2021-03-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja nu börjar det tyvärr gå åt fel håll igen. Vaccineringen går för långsamt i Sverige. Med de nya mutationerna som sprids snabbt nu så är detta allvarligt.

Försenade leveranser och en patetiskt beslut om att pausa vaccinationerna med doserna från AstraZeneca kommer leda till en tråkig vår, tyvärr..
Citera
2021-03-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Försenade leveranser och en patetiskt beslut om att pausa vaccinationerna med doserna från AstraZeneca kommer leda till en tråkig vår, tyvärr..

Man kommer förmodligen redan imorgon ge grönt ljus för AZ igen...
Citera
2021-03-17, 14:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför är du så väldigt intresserad av att tävla om vilket land som är minst jättedåligt?
Både Sverige oh UK har misslyckats med sin corona/covid-bekämpning, inget snack om det.
Metoderna att misslyckats är bara lite olika.
Det är jag inte alls intresserad av. Jag bara svarade på påståendet att Sverige gjort mindre än UK för att stoppa smittspridningen.

Det slog dig aldrig att den personen som gjorde det ursprungliga påståendet i den debatten i själva verket var den som borde fått frågan du ställer ovan? Nej?
Citera
2021-03-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Högsta andelen nya fall på över 10 veckor. Säkerligen mer än så. Nu är det i allra högsta grad oroväckande då mutationerna dessutom tagit över.

57 avlidna låter också ganska mycket, med tanke på att i princip alla på Säbo/Hemtjänst/90+ är vaccinerade - vilka är det som dör?

Äldre personer över 80, personer mellan 60 -80 med kraftig övervikt och/eller andra bakomliggande sjukdomar. I undantagsfall yngre personer än så med varierande medicinska tillstånd.

Precis som det varit hela tiden
Citera
2021-03-17, 14:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Högsta andelen nya fall på över 10 veckor. Säkerligen mer än så. Nu är det i allra högsta grad oroväckande då mutationerna dessutom tagit över.

57 avlidna låter också ganska mycket, med tanke på att i princip alla på Säbo/Hemtjänst/90+ är vaccinerade - vilka är det som dör?

Förfallen på säbo stod för ca 50% tidigare. Så det lär inte helt sluta dö människor för det..
Covid är ju inte helt ofarligt för oss utanför säbo, oavsett vad begåvningsreserven påstår..
Citera
2021-03-17, 14:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Förfallen på säbo stod för ca 50% tidigare. Så det lär inte helt sluta dö människor för det..
Covid är ju inte helt ofarligt för oss utanför säbo, oavsett vad begåvningsreserven påstår..
Sverige har väl en stor del invandrare? Som jag påpekat tidigare är det i UK en hel del personer tillhörande religiösa grupper och etniska falanger som inte vill vaccinera sig. De är sedan överrepresenterade bland de personer som skrivs in på sjukhus med allvarlig COVID-19.

Samma i Sverige, kanske..?
Citera
2021-03-17, 14:21
Medlem
Borde inte vara denna dödlighet nu när så många äldre och i riskgruppen fått vaccinet. Kan det vara så att riskgruppen är större än vad man har känt till. Och en del överviktiga kanske inte vet att man tillhör riskgruppen? Och då försöker man inte boka sig i rätt fas?
Citera
2021-03-17, 14:22
Medlem
Citat:

Siffrorna för avlidna sprutas ut lite här och där under veckan - ibland hinner inte siffrorna in för ett stor region och då är det lätt att tro att det sjunker och vice versa.

Av dagens 57 avlidna så står Stockholm för 21 idag men förra Onsdagen rapporterade Stockholm 0 avlidna.

Tror antalet avlidna ligger på 15-20 nu (rapporteringsdatum) per dag.
Citera
2021-03-17, 14:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Svårtolkade siffror just nu. Vi ser inte den explosion av fall man kanske hade kunnat tänkt sig med tanke på brittmutationen. Slipper Sverige en tredje våg?
Tredje vågen är kraftig i Stockholm. Och stockholm påstås ha mest naturlig immunitet.

1933 nya fall idag. 1479 förra onsdagen.

Stockholm har även kraftig tillväxt av antal inlagda.

Jag skulle tro tredje vågen kommer till resten av landet snart också. Jag hoppas vaccineringen kan motarbeta det.
Citera
2021-03-17, 14:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du är så otroligt larvig när du vet och själv refererat till mycket av detta men varsågod!
Länkar till saker du redan vet om.
Jaha. Men nu gällde ju saken huruvida UK gjort mer för att stoppa smittspridningen eller inte. Du vet, precis som jag uttryckligen skrev. Jag tar det igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Meanwhile, back at the FB forum:

Insatt:
"UK gör mer för att stoppa smittspridningen än Sverige"
UK gör följande:
1. Vaccinerar en halv miljon människor per dag
2. Inför regler för munskydd och social distansering
3. Testar nästan en miljon människor om dagen
4. Utvecklar och inför appar för att övervaka folks rörelser och kontakter med smittade
5. Investerar 300 miljarder i forskning för att få fram vaccin rekordsnabbt
6. Utvecklar ett vaccin som man sedan erbjuder världen till självkostnadspris
7. Startar världens ledande DNA laboratorium för att mappa virus genomics
8. Genomför 50% av alla världens DNA-analyser av virusmutationer för att upptäcka och stoppa nya COVID-19 mutationer
9. Startar en smittspårningsenhet och anställer 20,000 personer för att spåra smittade
10. Stänger skolor
11. Stänger alla sociala verksamheter, inklusive restauranger

Tokstollar:
"Sverige gör mer än UK för att stoppa smittspridningen"
Sverige gör följande:
1. Rekommenderar invånarna att försöka hålla avstånd
2. Rekommenderar invånarna att tvätta händerna
3. Säger till invånarna att munskydd inte hjälper
4. Inför regler för restauranger och barer att stänga tidigare
Citera
2021-03-17, 14:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är jag inte alls intresserad av. Jag bara svarade på påståendet att Sverige gjort mindre än UK för att stoppa smittspridningen.

Det slog dig aldrig att den personen som gjorde det ursprungliga påståendet i den debatten i själva verket var den som borde fått frågan du ställer ovan? Nej?

Nu är ju jag Ålänning/Finne och personligen anser jag att vi har på tok för hårda restriktioner! Speciellt här på Åland där ingen dör, någon enstaka har behövt sjukvård men ingen ännu ens behövt intensivvård. Igår hade vi inte ens ett enda nytt smittfall men tro fan att de räddhågsna kärringarna i vår "regering" stänger ner alla restauranger, gym , sporthallar , läroverk etc ändå. Tammefan inte klokt
Citera
2021-03-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tredje vågen är kraftig i Stockholm. Och stockholm påstås ha mest naturlig immunitet.

1933 nya fall idag. 1479 förra onsdagen.

Stockholm har även kraftig tillväxt av antal inlagda.

Jag skulle tro tredje vågen kommer till resten av landet snart också. Jag hoppas vaccineringen kan motarbeta det.

Vi ser definitivt en ökning av fall i Stockholm men det är en definitionsfråga vad en tredje "våg" egentligen består i. Jag tycker inte smittökningen är speciellt alarmerande med tanke på att vi har en mutation i omlopp som vi vet sprids snabbare än tidigare. Dessutom bör man titta närmare på antalet utförda tester mellan veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in