2021-03-14, 16:27
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fast nu frågade jag dig om du är instruktör samt arbetar mycket natt. Det är det som intresserar mig att veta, som en förklaring till den höga lönen.
Du fick ju en förklaring? 40k i grundlön. Sedan två pass extra ger 50k/månad.
Citera
2021-03-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag som lagerråtta tjänar mer än en lokförare. Det är sjukt. Jag arbetar heltid på rullande schema 15.00-23.45. Landar på 40k brutto och 29-30k netto efter skatt. Ni ska egentligen ha mer betalt kan man tycka, om inte mycket bättre OB pga de tider ni arbetar (vet inte hur OB ser ut för er).

Blir man ändå inte ganska trött på att köra Stockholm-Göteborg i 40 år om man börjar som lokförare vid 20 års ålder? Lite monotont menar jag.
När jag jobbade på lager fick jag typ 25000, har max ökat till 30000 där iaf, så 40 är knappast standard. Dock kan lagerpersonal ha en mer diversierad lön pga företag, chefsposition, kyltillägg, bra skifttillägg, kan köra ngn udda truck osv. Samma gäller ju industri också, ex. Volvo har ju väldigt bra löner men industrierna hemmavid ligger på 25-30000 (kvälls- och nattskift några tusen mer).

Lokförare är en liten kår och ganska homogen lönesättning trots "privatisering". Att kvartstid är kvar kan man tycka är märkligt dock. Men de flesta yrken i sverige ger ju inga toppenlöner, om man inte är chef/vidareutbildad. Sen käkar skatten upp mkt. och har man utbildning behöver man inte konkurrera om jobb på samma sätt som industri, lager osv. Och man är ute mkt, anstränger sig inte fysiskt. Monotonin (inte utmanande) och den oregelbundna arbetstiden är värst.

Vadan detta intresse för lokföreri, vill du testa är det ju bara att pröva söka? Ett års utbildning är ju ingenting.
Citera
2021-03-15, 10:22
Medlem
Citat:
Det där är en djävla hög lön. Så hög att jag tvivlar på att det är sant. Är du instruktör ellerv arbetar väldigt mycket natt?

Godsförare. Ingångslön.

Grundlön: 29,500 kr/mån
Div. tillägg genomsnitt per månad senaste 1,5 åren: 11,000 kr/mån
Förseningsövertid i snitt senaste 1,5 åren: 2,000 kr/mån

Genomsnittlig bruttolön före extrapass: 42,500 kr/mån

Extrapass på lediga veckor i snitt: 6,000 kr/mån (väldigt varierande beroende på lust, tillgång på extrapass och tid på året)

Min genomsnittliga lön första 1,5 åren i yrket: c:a 48,500 kr/mån.

Om tre månader kommer jag kliva upp i nästa, och sista, lönesteget som för närvarande är c:a 35,000 kr/mån. Det ger 6,000 extra brutto i månaden.

Så har min lönebild sett ut efter snart två år i yrket.

Som godsförare jobbar du en hel del natt, men jag har sällan enbart rena nattpass utan det varierar mycket på en arbetsvecka. Utöver detta jobbar jag 8-6, dvs. jobbar åtta dagar följt av sex dagars ledighet vilket innebär att jag arbetar varannan helg.
Citera
2021-03-15, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Du fick ju en förklaring? 40k i grundlön. Sedan två pass extra ger 50k/månad.

Ok, ok.

Det är bra. Jag säger inte emot.
Citera
2021-03-15, 12:13
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Vadan detta intresse för lokföreri, vill du testa är det ju bara att pröva söka? Ett års utbildning är ju ingenting.

Har sökt tre gånger men klarar inte förtesterna.
Citera
2021-03-15, 14:42
Avslutad
Hur är stolarna i alla olika maskiner ni suttit i? Ergonomiska, sköna, obekväma? Hur känns er rygg efter att ha suttit ned en längre tid?
Citera
2021-03-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tbtmcg
Hur är stolarna i alla olika maskiner ni suttit i? Ergonomiska, sköna, obekväma? Hur känns er rygg efter att ha suttit ned en längre tid?

Jag kör RC och RD. Jag tycker stolarna är sköna att sitta i. Tycker man helt klart skall ta tiden till att ställa in dom vid ett förarbyte, slarvar man med det så får kan skylla sig själv

Jag brukar ställa mig upp med hjälp av det handhållna säkerhetsgreppet och helt enkelt röra mig lite i hytten.
Citera
2021-03-15, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Jag kör RC och RD. Jag tycker stolarna är sköna att sitta i. Tycker man helt klart skall ta tiden till att ställa in dom vid ett förarbyte, slarvar man med det så får kan skylla sig själv

Jag brukar ställa mig upp med hjälp av det handhållna säkerhetsgreppet och helt enkelt röra mig lite i hytten.
Vad härligt! Tänker att det är ju ändå viktigt att sitta bekvämt om man ska sitta så pass länge. Tack för svar.
Citera
2021-03-18, 01:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Blir man ändå inte ganska trött på att köra Stockholm-Göteborg i 40 år om man börjar som lokförare vid 20 års ålder? Lite monotont menar jag.

Fast nu är det inte riktigt så det funkar just vad gällande Stockholm-Göteborg. Finns knappast en enda lokförare som jobbar med enbart den sträckan. I alla fall ingen som jobbat med det i flera decennier.

Men visst, det finns lokförarjobb som är ännu mer monotona vad gäller sträckan som körs. Typiskt exempel är Arlanda Express som måste vara det tråkigaste lokförarjobb som kan existera. De stackarna kompenseras inte ens med högre löner.

Det finns förstås annat som är viktigt i ett lokförarjobb än varierande körsträckor. Arbetsschema, kollegor, restid till jobbet etc.

Med rätt inställning så upplevs det inte så monotont som utomstående kan tro. Det händer ofta saker som är oväntade även på tråkiga sträckor som man kört tusen gånger och man måste tänka till och hålla koncentrationen uppe. Man måste kunna lösa diverse problem och vara flexibel. Det är det som är orsaken till att lokförare finns, annars kunde man ersätta alla imorgon med en apa.

/Lokförare
Citera
2021-03-18, 01:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Det där är en djävla hög lön. Så hög att jag tvivlar på att det är sant. Är du instruktör ellerv arbetar väldigt mycket natt?

Jag kan intyga att det är fullt rimligt och sant!

På de flesta företag är det ganska enkelt att få ett eller två extra arbetspass per månad (om man vill det) och övertidsersättningen för det är rätt bra - dubbla timlönen gäller enligt spårtrafikens kollektivavtal.

Så att komma upp i 50 papp med ett eller två extrapass är fullt rimligt.
Citera
2021-03-18, 06:50
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Godsförare. Ingångslön.

Grundlön: 29,500 kr/mån
Div. tillägg genomsnitt per månad senaste 1,5 åren: 11,000 kr/mån
Förseningsövertid i snitt senaste 1,5 åren: 2,000 kr/mån

Genomsnittlig bruttolön före extrapass: 42,500 kr/mån

Extrapass på lediga veckor i snitt: 6,000 kr/mån (väldigt varierande beroende på lust, tillgång på extrapass och tid på året)

Min genomsnittliga lön första 1,5 åren i yrket: c:a 48,500 kr/mån.

Om tre månader kommer jag kliva upp i nästa, och sista, lönesteget som för närvarande är c:a 35,000 kr/mån. Det ger 6,000 extra brutto i månaden.

Så har min lönebild sett ut efter snart två år i yrket.

Som godsförare jobbar du en hel del natt, men jag har sällan enbart rena nattpass utan det varierar mycket på en arbetsvecka. Utöver detta jobbar jag 8-6, dvs. jobbar åtta dagar följt av sex dagars ledighet vilket innebär att jag arbetar varannan helg.

8-6, hur långa är passen då? Sover du borta mycket?

Jag har i mitt yrke (ryck, viss mån rond mm. väktare) 5-4 (rullar på så året runt), där jag jobbar 12h pass och är i princip i rörelse konstant, men ni sitter/står där mest och gasar/bromsar glor ut genom rutan - hur långa är körningarna? Blir det inte jävligt segt för kroppen/ansträngande för ögonen?

Jag har åtminstone väldig variation så, för er måste det väl i regel vara ganska monotont?
Citera
2021-03-18, 07:00
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fast nu är det inte riktigt så det funkar just vad gällande Stockholm-Göteborg. Finns knappast en enda lokförare som jobbar med enbart den sträckan. I alla fall ingen som jobbat med det i flera decennier.

Men visst, det finns lokförarjobb som är ännu mer monotona vad gäller sträckan som körs. Typiskt exempel är Arlanda Express som måste vara det tråkigaste lokförarjobb som kan existera. De stackarna kompenseras inte ens med högre löner.

Det finns förstås annat som är viktigt i ett lokförarjobb än varierande körsträckor. Arbetsschema, kollegor, restid till jobbet etc.

Med rätt inställning så upplevs det inte så monotont som utomstående kan tro. Det händer ofta saker som är oväntade även på tråkiga sträckor som man kört tusen gånger och man måste tänka till och hålla koncentrationen uppe. Man måste kunna lösa diverse problem och vara flexibel. Det är det som är orsaken till att lokförare finns, annars kunde man ersätta alla imorgon med en apa.

/Lokförare

Missade att du hade svarat lite om det jag skrev, men du t.ex. kör inte gods? Det bör ju vara en viss skillnad då där mellan det och persontrafik, menar att det finns väl ändå inte så förbannat mycket variation-påverkan på saker?

Lösa problem - ja du kan ju intr börja meka med loket om något felar på plats antar jag. Då blir man väl stående.

Signalfel - blir man väl stående.

Kollegor, vem då; tågvärden?, du är ju till 99% av tiden själv i loket, så det blir väl inte mycket sällskap i praktiken så heller.

Vill inte låta alltför nedlåtande om yrket så, men jag antar att man behöver vara lite extra speciell för att trivas.

Personligen så skulle jag nog inte fixa med att bli stående t.ex. eller fastna p.g.a. något och bara vänta, kanske i timmar, utan att kunna egentligen göra något så själv för att påverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in