2021-03-18, 00:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag skulle säga att uppgifterna från den fullständiga ljudfilen gör det betydligt mindre troligt att det var en våldtäkt, men inte att det är helt säkert. Det är inte helt svartvitt, speciellt inte om GM i det fallet tidigare misstänkts för liknande saker, vilket påståtts i tråden.

Det är ju inte så vanligt att den våldtagne pratar om hur skönt det är...
Citera
2021-03-18, 00:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det inte tillåtet är det ett brott som domstolarna om de är snälla och man har tur kan bortse från under rätt omständigheter, så jo, lagstiftarna är precis så onda och galna och det är i högsta grad fortfarande ett brott att inleda sex med en sovande person oavsett omständigheterna.

Det där framstår i dagsläget endast som din högst personliga åsikt. Vill du backa upp påståendet med andra förarbetsuttalanden eller faktisk rättspraxis så är jag idel öra. Men jag tror inte du kommer göra det.

Citat:
Något som inte är ett brott är något en domstol inte kan fälla dig för om de har lust. Lagen ger domstolarna den godtyckliga makten att fälla en person som inleder sex med sin sovande partner sedan många år precis som de godtyckligt kan fälla Lambertz här för att de bestämmer att han saknade samtycke. Det är inte det minsta osannolikt att det snart dyker upp ett fall just där någon misstänks för att ha sex med sin sovande partner där det skett förut men just i detta sammanhang anses ha skett utan samtycke.

Åsikter, åsikter ...

Citat:
Problematiseringarna i förarbeten du hänvisar till är ointressant utsmyckning och sminkning för att slå blå dunster i ögonen på folk att det finns någon sans och balans i lagarna man fått igenom som ger domstolarna godtycklig makt över människors sexliv och privatliv.

Fel. Förarbeten är oerhört viktigt när det kommer till praktisk tillämpning av lag. Men har du rättsfall som säger emot detta så är jag villig att lyssna.
Citera
2021-03-18, 00:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vem är lenn4rt sj0berg och vem är EA? Sen en Patrik? Förstår ingenting. Kan någon sammanfatta och förklara alla namn?

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är ytterst sällan kvinnan smutskastas om den misstänkte GM är arab, svart, ensamkommande eller socialdemokrat (eller någon kombination av ovanstående).

Det som är anmärkningsvärt är att oddsen för att kryptosossen och tiggarvännen Lambertz är skyldig har höjts, med tanke på Elviras mycket ovanliga historia inom rättsväsendet.

2015 anmäler hon en man för sextrakasserier och vill att han ska få kontaktförbud. Rätten köper det inte. Anklagelserna saknar grund.

2017 anmäler hon (tillsammans med tre andra) en "nöjesprofil". Polisen lägger ner detta. Elvira kontrar med ett "MeToo"-utspel på sociala medier där hon pekar ut profilen för att ha våldtagit henne under "tortyrliknande former". Profilen anmäler henne för förtal och hon är kallad till förhandling i april i år.

2018 anmäler hon ytterligare en man för våldtäkt. Han döms i TR, men frias i HovR, eftersom bevisningen inte håller.

2020 är rättsprocessen i gång med olika förhör i förtalsmålet, samtidigt som kvinnan ifråga är involverad i en hyrestvist med Svenska Bostäder eftersom hon inte har betalat hyra under tre månader. Hon tar kontakt med Lambertz som "har skrivit så fint om Cissi Wallin", med avseende på förtalsmålet. Lambertz blir en rådgivare och "extrapappa". Han skriver lite utlåtanden åt henne och bjuder in henne på julfest. Parterna är överens om att det äts och dricks, samt att könsumgänge äger rum, men därefter går meningarna isär.

Lambertz har en historia av att ta "adepter" under sina vingars skydd. Alla som jag har sett har varit yngre kvinnor som sett påfallande attraktiva ut, så även här. Detta är emellertid något som han har gemensamt med nära vänner såsom framlidne Claes Borgström och professorn i "minnespsykologi" Sven Å Christianson (alla f.ö. engagerade i korståget mot frikännandet av Thomas Quick).

Det börjar bli lite svårt att hålla reda på vem som är offer och vem som är förövare här, så kanske "anklagad" passar bättre?

Anklagad 2015: L*nnart Sjöb*rg (*=e), Ruda
Anklagad 2017: P*tric And*rsson (*=a,e)
Anklagad 2018: Dil*n Uh*n (*=a) (Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18)
Anklagad 2020: Göran Lamberz

Anklagande: EA
Den anklagande är också anklagad i två mål. Ett om obetald hyra och ett om förtal efter att hon i samband med Metoo på Facebook anklagat P*tric And*rsson för våldtäkt.

Enligt vad som framkom i hovrättsförhandlingen mot Dil*n Uh*n hade EA spelat in den påstådda våldtäkten som en ljudfil på sin mobil. Trots att hon var "i hjälplöst tillstånd" och "endast hade fragmentariska minnesbilder" av vad som hänt. Sedan hade hon gått hem och bl.a. redigerat bort ett avsnitt där hon sa "Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är", innan hon skickade ljudfilen till polisen.

Någon efterlyste bilder på EA. På första bilden kan man även se delar av hennes ryggtatuering. Om det är en tatuering?

http://www.vegasus.se/2012/06/elvira-och-ryggtatueringen/

http://www.lennartmsjoberg.se/Big%20cats/14.jpg

Från Fria Tider om Lambertz och EA
https://www.friatider.se/kvinnan-som-anklagar-lambertz-har-gjort-samma-sak-med-flera-andra-man

Hur känns det för åklagaren Annika Bokefors nu? Har hon något mer än en redigerad ljudfil?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-fallet-ska-inte-avgoras-i-medierna

Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18
https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf

Citera
2021-03-18, 00:46
Medlem
Hovrätten lyssnade på hela ljudfilen. Det är solklart vad som framgår. Först var det skönt sen sade ho nej, han säger då om du inte vill går jag. Efter det finns det ingenting på filen som anger att han fortsätter ha sex med henna.

Citat:
Hon tog då bort det som var innan händelsen. Hon använde en app för att "klippa" filen. Hon började lyssna på 44-45 minuter in på filen och klippte där.
A skickade en del av ljudfilen, 19 minuter, till polisen i samband med polisanmälan.
Först vid ett senare tillfälle fick polisen del av den fullständiga inspelningen. Den korta
versionen börjar direkt efter ett avsnitt där A ger uttryck för något som inte kan förstås
på annat sätt än att det här varit fråga om frivilliga sexuella handlingar eftersom hon
säger "Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är

Enligt både A och D var det fråga om samlag, från och till,
under de följande femton minuterna, vilket skulle kunna vara förenligt med vad som
hörs på filen. Under denna sekvens ger A flera gånger uttryck för att hon vill att D
ska sluta och säger bl.a. " håll inte för min hals" och "sluta knulla mig fast jag
inte vill". Man hör också att Dvid dessa tillfällen säger t.ex. "okey, om du
inte vill så går jag". Under denna sekvens hör man också att de fortsätter att prata med
varandra och med Alena.

Det finns inte någon sekvens på filen som med någon säkerhet kan förstås på sätt att
D fortsätter att ha sex med A
efter det att hon sagt att hon inte vill det, vilket
ligger i linje med D uppgift om att han slutade när A inte längre ville.
Enligt D fortsatte de att kyssas och ha sex. A:s egna uppgifter om vad som närmare
hände i dessa för åtalet avgörande delarna är som redan framgått knapphändiga och ger
inte någon tydlig bild av vad hon menar ska ha hänt. Detta kan naturligtvis bero på att
hon var berusad under natten och tidig morgon, men det går inte att komma ifrån att
detta för med sig att hennes uppgifter inte ger något starkt stöd för åtalet. Utredningen
ger alltså inte ett tillräckligt starkt stöd för slutsatsen att D tvingat A till
samlag.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är ju inte så vanligt att den våldtagne pratar om hur skönt det är...

Det innebär dock inte samtycke för all framtid, utan det är fullt möjligt att ångra sig under akten. Men visst. Sedan tycker jag också att MÄ uttalande efter att den utpekade GM hade gått är ytterligt märkligt, och inte kan förklaras av något som helst scenario (speciellt inte det MÄ påstår) men det struntade ju rätten helt i.
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
LS = EA exman, flickfotograf med dragning åt unga fotomodeller
EA = MÄ
Patric = nöjesprofil också anklagad för våldtäkt, frikänd och sedan uthängd som våldtäktsman av EA, eventuellt också en sleazy fotograffilur med bondagegarage, tråd finns

Ja, det är fullkomligt korrekt. Detta fick en man fälld i TR men sedan friad i HR.

Jaha, så nu är det alltså helt klart att det är den här EA som anmält Lambertz. Verkar ju mycket skumt att hon använt sig av inspelningar innan för att fälla "våldtäktsmän". Inte utan än att man är nyfiken på hur hon ser ut - finns det någon bild eller Facebook eller liknande?
Citera
2021-03-18, 00:50
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu är det inte första instans som domen äger laga kraft på utan högre instans. Det är således bättre att citera från den då Tingsrätten blev överkörd i skuldfrågan.

Har du läst domen? Jag har lite svårt att se poängen med detta eftersom hovrätten i manipulationsfrågan uttryckligen delade tingsrättens bedömning. Sid 4.
Citera
2021-03-18, 00:52
Medlem
Insyn5s avatar
Intressant att åklagaren beklagar sig över att fallet inte ska avgöras i media, när hennes egen klient står åtalad för att ha förtalat just i media..
Citera
2021-03-18, 00:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag skulle säga att uppgifterna från den fullständiga ljudfilen gör det betydligt mindre troligt att det var en våldtäkt, men inte att det är helt säkert. Det är inte helt svartvitt, speciellt inte om den utpekade GM i det fallet tidigare misstänkts för liknande saker, vilket påståtts i tråden.

Hur kan det inte vara samtycke till sex när man säger hur skönt det är? Ska män dömas till våldtäkt även när kvinnan säger sådana saker nu också? Får man knulla om hon säger "knulla mig" eller är det tveksamt också?
Citera
2021-03-18, 00:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det börjar bli lite svårt att hålla reda på vem som är offer och vem som är förövare här, så kanske "anklagad" passar bättre?

Anklagad 2015: L*nnart Sjöb*rg (*=e), Ruda
Anklagad 2017: P*tric And*rsson (*=a,e)
Anklagad 2018: Dil*n Uh*n (*=a) (Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18)
Anklagad 2020: Göran Lamberz

Anklagande: EA
Den anklagande är också anklagad i två mål. Ett om obetald hyra och ett om förtal efter att hon i samband med Metoo på Facebook anklagat P*tric And*rsson för våldtäkt.

Enligt vad som framkom i hovrättsförhandlingen mot Dil*n Uh*n hade EA spelat in den påstådda våldtäkten som en ljudfil på sin mobil. Trots att hon var "i hjälplöst tillstånd" och "endast hade fragmentariska minnesbilder" av vad som hänt. Sedan hade hon gått hem och bl.a. redigerat bort ett avsnitt där hon sa "Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är", innan hon skickade ljudfilen till polisen.

Någon efterlyste bilder på EA. På första bilden kan man även se delar av hennes ryggtatuering. Om det är en tatuering?

http://www.vegasus.se/2012/06/elvira-och-ryggtatueringen/

http://www.lennartmsjoberg.se/Big%20cats/14.jpg

Från Fria Tider om Lambertz och EA
https://www.friatider.se/kvinnan-som-anklagar-lambertz-har-gjort-samma-sak-med-flera-andra-man

Hur känns det för åklagaren Annika Bokefors nu? Har hon något mer än en redigerad ljudfil?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aklagaren-fallet-ska-inte-avgoras-i-medierna

Svea Hovrätt 2018-09-06, B 5915-18
https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf

Jättebra sammanfattning!

Till trådstarten, kanske? Moderator?
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det innebär dock inte samtycke för all framtid, utan det är fullt möjligt att ångra sig under akten. Men visst. Sedan tycker jag också att MÄ uttalande efter att den utpekade GM hade gått är ytterligt märkligt, och inte kan förklaras av något som helst scenario (speciellt inte det MÄ påstår) men det struntade ju rätten helt i.

Originalfilen visar att hon aldrig ångrade sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Tingsrättens dom blev upphävd av hovrätten just därför att de gjorde en annan bedömning av ljudfilen. Originalfilen visade att det inte var en våldtäkt.

Tingsrätten hade också hela filen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in