Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Det är bra att kvinnor börjar att säga ifrån solidariskt, istället för att tänka osolidariskt "det händer inte mig". Men inte ens världenssamlade kvinnor kan stoppa utvecklingen av våldtäkter, mord och krig. Atg utnämna män som inte våldtar eller mördar som ansvariga är förhoppningsvis en övergående vanmakt.
Den djupt religiösa Robert Long utnyttjade prostituerade, men hatade att han gjorde det på grund av sin religion. Först lär han ha övervägt självmord men beslöt istället att attackera orsaken till att hans svaghet kom i dagen.
Givetvis kan inte vi kvinnor stoppa förövaren från att göra just oss till våldtäktsoffer. Vi kan undvika att utsätta oss för onödiga risker. Det är männens uppgift här på jorden att skydda oss.
Dock var det inte våldtäkter jag talade om nu, utan jag talade om att när en man och en kvinna har sex så är det kvinnans möjlighet till innerlig äktenskaplig lycka som minskar om hon ska söka den med någon annan man.
Robert hade behövt hjälp, men det fråntar honom inte eget ansvar för sina handlingar. Vissa synder kan ligga väldigt djupt i oss, och somliga män har det svårare med det här än andra. Vår uppgift är att hjälpa varandra till "självhjälp" (inte som att vi är ensamma i det), inte att fördöma när någon bekänner synder och inte heller att ursäkta synd som okej.
Var Davids synd okej? Nej, men även för den fanns faktiskt förlåtelse.