2021-03-18, 04:39
Medlem
@ dendron, vad bra, jag har skrivit detta ett par gånger men det har inte gått hem. Man har slagit ihop utredningarna, inte lagt ner.

Jag läser i Samefolket, nr 2, årgång 102, en artikel om två jägarsoldater i Arvidsjaur. De berättar om slitet att vara blivande jägarsoldat, uthålligheten som krävs, och vänskapen. Det krävs ett "bra pannben. Huvudet styr det mesta..." Det var sådana här unga killar DA undervisade. Jag tror inte att en sådan människa gör självmord, det finns nog mycket som skulle hindra en depression, en sorts "go". En envishet.
Citera
2021-03-18, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Jägaren som DA packar inte sin rygga så slarvigt att spränämnerna trillar ur på vägrenen där han springer. Då är det medvetet tappat, för att inte bara visa vägen utan också larma? Eller?
Eller helt annan historia?
Är det Berga som får problem? Eller finns dem fler militärannläggningar nära?

Det behöver inte vara DA som tappade föremålet, det kan vara MGM som tappat föremålet längs vägkanten. Var det mörkt, kväll, nattetid så kanske det var svårt att hitta föremålet om nu MGM försökte leta det h*n tappat.
Ja, det här kan vara något helt annan också, inget samband alls med DA.
Dina frågor om Berga kan jag inte svara på för jag känner inte till området, så kanske någon annan kan svara på det ?
Citera
2021-03-18, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
@ dendron, vad bra, jag har skrivit detta ett par gånger men det har inte gått hem. Man har slagit ihop utredningarna, inte lagt ner.

Jag läser i Samefolket, nr 2, årgång 102, en artikel om två jägarsoldater i Arvidsjaur. De berättar om slitet att vara blivande jägarsoldat, uthålligheten som krävs, och vänskapen. Det krävs ett "bra pannben. Huvudet styr det mesta..." Det var sådana här unga killar DA undervisade. Jag tror inte att en sådan människa gör självmord, det finns nog mycket som skulle hindra en depression, en sorts "go". En envishet.

Ja, utredningarna är inte ned lagda. Det är bara 8 dagar sen artikeln i AB uppdaterades, och jag hoppas de som utreder gör ett noggrant, välgjort arbete och inget slarv eller skyller på att det inte finns resurser.
Citera
2021-03-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatexJocke
Jag vill minnas att vänner i det militära beskrev honom som en som orkade med väldigt mycket.

Här i FB finns ett inlägg av en arbetskompis. Kan någon hitta det? Han påstog att någon hade varit i ammunitionsförrådet i Berga två gånger och båda gångerna spåren ledde till DA. Man måste använda sin tjänsteleg för att komma in där. Kollegan påstog att DA fick sparken från jobbet och förmodligen en ny placering. Regeringen har ju ökat kapasiteten i Arvidsjaur. Nya har rekryterats, de är där nu och organiserar och oktober startar man verkamheten på riktigt. Kan det vara så att DA skulle skickats till Arvidsjaur och få där en ny lägre befattning.

https://arvidsjaur.se/sv/kommun/nyheter/vi-ar-redo2/
Citera
2021-03-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Här i FB finns ett inlägg av en arbetskompis. Kan någon hitta det? Han påstog att någon hade varit i ammunitionsförrådet i Berga två gånger och båda gångerna spåren ledde till DA. Man måste använda sin tjänsteleg för att komma in där. Kollegan påstog att DA fick sparken från jobbet och förmodligen en ny placering. Regeringen har ju ökat kapasiteten i Arvidsjaur. Nya har rekryterats, de är där nu och organiserar och oktober startar man verkamheten på riktigt. Kan det vara så att DA skulle skickats till Arvidsjaur och få där en ny lägre befattning.

https://arvidsjaur.se/sv/kommun/nyheter/vi-ar-redo2/

Felaktigt. Citerar mig själv och ursprunglig post igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Yiffib
Inläggen, från användaren "o.j.simpson" är ordagrannt:
(min fetstil och kursiv)

"Herregud vad den här tråden har spårat, Grabbar, sög av mig istället. Sluta diskutera. Han tog livet av sig För att han gjorde en tabbe på försvarsmakten vilket ledde till en omplacering. De satte stopp i karriären och de tog hårt på honom. De här hände nån gång i november 2017. Efter de blev deniz väldig nere, Jag jobbade med honom i 7 mån, vi blev inte bästa vänner men vi hade ofta kontakt. Jag vet inte detaljerna om hans död men han tog livet av sig och de hade han planerat sen lång tid tillbaka. Han gick på antidepressiva i 4 månader i typ 2 omgångar berättade han en gång. Mycket av hans depression mörkade han snyggt men som sagt. Snälla sluta sväva iväg. Han ville inte leva längre."

respektive

"Jag är feg för att jag är ödmjuk och tar inget för givet längre. Men är modig och kan säga att jag vet mera nu än vad jag gjorde för 4 dagar sedan och kan ej avslöja vart jag fått det men ni kanske redan har räknat ut det redan ändå men den 21 september försvann sprängämnen från en kasern och även en nåt utrustning nån gång i april förra året. DA hade tillgång till dessa utrymmen och de har bekräftats i efterhand att hans kort är loggad vid båda tillfällena. Vi inom den officiella kretsen dvs inte familj vet mera. Stackars familjen, jag har ingen aning om hur mycket eller hur litet dem vet om hans död, eller liv eller tidigare tillstånd både före och efter. Ingen som helst aning och vill absolut inte uttrycka mig nåt om det. Men jag har suttit och läst era sjuka inlägg vilket får mig och må illa. Vem fan tror ni att ni är? De här är ingen James Bond film och jävlar ville fantasi. Ta en paus från netflix och läs en bok istället.

Gotland OUT."

OM man väljer att tro på inläggen (låter jag vara osagt) så skulle något ha hänt 2017 som lett till en omplacering. Sen har man i efterhand, i september och april 2020, noterat att utrustning och sprängämnen skulle ha saknats.

Alltså inte omplacering på grund av stöld.
Citera
2021-03-18, 11:49
Medlem
Citat:

Tolkar jag det rätt att FM visste att sprängmedel försvann den 21 september men inte kollat vem som kunde ha tagit det förrän man hittade DA? Låter otroligt isf.
Citera
2021-03-18, 13:01
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Enligt fadern var han "one of three important officers who will activate defence weapons in the country during any attack on Sweden"

(länken nedan är på turkiska men lätt att översätta och jag rekommenderar att översätta till engelska)

https://www.yenialanya.com/haber/5739464/isvecte-kritik-gorevdeki-turk-asilli-subay-esrarengiz-bir-bicimde-kayboldu

Vilket nonsens. ALLA (soldater och officerare) i ex hemvärnet "will activate defence weapons" vid eventuell attack på Sverige.
Citera
2021-03-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Tolkar jag det rätt att FM visste att sprängmedel försvann den 21 september men inte kollat vem som kunde ha tagit det förrän man hittade DA? Låter otroligt isf.

Hänger på hur bra koll FM har på sitt pang och hur ofta de inventerar och hur övriga rutiner ser ut men det är just öppet för tolkning. Om man väljer att tro på uppgifterna öht.
Citera
2021-03-18, 15:14
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet

Användaren som skrev det där är inte alls trovärdig. Bara 1 dag tidigare hade han postat en helt annan uppfattning och frågeställning om vad som hänt.

När folk började citera hans tidigare motsägelsefulla inlägg så la han svansen mellan benen, försvann, och postade aldrig i ämnet igen.

Så det där är bara trams.
Citera
2021-03-18, 16:07
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:

Det där med antidepressiva och allt annat du skriver är bara trams. Tror du Sverige och FM tillåter någon med psykiska problem att få vara med i millitären? Testerna som görs är rigida, och de har FULL tillgång till dina journaler m.m. T.ex är det omöjligt för någon med ADHD är liknande att få tjänstgöra. Någon med depression och liknande är en fara.
Citera
2021-03-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är så mycket fel så det finns inte.. det är ju flashback men ändå.. en snittid bland alla maratonlöpare 2014 var 4 timmar och 21 minuter och de som springer maraton är i majoritet löpare som springer flera gånger i veckan. Att springa en mil på 45 minuter är inte samma sak som att man kan springa 5 mil i samma tempo det är ju bara. Om du inte är en löpare och klara en mil på 39 i terräng så är du helt uppenbart en naturbegåvning och jag tycker att du bör satsa på långdistans så har nog en framtida medaljör i något vm eller os. Johaug springer på bana på ca 32 minuter och har en tid som ligger bland världseliten. Då är det optimala förutsättningar och du lunkar i skogen utan att ta i på 7 min långsammare

Jättesent svar. Jag skrev fel och avsåg det jag skrev lite längre ned. 4-5h, inte 3-4 vilket är väldigt snabbt.

Sen om min tid på ca 39 minuter...tja, jag var nog bland de snabbaste på min pluton FAST jag ärligt talat inte tyckte att jag var snabb. Just under den tidpunkten insåg jag givetvis ändå att det var en jäkligt bra tid. Men naturbegåvning, nja. Grejen är väl att man startade varje dag med en löprunda i typ 1 års tid. Det säger sig självt att fysiken blir på en hög nivå efter en viss tid, trots att man definitivt inte "löptränar". Jägartjänst är överlag typ nedbrytande över tid.

Renodlade jägarsoldater (oavsett nationalitet) är smala och seniga överlag. Det är absolut fullständigt omöjligt att bibehålla hög vikt och muskelmassa med långa, tunga marscher hela tiden. De berömda SEALs har en förmåga att se "stora" ut, men det beror nog på att de inte har samma typ av tjänst. Har de väl den uppdragstypen kommer även de att slimmas ner per automatik.

I övrigt håller jag med. När någon tänker sig göra något liknande får jag också bilden i mitt huvud att man givetvis inte springer som en galning i maxtempo i okänd terräng. Det jag ville belysa att 5 mil terränglöpning INTE är något extremt, i alla fall inte när man är elitsoldat och van löpare. Precis som du påpekade så tror jag också att det handlar om att jogga i skaplig takt, inte våldsam löpning i maxfart.
Citera
2021-03-18, 17:01
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Vilket nonsens. ALLA (soldater och officerare) i ex hemvärnet "will activate defence weapons" vid eventuell attack på Sverige.
Det beror väl på vilka vapen man avser. Alla officerare har inte nycklarna till alla vapen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in