2021-03-19, 19:44
Medlem
BIB3ls avatar
Stockholm går upp upp i förstärkningsläge.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/stockholm-upp-i-forstarkningslage

Fullpackade bussar, och folk utan munskydd. Vem är förvånad? Galenskap.

Jag börjar tycka att det är lite mysigt med munskydd.
Citera
2021-03-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så dyre er de trods alt heller ikke.
Pris per dose:

Oxford/AstraZeneca: €1.78 (£1.61)
Johnson & Johnson: $8.50 (£6.30).
Sanofi/GSK: €7.56.
Pfizer/BioNTech: €12.
CureVac: €10.
Moderna: $18.

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/18/belgian-minister-accidentally-tweets-eus-covid-vaccine-price-list

Oj, det var väl en fin, men inte oväntad prislista när man tänker på vad som nu sker med AZ vaxxin... Billigt är gott, eller hur var det nu...?
Citera
2021-03-19, 19:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Detta är som fan läser bibeln, vi är inte ensamma och isolerade i "lilla Sverige". Världsekonomin är totalt drabbat i denna globaliserade värld, det finns knappast något "vinnande" land i denna globala kris av Covid-19.

Jag kan se 1 land som vinner på epidemin. Ironiskt nog är det vinnande landet samma land som inledde epidemin.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det var dessutom inte JAG som länkade in artikeln (som stöd för tesen att AZ-vaccinet var så fasansfullt och ohyggligt farligt), det var någon annan...

https://www.dn.se/sverige/en-av-tre-sjukskrivna-nar-omsorgspersonal-fick-astra-zenecas-vaccin/

Jag har inte hävdat att det var du som länkade till artikeln. Det var skribenten "IMBILDEN" som länkade till artikeln i Dagens Nyheter.

Men det var du som sade att diskussionen baserades på en artikel. Det var därför jag frågade vilken artikel du syftade på. Jag hade bara uppfattat att diskussionen byggde på "NurseRatched"s inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Notera att det där är vad EU har valt att betala. Det är själva anledningen till att de länder som betalade mer får sina leveranser före EU (vilket är orsaken till att EU drar till med maffia-metoder för att stoppa exporten ut från EU i de fall prodktionen ligger där).

Exakt! Detta har inte belysts tillräckligt.

EU:s förhandlare betedde sig precis som en turk på en bazaar. De ville bara komma undan så billigt som möjligt. De ställde inga hårda krav på när de skulle få leverans osv. Prioritet 1 var att komma billigt undan så att de har pengar över till invandringen över Medelhavet.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja. Vi har heller ikke givet dem ansvarsfrihed eller overgivet hele befolkningens sundhedsdata til dem. Så vidt jeg ved har EU eksporteret væsentligt flere vacciner per capita end UK, USA m.flere.

Selv UKs gamle koloni Indien har sat foden på bremsen.

"A spokesperson for the Serum Institute said: "Five million doses had been delivered a few weeks ago to the UK and we will try to supply more later, based on the current situation and the requirement for the government immunisation programme in India.""
Ja, EU hade ju dessutom exporterat ÄNNU fler doser om de inte upptäckt sitt fatala misstag att vänta för länge med att beställa och sedan på kriminell väg försöka rätta till misstaget genom att stoppa exporten.
Citera
2021-03-19, 20:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Notera att det där är vad EU har valt att betala. Det är själva anledningen till att de länder som betalade mer får sina leveranser före EU (vilket är orsaken till att EU drar till med maffia-metoder för att stoppa exporten ut från EU i de fall prodktionen ligger där).
Nu visar du dig väldigt dum faktiskt, EU har inte valt ett pris.
Det är nog så att man har kontrakt med de olika leverantörerna som man förhandlat fram med dem.

Om leverantörerna väljer att sälja till de som betalar mera, trots att det finns kontrakt med EU, så är det väl snarast det som är maffiametoder.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-19 kl. 20:02.
Citera
2021-03-19, 20:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Så dyre er de trods alt heller ikke.
Pris per dose:

Oxford/AstraZeneca: €1.78 (£1.61)
Johnson & Johnson: $8.50 (£6.30).
Sanofi/GSK: €7.56.
Pfizer/BioNTech: €12.
CureVac: €10.
Moderna: $18.

https://www.theguardian.com/world/2020/dec/18/belgian-minister-accidentally-tweets-eus-covid-vaccine-price-list

Det låter nästan för billigt med tanke på efterfrågan, sedan så håller regeringar på vaccinering av olika anledningar.
Citera
2021-03-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, EU hade ju dessutom exporterat ÄNNU fler doser om de inte upptäckt sitt fatala misstag att vänta för länge med att beställa och sedan på kriminell väg försöka rätta till misstaget genom att stoppa exporten.

250000 doser ændrer ikke meget på billedet. At de så skulle sendes til hårdt ramte Australien er bare uheldigt.
Citera
2021-03-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu visar du dig väldigt dum faktiskt, EU har inte valt ett pris.
Det är nog så att man har kontrakt med de olika leverantörerna som man förhandlat fram med dem.

Om leverantörerna väljer att sälja till de som betalar mera så är det väl snarast det som är maffiametoder.

Uppenbart så har det varit så att om man betalde bra så fick man högre prioritet.
Citera
2021-03-19, 20:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Spelar ingen roll, dom mörkade utbrottet de första kritiska veckorna. Helt oförlåtligt naturligtvis och straffet borde bli total utfrysning. Men nädå, de får profitera på eländet de lyckades mörka. Fruktansvärt vilket hyckleri av världssamfundet, men så går det när hela världen har fabriker i skitlandet.

Jag är inte säker på att just det är det rätta svaret, betänk att de är kommunister och en stormakt. De gör mer eller mindre hur fan de vill, skulle omvärlden provocera dem så kan det leda till storkrig.
Citera
2021-03-19, 20:06
Medlem
Citat:
Jag kan se ett par företag som vinner på pandemin just nu. De företagen jag tänker på hade högst sannolikt inte med orsaken till pandemin att göra, men ur ett rent affärsmässigt perspektiv är det naturligtvis inte fel att få kunderna att rata konkurrentens produkt för att köpa den DU säljer med miljarders miljarder i vinst.

I dessa tider då man aldrig blir överraskad längre kring företeelser som sker i vårt samfund - tror du att det är möjligt att det pågår en smutskastningskampanj gentemot AZ och deras vaxxin. De var väl, de facto, först ut och då blir man det primära målet. Kan ex. läkare köpts för att rapportera in farliga och dödliga biverkningar av AZ-vaxxinet? Jag vet att du ser igenom mina retoriska frågor, men vad anser du - jag har min inställning klar och den är ett tvehövdat odjur...
Citera
2021-03-19, 20:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Oj, det var väl en fin, men inte oväntad prislista när man tänker på vad som nu sker med AZ vaxxin... Billigt är gott, eller hur var det nu...?
AZ säljer vaccinet till självkostnadspris, vara de 3 000 000 000 första doserna om jag mins rätt.

De andra tjänar 50 - 100:- kronor per dos eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in