2021-03-18, 15:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Om en person redan haft Covid så finns det ingen anledning för denne att vaccinera sig. FHM har ju själva gått ut med att kroppens eget uppbyggda försvar är oerhört mycket bättre än något vaccin som människan kan framställa. Vacciner är enbart människans försök att påverka naturen och det ger sällan 100% resultat.

Så för folk som redan haft smittan finns det ingen anledning för att vaccinera sig.

Om nu regeringen försöker säga något annat för att få folk att ta detta vaccin trots att de redan haft smittan så är det onekligen något lurt på gång.
Vad av detta var svar på min fråga?
Är det någon som kan förklara varför de som inte gillar covid-vaccin vill påverka andra att inte gilla covid-vaccin?
Citera
2021-03-18, 15:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror du har fel och jag har haft rätt hittills. Hade du haft rätt hade smittan inte fortsatt öka då viss immunitet hade kickat in. Du ser det exempelvis på SÄBO nu då de blivit vaccinerade och kurvorna dyker.

Vi skulle få ha en IFR på omkring 1,8%.

Låter högt, väldigt högt.
Citera
2021-03-18, 15:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vi skulle få ha en IFR på omkring 1,8%.

Låter högt, väldigt högt.

Ja men det är inte omöjligt. Saker och ting blir ju inte bättre för att man vill det, utan för att man gör något åt det!
Citera
2021-03-18, 15:46
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja, vad händer egentligen när vi inte utsetts för virus under längre perioder?

Ja vad händer med barn som t ex haft dagmamma, barnpassning av morföräldrar eller inte gått på dagis kontinuerligt innan skolan?
Citera
2021-03-18, 15:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har funderat på det där med att den brittiska varianten skulle slå hårdare mot yngre. Det skulle inte förvåna mig om det egentligen är för att ungdomarna levt sterilt ett år.

När pandemin slog tills så hade ju barn och ungdomar fortfarande ett starkt immunförsvar från alla gamla förkylningar (coronavirus) som de haft 2019-2020. Den fördelen lär ju ha urholkats efter ett år utan virus.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ungdomarna har ju gått i skolan som vanligt, förutom att de tvättat händerna lite oftare.
De yngre barnen har också varit i skola och förskola som vanligt.

Det skulle vara märkligt om god handhygien och i övrigt lite mera försiktighet med att pussas och kramas skulle vara negativt!

Från början fick man ju uppfattningen att det var just pus-och-kramländerna som drabbades värst.
Citera
2021-03-18, 15:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det någon som kan förklara varför de som inte gillar covid-vaccin vill påverka andra att inte gilla covid-vaccin?

Ett inlägg för att få med även denna sida i debatten. Folk tycks ha blivit hjärntvättade att ALLA måste vaccinera sig oavsett om de haft covid eller inte. Så är ju inte fallet. Folk som haft Covid har ingen anledning att ta vaccinet och om nu myndigheterna vill få folk att ta vaccinet iaf så ligger det snarare stora ekonomiska intressen bakom

Jag är heller inte Emot vaccineringar men vill få fram en sida många tycks ha glömt.

Jag överlevde en massa märkliga mediciner och vacciner som försvarsmakten sprutade i oss på 70-talet då jag gjorde lumpen. Då i Kärnvapenskuggan så drog man i soldaterna en massa experimentella kurer som skulle skydda mot gas, gifter och radioaktivitet om man utsattes för det. Dessutom en massa experimentella sådana droger. Vi överlevde och fick välartade barn. Så vidare farligt lär det inte vara med Covid vaccin heller. Men man kan ju fortfarande undra varför folk som redan fått ett naturligt försvar skall tvingas att vaccinera sig.
Senast redigerad av Milldue 2021-03-18 kl. 15:51.
Citera
2021-03-18, 15:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Riktigt intressant och samtidigt lite otäckt att de som vaccinerar inte alltid gör rätt vilket verkar kunna leda till döden i värsta fall. Ungefär så här förstod jag att vaccinationen ska gå till.
  • Huden ska sträckas ut så mycket som möjligt innan nålen sticks in, inte tryckas ihop.
  • Nålen ska djupt in i en muskel, absolut inte in i ett blodkärl.
  • När nålen är instucken ska kolven dras ut lite för att säkerställa att man inte är i ett blodkärl (inget blod ska komma in i sprutan).

På TV har man ju sett ett antal vaccinationer de senaste månaderna.
  • Ibland trycker vaccinatören ihop köttet på armen till en bula istället för att släta ut huden maximalt.
    Detta är fel!
  • Ibland drar inte vaccinatören tillbaks kolven för att utesluta att nålen är i ett blodkärl.
    Detta är också fel!

Det skulle ju på sätt och vis vara bättre om det är vaccinet som är boven än att det är personalen.
Ett vaccin kan man ju ta bort, men personal kan alltid göra fel.

Vi får som sagt se vad EMA säger på presskonferensen klockan ?????????????
16:00
Citera
2021-03-18, 15:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det är väl människor som blivit förledda av diverse konspirationsteorier och tror att de gör något gott när de försöker påverka? De gör det av godhet för att sminka över sina egna tillkortakommanden, exempelvis att de är spruträdda eller vad det nu månde vara. En missriktad "godhet" som är en sminkad rädsla.
Citera
2021-03-18, 15:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
De yngre barnen har också varit i skola och förskola som vanligt.

Det skulle vara märkligt om god handhygien och i övrigt lite mera försiktighet med att pussas och kramas skulle vara negativt!

Från början fick man ju uppfattningen att det var just pus-och-kramländerna som drabbades värst.

Den teorin står sig väl fortfarande?
Citera
2021-03-18, 15:51
Medlem
Hur ser vaccinleveransen ut denna veckan och kommande veckor?
Citera
2021-03-18, 15:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
Citera
2021-03-18, 15:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Som ett tåg som bromsar in hårt.

Ingenting har väl egentligen förbättrats, snarare har en försämring skett då länder börjar tänka på att förhindra export av vaccinkomponenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in