2021-03-19, 17:42
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Hur kan man driva ett brottsmål till rättegång där det saknas bevis . Detta är ett fullständigt haveri för svensk domstolsväsende.
Har sett på när rättens ordförörande David Viktorson Harrby höll presskonferen efter offentligörandet av domen
En mycket bra och saklig sammanfattning där han klart och tydligt förklarade att Karl Hedin inte kan bli fälld för sina åsiker Åklagaren hade tagit fram de föredrag och böcker där Hedin kritiserat politiken. Ett helt bissart försök att straffa någon för sina åsikter
Rådmannen redogjorde om det omtalade giften som hittats hos paret som inte kan knytas till Karl Hedin . Giftet isig kan inte döda Varg. På punkt efter punkt skåpades alla åtalspunkter ut av rådmannen.
Efter 2,5 års utredningar och över 20 miljoner i kostnader blev det ingenting kvar
Håller med om en väldigt saklig sammanfattning och ett korrekt bemötande från ordförandens sida. Blir dock lite konfunderad gällande punkten med giftet och att det inte kan döda en varg. Bevisligen så har ju rovdjur förgiftats med Karbofuran tidigare så där kan åklagaren ha sin väg in till HR men det räcker ju knappast för KH och bolagets del. Frikännandet var ju en rätt väntad utgång och förhoppningsvis är TR´s tydliga svar en tillräckligt glasklart även för herr Magnussons så att han lägger ner tankarna på att låta det här spektaklet fortsätta och ta upp HR´s tid och ösa skattepengar på något som framstår som helt förutsättningslöst.
Citera
2021-03-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/jaktbrottsharvan-aklagaren-om-domen

Åklagaren i jaktbrottshärvan överväger att överklaga: ”Det ligger i farans riktning”

Den åklagaren borde spärras in på mentalsjukhus eller sättas i fängelse.
Citera
2021-03-19, 17:45
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Dunning-kruger effekten kommer till en direkt
Obildad som man är blev jag tvungen att slå upp
Väldigt träffsäkert i vårt ämne så tack för att man fick lära sig nåt nytt idag också.
Citera
2021-03-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Dock är det bra att man visar att man inte kan görs om man vill bara för att man är en stridbar miljardär. Kanske kan åtalet få Hedin att vara lite försiktigare med sina uttalanden och ageranden nästa gång, och då är ändå något vunnet. Skulle jag skjuta en kråka på min tomt åker jag dit utan tvekan, men folk som Hedin kan göra som de vill eftersom de kan lagen och har pengar att backa upp sitt agerande med.

Så i det här landet är det förbjudet att ha vissa åsikter menar du? Visst, yttrandefriheten är inskränkt i och med idiotlagen om hets mot folkgrupp men varg kan väl knappast räknas som folkgrupp.
Citera
2021-03-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Obildad som man är blev jag tvungen att slå upp
Väldigt träffsäkert i vårt ämne så tack för att man fick lära sig nåt nytt idag också.
👍
Citera
2021-03-19, 18:26
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Bra sammanfattning!

Helt riktigt!

Hoppas att de får rejäla skadestånd för att ha fått flera år av sina liv förstörda och åklagaren borde få en näsbränna, uppenbarligen helt maktgalen och omdömeslös.

Pengar är en mycket klen tröst. Karl Hedin o de övriga har har fått smakat på hur uselt Sverige rättsystem fungerar. Karl H är dessutom rik som ett troll, så pengar är klen tröst....
Senast redigerad av Proklos 2021-03-19 kl. 18:42.
Citera
2021-03-19, 18:26
Medlem
Nichosjs avatar
Oerhört märklig och oroväckande utveckling i det här fallet. Känns som ett solklart politiskt motiverat åtal med avsikt att skrämma en hel landsbygdsbefolkning genom att ge sig på en av deras få talespersoner, till synes helt utan anledning. Som så många andra här i tråden tycker jag att det ska bli mycket intressant att följa efterspelet till detta när det nu sannolikt blir åklagaren som får stå till svars för detta märkliga åtal.

Även, är det bara jag som stilla funderar över hur det kan finnas pengar inom rättsväsendet att driva dessa åtal när man ständigt får höra hur betydligt grövre brott tvingas nedprioriteras?
Citera
2021-03-19, 18:37
Medlem
Citat:
Dock är det bra att man visar att man inte kan görs om man vill bara för att man är en stridbar miljardär. Kanske kan åtalet få Hedin att vara lite försiktigare med sina uttalanden och ageranden nästa gång, och då är ändå något vunnet. Skulle jag skjuta en kråka på min tomt åker jag dit utan tvekan, men folk som Hedin kan göra som de vill eftersom de kan lagen och har pengar att backa upp sitt agerande med.
Jag förstår inte riktigt. Vem har visat att man inte kan göra som man vill? Har Hedin gjort något som bara en miljardär kan göra? Varför skulle han vara försiktigare med vad han säger och vem vinner på att han inte gör det? Och varför skulle inte Hedin få skjuta en kråka på sin tomt? Är det inte bra att han (eller vem som helst) kan lagen och hur är han hjälpt av att ha mycket pengar?

Har han öht gjort något fel?
Citera
2021-03-19, 18:38
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/jaktbrottsharvan-aklagaren-om-domen

Åklagaren i jaktbrottshärvan överväger att överklaga: ”Det ligger i farans riktning”
Prestige kostar
Citera
2021-03-19, 18:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hade han varit rasist/nazist hade det nog gått bra. Vissa åsikter är förbjudna och andra är tillåtna.

Årets hittills dummaste inlägg, på med struten och ställ dig i hörnet.
Citera
2021-03-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Oerhört märklig och oroväckande utveckling i det här fallet. Känns som ett solklart politiskt motiverat åtal med avsikt att skrämma en hel landsbygdsbefolkning genom att ge sig på en av deras få talespersoner, till synes helt utan anledning.
Jag rekommenderar swebbtvs intervju med Hedin som följde direkt efter frikännandet. Där uttalade sig en fd kammaråklagare (Jag minns tyvärr inte namnet just nu) om saken och han får väl ändå ses som sakkunnig. Han såg inga politiska konspirationer vilket iofs inte betyder att de inte finns men framför allt såg han tydligt en hel massa inkompetens. Det är faktiskt inte en helt orimlig tanke att det "bara" handlar om en helt enastående inkompetens i hela eller stora delar av det förundersökande teamet. Det räcker ju faktiskt gott.

Sedan diskuterade de även att Hedin är långt ifrån den enda som blivit behandlad på det här viset. Det finns många fler men som inte blivit på långa vägar lika medialt uppmärksammade som Den Store Onde Miljardären men där åtalen varit av precis lika låg kvalitet.
Citera
2021-03-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Prestige kostar
Kostar gör det men inte för åklagaren. Han hade inget att förlora på att väcka åtalet från början och heller ingenting att fortsätta sparka på en död häst. I brist på död varg dessutom. Han behöver inte ta ansvar för vare sig kostnader eller förlorat förtroende för rättsväsendet, det är bara att köra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in