2021-03-18, 15:08
Medlem
Surtrutens avatar
Jag har just kommit på hur man avslöjar någon som inte vill vaccinera sig mot covid-19.
De skriver vaxxination istället för vaccination.

Är det någon som kan förklara varför de som inte gillar covid-vaccin vill påverka andra att inte gilla covid-vaccin?
Citera
2021-03-18, 15:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur förklarar du då skillnaden i CFR då mot nu? Jag baserar min ståndpunkt på statistik.

Jag tittar på FHM:s antikroppsundersökningar. CFR har jag inte tittat på.
Citera
2021-03-18, 15:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tittar på FHM:s antikroppsundersökningar. CFR har jag inte tittat på.

Du tittar inte på CFR för att det motsäger vad du vill tro? Det är ju också ett enkelt och populärt sätt att hålla sin världsbild vid liv.

Faktum är att CFR visar tydligt hur många av bekräftat smittade som har avlidit. När CFR sjunker finns det två möjliga förklaringar

1. Mörkertalet var större tidigare än nu
2. Virusets egenskaper (dödlighet) har förändrats till det mildare

Vilken av dem stämmer? (det kan vara båda)
Citera
2021-03-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur i helvete kan bara 7% av befolkningen ha antikroppar när vi har nästan 800.000 KONSTATERADE fall i landet?! Det bör ju vara minst 2 miljoner svenskar som haft Covid-19 och ändå är det bara 7-8% som har antikroppar. Vad i helvete?

Källa till 7%? Det är helt omöjligt, i så fall skulle samtliga fall upptäckts, även förra våren när det testades väldigt lite.
Citera
2021-03-18, 15:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du tittar inte på CFR för att det motsäger vad du vill tro? Det är ju också ett enkelt och populärt sätt att hålla sin världsbild vid liv.

Faktum är att CFR visar tydligt hur många av bekräftat smittade som har avlidit. När CFR sjunker finns det två möjliga förklaringar

1. Mörkertalet var större tidigare än nu
2. Virusets egenskaper (dödlighet) har förändrats till det mildare

Vilken av dem stämmer? (det kan vara båda)

1. Möjligt, men jag tror inte det är så.
2. Snarare tvärtom med nya varianterna.

Det kan också vara så att sjukvården blivit bättre på att behandla sjukdomen, samt att vi kanske vid det här laget bränt igenom de sköraste i befolkningen?
Citera
2021-03-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har just kommit på hur man avslöjar någon som inte vill vaccinera sig mot covid-19.

Är det någon som kan förklara varför de som inte gillar covid-vaccin vill påverka andra att inte gilla covid-vaccin?
Det är samma sort människor som inte använder munskydd och vill övertyga andra att inte göra det heller.
De är av samma tyg.
Citera
2021-03-18, 15:17
Medlem
kazangass avatar
Ifall norrmannens teori stämmer, så kommer den allmänna vaccineringen med AZ att upphöra för de yngre. Och då är frågan om de andra vaccinen ska användas överhuvudtaget för att vaccinera yngre, som har en låg risk för allvarlig sjukdom?

"Pål Andre Holme hänvisar de flesta frågorna om ett eventuellt tillbakadragande av vaccinet och om nyttan överväger riskerna till bland annat norska Läkemedelsverket.

– Men vi pratar om relativt unga människor som förmodligen inte hade fått så allvarliga covidförlopp, sa han på presskonferensen. "

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/norsk-l%C3%A4kare-orsaken-till-astra-larmet-%C3%A4r-hittad-1.43237605
Citera
2021-03-18, 15:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
1. Möjligt, men jag tror inte det är så.
2. Snarare tvärtom med nya varianterna.

Det kan också vara så att sjukvården blivit bättre på att behandla sjukdomen, samt att vi kanske vid det här laget bränt igenom de sköraste i befolkningen?
CFR bland de äldsta var enormt hög förra våren.
Att de sköraste drabbades hårdast vet vi, men gruppen 70-80 är stor.

Och då borde CFR fortsatt vara hög, särskilt som vi har en stor forsatt spridning i samhället.
Särskilt om vi gårpå din linje att de nya varianterna är "dödligare".
Citera
2021-03-18, 15:21
Medlem
Citat:
"Heja" Jönköpings län som innehåller platserna 1, 4, 15, 24 och 30 på topp-30-listan... Undrar varför folket i min region inte kan få ner smittan. Har ju legat på en väldigt hög platå sedan mitten av december och kurvan avviker totalt från alla andra regioner som har haft en nedgång innan det vänt uppåt.

Små kommuner med stora industrier där folk inte har möjlighet att jobba hemifrån tror jag.
Citera
2021-03-18, 15:21
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Om en person redan haft Covid så finns det ingen anledning för denne att vaccinera sig. FHM har ju själva gått ut med att kroppens eget uppbyggda försvar är oerhört mycket bättre än något vaccin som människan kan framställa. Vacciner är enbart människans försök att påverka naturen och det ger sällan 100% resultat.

Så för folk som redan haft smittan finns det ingen anledning för att vaccinera sig.

Om nu regeringen försöker säga något annat för att få folk att ta detta vaccin trots att de redan haft smittan så är det onekligen något lurt på gång.
Citera
2021-03-18, 15:22
Medlem
docentdisciplins avatar
Det lägsta CFR bland länder med spridning där hittar vi:

Norge 0,78%
Israel 0,73%
Cypern 0,59%
Island 0,48%

Dessa värden torde ligga mycket nära "true" IFR (som givetvis, liksom CFR, kan variera med population, åldersgrupp, och vårdsituation, samt med virustyp)
Citera
2021-03-18, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hur många av dessa 400 hamnade på IVA och/eller dog?

PERSPEKTIV

Inte en enda tror jag - möjligtvis en av personalen som hamnade på sjukhus.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-03-18 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in