Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Det är så mycket fel så det finns inte.. det är ju flashback men ändå.. en snittid bland alla maratonlöpare 2014 var 4 timmar och 21 minuter och de som springer maraton är i majoritet löpare som springer flera gånger i veckan. Att springa en mil på 45 minuter är inte samma sak som att man kan springa 5 mil i samma tempo det är ju bara. Om du inte är en löpare och klara en mil på 39 i terräng så är du helt uppenbart en naturbegåvning och jag tycker att du bör satsa på långdistans så har nog en framtida medaljör i något vm eller os. Johaug springer på bana på ca 32 minuter och har en tid som ligger bland världseliten. Då är det optimala förutsättningar och du lunkar i skogen utan att ta i på 7 min långsammare
Jättesent svar. Jag skrev fel och avsåg det jag skrev lite längre ned. 4-5h, inte 3-4 vilket är väldigt snabbt.
Sen om min tid på ca 39 minuter...tja, jag var nog bland de snabbaste på min pluton FAST jag ärligt talat inte tyckte att jag var snabb. Just under den tidpunkten insåg jag givetvis ändå att det var en jäkligt bra tid. Men naturbegåvning, nja. Grejen är väl att man startade varje dag med en löprunda i typ 1 års tid. Det säger sig självt att fysiken blir på en hög nivå efter en viss tid, trots att man definitivt inte "löptränar". Jägartjänst är överlag typ nedbrytande över tid.
Renodlade jägarsoldater (oavsett nationalitet) är smala och seniga överlag. Det är absolut fullständigt omöjligt att bibehålla hög vikt och muskelmassa med långa, tunga marscher hela tiden. De berömda SEALs har en förmåga att se "stora" ut, men det beror nog på att de inte har samma typ av tjänst. Har de väl den uppdragstypen kommer även de att slimmas ner per automatik.
I övrigt håller jag med. När någon tänker sig göra något liknande får jag också bilden i mitt huvud att man givetvis inte springer som en galning i maxtempo i okänd terräng. Det jag ville belysa att 5 mil terränglöpning INTE är något extremt, i alla fall inte när man är elitsoldat och van löpare. Precis som du påpekade så tror jag också att det handlar om att jogga i skaplig takt, inte våldsam löpning i maxfart.