2021-03-18, 15:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Små kommuner med stora industrier där folk inte har möjlighet att jobba hemifrån tror jag.

Det ligger nog nåt i det. Det är mycket industri och logistik (lager) här och där är det svårt att jobba hemma. Jönköpings kommun har ju hur mycket central-/distributionslager som helst längs E4/rv40.
Citera
2021-03-18, 15:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
CFR bland de äldsta var enormt hög förra våren.
Att de sköraste drabbades hårdast vet vi, men gruppen 70-80 är stor.

Och då borde CFR fortsatt vara hög, särskilt som vi har en stor forsatt spridning i samhället.
Särskilt om vi gårpå din linje att de nya varianterna är "dödligare".

Så länge den gruppen gömmer sig och vaccinationerna fortsätter så borde CFR gå ner tycker jag. Om inte dessa varianter ger sig på yngre dvs.
Citera
2021-03-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det upprepas om och om att fler och fler unga läggs in på sjukhus. Det verkar som att gränsen för "ung" är 50, dvs det är inte pensionärer.

I region Jönköping är nu ca 40 % av de som vårdas under 50 år. En gemensam nämnare för dessa är att de är kraftigt överviktiga. 80 % av de som läggs in under 50 år har BMI över 30.

https://sverigesradio.se/artikel/manga-yngre-med-overvikt-allvarligt-sjuka-i-covid-19
Jag har funderat på det där med att den brittiska varianten skulle slå hårdare mot yngre. Det skulle inte förvåna mig om det egentligen är för att ungdomarna levt sterilt ett år.

När pandemin slog tills så hade ju barn och ungdomar fortfarande ett starkt immunförsvar från alla gamla förkylningar (coronavirus) som de haft 2019-2020. Den fördelen lär ju ha urholkats efter ett år utan virus.
Citera
2021-03-18, 15:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
1. Möjligt, men jag tror inte det är så.
2. Snarare tvärtom med nya varianterna.

Det kan också vara så att sjukvården blivit bättre på att behandla sjukdomen, samt att vi kanske vid det här laget bränt igenom de sköraste i befolkningen?

Det är svårt att räkna på det här, men jag ger dig att jag inte heller tror att det är mer än 2 miljoner som haft det. Det skulle ge en IFR på ca 0,7 % och det är väl där någonstans det ligger.
Går man på Islands CFR 0,5% (som ju testat nästan hela befolkningen) så skulle 2,7 miljoner svenskar haft covid-19.

Oavsett så är det många kvar att smitta. Även gamlingar, därav att vaccinet ger sån tydlig effekt.
Citera
2021-03-18, 15:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Så länge den gruppen gömmer sig och vaccinationerna fortsätter så borde CFR gå ner tycker jag. Om inte dessa varianter ger sig på yngre dvs.
Hur ska de gömma sig när de ofta har hemtjänst?
Samt är långtifrån färdigvaccinerade.
Citera
2021-03-18, 15:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är svårt att räkna på det här, men jag ger dig att jag inte heller tror att det är mer än 2 miljoner som haft det. Det skulle ge en IFR på ca 0,7 % och det är väl där någonstans det ligger.
Går man på Islands CFR 0,5% (som ju testat nästan hela befolkningen) så skulle 2,7 miljoner svenskar haft covid-19.

Oavsett så är det många kvar att smitta. Även gamlingar, därav att vaccinet ger sån tydlig effekt.

Ja det är mycket svårt. Men vi verkar överens om att vi inte vet.
Citera
2021-03-18, 15:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Det lägsta CFR bland länder med spridning där hittar vi:

Norge 0,78%
Israel 0,73%
Cypern 0,59%
Island 0,48%

Dessa värden torde ligga mycket nära "true" IFR (som givetvis, liksom CFR, kan variera med population, åldersgrupp, och vårdsituation, samt med virustyp)

Vore intressant att veta medelåldern på de avlidna för respektive land.
Citera
2021-03-18, 15:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur ska de gömma sig när de ofta har hemtjänst?
Samt är långtifrån färdigvaccinerade.

Finns många i den gruppen som inte har hemtjänst. Mina föräldrar exempelvis, jag har många grannar i mitt kvarter som inte har hemtjänst och klarar sig utmärkt.
Citera
2021-03-18, 15:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har funderat på det där med att den brittiska varianten skulle slå hårdare mot yngre. Det skulle inte förvåna mig om det egentligen är för att ungdomarna levt sterilt ett år.

När pandemin slog tills så hade ju barn och ungdomar fortfarande ett starkt immunförsvar från alla gamla förkylningar (coronavirus) som de haft 2019-2020. Den fördelen lär ju ha urholkats efter ett år utan virus.

Ja, vad händer egentligen när vi inte utsetts för virus under längre perioder?
Citera
2021-03-18, 15:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag tyckte jag läste någonstans på vg, att det finns en teori att man har missat att injicera i muskeln och istället sprutat in vaccinet direkt i blodbanan. De håller väl på att titta på det just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her omtales teorien:

https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk-professor-forkert-vaccineteknik-kan-udloese-blodpropper
Citat:
Mycket intressant artikel tack, det nämndes bara i någon mening på vg.no. Det låter trovärdigt då man i det fallet får ut vaccinet överallt i kroppen.
Citat:
Va, vaccinet ska verka lokalt?
Eller hur menar du att AZ triggar immunförsvaret?
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som känns konstigt med fallen i Norge är att det är en klusterhändelse. Tre sjukvårdsanställda som blir sjuka vid samma tidpunkt och som det verkar från samma plats samtidigt. Blev de vaccinerade vid samma tidpunkt också? Av samma personal?

Ja, vi får se vad EMA säger senare. Kl:17:00 var det, eller?
Riktigt intressant och samtidigt lite otäckt att de som vaccinerar inte alltid gör rätt vilket verkar kunna leda till döden i värsta fall. Ungefär så här förstod jag att vaccinationen ska gå till.
  • Huden ska sträckas ut så mycket som möjligt innan nålen sticks in, inte tryckas ihop.
  • Nålen ska djupt in i en muskel, absolut inte in i ett blodkärl.
  • När nålen är instucken ska kolven dras ut lite för att säkerställa att man inte är i ett blodkärl (inget blod ska komma in i sprutan).

På TV har man ju sett ett antal vaccinationer de senaste månaderna.
  • Ibland trycker vaccinatören ihop köttet på armen till en bula istället för att släta ut huden maximalt.
    Detta är fel!
  • Ibland drar inte vaccinatören tillbaks kolven för att utesluta att nålen är i ett blodkärl.
    Detta är också fel!

Det skulle ju på sätt och vis vara bättre om det är vaccinet som är boven än att det är personalen.
Ett vaccin kan man ju ta bort, men personal kan alltid göra fel.

Vi får som sagt se vad EMA säger på presskonferensen klockan ?????????????
Citera
2021-03-18, 15:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Ungdomarna har ju gått i skolan som vanligt, förutom att de tvättat händerna lite oftare.
Citera
2021-03-18, 15:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Riktigt intressant och samtidigt lite otäckt att de som vaccinerar inte alltid gör rätt vilket verkar kunna leda till döden i värsta fall. Ungefär så här förstod jag att vaccinationen ska gå till.
  • Huden ska sträckas ut så mycket som möjligt innan nålen sticks in, inte tryckas ihop.
  • Nålen ska djupt in i en muskel, absolut inte in i ett blodkärl.
  • När nålen är instucken ska kolven dras ut lite för att säkerställa att man inte är i ett blodkärl (inget blod ska komma in i sprutan).

På TV har man ju sett ett antal vaccinationer de senaste månaderna.
  • Ibland trycker vaccinatören ihop köttet på armen till en bula istället för att släta ut huden maximalt.
    Detta är fel!
  • Ibland drar inte vaccinatören tillbaks kolven för att utesluta att nålen är i ett blodkärl.
    Detta är också fel!

Det skulle ju på sätt och vis vara bättre om det är vaccinet som är boven än att det är personalen.
Ett vaccin kan man ju ta bort, men personal kan alltid göra fel.

Vi får som sagt se vad EMA säger på presskonferensen klockan ?????????????

Det är mycket illa om det är ett handhavandefel men samtidigt oerhört positivt för då kan vi accelerera vaccinationerna då det inte är något fel på vaccinet.

Tror regeringen har pressträff 16:28 om det är den du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in