2021-03-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Ja jag tänkte på det. Men känner att det här nästan har motsatt effekt på mig, att jag blir mindre motiverad och inspirerad... men ska i alla fall välja någonstans att vara på. Vet ni några som är mest "chill". Att sitta av 30min möte per vecka är ju inga problem. Funderade på Arcus.

Välj inte student- Consulting dom ger dig inte en minut ro du får 14 PDF filer som du ska fylla i kolla youtube klipp skriva romaner om vad du sett missar du ett webb seminarium så får du ett Mail och de ifrågasatt din närvaro vem fan pallar vakna 7 för att kolla på ett meningslöst seminarium i flera timmar
Citera
2021-03-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Hur fan kan det göra dig omotiverad att söka jobb? Är det för att du tycker att det låter som en superrolig aktivitet?

Välj inte student- Consulting dom ger dig inte en minut ro du får 14 PDF filer som du ska fylla i kolla youtube klipp skriva romaner om vad du sett missar du ett webb seminarium så får du ett Mail och de ifrågasatt din närvaro vem fan pallar vakna 7 för att kolla på ett meningslöst seminarium i flera timmar
Citera
2021-03-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Har varit med i SoM i 1 månad nu och är inte alls imponerad.
Coachen har inga kontakter alls att förmedla. Meningslöst telefonsamtal en gång i veckan. Ger ju ingenting.
Bättre att skicka folk till arbetsmarknadsutbildningar istället för denna skit!

Citera
2021-03-19, 23:20
Medlem
Trist att höra så mycket negativt om STOM. Där jag jobbar har vi ett snitt på 45% som går ut i jobb eller utbildning. Jag sliter fan som ett djur med att ringa runt till företag och försöka hitta jobb.

Webbinarierna är ett krav från AF och det är kanske inte det roligaste eller viktigaste i jobbet. Men en halvtimme i veckan nu för tiden är inte så farligt och särskilt inte när allt är online. Innan Corona var ju kravet 4-8 timmar i veckan på plats i lokalen.

I stort handlar det om att få människor att motiveras till att förstå att de behöver:
-körkort
- bra svenska
-utbildning
-rimlig attityd

För det är det arbetsgivare vill ha. De som har allt detta ser man sällan på STOM.

Ett tips när man väljer leverantör är att välja en leverantör som också har bemanningsverksamhet.
Citera
2021-03-20, 09:06
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjumju
Trist att höra så mycket negativt om STOM. Där jag jobbar har vi ett snitt på 45% som går ut i jobb eller utbildning. Jag sliter fan som ett djur med att ringa runt till företag och försöka hitta jobb.

Webbinarierna är ett krav från AF och det är kanske inte det roligaste eller viktigaste i jobbet. Men en halvtimme i veckan nu för tiden är inte så farligt och särskilt inte när allt är online. Innan Corona var ju kravet 4-8 timmar i veckan på plats i lokalen.

I stort handlar det om att få människor att motiveras till att förstå att de behöver:
-körkort
- bra svenska
-utbildning
-rimlig attityd

För det är det arbetsgivare vill ha. De som har allt detta ser man sällan på STOM.

Ett tips när man väljer leverantör är att välja en leverantör som också har bemanningsverksamhet.

Som kära studentconsulting som omnämnts i denna tråd ett flertal gånger?
Skäms på dig och ditt låtsasyrke.
Citera
2021-03-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Som kära studentconsulting som omnämnts i denna tråd ett flertal gånger?
Skäms på dig och ditt låtsasyrke.

Ungefär ett sånt svar jag väntade mig.

Jag skäms inte för att jag hjälper folk ut i anställning. Jag vill lyfta att det finns seriösa aktörer också. Skulle aldrig jobba åt något annat företag än det jag gör nu. Då det i min mening är det enda seriösa.

Jag har naturligtvis en bra insyn i hur det kan se ut hos andra leverantörer och mina deltagare berättar ju också vad de varit med om. Så jag förstår helt kritiken också. Jag blir mörkrädd av att höra om meditation i grupp och att klippa ut bilder och limma kollage om sitt drömjobb.
Citera
2021-03-25, 11:29
Medlem
Citat:

-körkort
- bra svenska
-utbildning
-rimlig attityd

.

Nu är det så här om krav, regler till arbetssökande i program inte informeras i tillräcklig usträckning, krav på schema går inte ut direkt till deltagare utan anges i riktlinjer till leverantörer som i sin tur nu i tider med Covid 19 spridning, inte verkar veta riktigt hur de skall utforma schemat heller, utan lägger ansvar på det till deltagare som oftast inte förstår hur det skall utformas heller.

Webbinarium är inte en halvtimme i veckan, jag noterar varje webbinariums längd, det kan vara 25 minuter plus 20, senast denna vecka var det Jag Ab på 2 timmar och 40 minuter, i princip skall man må bra enligt föreläsning.

Det man bör veta är att försäkringskassan och arbetsförmedlingen är inblandande som förvaltningsmyndighet, de har skyldighet att informera om regler enligt förvaltningslag, att de använder privata aktörer som jobbcoacher som inte verkar införstådda med vikten av detta är anmärkningsvärt och rättsprincipiellt åsidosätter en enskild individs rättssäkerhet.

Om man inte sköter aktivitetsrapport eller närvaro, så kan man i första hand få en varning, eventuellt reducerad ersättning ett par dagar, i värsta fall en längre period.
Sådant beslut skall i första hand omprövas av arbetsförmedlingen om man begär det, om de inte ändrar beslutet till din fördel, så kan man Alltid överklaga till förvaltningsdomstol o lämna sina synpunkter och argument för den rätt du hänvisar till.

Ett par länkar, din skyldighet du informeras om av arbetsförmedlingen..
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ingsersattning
Vad krävs för att få ersättning?

När du deltar i ett program är det viktigt att du följer den planering du har tillsammans med oss. Det innebär till exempel att du behöver delta i de aktiviteter vi kommer överens om. Du behöver också vara aktiv och söka jobb om det ingår i din planering.
Du behöver rapportera dina aktiviteter varje månad och meddela om du blir sjuk.

Varning eller avstängning...
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ning-i-program

Omprövning av beslut..
https://arbetsformedlingen.se/kontakt/omprova-beslut

Jag skulle rekommendera att om det går så långt som förvaltningsbesvär, med klagande till förvaltningsdomstolen, då bör du se till att begära muntlig förhandling där du bättre kan presentera din överklagan, man har som regel tre instanser, förvaltningsdomstolen, sen överklagan till kammarrätten, och sist i sverige till högsta förvaltningdomstolen, du bör se till att få det rätt i första instans då du måste ha uppenbara fel i förvaltningsdomstolen, eller att det är av vikt för ledning av rättstillämpningen om du vill få upp målet i kammarrätten, oftast sitter de i förvaltningsdomstolen inte med tillräckligt juridisk kompetens, där är det bättre ställt i kammarrätten.

Den information om "regler" som gäller planeringsschema, utgår i första hand endast till leverantörer och jobbcoach, men inte direkt till deltagare/arbetssökande, nedan framgår hur jobbcoacherna skall utforma schemat, deras ansvar...

https://arbetsformedlingen.se/om-oss...-och-matchning

Exempel på hur jobbcoacherna skall utforma schema för jobbsökande...
https://arbetsformedlingen.se/downlo...(inkl.SFI).pdf

Motivering till vissa saker är Väldigt privat och något vare sig regering eller privata aktörer har rätt att kräva, det kan finnas psykosociala orsaker, ekonomiska som inte rimmar väl med deras "krav"
Körkort ges endast ekonomiskt stöd till lån upp till viss ålder, äldre har inte denna möjlighet...och inte säkert de har råd heller, sen kan vissa ha fobier för att köra bil, eller miljöaspekter de ser som hinder.

I övrigt så ställer jag mig frågande till dokumentationer och arbetsövningar, att redogöra för hur man fungerar som människa i alla möjliga situationer är av känslig privat natur, Ingen skall behöva känna som krav att dela med sig, och jag skulle tro att jobbcoacher inte har rätt att ens kräva in några svar som innehåller uppgifter av detta slag, det är oftast intigretetskränkande..om det inte sker på frivillig basis, dessutom har de noll koll på GDPR verkar det som.

Inom arbetsförmedlingens journaler och även socialnämnders, så har de strikta krav på vad som får dokumenteras i fråga om privata förhållande, detta torde gälla för jobbcoacher också.
En helt annan sak om man frivilligt väljer en jobbcoach och att dela med sig av privat natur, men det skall också vara frivilligt och inte ligga inom utövande av myndighetsbeslut och ersättningar.

Jag ställer mig oförstående till varför jobbcoacher aktiveras ca ett och ett halvt år efter någon varit arbetssökande, det torde ligga i allas intresse och mer effektivt kunna utnyttjas genom att man själv kan få begära att få en coach omgående, men av mer respekt för den enskildes egna ansvar att söka arbete och mer ett stöd än att fungera som kompletterande aktör för kontroll av arbetssökande.
Då får man hjälp omgående (om man anser man behöver det) och den tiden har man då kunnat uttnyttja innan man blivit arbetssökande för lång tid.

Jag funderar själv på att starta upp en hemsida/stödforum för de som har problem med jobbcoacher, känner att något är fel i systemet osv.
Beror på intresse och hur många som reggar sig, möjligt att flashback fungerar för det också, sen är jag inte säker på att jag har tid o ork med det heller, jag är själv hos jobbcoach just nu, jag uppskattar ca 20% värdefullt för mig, resterande kan de skala bort från programmet, en del rent trams och upprepande frågor för att hålla deltagare sysselsatta.

Har gått hos jobbocoacher 3 gånger tidigare, i princip kör de samma mall och frågor som jag redan gjort för ett gäng år sedan, en del webinarium är utfyllnads trams.
Dock har jag inte stött på klistra o klippa uppgifter än så länge eller meditation utöver minfulness.

Tyvärr så är nog väldigt många osäkra på vad som gäller, vilket skapar en stor oro hos många..och det är inte så att vi kan träffas hos jobbcoacherna fysiskt för att dela med oss va synpunkter/klagomål och övriga råd o rön.

Skulle nån hamna i kläm med beslut, så är jag inte främmande för att ge råd, jag har vunnit en del fall i kammarrätt i förvaltningsbeslut, dock inte rörande arbetsförmedlingen.

Men ..Arbetssökande måste organisera sig, ett problem är att det tar energi och kraft, vilket säkert myndigheter vet är kruxet, man har således mindre att sätta emot.
Troligen, inkluderat mig själv så väljer man att satsa energi på att komma ut i jobb..och därmed stor risk att det rinner ut i sanden med alternativet att organisera stödforum o dylikt.
Senast redigerad av rattsguiden 2021-03-25 kl. 11:44.
Citera
2021-03-26, 07:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattsguiden
Nu är det så här om krav, regler till arbetssökande i program inte informeras i tillräcklig usträckning, krav på schema går inte ut direkt till deltagare utan anges i riktlinjer till leverantörer som i sin tur nu i tider med Covid 19 spridning, inte verkar veta riktigt hur de skall utforma schemat heller, utan lägger ansvar på det till deltagare som oftast inte förstår hur det skall utformas heller.
Nästan de flesta deltagare (och jobbcoacher för den delen) har inte satt sig in i reglerna och vet vad det innebär att vara med i STOM. Schemat man tilldelas i början är bara en mall och man har rätt att inom Af verktygslåda välja de delar man tycker man behöver stöd med och modulera fram ett personligt schema tillsammans med sin coach. Att ha en väldefinierad mål och handlingsplan och en daglig rutin att följa för att nå dit är prio ett. Många deltagare har inte någon struktur i sin vardag utan man tar dagen som den kommer och har därför hamnat i en negativ spiral av både handlingar och tankar och behöver hjälp med att bryta det. Dessutom så har de flesta inte valt STOM självmant utan blivit "påtvingade" det av sin handläggare på Af det gör dom inte mer motiverade.

Jag håller helt med om att rensa bort meningslösa sysselsättningar koncentrera på att få ett individanpassat stöd, men vilken coach orkar med det? Det krävs ganska mycket för att motivera någon som inte vill bli motiverad...
Senast redigerad av kimdah2002 2021-03-26 kl. 07:23.
Citera
2021-03-26, 12:21
Medlem
Citat:

-körkort
- bra svenska
-utbildning
-rimlig attityd

Väldigt imponerande att klara av detta på 3 månader.
Vilket inflytande har ni på af att bevilja utbildning för era klienter?
Citera
2021-03-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.

Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?

Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.

för att göra det enkelt så måste du ta emot hjälpen från dom, och ja, de är oftast helt värdelösa men så är spelets regler
Citera
2021-03-26, 13:39
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nästan de flesta deltagare (och jobbcoacher för den delen) har inte satt sig in i reglerna och vet vad det innebär att vara med i STOM. Schemat man tilldelas i början är bara en mall och man har rätt att inom Af verktygslåda välja de delar man tycker man behöver stöd med och modulera fram ett personligt schema tillsammans med sin coach. Att ha en väldefinierad mål och handlingsplan och en daglig rutin att följa för att nå dit är prio ett. Många deltagare har inte någon struktur i sin vardag utan man tar dagen som den kommer och har därför hamnat i en negativ spiral av både handlingar och tankar och behöver hjälp med att bryta det. Dessutom så har de flesta inte valt STOM självmant utan blivit "påtvingade" det av sin handläggare på Af det gör dom inte mer motiverade.

Jag håller helt med om att rensa bort meningslösa sysselsättningar koncentrera på att få ett individanpassat stöd, men vilken coach orkar med det? Det krävs ganska mycket för att motivera någon som inte vill bli motiverad...

Varför har du en ful Matt Dilahunty bild som avatar?
Citera
2021-04-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.

Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?

Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.

Tack inte Nej! Risken kan bli att du får varning från A-kassan. Det är faktiskt bra att gå till jobbcoach fastän man får höra nonsens, men du får ersättning under tiden och din A-kassan ligger inne, så du kan ta ut A-kassan senare, det är liksom du får a-kassan för en längre period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in