2021-03-18, 22:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det räcker inte för livrädda människor. Vaccin och andra läkemedel ska numera vara 100% effektiva till 0% risk, annars får det vara. Dessa människor lägger stort förtroende på den egna kroppen att övervinna alla bakterier/virus och annat man kan råka ut för.

Ett rent och enbart önsketänkande i dessa tider, valet är nog snarare vad man fruktar mest, viruset eller vaccinet.
Citera
2021-03-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Och nu när det finns vaccin är det åt helvete att en på miljonen riskerar allvarliga biverkningar eller död.

Att det dött 2,7 miljoner människor verkar inte bekymra någon.
Om dessa 2,7 miljoner människor vaccinerats med AZ:s vaccin skulle tre av dem fått allvarliga biverkningar och om hela jordens befolkning vaccinerats hade det varit 7 000.

För riskgrupper är det definitivt en mindre risk även med Astras vaccin jämfört med att få viruset. För personer under 50 är det dock knappast självklart. Det har dött som det verkar friska personer under 50 kort efter vaccinering. Visserligen extremt sällsynt, men också extremt sällsynt att tidigare friska personer under 50 dött av viruset.
Alsing var förvisso nästan frisk vad man tror, och 51 år. Idag hade han sannolikt överlevt viruset, då man har bättre koll på behandlingar.
Citera
2021-03-18, 22:13
Medlem
sneervs avatar
Vad hände med den kvinnliga forskaren som flydde från labbet i Wuhan i början av förra året? Eller drömde jag det? Har för mig att jag läste om det.

Och om det inte hade något med covid att göra så var det ett konstigt sammanträffande att hända samtidigt.
Citera
2021-03-18, 22:16
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
För riskgrupper är det definitivt en mindre risk även med Astras vaccin jämfört med att få viruset. För personer under 50 är det dock knappast självklart. Det har dött som det verkar friska personer under 50 kort efter vaccinering. Visserligen extremt sällsynt, men också extremt sällsynt att tidigare friska personer under 50 dött av viruset.
Alsing var förvisso nästan frisk vad man tror, och 51 år. Idag hade han sannolikt överlevt viruset, då man har bättre koll på behandlingar.

Vi vet varken konsekvenserna av vaccin eller hur mutationer av Covid-19 kommer att eskalera.
Rent dumt nu att fatta slutgiltiga beslut rörande båda i rådande läge, därför vill jag framförallt se en minskning av smittspridningen.
Citera
2021-03-18, 22:19
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Vad hände med den kvinnliga forskaren som flydde från labbet i Wuhan i början av förra året? Eller drömde jag det? Har för mig att jag läste om det.

Och om det inte hade något med covid att göra så var det ett konstigt sammanträffande att hända samtidigt.

Det finns med stor trolighet folk som vet mer än de kan eller törs säga. Vi lever i nu i ett smärre kaos rörande denna smitta.

Det värsta är som jag ser det inte situationen som råder nu, utan snarare vad vi får möta framledes.
Citera
2021-03-18, 22:22
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Är det rimligt med tanke på den löpande-band-princip som gäller på UKs vaccinationscentraler att alla sprutor som ligger färdiga har en lång nål av den enkla anledningen att man inte VET hur patienten ser ut och därför kört med längsta nålen på allt och sedan låter sjuksköterskan anpassa djupet? Skulle förklara varför nålen såg lång ut?

Förklara dig gärna närmare i denna tekniska fråga.
Citera
2021-03-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi vet varken konsekvenserna av vaccin eller hur mutationer av Covid-19 kommer att eskalera.
Rent dumt nu att fatta slutgiltiga beslut rörande båda i rådande läge, därför vill jag framförallt se en minskning av smittspridningen.

Slutgiltiga beslut ska man inte fatta, och jag tror egentligen inte heller att det går att går att få det under någorlunda kontroll utan vaccin. Det hindrar inte att jag är mycket skeptisk till Astras vaccin. Och känns som att EMA,FHM, m.fl. också är skeptiska, men att de mellan två dåliga alternativ, att vaccinera med Astras vaccin i stor skala eller att pandemin fortsätter i stor skala i ytterligare flera månader så väljer de det minst dåliga. FHM har inte fattat beslut, men tror de också kommer sätta igång med Astras vaccin igen. Frågan är hur många som vill ha det.
Citera
2021-03-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Coronan kommer finnas kvar länge, om man räknar med att runt 20% ej kommer vaccinera sig...alla vaccinerade kommer smitta ner ovaccinerade
Flera nya pandemier är att vänta efter corona enligt forskaren Björn Olsen. Så frågan är kommer det bli normalt igen i det svenska samhället?
Citera
2021-03-18, 22:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Står i Expressen att Löfven har tagit AZ idag.
Vilken fas ingår han i?

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-jag-hade-tagit-astra-zenecas-vaccin-i-dag/

Hade tagit det, inte har. Han får inte det nu, det är ff stoppat.
Citera
2021-03-18, 22:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Va? Vaccinet ska ges centralt i deltoideusmuskeln.

Tror användaren hänvisar till den här artikeln:
https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk-professor-forkert-vaccineteknik-kan-udloese-blodpropper
Citera
2021-03-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Förkylningar kommer och går och vi blir aldrig immuna emot dem, så hur blir effekten om du redan har haft Covid-19 och har antikroppar men har du resistans emot en muterad variant?
Utan T-celler mot SARS-CoV-2 hade jag inte varit i livet idag.

Kan inte bli enklare.
Citera
2021-03-18, 22:40
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Slutgiltiga beslut ska man inte fatta, och jag tror egentligen inte heller att det går att går att få det under någorlunda kontroll utan vaccin. Det hindrar inte att jag är mycket skeptisk till Astras vaccin. Och känns som att EMA,FHM, m.fl. också är skeptiska, men att de mellan två dåliga alternativ, att vaccinera med Astras vaccin i stor skala eller att pandemin fortsätter i stor skala i ytterligare flera månader så väljer de det minst dåliga. FHM har inte fattat beslut, men tror de också kommer sätta igång med Astras vaccin igen. Frågan är hur många som vill ha det.

Pest eller kolera som det kunde nämnas, vi vet varken hur Covid-19 eskalerar eller rörande biverkningar av vaccin kan få svåra konsekvenser.

Jag står fast vid att det bästa är att på bästa sätt möjligast stoppa smittspridningen utan vaccin.
Detta virus som det är just nu kommer troligen inte utrota jordens befolkning, så varför dubbla riskerna med ett vaccin?

Finns en risk för att ett vaccin inte bara ger biverkningar utan att viruset kan stärkas av vaccinet hos patienter som fått vaccinet. Det må vara långt gånget i tänkandet men en eventuell risk som jag ser det.

Det är farligt att leka "Gud". Ibland så får man se sig besegrad för att inte få mer förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in