2021-03-19, 15:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vårt äktenskap är ingen institution. Tillfälliga förbindelser har aldrig varit intressant. Att vara tillsammans till den ene hittar "något bättre" kan inte göra någon glad. Så när vi fann varandra till slut så gifte vi oss utan att ha en tanke på något eventuellt bibliskt krav.
D.v.s vi "förlovade oss" och visste att det gällde livet ut, men gifte oss formellt efter en längre tid när vi skulle vistas länge utomlands och behövde bo på hotell.
Ett äktenskap är en yttring av institutionen äktenskap. Detta kan vara svårt att förstå för individualistiska människor som inte är vana vid att tänka på något större än de själva eller att de ska ingå i något större än de själva för att ha rätt till det som finns i detta större.
Som blir upprörda att höra att de skulle behöva rätta sig efter människolivets givna strukturer när de hela livet trott att upproret är den stora friheten.
Som är uppfostrade i och har okritiskt svalt ner tanken att en människa är en isolerad ö som inte behöver titta ner i den mänskliga erfarenhetsbanken genom årtusendena och tillgodogöra sig livsvisdom från den. För man är full av sig själv och helt historielös svensk. Sedan går man också till Bibeln och läser in de egna dagdrömmarna.
Man är en extremist som lever ut livslögnen "jag är normal".
Senast redigerad av Calovius 2021-03-19 kl. 15:56.
Citera
2021-03-19, 15:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Han bodde på ett behandlingshem för diverse missbrukare, men det hjälpte tydligen inte. Hans föräldrar och släkt är kristna. Föräldrarna kände igen sonen från övervakningsbilder och tipsade polisen. Hans farföräldrar tycker att dådet är avskyvärt men säger sig ändå älska sin sonson.

Han riskerar dödsstraff.
Vi vet ju inte heller vilka missbruk han hade (i övrigt),. eller gör vi?

Den här idén att mörda kvinnorna istället för att ta livet av sig själv vittnar om att han var i vanföreställningar. Det är inte ovanligt vid diverse avtändningar.

Att kristna män mördar om de får veta att de syndar är inte det vanliga, om vi säger så.
Citera
2021-03-19, 16:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
jag har eet förhållande med en transkvinna anta att jag gifter mig med henne är det synd?

Ja, det är en synd, för äktenskapet är mellan man och kvinna, och man slutar inte vara man eller kvinna bara för att man låtsas vara något annat.
Citera
2021-03-19, 16:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Den här idén att mörda kvinnorna istället för att ta livet av sig själv vittnar om att han var i vanföreställningar. Det är inte ovanligt vid diverse avtändningar.

Att kristna män mördar om de får veta att de syndar är inte det vanliga, om vi säger så.
Han behandlades för sexmissbruk. Några andra vanföreställningar än att sexualitet är en synd har väl inte framkommit vad jag vet. Kanske hans vapenintresse påverkade hans attityder också? Han hävdar i varje fall att han inte hade rasistiska motiv.
Citera
2021-03-19, 16:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Andra har redan beskyllt Trump för dådet (någon förvånad?), och rasism också (någon förvånad?), eller både - och (någon förvånad?).

Många som är framme nu och ska utnyttja dådet för att skuldbelägga. Oavsett hur gärningsmannen faktiskt tänkte.

"Jag visste att det skulle bli så här för personen X / företeelsen Y (som jag avskyr) bär på SÅ mycket ondska!"
"Jaja, det var inte han som höll i vapnet, men YTTERST så är han skyldig/bär detta skulden!"
Citera
2021-03-19, 16:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Han behandlades för sexmissbruk. Några andra vanföreställningar än att sexualitet är en synd har väl inte framkommit vad jag vet. Kanske hans vapenintresse påverkade hans attityder också? Han hävdar i varje fall att han inte hade rasistiska motiv.
Wow, trodde han att sexualitet är en synd?
Den som skapades av Gud och som han såg på och bedömde som mycket gott!
Ajdå! Han skulle ha läst Bibeln ordentligt så hade han förstått hur saker och ting hänger ihop.
Men nu levde han i en vanföreställning att sexualitet är en synd.
Med en bibeltrogen undervisning om sex och äktenskap som oupplösligt sammanbundna kunde det ha blivit annorlunda.
Citera
2021-03-19, 16:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är ju ändå tydligt att han skyllde på kvinnorna hellre än sig själv.

Det är smärtsamt med skam, få människor klarar av den känslan utan att slå den ifrån sig. Skambeläggning är aldrig helande för någon. Man bör dock inte sammanblanda skambeläggande med ansvarsutkrävande.

Fortfarande var det inte hans sexualitet som var synden, utan oviljan att ta ansvar för kvinnorna. Hela ordningen blir ikullkastad om/när vi inte förstår de här sakerna. Robert kan väl tänkas ha sett på saken som att kvinnorna utnyttjade hans svaghet, någonting som förstås också är sant.
Citera
2021-03-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja, det är en synd, för äktenskapet är mellan man och kvinna, och man slutar inte vara man eller kvinna bara för att man låtsas vara något annat.
Vet du vad ni kan ta era s.k synder, er judiska vulkangud er löjliga onda sagobok och stoppa upp någonstans där inte solen skiner
Citera
2021-03-19, 16:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vet du vad ni kan ta era s.k synder, er judiska vulkangud er löjliga onda sagobok och stoppa upp någonstans där inte solen skiner

Det är du själ som kommer bli stoppad någonstans där solen inte skiner om du inte omvänder dig.
Citera
2021-03-19, 16:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är inte helt fel att exemplar av Bibeln inte blir solbelysta utan står i skugga, för långvarigt solsken bleker pärmar och rygg.
Så långt är vi överens. Alltid något!
Citera
2021-03-19, 16:15
Avslutad
Citat:
...för mig är det inte otroligt att Jesus, för att bli den första människa som levt i himlen, lät sig födas som ett vanligt utomäktenskapligt barn.
Du säger dig tro på evangelierna, men påstår att Jesus Kristus är född i synd?
Citera
2021-03-19, 16:16
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Är sexualitet en synd?

Nej, en njutningsfull drift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem