2021-03-17, 23:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Både tings- och hovrätt menar att det har förekommit frivilligt sex innan det övergår i det som är anmält som våldtäkt. Och jag hoppas inte någon här tycker att det behöver finnas en motsättning.

Hon har inte manipulerat inspelningen. Däremot har hon från början bara klippt ut det hon själv uppfattat dom våldtäkt. Det kan ha synpunkter på, men det säger inget om ifall sådan skett eller inte.

För övrigt är mannen ifråga åtalad för sexualbrott tidigare. Han klarade sig dock på marginalen för att nämndemännen köpte en förklaring om varför han ljög från början. Tre av fyra jurister ville fälla honom.

Att klippa ut en del av inspelningen och inte ta med det som talar emot henne är just att manipulera ljudfilen, den klipptes. Att hon gjort detta förnekade hon men hon blev överbevisad som den lögnerska hon är.
Citera
2021-03-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Att klippa ut en del av inspelningen och inte ta med det som talar emot henne är just att manipulera ljudfilen, den klipptes. Att hon gjort detta förnekade hon men hon blev överbevisad som den lögnerska hon är.

Var i domen finner du stöd för det påståendet?
Citera
2021-03-17, 23:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INFOLINA
Jag kan just tänka mig att det skulle vara en önskedröm för er om varje kvinna skulle drömma om överraskningssex med gamla äckelgubbar, men låt mig knäcka illusionen, jag, och de flesta kvinnor med mig skulle hellre raka fittan med motorsåg än ha ett äckel som Lambertz utan kläder i min närhet.

Frågan gäller inte om GL är ett gubbäckel eller inte, för det är han förstås. Man kan däremot vara ett gubbäckel men ändå inte gjort något brottsligt.

Frågan gäller heller inte dina fantasier om kvinnors helighet, oskuldsfullhet och totala ovilja att utnyttja sitt kön för det ena eller andra. Den som kommer med sådana påståenden kan med rätta ses, och behandlas, som lätt debil av varje vuxen person.

Men jag inser att du bara flaxat in i tråden för att lägga några moralägg, och jag hoppas det kändes skönt. Sjas nu!

Citat:
Ursprungligen postat av INFOLINA
Nej vi drömmer inte om heta nätter med vare sig toppjurister eller läskiga bottendetektiver från flashback. Hurrbah..

Citera
2021-03-17, 23:14
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Kan du citera det stycke i domen där det konstateras att ljudfilen är manipulerad?
Skulle inte tro det.

Det är i och för sig rätt. Hon har inte manipulerat ljudfilen d v s förändrat den men hon gav inte in hela direkt. Gav in ett klipp där hon klippte av när hon säger att hon gillar sexet och att det är skönt.

Sen ser jag det som att hon försökte förstöra filen genom flera fabriksåterställningar av telefonen när polisen begärde in den och det var så också så som hovrätten tolkade det.
Citera
2021-03-17, 23:16
Medlem
Mer.info.007s avatar
MÄ Skrubbar sig säkert! Eller filar på en plan.
Citera
2021-03-17, 23:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
För övrigt är mannen ifråga åtalad för sexualbrott tidigare. Han klarade sig dock på marginalen för att nämndemännen köpte en förklaring om varför han ljög från början. Tre av fyra jurister ville fälla honom.

Upp med domen!
Citera
2021-03-17, 23:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Känner du inte till svensk lag? Det är våldtäkt om man inleder sex med en sovande partner.

Fel, men ett förståeligt fel sett till lagtextens (6 kap 1 § BrB) ordalydelse som anger att:

"En person kan aldrig anses delta frivilligt om
/.../ 2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation /.../"

Det går att säga mycket om lagstiftarna, men fullt så galna är de faktiskt inte. Om man läser regeringens motivering i propositionen som föranlett aktuell lagändring (och utförligt klargör lagstiftarens intentioner kring hur lagen faktiskt ska tillämpas i praktiken) står det att läsa:

"När det gäller sömn går det heller inte att bortse från att det mellan personer som känner varandra kan vara så att det inte är främmande att väcka partnern med sexuella närmanden. Sett i sitt rätta sammanhang ska ett sådant handlande inte rimligen bedömas som brottsligt. Trots att en klar utgångspunkt är att det ska anses otillbörligt att i sexuellt syfte närma sig en person som sover bör det finnas ett visst utrymme för att bedöma sexuella handlingar som riktar sig mot en sovande person som tillåtna."

Med andra ord är det med största sannolikhet fortsatt fullt möjligt att inom rimliga gränser inleda sex med en sovande partner man känner väl. Frågan har mig veterligen inte prövats i domstol och sett till sakens natur så verkar det osannolikt att så kommer ske i någon större utsträckning.
Citera
2021-03-17, 23:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Var i domen finner du stöd för det påståendet?

Har du verkligen missat att hon klippte ut endast en del av ljudfilen som gav en falsk bild av vad som hänt, att klippa ut en del av ljudfilen är att manipulera den.
Citera
2021-03-17, 23:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Detta i domen mot U.H, det är med största sannolikhet samma kvinna som nu anklagar GL.

Det hon har ljugit om är bland annat: Hon har lämnat in en manipulerad ljudinspelning ifrån kvällen när den påstådda våldtäkt ska ha skett. Sedan precis innan hon lämnat in sin mobiltelefon till förundersökningen ska hon ha fabriksåterställt den, hon ska sedan redogjort ett tidsförlopp som teoretiskt inte går ihop, hon säger sig också blivit drogad med en drink i taxin men hennes blodprov visar motsatsen, hon säger sig vara medvetslös i perioder under övergreppet men hörs prata klart och tydligt på hennes egen inspelning och hela hennes redogörelse är inte i kronologisk ordning.
Korrigering: varken TR eller HR menar att hon manipulerat inspelningen. Däremot menar HR att hennes klippning av densamma inte är en slump, utan uppenbart gjorts för att dölja hennes samtycke till sex. Men, och detta är det häpnadsväckande, TR var medvetna om den längre filen och dömde för våldtäkt ändå. Sanslöst låga beviskrav.

Vår MÄ (givet att det nu faktiskt är EA is båda fallen!) fortsätter med sitt M.O. och spelar in:
https://www.expressen.se/nyheter/ljudinspelning-en-del-av--bevisningen-mot-lambertz/
Frågan är om det är från julafton eller senare?
Citera
2021-03-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är i och för sig rätt. Hon har inte manipulerat ljudfilen d v s förändrat den men hon gav inte in hela direkt. Gav in ett klipp där hon klippte av när hon säger att hon gillar sexet och att det är skönt.

Sen ser jag det som att hon försökte förstöra filen genom flera fabriksåterställningar av telefonen när polisen begärde in den och det var så också så som hovrätten tolkade det.

Har du en länk till Hovrättens dom?
Det står inget om fabriksåterställningar eller manipulation i Tingsrättens dom.
Citera
2021-03-17, 23:21
Medlem
Citat:
Du måste trolla eller så har du inte läst domen:
https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf#page=17

T.ex. hävdade hon att hon inte hade manipulerat ljudfilen trots att det är bevisat att hon gjort det men det finns mycket mer där.

Jag tycker det är du dom trollar. Hon har bara skickat in 19 minuter från början, men det är något annat.

Ur domen:
Citat:
Av sakkunnigutlåtande från Nationellt forensiskt center framgår att resultatet vidundersökning av ljudfilen talar extremt starkt för att ljudfilen inte manipuleratsgenom att material har lagts till, kopierats eller tagits bort
Citera
2021-03-17, 23:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag tycker det är du dom trollar. Hon har bara skickat in 19 minuter från början, men det är något annat.

Ur domen:

Att klippa ut en del av ljudfilen är detsamma som att manipulera den. Att inte manipulera den är att skicka in den exakt som den är. Förstår du detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in