2021-03-19, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Blanda inte ihop korten nu. Att man får en immunrespons är en sak och blodproppar en annan.

Naturligtvis får man en immunrespons av vaccinets antigenkomponent.

Men 40 graders feber i en vecka då? Är det något man ska räkna med efter ha vaccinerats tycker du? Astras vaccin tycks ge betydligt mer av den varan än de övriga vaccinen.
Citera
Avstängd
Citat:
Feber och frossa (mycket lindrigare än vid infektionen) i två dygn. Sedan: Up and kicking.

Exakt den reaktionen har även mina vänner fått som arbetar inom vården (fast ett dygn feber, inte två). Kan personligen leva med det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du verkar i likhet med andra ha stirrat dig blind på den felaktiga uppfattningen att folk som testar positiva för SARS-CoV-2 kommer med i statistiken över döda i COVID-19 om de dör inom 30 dagar från testtillfället - alldeles oavsett om de blir överkörd av en buss eller avlider i cancer. Så är det inte. Det är en skröna.

De som avlider i sviterna av COVID-19 avlider i sviterna av COVID-19. Statistiken från SocialStyrelsen är solklar i det avseendet.

Föreställningen av att någon kanske skulle avlidit av något annat inom en framtid är av underordnad betydelse. Enligt dödsorsaksintyget avled de bevisligen inte av det ?

Ja, ingen kan väl påstå att detta är enkla ting att ta ställning till...?

Vad menas med detta då:

Citat:
I Folkhälsomyndighetens dödsfallsstatistik ingår personer som har fått en laboratoriebekräftad covid-19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen
SmiNet. Personerna rapporteras som avlidna av behandlande läkare eller identifieras som avlidna inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal
fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterad
till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

Om detta inte är den officiella statistiken som man räknar döda på, i Sverige - kan du citera de rader, i din rapport, där man exakt kan se hur man då räknar och vad som gör att en död tas med i just Corona-statistiken. Är inte lätt att finna för en simpleton som mig...
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Feber och frossa (mycket lindrigare än vid infektionen) i två dygn. Sedan: Up and kicking.

Ja det är väl där man vill hamna. I teorin borde du nu ha ett våldsamt immunsvar gentemot viruset. Av dem jag känner som fått Pfizers vaccin så är det noll biverkningar. Jag känner både folk som genomgått sjukdomen och inte, som fått vaccin. Jag är lite nyfiken på vad det är som gör att Astravaccinet verkar ge lite mer biverkningar.
Citera
2021-03-19, 12:04
Medlem
Konservative vil lade folk vælge AstraZeneca fra og give dem en anden vaccine, hvis de er utrygge

Hvis de danske sundhedsmyndigheder vælger at begynde at bruge covid-19-vaccinen fra AstraZeneca igen, skal danskerne have mulighed for at vælge den fra og i stedet få tilbudt en anden vaccine.

Det mener De Konservatives sundhedsordfører, Per Larsen. Han mener altså, at personer, der er utrygge ved AstraZeneca-vaccinen, skal kunne få tilbudt en anden.

- Personligt vil jeg ikke have noget imod det og tager gerne imod den. Men hvis man er utryg, skal man have mulighed for at vælge den fra og blive vaccineret med en anden vaccine i stedet.

- Det kan jo så være, det bliver på et senere tidspunkt, men det er jo et valg, man træffer, siger han.

https://www.dr.dk/nyheder
Citera
2021-03-19, 12:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så du menar att mRNA-vaccin inte är lika verksamma som vektorvaccin?

Inte på att skapa biverkningar nej. Däremot tycks de vara mer verksamma vad gäller förmågan att skapa antikroppar mot Covid19.
På dig låter det som att ju mer biverkningar, desto bättre vaccin. Men det visar ju ALL data på att det inte stämmer. Inte nog med att Astras vaccin mer cirka 5 gånger så mycket biverkningar. Skyddet enligt FAS3-studerina uppgår bara till 63% jämfört med mRNA-vaccinens snitt på 95%.

37 av 100 blir smittade med Astras vaccin. Motsvarande siffror för mRNA-vaccinen är 5 av 100. Dessutom ger Astras vaccin 5 gånger så mycket biverkningar mätt till frekvens. Varför skulle någon föredra Astras vaccin? Enda anledningen till att man fortfarande håller fast vid skiten är att det råder sådan shortage i marknaden vad gäller covid19 vaccin att man resonerar som så att ett även ett jävligt dåligt vaccin är bättre än inget alls. Faller Astras vaccin ur, faller även Sveriges vaccinmål. Det innebär en politisk förlust.
Citera
2021-03-19, 12:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är vad det är en immunreaktion på. Är det själva vektorn, vilket jag misstänker är det garanterat mest dåligt. Immuniteten verkar ju vara påtagligt sämre på vektor-vaccinen jämfört med mRNA-vaccinen och då präglas dessutom de senare av betydligt mindre biverkningar.
Ok, vi tar en liten vaccin-lektion för dig som uppenbarligen inte förstår detta:

1. De tre största vaccinerna (Pfizer/BioNTech, Moderna och Oxford/AZ) fungerar enligt EXAKT SAMMA PRINCIP. De provocerar en immunrespons mot spikproteinet. Ingen skillnad. Kroppens immunrespons är alltså mot det som av de tre vaccinerna är den primära antigenen - spikproteinet
2. mRNA-vaccinerna levererar mRNA till cellens cytoplasma, viral vector-vaccinerna infekterar celler med ett modifierat DNA som låter cellen producera det mRNA som sedan trycks ut i cytoplasman. Men alla tre vaccinerna bygger på principen att låta cellen tillverka det protein som utgör spikproteinet hos SARS-CoV-2.
3. I de tre fallen ovan tillverkar ribosomerna i cellen de aminosyror som bildar proteinet som cellen sedan trycker ut på ytan för att trigga en immunrespons. Ingen skillnad. Samma immunrespons.

Rent logiskt skall det inte vara någon som helst skillnad på immunresponsen mellan de olika vaccinerna, och tittar man på de rapporterade biverkningarna så är det också mycket liten skillnad.

Slutligen får jag väl återigen påpeka att tillgängliga studier visar att Oxfordvaccinets effektivitet är BÄTTRE äv Pfizervaccinet. Dock är båda så pass bra att jag personligen inte hade brytt mig nämnvärt vilket vaccin jag än blivit erbjuden - jag hade gladeligen rullat upp skjortärmen oavsett.
Citera
2021-03-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men 40 graders feber i en vecka då? Är det något man ska räkna med efter ha vaccinerats tycker du? Astras vaccin tycks ge betydligt mer av den varan än de övriga vaccinen.
I hur grad gör det det?
Citera
2021-03-19, 12:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Dags att sluta med AZ vaccin nu?
Fungerar inte mot den fruktade sydafrikanska varianten, enligt den prestigefyllda New England Journal of Medicine.
Bara 22% skydd mot B.1.351-varianten som just nu sprider sig bland t ex studenterna.

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2102214
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Nja, så länge AZ:s vaccin ger ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och mot infektion med andra virusformer (75 %) än den sydafrikanska-varianten så finns det ju ingen anledning att sluta använda vaccinet i länder där det inte förekommer så mycket sydafrikansk variant.
There were no cases of hospitalization for severe Covid-19 observed in the study. The lack of efficacy against the B.1.351 variant should be considered in the context of the 75% efficacy (95% CI, 8.7 to 95.5) in preventing mild-to-moderate Covid-19 with onset at least 14 days after even a single dose of ChAdOx1 nCov-19 vaccine that was observed before the B.1.351 variant emerged in South Africa.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-19 kl. 12:13.
Citera
2021-03-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Exakt den reaktionen har även mina vänner fått som arbetar inom vården (fast ett dygn feber, inte två). Kan personligen leva med det
Jag kanske är litet mer känslig än dina vänner?
Citera
2021-03-19, 12:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Så länge du berättar för mig vad (tycker) du har hört eller läst är det svårt att bilda sig en egen uppfattning om det du påstår utan att lägga ner väldigt mycket möda på det.
Om du istället redovisar din kunskap så att alla kan ta del av den så underlättar det för alla.

Det är klart att det är viktigt att fakta rapporteras, det är ju hela syftet med biverkningsregistret.
Problemet är att det är ett jäkla jobb för var och en att söka upp allt som du redan känner till, så fram med det på bordet istället för att argumentera kring vad som är rätt och fel.

Jag vill verkligen få reda på allt som du redan vet, men du låter mig inte ta del av det.

Edit
Jag är väl medveten om att AZ:s mål är att få igång samhället för att tjäna pengar på sin kärnverksamhet och därför säljer man vaccinet till självkostnadspris.

Seriöst. Tar du inte del av nyhetsflödet alls? Jag har säkert länkat dig minst 5 källor här ovan. Varför fortsätter du att skriva att "jag har hört" "jag har läst" osv?

https://www.dn.se/sverige/en-av-tre-sjukskrivna-nar-omsorgspersonal-fick-astra-zenecas-vaccin/

En enkel googling på detta och jag får upp 67 miljoner träffar world wide. Statistik inrapporterat till Läkemedelsverket och andra länders motsvarigheter är inga konspirationsteorier.
Citera
2021-03-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är väl där man vill hamna. I teorin borde du nu ha ett våldsamt immunsvar gentemot viruset. Av dem jag känner som fått Pfizers vaccin så är det noll biverkningar. Jag känner både folk som genomgått sjukdomen och inte, som fått vaccin. Jag är lite nyfiken på vad det är som gör att Astravaccinet verkar ge lite mer biverkningar.
En hypotes kan vara att det ger en bra immunrespons?

Annars vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in