experter - inte av forumtyckare som går på känslor istället för fakta och erfarenheter.

När vaccinationerna inleddes för snart 3 månader sen så sades det att vaccinerade kan vara smittbärare, sedan har ytterligare studier gjorts men fortfarande vet man inte PUNKT

Jag baserar min uppfattning på uppgifter som framkommit samt logiskt tänkande, inte känslor. Du vinner inte en diskussion med nedvärderande kommentarer.

Men du behöver inte dra detta längre nu, jag har fattat varför så många inte begriper det absolut fundamentala och då blir det där efter.
Citera
2021-03-20, 08:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Kan detta bero på att man i större utsträckning testar yngre? Barn testades väl inte alls i början av pandemin

"Oklart varför smittan ökar bland barn och unga
Andelen smittade barn och unga i skolorna har ökat det senaste halvåret och det är oklart vad det beror på, rapporterar SvD."

Garanterat är det så. Och varför i h-te hålla på och testa barn när dödligheten/farligheten är i paritet med vanlig influensa för just de yngre. Bara positivt att bygga upp folkimmuniteten från ung ålder, såsom det alltid har varit. Dagens jävla skyddade-verkstad-mentalitet kommer att göra ungarna antibiotikaresistenta och söndervaccinerade istället för att de på naturlig väg får ett välfungerande immunförsvar.
Citera
2021-03-20, 08:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jo, möjligt. Men teori och praktik är inte samma sak. Det vi vet är att, oavsett metaanalyser av olika studier, så har i princip inget land blivit av med pandemin under ett år genom dessa åtgärder. Det var därför jag undrade om det fanns ett uns ironi i inlägget, med hänsyn till ordet ”snart” (om man inte lägger något annat i detta ord än vad som är brukligt).

Kan vara så att masker fungerar mycket bättre i Asien pga kulturella skillnader? Hongkong, Singapore, Japan , Vietnam mm hade kanske haft mycket värre situation om de inte varit relativt bra på masker.

Svårt att få folk ta kollektivt ansvar i väst. Om alla varit noga med masker, ögonskydd o distansering hade vi kanske inte haft en pandemi.
Citera
2021-03-20, 08:57
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Förutsättningarna är olika i olika länder. Bra åtgärder i ett land kan vara dåliga i ett annat. Sverige har lyckats bra vilket inte betyder att vårt sätt att arbeta vore optimalt för alla länder.

Egentligen är det mest intressant att jämföra hur livet har tett sig för de stora massorna under pandemin men sådant är det inte så lätt att göra statistik på. Det är nog ytterst få länder som vi svenskar har den minsta anledning att vara avundsjuka på. Ska man ändå snöa in på den egentligen inte jätteintressanta biten med andel döda så titta här. https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid När somliga för snart ett år sedan trodde att Sverige var värst i världen med 50 % överdödlighet, då hade Ecuador över 400 %. Vi har haft det bra i Sverige.
Hur tänker du nu med Ecuador?
Ecuador = 970 döda/ miljon invånare
Sverige = 1307 döda/miljon invånare
(källa ourworldindata)
Vilket land har klarat sig bäst när det gäller antal döda i covid per miljon invånare, sa du?
Citera
2021-03-20, 09:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Anar jag en gnutta ironi i sista stycket?

(Med tanke på att en massa länder har prövat dessa åtgärder utan att lyckas bli av med pandemin i snart ett år.)
Vilka länder har infört krav på obligatoriska ögonskydd för allmänheten?
Citera
2021-03-20, 09:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nyhet:

Bokning av T-Cells test kan göras i Stockholm för allmänheten: 1700:- :
Bokning av T-Cells test
Plats: Norrsken House - Birger Jarlsgatan 57C, Stockholm. Bokningstillfälle: 22-25:e Mars
Pris: Fullbokad

Plats: Legehuset - Jan Inghes Torg 2, Hammarby Sjöstad
Bokningstillfälle: 29:e mars - 15 april
Pris: Kostnad 1700kr, betalas på plats.

Vänligen besök inte provtagningen vid symptom.
http://www.legehuset.se/t-cell/

Vem i Jessu namn pungar ut med sådana pengar då månne? Kommer den infon att vara relevant i kommande vaccinpass? Har du läst något ditåt?
Citera
2021-03-20, 09:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
När vaccinationerna inleddes för snart 3 månader sen så sades det att vaccinerade kan vara smittbärare, sedan har ytterligare studier gjorts men fortfarande vet man inte PUNKT

Jag baserar min uppfattning på uppgifter som framkommit samt logiskt tänkande, inte känslor. Du vinner inte en diskussion med nedvärderande kommentarer.

Men du behöver inte dra detta längre nu, jag har fattat varför så många inte begriper det absolut fundamentala och då blir det där efter.

I en intervju på TV4 med Matti sällberg så hänvisade han till att rådande forskningsresultat på djur visade cirka 100 gånger mindre risk att sprita smitta som vaccinerad .
Citera
2021-03-20, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vem i Jessu namn pungar ut med sådana pengar då månne? Kommer den infon att vara relevant i kommande vaccinpass? Har du läst något ditåt?
Det är med viss skepsis jag skrev inlägget. Han som intervjuades om det på Nyhetsmorgon TV4 var inte speciellt övertygande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in