2021-03-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Bumpar detta då jag har samma problem. Har du hittat någon lösning?

Finns ett par filmer på Prime USA som jag vill se. Verkar funka med VPN, men sen kräver de alltså även ett amerikanskt kreditkort, vilket jag inte har. Måste finnas någon lösning?

Har hittat en lösning för de som kan tänkas vara intresserade. Förutom att använda VPN så skapade jag ett nytt amazonkonto med en ny mailadress. Där frågar de efter min adress och telefonnummer innan man kan beställa något, men det finns siter där man kan hitta autentiska och slumpmässiga amerikanska adresser och nummer som går att använda.

Slutligen köpte jag ett amerikanskt presentkort på Amazon via https://www.mygiftcardsupply.com och använde detta för att betala min film.

Sjukt krånglig process för att få dem att ta emot mina pengar så att jag kan se den film jag var intresserad av.
Citera
2021-03-18, 14:55
Medlem
vittne-xs avatar
Hej.
Helt rudis på iptv, grabben har börjat tjafsa om detta, har följande frågor:

1: Är det ett "standardkrav" att man ska ha en VPN-service för att köra iptv för att undvika "problem".
2: Vilken bithastighet bör bredbandet till konsument med iptv-box ha för att undvika "lagg"..
3: Påverkar tidsfördröjningen på bredband typ comhem internet via antennkabel vs ren fiber in.
4: Vilken teknik fungerar bäst idag när man switchar mellan kanalerna (minst delaytid vid programbyte)
5: Kan iptv enkelt spelas in via lös hårddisk när program x sänds ut när man inte är hemma.

Det var väl allt so far, råkar tillhöra gamla vhs-generationen.....
Citera
2021-03-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Hej.

1: Är det ett "standardkrav" att man ska ha en VPN-service för att köra iptv för att undvika "problem".
2: Vilken bithastighet bör bredbandet till konsument med iptv-box ha för att undvika "lagg"..
3: Påverkar tidsfördröjningen på bredband typ comhem internet via antennkabel vs ren fiber in.
4: Vilken teknik fungerar bäst idag när man switchar mellan kanalerna (minst delaytid vid programbyte)
5: Kan iptv enkelt spelas in via lös hårddisk när program x sänds ut när man inte är hemma.

1. Nej
2. SD kanaler funkar runt 8 mbit, men man brukar säga 30 mbit minst för att kunna köra HD och FHD kanaler. Jag rekommenderar iaf 100 mbit för att även klara av 4k material, samt att någon annan använder internet linan under tiden.
3. Kan påverka lite, men oftast inte mycket. Coax från Comhem kan fördröja något om du menar tidsfördröjning i sändningarna? Kan handla om några sekunder typ.
4. Skulle vilja säga iptv boxar, Formuler z8 Pro och GTV samt TVIP 605.
5. Ja, det fungerar bäst på Formuler Z8 modellerna.

Kul du frågar och är intresserad av IPTV.
Senast redigerad av Joelbitar74 2021-03-18 kl. 15:46.
Citera
2021-03-18, 16:02
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelbitar74
1. Nej
2. SD kanaler funkar runt 8 mbit, men man brukar säga 30 mbit minst för att kunna köra HD och FHD kanaler. Jag rekommenderar iaf 100 mbit för att även klara av 4k material, samt att någon annan använder internet linan under tiden.
3. Kan påverka lite, men oftast inte mycket. Coax från Comhem kan fördröja något om du menar tidsfördröjning i sändningarna? Kan handla om några sekunder typ.
4. Skulle vilja säga iptv boxar, Formuler z8 Pro och GTV samt TVIP 605.
5. Ja, det fungerar bäst på Formuler Z8 modellerna.

Kul du frågar och är intresserad av IPTV.

Tack för input.
Jag har öst upp ubiquiti:s long range wifi system 2ghz/5ghz i kåken då det är ett helvete att dra lankabel.
Hur funkar iptv om man vill köra wifi en bit fram till en iptv box.
Vi har idag 100mb via fiber in-kan ökas upp till max 1gb i dagsläget.
Telia håller just på att skruva någon mysko ny mast nära som vi tror är kommande 5g.....
Citera
2021-03-18, 17:37
Medlem
Citat:
Tack för input.
Jag har öst upp ubiquiti:s long range wifi system 2ghz/5ghz i kåken då det är ett helvete att dra lankabel.
Hur funkar iptv om man vill köra wifi en bit fram till en iptv box.
Vi har idag 100mb via fiber in-kan ökas upp till max 1gb i dagsläget.
Telia håller just på att skruva någon mysko ny mast nära som vi tror är kommande 5g.....

Med rätt box kan man använda sig av 5 ghz bandet. Brukar aldrig rekommendera wi fi till iptv, men måste man så är 5 ghz det bästa.
Beror ju också på hur långt din router är från box och om det är väggar emellan etc. Formuler z8 och Tvip 605 har båda 5 ghz wi fi dock, så inga problem.
Citera
2021-03-18, 17:56
Medlem
Citat:
Hej.

1. Nej.
2. Minst 30Mbit ungefär.
3. Aldrig kört med det du frågar om. Kör med nätverkskabel från routern.
4. Hänger ihop med hur bra hastighet du har om du kan ställa ner buffertiden i appen/boxen. Jag har blixtsnabba kanalbyten på både min Formuler Z8 Pro och på min Nvidia Shield med appen Tivimate.
5. Beroende på box/app så kan du spela in på usbminne eller hårddisk. 👍🏻
Citera
2021-03-18, 18:08
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelbitar74
Med rätt box kan man använda sig av 5 ghz bandet. Brukar aldrig rekommendera wi fi till iptv, men måste man så är 5 ghz det bästa.
Beror ju också på hur långt din router är från box och om det är väggar emellan etc. Formuler z8 och Tvip 605 har båda 5 ghz wi fi dock, så inga problem.

Bredbandskollen ger följande data från tilltänkt plats för iptv-burk till wifi-enheten i taket (4-5m):
Med Macbook pro: 96,98mb ned , 108,19mb upp 8ms
Med Samsung mobil: 42,56mb ned, 89,85mb upp 16,55ms
Samsung mobil mot 4G (Telia) :54,45mb ned, 39,13mb upp 42,75ms

Ser ut att klara sig då, vet du om det finns någon test på vilka av de 2 burkarna som fixar wifi bäst, jag tänker här på problemen med många sändare i närheten, får vi sen 5G i området är också risken att den ev kan störa wifi beroende på vilken frekvenslucka/operatör som kör..?
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-18 kl. 18:12.
Citera
2021-03-18, 18:14
Medlem
Citat:
Bredbandskollen ger följande data från tilltänkt plats för iptv-burk till wifi-enheten i taket (4-5m):
Med Macbook pro: 96,98mb ned , 108,19mb upp 8ms

Ser ut att klara sig då, vet du om det finns någon test på vilka av de 2 burkarna som fixar wifi bäst, jag tänker här på problemen med många sändare i närheten, får vi sen 5G i området är också risken att den ev kan störa wifi beroende på vilken frekvenslucka/operatör som kör..?

Det kommer flyta på. Den uppkopplingen duger fint!
Upphastighet har ingen betydelse för iptv, det är ned som gäller.
Citera
2021-03-18, 18:17
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Med Macbook pro: 96,98mb ned , 108,1mb 9upp 8ms

Jag har kört via wifi i två år utan några problem orsakade av det. Med en helt vanlig nyare router och ADSL. Det är väl alltid att föredra att använda kabel men jag har då inte upplevt några problem.

Har en enkel 400-kronors androidsticka i TVn som jag kollar via. Har till och med haft två IPTV-enheter samtidigt på wifit, i flera veckor, utan problem.
Citera
2021-03-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag har kört via wifi i två år utan några problem orsakade av det. Med en helt vanlig nyare router och ADSL. Det är väl alltid att föredra att använda kabel men jag har då inte upplevt några problem.

Har en enkel 400-kronors androidsticka i TVn som jag kollar via. Har till och med haft två IPTV-enheter samtidigt på wifit, i flera veckor, utan problem.

Med 5ghz ska det funka. Men som sagt, kabel för absolut bästa stadiga hastighet då wi fi kan tappa signal då och då helt random. Kör också wi fi i mitt sovrum då orken att dra en kabel fattades=)
Citera
2021-03-18, 18:26
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

ADSL..?

När vi sa upp vårat ADSL låg väl hastigheten på typ 7-8mb. Om det inte skett någon revolution undrar jag om du kan köra HD med hastigheter på 7-8mb ?
Jag köpte en slingbox (slingplayer) för typ 12-14 år sedan som jag satte hos polaren som bodde i USA och också hade ADSL via amerikansk telebolag, kunde då se hans kabelutbud här hemma, men bildupplösningen och ljud var fan typ pissig vhs, men det har hänt mycket sen dess...
Citera
2021-03-18, 18:34
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
ADSL..?

När vi sa upp vårat ADSL låg väl hastigheten på typ 7-8mb. Om det inte skett någon revolution undrar jag om du kan köra HD med hastigheter på 7-8mb ?
Jag köpte en slingbox (slingplayer) för typ 12-14 år sedan som jag satte hos polaren som bodde i USA och också hade ADSL via amerikansk telebolag, kunde då se hans kabelutbud här hemma, men bildupplösningen och ljud var fan typ pissig vhs, men det har hänt mycket sen dess...

Det heter väl kanske något annat än adsl idag men det är via samma kopparnät, vet inte om det kallas vdsl eller något annat idag. Jag får ut dryga 30mbit alla dagar i veckan. Du behöver nog inte vara orolig över att köra på wiffit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in