2021-03-18, 21:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Vaccin med över 99% skydd med andra ord.

Det räcker inte för livrädda människor. Vaccin och andra läkemedel ska numera vara 100% effektiva till 0% risk, annars får det vara. Dessa människor lägger stort förtroende på den egna kroppen att övervinna alla bakterier/virus och annat man kan råka ut för.
Citera
2021-03-18, 21:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jämfört första vändan i mars förra året och uppgången i höstas/vintras så är det fortfarande en ganska långsam stigning. Trots att det är ”britten” som härjar (som ska vara markant mer smittsam).
Här är rätt länk: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/03/18-mars-dagslage-covid-19/, idag

20% ökning på en vecka.

Jo så kan man se det. Man kan också bekymra sig över att den naturliga immuniteten, som sägs vara störst i Stockholm, inte skyddar mot de nya varianterna.

Stockholm är ju absolut sämst i hela landet på att skjuta vaccin, annars hade man även kunnat bekymra sig över hur effektivt vaccinen är mot de nya varianterna.
Citera
2021-03-18, 21:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis! Bara 7 ggr! samtidigt som vi och vår coronahysteriska omvärld har vidtagit åtgärder/restriktioner (för att stoppa covid) som är typ en faktor 10000 ggr så kraftiga i förhållande till restriktioner map lunginflammation. Dessutom har man låtit lunginflammation döda år efter år ända sedan de gamla grekernas tider. Helt efterblivet.

Du svarade själv på din fråga!

Trots att vi i princip satt folks sociala liv på vänt. Förbjudit folksamlingar, inga konserter, inga publika evenemang, folk jobbar hemma.
Ändå dör det 7 ggr så många..
Citera
2021-03-18, 21:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fas: Landets ledning

Konstigt att han inte fått tidigare.

Som jag skrivit tidigare.

Jag avskyr allt vad Socialdemokratin och dess anhängare står för, men nu råkar det vara dessa som styr landet. Då måste dessa prioriteras. Den oordning som skulle komma av en avliden statschef är inte bra för någon..

Statschefen har redan fått vaccin.
Citera
2021-03-18, 21:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I snitt har en var 40 minut dött i covid i Sverige det senaste året, dvs sju gånger så många som dör i lunginflammation.
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis! Bara 7 ggr! samtidigt som vi och vår coronahysteriska omvärld har vidtagit åtgärder/restriktioner (för att stoppa covid) som är typ en faktor 10000 ggr så kraftiga i förhållande till restriktioner map lunginflammation. Dessutom har man låtit lunginflammation döda år efter år ända sedan de gamla grekernas tider. Helt efterblivet.
Citat:

Trots att vi i princip satt folks sociala liv på vänt. Förbjudit folksamlingar, inga konserter, inga publika evenemang, folk jobbar hemma.
Vi gör som sagt mycket uppoffringar och ändå dör många.

Det var några tusen år mellan de gamla grekerna och 1928 när Alexander Fleming upptäckte antibiotikan.
Utan antibiotika dog väldigt många i lunginflammation, sedan blev det bättre.

När vi blir vaccinerade blir det bättre med överlevnaden i corona/covid också.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-18 kl. 21:33.
Citera
2021-03-18, 21:34
Medlem
Citat:

Va, ställde jag en fråga!? Spännande att du även lyckades utläsa ett svar (på min icke ställda fråga). Dags att krypa till kojs?🙂
Citera
2021-03-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vi gör som sagt mycket uppoffringar och ändå dör många.

Det var några tusen år mellan de gamla grekerna och 1928 när Alexander Fleming upptäckte antibiotikan.
Utan antibiotika dog väldigt många i lunginflammation, sedan blev det bättre.

När vi blir vaccinerade blir det bättre med överlevnaden i corona/covid också.
Vi gör gigantiska uppoffringar (bl.a. Ekonomi, liv och hälsa) och suboptimala åtgärder för att ev förskjuta öppnadet av pärleporten, med covid i kroppen, några år framåt för ett okänt antal personer på ålderdomshemmet.

Samtidigt har vi inte gjort några uppoffringar alls för att hindra ex. Lunginflammation. Nu propagerar jag iofs inte för några extra åtgärder/restriktioner mot lunginflammation, men det blir verkligen tydligt hur förblindade vissa människor blivit under denna pandemi.
Senast redigerad av jerka11 2021-03-18 kl. 21:51.
Citera
2021-03-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Den här diskussionen tycker jag är intressant just för att jag vid influensa-vaccinationer upplevt att man har en extremt liten och tunn nål. Det går knappt att känna något trots att man sitter och tittar när de sticker in nålen och injicerar.

AZ-vaccinet som jag vaccinerats med hade en mycket längre och kraftigare nål som trycktes in riktigt djupt. Jag vet inte om de anpassar djupet efter hur muskulös någon är, men i mitt fall är det en hel del. Var det därför de tryckte in den så djupt?

Och skulle det kunna vara så att de som vaccinerade i Norge körde enligt samma teknik som när de vaccinerar mot influensa? Handhavandefel? Jag inbillade mig att risken för att träffa en blodådra ökar om man vaccinerar djupt?
Man väljer egentligen nållängd efter hur pass mycket underhudsfett patienten har; Man vill inte lägga injektionen i fettet utan vara säker på att komma ner i muskelmassan.

Nåldiameter väljer man efter viskositeten på lkm med sikte på minsta möjliga.
Citera
2021-03-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha, ja du. Det låter som att vi är tillbaka till de magiska t-cellerna då.

Själv tror jag inte en sekund på dessa. Fråga dig själv: har du varit förkyld mer än en gång eller kan du bli förkyld (vanliga corona) gång på gång på gång?

Det är nog inte mycket svårare än så. Du kanske får ett skydd några månader mot corona men förr eller senare blir det dags att dansa hambo igen. Denna gång kanske det blir en värre vals som slutar i ECMO.
Det är inget magiskt med T-celler.
Citera
2021-03-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Får du säsongsinfluensa varje år ? B-celler tillverkar antikroppar och känner igen virusets om du utsätts igen. T -celler känner även de igen viruset du tidigare haft och agerar både trafikpolis åt immunsvar och mördarcell .
T-celler är centrala för oss som genomlidit covid-19. Utan dem hade vi inte varit vid liv idag.
Citera
2021-03-18, 21:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inget magiskt med T-celler.

Förkylningar kommer och går och vi blir aldrig immuna emot dem, så hur blir effekten om du redan har haft Covid-19 och har antikroppar men har du resistans emot en muterad variant?
Citera
2021-03-18, 22:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man väljer egentligen nållängd efter hur pass mycket underhudsfett patienten har; Man vill inte lägga injektionen i fettet utan vara säker på att komma ner i muskelmassan.

Nåldiameter väljer man efter viskositeten på lkm med sikte på minsta möjliga.
Är det rimligt med tanke på den löpande-band-princip som gäller på UKs vaccinationscentraler att alla sprutor som ligger färdiga har en lång nål av den enkla anledningen att man inte VET hur patienten ser ut och därför kört med längsta nålen på allt och sedan låter sjuksköterskan anpassa djupet? Skulle förklara varför nålen såg lång ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in