2021-03-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VILD_PUNG
https://gyazo.com/446bf1724f224ee340bd2a6cd445cede

Denna frågan.

Till en början lutade jag mer åt alternativ D: Präglar. Men ganska snabbt började jag under provet tveka och kände att det passar ju inte.

"... skapa de djupa, invecklade berättelser som präglar nutidens hyllade serier."

Det är inte berättelserna som präglar serierna. Det är ju serierna som präglar berättelserna.

Söker man på prägla dyker följande ord upp: "ge prägel, sätta sin prägel på, ge form, forma; utmärka, känneteckna".

Återigen, det är serierna som präglar, utmärker, sätter sin prägel på berättelserna, och inte tvärtom. Därför valde jag alternativ B: rymmer. Även om det inte kändes klockrent.

Någon som känner som jag?
Alltså, "serierna" är ju egentligen ingenting, så de måste ju "formas" för att bli något så att säga. Då blir det ganska uppenbart att präglar, som bland annat betyder forma, är rätt. Serierna formar inte berättelserna, det vet jag inte riktigt hur du får det till.

Om vi tar tex "känneteckna" så blir det väldigt tydligt. En berättelse kännetecknas ju inte av en serie, en serie är ju inte en del av en berättelse. Däremot är en berättelse en del av en serie, alltså kan serien kännetecknas av en berättelse. Berättelser kan ju vara allt från en huvudhandling till en karaktär till en relation i serien.

Hoppas det blir lite tydligare
Citera
2021-03-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hexamon
Alltså, "serierna" är ju egentligen ingenting, så de måste ju "formas" för att bli något så att säga. Då blir det ganska uppenbart att präglar, som bland annat betyder forma, är rätt. Serierna formar inte berättelserna, det vet jag inte riktigt hur du får det till.

Om vi tar tex "känneteckna" så blir det väldigt tydligt. En berättelse kännetecknas ju inte av en serie, en serie är ju inte en del av en berättelse. Däremot är en berättelse en del av en serie, alltså kan serien kännetecknas av en berättelse. Berättelser kan ju vara allt från en huvudhandling till en karaktär till en relation i serien.

".
Citera
2021-03-18, 17:07
Medlem
Citat:

Tolkade det som berättelser/diskussioner bland folk, med tanke på första meningen i uppgiften. I sådana fall passar inte präglar.

Men fattar nu att det är själva storyn, berättelserna i själva serien som åsyftas. Då passar präglar bra.
Citera
2021-03-18, 21:07
Medlem
Bomskotts avatar
Behöver typ 1.0 i resultat för att säkert komma in på "min" utbildning, men ser ut som jag kan klara mig med så lågt som 0.6. Har stora problem med den kvantitativa delen avseende XYZ, KVA och NOG. DTK samt verbala delen går "bra", sätter typ 80-90% här.

Tror ni det räcker för mig att enbart satsa på att förfina dom delarna som går bra? Är ju ett bra tag sedan man läste matte i gymnasiet och det tar emot som fan att sätta sig på kvällarna efter jobbet och försöka plugga ekvationer, funktioner, potenser roten ur och allt vad fan det är om jag ska vara ärlig .
Citera
2021-03-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomskott
Behöver typ 1.0 i resultat för att säkert komma in på "min" utbildning, men ser ut som jag kan klara mig med så lågt som 0.6. Har stora problem med den kvantitativa delen avseende XYZ, KVA och NOG. DTK samt verbala delen går "bra", sätter typ 80-90% här.

Tror ni det räcker för mig att enbart satsa på att förfina dom delarna som går bra? Är ju ett bra tag sedan man läste matte i gymnasiet och det tar emot som fan att sätta sig på kvällarna efter jobbet och försöka plugga ekvationer, funktioner, potenser roten ur och allt vad fan det är om jag ska vara ärlig .
I teorin är det lättare att höja de som är dåliga, då det finns mer utrymme för förbättring. Har man redan bra på en del förstår man nog det mesta redan, och kanske endast gör ett par slarvfel och missar några riktigt svåra, som också är svåra att träna sig till.

Missar man mycket på en del så kan man få många fler poäng genom att endast lära sig lite mer. Behöver du hjälp med matte finns det massor att få. Finns videos, guider, uppgifter och massa annat på internet. HPguiden är en stor rekommendation att köra på. De har allt och lite till, inklusive personliga coacher om man vill ha det.

Finns även vanligt folk som hjälper privat. Jag jobbar som stödlärare och privatlärare i matte och hjälper gärna folk. Har själv fått 2.0 på mattedelen och verkar få det i år igen.
Citera
2021-03-19, 08:12
Medlem
Hej tror att jag landar på ca
Verb: 75-77
Kvant: 72-76
Är lite osäker på vad jag svarade på några som jag vägde mellan två svar😁
Hoppas att det räcker till 1.8🙏
Förra gången fick jag 1.25...
Citera
2021-03-19, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paowiie

Skulle säga garanterat 1.9<
Citera
2021-03-19, 09:09
Medlem
lvl22skeletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomskott

Va? Sätter du 80/90 procent på verb så kommer du ju få runt 1.0?
Citera
2021-03-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paowiie
Vill bara gratulera!
Citera
2021-03-19, 13:53
Medlem
Citat:
I teorin är det lättare att höja de som är dåliga, då det finns mer utrymme för förbättring. Har man redan bra på en del förstår man nog det mesta redan, och kanske endast gör ett par slarvfel och missar några riktigt svåra, som också är svåra att träna sig till.

Missar man mycket på en del så kan man få många fler poäng genom att endast lära sig lite mer. Behöver du hjälp med matte finns det massor att få. Finns videos, guider, uppgifter och massa annat på internet. HPguiden är en stor rekommendation att köra på. De har allt och lite till, inklusive personliga coacher om man vill ha det.

Finns även vanligt folk som hjälper privat. Jag jobbar som stödlärare och privatlärare i matte och hjälper gärna folk. Har själv fått 2.0 på mattedelen och verkar få det i år igen.

Hur mycket tar du betalt?
Citera
2021-03-19, 21:50
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aucar
Hur mycket tar du betalt?
Varför dröjer det så länge att rätta hälften antalet prov som de egentligen brukar göra?
Ser dock ut som att jag kommer landa på 1,8 eller 1,9 beroende på normeringen😁
Citera
2021-03-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Varför dröjer det så länge att rätta hälften antalet prov som de egentligen brukar göra?
Ser dock ut som att jag kommer landa på 1,8 eller 1,9 beroende på normeringen😁

Rätta proven går nog relativt snabbt men normeringen är en lång process som tar ungefär lika lång tid oavsett hur många som skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in