Citat:
Ursprungligen postat av
snyggastefittan
Men kära hjärtanes, hur kan du detta till ett beroendeförhållande? GL har inte varit EAs juridiska ombud eller liknande.
Enligt den juridiska expertisen här klassas det inte som ett beroendeförhållande, och det är det kanske inte heller.
Jag är inte jurist (det roliga är att jag faktiskt är biolog, jag känner därför igen biologismens galenskaper och tveksamheter när jag ser dem, typ påståenden om däggdjur och nedärvdhet och alla äldre mäns beteende

Ingen biolog skriver under på såna generaliseringar och fördomar).
Jag vet inte exakt hur beroendeförhållanden i juridisk mening definieras.
Om kvinnan stått i beroendeställning till den anklagade är inte i sig avgörande för om det var våldtäkt eller ej, däremot kan brottet bedömas som allvarligare om så är fallet.
Faktum är väl att han hade skrivit ett intyg till hennes förmån angående en pågående process, att hon uppfattade honom som ett slags mentor, att hon var i juridisk knipa när hon bad honom om hjälp.
Det klassas kanske inte som en beroendeställning, men att hon var i socialt underläge verkar ju hur tydligt som helst.
Han bjöd hem henne till sig. OM det går att visa att hon var redlöst berusad när han hade sex med henne, bedöms det väl hårdare med tanke på hennes ekonomiska och juridiska situation.
Men som sagt, jag är inte jurist. Jag är biolog.