2021-03-19, 14:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, det är verkligen okay att längta. Men den fria viljan är starkare än urkrafter.

Men du borde sluta med smädelser.
Det är inte ok att längta efter att ligga runt. En sådan längtan visar på att den längtande efter synd är i strid med Gud. Det är ju detta fängelse under synden Jesu blod renar från så att vi kan tjäna Gud med glädje.

Sedan är jag bra trött på att "moderna män" vägrar ta ansvar och skyller på att de minsann har drifter och kan råka mörda 8 asiater om de inte får utnyttja någon naiv kvinna.
Citera
2021-03-19, 14:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, utan du är - om du talar sanning om att du är gift - ett exempel på en gift person som attackerar institutionen äktenskap, såsom man kan stödja våldsamma upplopp utan att själv delta. I hemlighet kan man rentav leka med tankar på att själv delta i upploppen. Man syndar i hjärtat utan att det har gått till handling.
Att sexualiteten är av Gud slår in öppna dörrar: de som håller på äktenskapet som platsen för sex hävdar inte annat.
Men du förväxlar tydligen sexualitet med tillåtelse till äktenskapsbrott.
D.v.s. du attackerar äktenskapet, det mänskliga livets grundinrättning.
Så räkna med att bli attackerad av mig - verbalt, om och när jag ser det.
Å andra sidan kan du inte försvara otukten du förordar med Bibeln, som kräver att ALLA ska ära ÄKTENSKAPET, så frågan är hur mycket mer tid det är värt att lägga på dina otuktsideer, som är utombibliska och, faktiskt, även om man går utanför Bibeln är en avart historiskt och globalt. Hörde talas om ett sambopar som skulle flytta till någon arabstat. Det blev inget med det om de inte gifte sig först. Ett annat "vargpar" tänkte bo ihop i en lägenhet någonstans i Indien. Det gack icke, för de var inte gifta.
FÖR DE VAR INTE GIFTA.
Vårt äktenskap är ingen institution. Tillfälliga förbindelser har aldrig varit intressant. Att vara tillsammans till den ene hittar "något bättre" kan inte göra någon glad. Så när vi fann varandra till slut så gifte vi oss utan att ha en tanke på något eventuellt bibliskt krav.

D.v.s vi "förlovade oss" och visste att det gällde livet ut, men gifte oss formellt efter en längre tid när vi skulle vistas länge utomlands och behövde bo på hotell.
Citera
2021-03-19, 15:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vårt äktenskap är ingen institution. Tillfälliga förbindelser har aldrig varit intressant. Att vara tillsammans till den ene hittar "något bättre" kan inte göra någon glad. Så när vi fann varandra till slut så gifte vi oss utan att ha en tanke på något eventuellt bibliskt krav.

D.v.s vi "förlovade oss" och visste att det gällde livet ut, men gifte oss formellt efter en längre tid när vi skulle vistas länge utomlands och behövde bo på hotell.
Varför inte förunna andra kunskapen om det monogama äktenskapets lycka?

Många är vittnesmålen från män, dessutom, där de verkligen har svårt att knyta an till en kvinna som levt promiskuöst. Bara att hon haft någon annan alls kan också störa.
Studier visar också att kvinnor får svårare att knyta an till en man om hon haft män innan honom. Ju fler hon haft desto svårare blir det. Få vill tala om det här i Sverige, eftersom de allra flesta genom det förstår att de förstört eller åtminstone kraftigt försvårat sina möjligheter till den äktenskapliga kärlek de allra flesta egentligen vill ha. Dock måste saken lyftas för våra barns skull.
Citera
2021-03-19, 15:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Jag har aldrig förspråkat otrohet väl? Jag är för lika villkor för alla parter, du vet, jämnställdhet. Jag kan bara inte med att man inte har en egen vilja och lutar sig på en bok skriven av massor med småpåvar. Lev DITT liv och njut varje dag av det och låt andra göra samma sak. DETTA tillåter inte din bok.
Jag har ingen bok, men jag lär mig mycket från Jesus, som jag tror är sanningen.
Citera
2021-03-19, 15:09
Medlem
Citat:
Robert Aaron Long presenterade sig på något socialt medium med orden:

"Pizza, guns, drums, music, family, and God. This pretty much sums up my life. It's a pretty good life."

Han glömde bort att ta med att han själv ansåg sig vara en sexmissbrukare, något som drev honom att skjuta ihjäl åtta personer i anknytning till massageinstitut. Han var en djupt religiös man som havererade mentalt för att han inte kunde kuva en av de starkaste urkrafterna i universum.

Ingenstans i Jesus budskap framskymtar att sexualitet är en synd. Det religiösa hyckleriet kring sexualitet härrör från en prestigekultur.

Jesus lät sig födas av en ung kvinna som blivit havande utanför äktenskapet. Och det finns ingen moralism i Bibeln kring Isacs avsikt att besöka en 'tempeltärna'.

Man blir inte rättfärdig av att tvinga sig själv till något, medan det är en bra början att vara ödmjuk nog att erkänna sig själv som den man är.

Sex är inte en synd, i sig. Denna felsyn bottnar i att folk har tolkat det som att eftersom Jesus, påstås ha, skapats av helig ande istället för genom en sexualakt så måste det finns något smutsigt med sex.

Skapandet via helig ande lägger bara tyngdpunkten, förtydligandet, på det andliga. Guds förmåga. Det är allt. Mänsklig tolkning har gjort detta så fel.

Kyrkan har stor skuld till detta, historiskt.

Det är så jag ser det. Om nu denna samt andra kristliga berättelser stämmer och ska "gå ihop".
Citera
2021-03-19, 15:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför inte förunna andra kunskapen om det monogama äktenskapets lycka?

Många är vittnesmålen från män, dessutom, där de verkligen har svårt att knyta an till en kvinna som levt promiskuöst. Bara att hon haft någon annan alls kan också störa.
Studier visar också att kvinnor får svårare att knyta an till en man om hon haft män innan honom. Ju fler hon haft desto svårare blir det. Få vill tala om det här i Sverige, eftersom de allra flesta genom det förstår att de förstört eller åtminstone kraftigt försvårat sina möjligheter till den äktenskapliga kärlek de allra flesta egentligen vill ha. Dock måste saken lyftas för våra barns skull.
Om jag gift mig med min första flickvän, som jag nästan "lägrade", hade det varit ett misstag eftersom hon övergav mig och blev tillsammans med min bästa vän veckan efter.

Jag har ingenting emot ifall religiösa lever som de lär, i den mån det förekommer, men att tro sig vara förmer för att man påstår sig tro på Gud och därför ältar Bibelns lagar som krav för andra är ingenting värt.
Citera
2021-03-19, 15:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Sex är inte en synd, i sig. Denna felsyn bottnar i att folk har tolkat det som att eftersom Jesus, påstås ha, skapats av helig ande istället för genom en sexualakt så måste det finns något smutsigt med sex.

Skapandet via helig ande lägger bara tyngdpunkten, förtydligandet, på det andliga. Guds förmåga. Det är allt. Mänsklig tolkning har gjort detta så fel.

Kyrkan har stor skuld till detta, historiskt.

Det är så jag ser det. Om nu denna samt andra kristliga berättelser stämmer och ska "gå ihop".
Sexualitet kommer ifrån Skaparen och är inte smutsigt, så för mig är det inte otroligt att Jesus, för att bli den första människa som levt i himlen, lät sig födas som ett vanligt utomäktenskapligt barn.
Citera
2021-03-19, 15:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om jag gift mig med min första flickvän, som jag nästan "lägrade", hade det varit ett misstag eftersom hon övergav mig och blev tillsammans med min bästa vän veckan efter.

Jag har ingenting emot ifall religiösa lever som de lär, i den mån det förekommer, men att tro sig vara förmer för att man påstår sig tro på Gud och därför ältar Bibelns lagar som krav för andra är ingenting värt.
Det hade säkert varit ett misstag. Jag beklagar smällen och är glad att Gud bevarat dig åt din hustru.
Dock pekar ingenting på att kvinnor skulle ha samma problem med att knyta an till en man som haft flera (till och med många) kvinnor innan henne. Istället är hennes förmåga att älska starkare kopplad till hur kysk hon själv hållit sig. Detta är alltså nedlagt i oss och man kan tycka vad man vill om det. Resultatet blir att det är främst kvinnans möjlighet till äktenskaplig lycka som minskar vid sex utom äktenskapet. Istället för att tycka att hon får skylla sig själv har Gud ålagt mannen att ta det här ansvaret.

Edit:
Jag menar alltså att det är omtanke att predika Guds ordning.
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-19 kl. 15:29.
Citera
2021-03-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det gäller alla kvinnor du inte är gift med.

Bibeln är löjligt tydlig. Allt sex utanför äktenskapet är otukt. Sluta larva dig.
jag har eet förhållande med en transkvinna anta att jag gifter mig med henne är det synd?
Citera
2021-03-19, 15:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är inte ok att längta efter att ligga runt. En sådan längtan visar på att den längtande efter synd är i strid med Gud. Det är ju detta fängelse under synden Jesu blod renar från så att vi kan tjäna Gud med glädje.

Sedan är jag bra trött på att "moderna män" vägrar ta ansvar och skyller på att de minsann har drifter och kan råka mörda 8 asiater om de inte får utnyttja någon naiv kvinna.
Det är bra att kvinnor börjar att säga ifrån solidariskt, istället för att tänka osolidariskt "det händer inte mig". Men inte ens världens samlade kvinnor kan stoppa utvecklingen av våldtäkter, mord och krig. Att utnämna män som inte våldtar eller mördar som ansvariga är förhoppningsvis ett uttryck för en övergående vanmakt.

Den djupt religiösa Robert Long utnyttjade prostituerade, men hatade att han gjorde det på grund av sin religion. Först lär han ha övervägt självmord men beslöt istället att attackera orsaken till att hans svaghet kom i dagen.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-19 kl. 15:32.
Citera
2021-03-19, 15:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är bra att kvinnor börjar att säga ifrån solidariskt, istället för att tänka osolidariskt "det händer inte mig". Men inte ens världenssamlade kvinnor kan stoppa utvecklingen av våldtäkter, mord och krig. Atg utnämna män som inte våldtar eller mördar som ansvariga är förhoppningsvis en övergående vanmakt.

Den djupt religiösa Robert Long utnyttjade prostituerade, men hatade att han gjorde det på grund av sin religion. Först lär han ha övervägt självmord men beslöt istället att attackera orsaken till att hans svaghet kom i dagen.
Givetvis kan inte vi kvinnor stoppa förövaren från att göra just oss till våldtäktsoffer. Vi kan undvika att utsätta oss för onödiga risker. Det är männens uppgift här på jorden att skydda oss.
Dock var det inte våldtäkter jag talade om nu, utan jag talade om att när en man och en kvinna har sex så är det kvinnans möjlighet till innerlig äktenskaplig lycka som minskar om hon ska söka den med någon annan man.

Robert hade behövt hjälp, men det fråntar honom inte eget ansvar för sina handlingar. Vissa synder kan ligga väldigt djupt i oss, och somliga män har det svårare med det här än andra. Vår uppgift är att hjälpa varandra till "självhjälp" (inte som att vi är ensamma i det), inte att fördöma när någon bekänner synder och inte heller att ursäkta synd som okej.

Var Davids synd okej? Nej, men även för den fanns faktiskt förlåtelse.
Citera
2021-03-19, 15:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Givetvis kan inte vi kvinnor stoppa förövaren från att göra just oss till våldtäktsoffer. Vi kan undvika att utsätta oss för onödiga risker. Det är männens uppgift här på jorden att skydda oss.
Dock var det inte våldtäkter jag talade om nu, utan jag talade om att när en man och en kvinna har sex så är det kvinnans möjlighet till innerlig äktenskaplig lycka som minskar om hon ska söka den med någon annan man.

Robert hade behövt hjälp, men det fråntar honom inte eget ansvar för sina handlingar. Vissa synder kan ligga väldigt djupt i oss, och somliga män har det svårare med det här än andra. Vår uppgift är att hjälpa varandra till "självhjälp" (inte som att vi är ensamma i det), inte att fördöma när någon bekänner synder och inte heller att ursäkta synd som okej.

Var Davids synd okej? Nej, men även för den fanns faktiskt förlåtelse.
Han bodde på ett behandlingshem för diverse missbrukare, men det hjälpte tydligen inte. Hans föräldrar och släkt är kristna. Föräldrarna kände igen sonen från övervakningsbilder och tipsade polisen. Hans farföräldrar tycker att dådet är avskyvärt men säger sig ändå älska sin sonson.

Han riskerar dödsstraff.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-03-19 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in