2021-03-10, 02:52
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Han hittades i Tyresta, på Vendelsö. Inte på Tyresö.

Varför skulle CIA agenter vara intresserade av Deniz tänker du?

Oj, där blandade jag ihop geografin. Men jag tror att i teorin så borde en sådan som DA vara intressant för CIA och liknande organisationer. Han verkade vara extremt kompetent kring det militära och bakgrunden pekar väl även mot flerspråkighet åtminstone då det kommer till lingvistik. Sådant skulle väl kunna göra underrättelsetjänster nyfikna?

Hur "tänker" du själv att en rekrytering till underrättelsetjänst går till i den globaliserade världen?

Nåväl, det är en teoretisk diskussion då DA är funnen avliden.
Citera
2021-03-10, 03:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyforbannad
Nej nej.. Såklart inte. Han måste begått ett exceptionellt självmord där det varit både dynamit och välplanering in i minsta detalj. Olycka är till 100% otänkbart!!!!! *IRONI* bara för att pålysa om att dessa tomtar lever i en jävla Beck-film.

Får se här...

Utbildad fallskärmsjägare...

Utbildad kustjägare...

Halkar på en hal tuva och faller mot sin död...

Japp, det faller väl in under lagen om alltings jävlighet förutom det kloka ordspråket: liten tuva stjälper ofta stort lass. Så, ja, Beckfantasterna kan ha helt fel.
Citera
2021-03-10, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Får se här...

Utbildad kustjägare...

Japp, det faller väl in under lagen om alltings jävlighet förutom det kloka ordspråket: liten tuva stjälper ofta stort lass. Så, ja, Beckfantasterna kan ha helt fel.

En person som ofta kör bil (oavsett hur duktig bilförare) löper större risk för att dö i en bilkrasch än någon som inte kör bil.

Någon som ofta tränar i väldigt svårtillgänglig terräng löper även större risk för att dö i den terrängen. Oavsett hur kapabel person anses vara.

Men nä, det måste ju vara CIA som skickats till Sverige för att spränga en svensk soldat söder om Stockholm. Han är långt ifrån den enda med hans meriter och USA har nog så det räcker.
Citera
2021-03-10, 03:26
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Oj, där blandade jag ihop geografin. Men jag tror att i teorin så borde en sådan som DA vara intressant för CIA och liknande organisationer. Han verkade vara extremt kompetent kring det militära och bakgrunden pekar väl även mot flerspråkighet åtminstone då det kommer till lingvistik. Sådant skulle väl kunna göra underrättelsetjänster nyfikna?

Hur "tänker" du själv att en rekrytering till underrättelsetjänst går till i den globaliserade världen?

Nåväl, det är en teoretisk diskussion då DA är funnen avliden.

Säger du att Deniz jobbade inom underrättelsetjänsten/blivit erbjuden jobb där?
Sånt har jag ingen koll på alls, jag var bara nyfiken på hur du menade/tänkte
Jag träffade dock Deniz vid ett tillfälle i Alanya där jag bor. Han hade någon släkting som är lite höjdare här i Alanya vill jag minnas. Otroligt sorgligt och det skrivs om hans bortgång här också.

R. I. P Deniz 😔🙏
Citera
2021-03-10, 03:36
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
En person som ofta kör bil (oavsett hur duktig bilförare) löper större risk för att dö i en bilkrasch än någon som inte kör bil.

Någon som ofta tränar i väldigt svårtillgänglig terräng löper även större risk för att dö i den terrängen. Oavsett hur kapabel person anses vara.

Men nä, det måste ju vara CIA som skickats till Sverige för att spränga en svensk soldat söder om Stockholm. Han är långt ifrån den enda med hans meriter och USA har nog så det räcker.

Nej, det måste inte vara CIA som för övrigt har permanent bas på USA:s ambassad. Det skulle även kunna vara GRU, Mosad, PKK, PLO, KSI och liknande. Men det kan vara av godo att rekrytera utanför de egna medborgarna.

Intressant att du utesluter utländsk och inhemsk underrättelsetjänst och kör helt på träningsspåret. Jag tror nog att dödsfallet orsakades i tur och ordning.

1. Självmord.
2. Olycka vid träning.
3. Falseflag för att rekrytera en svensk soldat.
4. Mord, som missades.
...
17. Falseflag för att spränga en svensk soldat.
Citera
2021-03-10, 03:36
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Får se här...

Utbildad kustjägare...

Enligt fadern var han "one of three important officers who will activate defence weapons in the country during any attack on Sweden"

(länken nedan är på turkiska men lätt att översätta och jag rekommenderar att översätta till engelska)

https://www.yenialanya.com/haber/5739464/isvecte-kritik-gorevdeki-turk-asilli-subay-esrarengiz-bir-bicimde-kayboldu
Citera
2021-03-10, 03:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller med. I November blir det fort mörkt, det är ofta fuktigt och halt, terrängen är svår att ta sig fram i. Vad hade han där att göra? Var avsikten att träna, borde han ju ha beaktat den stora risken att skada sig innan övningen i Arvidsjaur som han skulle till. Var avsikten att begå självmord, varför göra sig ett sådant besvär just dit?
Han ville ha en avsides plats att dö, inte på joggingspåret? En utvald plats där inte allmänheten befinner sig. Gissar att polisen lätt kunnat se hur svårt det är ta sig dit, att han måste gjort det med flit och inte som en olycka och sen kanske att han på plats tagit livet av sig på ett sätt som också visar att han inte fallit i en olycka.

Hade en av hans vänner bedömt det vara annat än självmord hade de protesterat mot snacket om självmord här på Flashback och i tidning, jag fick mothugg här i början av en person som verkade känna Deniz.
Citera
2021-03-10, 03:44
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Säger du att Deniz jobbade inom underrättelsetjänsten/blivit erbjuden jobb där?
Sånt har jag ingen koll på alls, jag var bara nyfiken på hur du menade/tänkte
Jag träffade dock Deniz vid ett tillfälle i Alanya där jag bor. Han hade någon släkting som är lite höjdare här i Alanya vill jag minnas. Otroligt sorgligt och det skrivs om hans bortgång här också.

R. I. P Deniz 😔🙏

Det har jag ingen aning om ifall han blivit erbjuden. Men om jag var chef i den svängen så skulle nog inte gråta mig till sömns om DA hade blivit rekryterad. Jag misstänker även att det kan förekomma en del fulspel i den svängen. Därav spekulationen utan egentlig grund.
Citera
2021-03-10, 03:49
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Enligt fadern var han "one of three important officers who will activate defence weapons in the country during any attack on Sweden"

(länken nedan är på turkiska men lätt att översätta och jag rekommenderar att översätta till engelska)

https://www.yenialanya.com/haber/5739464/isvecte-kritik-gorevdeki-turk-asilli-subay-esrarengiz-bir-bicimde-kayboldu

Oj, det låter som att någon lever i en bunker år 1945. Där tror jag dock att idioten till far blandar ihop sak (roll) och person (uppgift). Men det är inte lätt att vara en idiot.
Senast redigerad av Blundetto 2021-03-10 kl. 03:52.
Citera
2021-03-10, 03:53
Medlem
Det är lättare att leva om man är en idiot
Citera
2021-03-10, 04:01
Medlem
Kan inte sluta att bli imponerad över fb-detektiverna! Redan i början pricka ni rätt namn! Tack för att ni är grymma och gör polisens jobb! All credd till er!
Citera
2021-03-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Japp du väljer att se det som självmord jag som olycka. varför är det så orimligt att han faktist var ute och träna inför sitt ultra marathon, sprang mitt ute i skogen kom till dom där bergiga partierna halkar och slår i huvudet och ramlar ner där han hittades?

Om det bara hade varit att han var borta, att han tränade för ett ultra, så hade det vart en helt annan sak. Då hade ser varit rimligt med ett antagande att det skett en olycka.

Men eftersom det finns fler komponenter, dvs lämnat telefon, SL kort, köpt SL kort utan spårning, tagit bilder som raderats på plats i Tyresta, valet av plats, aldrig sprungit 5 mil innan, dvs ingen uktralöpare, inte laddat för att springa, inte tänka på säkerhet osv osv

Då blir det helt enkelt indikation på att något inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in