2021-03-19, 19:27
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Resan till flockimmunitet kan ske genom att befolkningen genomgår infektion, och utvecklar immunitet, eller genom att den del av befolkningen som är mottaglig för infektion dör bort.

Den medicinska vetenskapen har gett oss ytterligare ett alternativ: vaccin.

Utan vaccin så kommer flockimmuniteten till ett mycket högt pris. Men du har helt rätt i att det fungerar.

Ja, jag tolkade ditt inlägg fel. Det var därför jag efterlyste att du borde ha varit tydligare i ditt budskap.

Vaccinet har också ett pris i sig självt vid inköp och därtill vet vi inte vad eventuella bieffekter av vaccinering kan leda till. Risk och utgifter på varandra, är det värt det och är det verkligen rätt strategi?
Citera
2021-03-19, 19:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vad du säger är alltså att i den humanistiska stormakten UK.
Så skickar man hem de sjuka så att man blir av med dem.....?
Nej, vad jag säger är att här vaccinerar vi i runda slängar 500,000 personer om dagen och ingen blir så sjuk att de måste skippa jobbet. Inte på min arbetsplats i alla fall. Ingen ligger för närvarande på sjukhus efter att ha blivit vaccinerad.
Citera
2021-03-19, 19:28
Medlem
273 på IVA. Känns som att det kan bli 300 när som helst.
Citera
2021-03-19, 19:29
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jodå, Kina är naturligtvis den stora vinnaren, miljarder och åter miljarder dolares strömmar in i landet varje dag tack vare jordens alla munskyddskåta dårar exempelvis. Till på det är Kina den stora boven, helt jävla sanslöst egentligen att boven får tjäna på sitt eget brott..

Tror du att Covid-19 var en planerad "kupp" ifrån Kina?
Citera
2021-03-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men det är ju fortfarande väldigt ovisst huruvida vaccinerade kan smitta ovaccinerade eller ej, speciellt när vaccinationerna inleddes. Vad händer när vaccinerad personal blir smittad och inte blir sjuka men kan smitta alla äldre?
Behöver jag vara ännu tydligare?

Det är också väldigt ovisst om vaccinerade blir smittade i lika stor omfattning som ovaccinerade och det är ovisst om smittade som har vaccinerats smittar lika mycket som de som inte fått vaccin.

Men mycket tyder på att vaccinerade infekteras i mindre andel än ovaccinerade och om de infekteras tyder mycket på att de smittar mindre.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-science-idUSKBN2AC2CZ

Citat:
People who get a COVID-19 vaccine can still become infected with the novel coronavirus, although they are likely to be protected against severe illness, and a new study suggests they also may be less contagious. At a large Israeli health maintenance organization where 650,000 members received the two-dose vaccine from Pfizer Inc and BioNTech SE, researchers identified 2,897 patients who later tested positive for COVID-19. The amounts of virus on swab samples from the nose and throat were reduced four-fold for infections occurring at least 12 days after the first dose of vaccine compared to what is typically seen in unvaccinated COVID-19 patients, the research team from Maccabi Health Services and the Technion - Israel Institute of Technology found. Viral loads are known to be linked with contagiousness and disease severity.

De olika prioriteringarna för vaccinet är som tur väl framtagna av experter - inte av forumtyckare som går på känslor istället för fakta och erfarenheter.
Citera
2021-03-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Pandemin gav 221 miljarder i underskott i statskassan

Statens underskott för hela 2020 landade på 221 miljarder kronor, skriver Ekonomistyrningsverket ESV i ett pressmeddelande. Saldot är 268 miljarder kronor lägre än regeringen räknade med före pandemin. Den stora skillnaden tillskrivs de omfattande åtgärderna på grund av coronapandemin.
Såväl statens utgifter som intäkter påverkades negativt av pandemin.
ESV noterar att riksdagen fattade beslut om ändringar i statens budget vid 16 tillfällen under 2020 – något som vanligtvis bara ändras i vår- respektive höständringsbudgeten.

https://omni.se/a/qAQRde

Jag har ingen aning om hur andra länder har klarat sin ekonomi.

Norges oljefond tickar stadigt uppåt i oförminskad takt! Nåja, kanske lite makligare takt nu under Corona, men ändå upp sedan starten...

https://www.nbim.no/no/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är klart det är bättre om man inte måste stanna hemma från arbetet.

Samtidigt kostar två doser AZ €6 och två doser PB eller Moderna €60.

Så dyre er de trods alt heller ikke.
Pris per dose:

Oxford/AstraZeneca: €1.78 (£1.61)
Johnson & Johnson: $8.50 (£6.30).
Sanofi/GSK: €7.56.
Pfizer/BioNTech: €12.
CureVac: €10.
Moderna: $18.

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/18/belgian-minister-accidentally-tweets-eus-covid-vaccine-price-list
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Herregud, vilken imbecill idiot du är! Du påstår, i det första inlägget, att jag skrivit något och jag rättar dig. Då går du apeshit och anklagar mig för både det ena och det andra men mest att jag är känslostyrd - detta för att sedan gå över i ett känslostyrt och helt verklighetsfrånvänt, skrivet inlägg. Är du månne frisk? Du svamlar och kommer enkom med snömos - har aldrig sett så mycket felaktigheter i ett inlägg. Du pålägger mig ting du TROR jag tänker för att sedan sväva ut i en dystopisk icke-sanning!

PATETISKT!

Nej då, jag är helt saklig, du däremot har bevisligen inte tagit din psykofarmaka idag.
Btw du menar alltså att ALLA länder har klarat sig bättre än Sverige? Hur mycket måste man skolka för att komma fram till en så efterbliven slutsats månne..
Citera
2021-03-19, 19:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så dyre er de trods alt heller ikke.
Pris per dose:

Oxford/AstraZeneca: €1.78 (£1.61)
Johnson & Johnson: $8.50 (£6.30).
Sanofi/GSK: €7.56.
Pfizer/BioNTech: €12.
CureVac: €10.
Moderna: $18.

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/18/belgian-minister-accidentally-tweets-eus-covid-vaccine-price-list
Notera att det där är vad EU har valt att betala. Det är själva anledningen till att de länder som betalade mer får sina leveranser före EU (vilket är orsaken till att EU drar till med maffia-metoder för att stoppa exporten ut från EU i de fall prodktionen ligger där).
Citera
2021-03-19, 19:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Tror du att Covid-19 var en planerad "kupp" ifrån Kina?

Spelar ingen roll, dom mörkade utbrottet de första kritiska veckorna. Helt oförlåtligt naturligtvis och straffet borde bli total utfrysning. Men nädå, de får profitera på eländet de lyckades mörka. Fruktansvärt vilket hyckleri av världssamfundet, men så går det när hela världen har fabriker i skitlandet.
Citera
2021-03-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej då, jag är helt saklig, du däremot har bevisligen inte tagit din psykofarmaka idag.
Btw du menar alltså att ALLA länder har klarat sig bättre än Sverige? Hur mycket måste man skolka för att komma fram till en så efterbliven slutsats månne..

Saklig?! Hehe, det är det minsta du är - du skriver till och med själv att du TROR ting jag tänker...

Detta var det första inlägget som du avser att jag skrivit att ALLA andra länder klarat sig bättre än Sverige. Var ser du detta i inlägget nedan? Du borde låsas in eller så får du gå om högstadiet...

Citat:
Snömos och svammel! Vem bryr sig om förlorad levnadstid/person?! Har aldrig hört på maken. Är du månne en ekonom? På vilka områden har Sverige visat prov på styrka - man ändrar sig hela tiden och är alltid ett, eller ett par steg efter alla andra och virusets framfart. Det är inte konstigt, egentligen, men varför har andra länder klarat sig klart bättre?
Citera
2021-03-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Notera att det där är vad EU har valt att betala. Det är själva anledningen till att de länder som betalade mer får sina leveranser före EU (vilket är orsaken till att EU drar till med maffia-metoder för att stoppa exporten ut från EU i de fall prodktionen ligger där).

Ja. Vi har heller ikke givet dem ansvarsfrihed eller overgivet hele befolkningens sundhedsdata til dem. Så vidt jeg ved har EU eksporteret væsentligt flere vacciner per capita end UK, USA m.flere.

Selv UKs gamle koloni Indien har sat foden på bremsen.

"A spokesperson for the Serum Institute said: "Five million doses had been delivered a few weeks ago to the UK and we will try to supply more later, based on the current situation and the requirement for the government immunisation programme in India.""

Edit for glemt link: https://www.bbc.com/news/uk-56438629
Senast redigerad av Tveskaeg 2021-03-19 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in