2021-03-17, 19:56
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
?

Du vet att skadeståndet han skulle betala är flera decennier gammalt? (Som jag förstått det alltså, rätta mig om jag har fel)

Jag tror man skall ha viss förståelse här att det inte är så lätt för Binninge att få jobb efter att han blivit dömd för att ha utsatt sin styvdotter för sexuella övergrepp.
2021-03-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja men vem skulle inte göra det när någon står framför en och viftar flera miljoner framför ens nos?

Den som vill behålla huset.
2021-03-17, 20:04
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så 30% av köpesumman helt enkelt?
Det var bara ett exempel/förslag men man skulle ha klausuler som är rimliga om man ångrar sig.

Idag skall allt upp till tingsrätt om man som Esbjörn tjurhåller på köpebrev vilket är orimligt med tanke på tidsutdräkten.

Hade Esbjörn fått ångerrätt till en kostnad som var förutbestämd till förslagsvis 1,2 MSEK hade det varit lättare att hantera en situation som denna. Man skall givetvis diskutera innan kontrakt skrives.
2021-03-17, 20:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det kallas att ha empati om man kan sätta sig in i andras känslor. Saknar man empati som Ebba gör i detta fallet med Esbjörn sitter hon säkert o surar i ett hörn o skyller allt på honom.

För hon kan ju inte ha gjort ett enda fel. Det har hon ju aldrig gjort innan. Va de nån som va dum va de bara att lägga sig på golvet, skrika o sprattla med fötterna så löste allt sig.

Jag kan se henne framför mig: Men jag då, men jag då med mina pyttesmå. Vi skulle ju ha huset. Dj..la skitgubbe.
Ha ha ha, jag fick verkligen en bild i huvet hur hon satt där trumpen och helt oförstående för sin egen del.
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Dessutom verkar det som om Ebba läst upp innehållet i kontraktet för Esbjörn. Han borde fått en kopia o ett par dagar på sig att läsa o sätta sig in vad det innebar.

När det är en affär på flera miljoner duger det inte med att någon läser vad det innehåller, för hur kan man vara säker på att allt berättas o att allt blir förstått!
Bakläxa Ebba!
I synnerhet om man gör en affär med en80-åring med en kognitiv funktionsnedsättning.

Nä, även när Ebba försöker ljuga till vad hon gjort fel om blir det tokigt. Hon är inte van att bli ifrågasatt.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Klart att de ska få en chans i samhället. Men de är och förblir en mördare om de mördat. Har man förändrat andra människor liv för alltid, så ska också stämpeln sitta kvar för alltid.

Jag dock inte sagt något om personliga vendettor, så jag förstår inte varför du drar in det.
Nej jag kanske gjorde ett dåligt ordval. Jag gör om. Ett lands lagar ska inte bygga på vad människan känner i affekt.

Så om du får reda på att en person i ytterkanten av ditt privata eller jobb nätverk har dömts för att brott för X antal år sedan. Så tycker du att det är din uppgift att berätta det för alla?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Där avslöjades då även lögnen om att det var så mörkt i månljuset av kandelabern så det var lögn i helvete att se vad han skrev under?

Den mannen måste vara underbar att lyssna på vid en sprakande lägereld. Vilka skrönor och fiskehistorier han måste berätta!
Nja, gjorde den det? Ebba har ju betydligt bättre ögon än Esbjörn (det är väldigt känt att ögon blir sämre med åren). Det är ju inte speciellt osannolikt att Ebba se att läsa, men det är skumt och mörkt för Esbjörn.

Jag tror ju i och för sig att uppläsningen är en väldigt kraftig överdrift. Jag tror möjligtvis hon läste ett par ord innan hon stoppade det under näsan på Esbjörn och pekade där han skulle skriva.
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Apropå Ismo

Ja visst ja, han har ju officiellt hånat Esbjörn. Hur skulle det se ut om han tog Esbjörn som sin klient. Då skulle han antagligen få en varning av advokatförbundet. Ja, så går det när man är advokat och inte kan avhålla sig från att håna sina brännvinsadvokatkompisars klienter.
Hånat? Han har inte hånat någon. Det där var ingen hånfull kommentar det var en skämtsam.
2021-03-17, 20:14
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
När den hånades, Esbjörns, eget ombud officiellt skrattar åt kommentaren, skall han väl mycket riktigt ställas till svars. Eller menar du att det ligger i Esbjörns intresse att Binninge officiellt skrattar när Binninges kompisar hånar Esbjörn?
Vem har hånat, jag fattar inte.
2021-03-17, 20:14
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Helt ofattbart. Hur kan ni fortsätta hävda att Esbjörn står under påverkan av sitt försvar. Men i andetaget efter med en dåres envishet fullständigt utesluta att han var påverkad av Ebba.

Välj! Antingen är han en påverkbar person och då är det lika sannolikt att Ebba påverkade honom som att han påverkad nu. Eller är han en glasklar men lite egen tjurgubbe och då har ingen möjlighet att påverka honom.

Om man utgår från att Esbjörn är klar och självständig så vet vi en sak med säkerhet: Han vill inte sälja fastigheterna.
Den 9 oktober skrev Ebba detta på sin Facebooksida:
Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.
2021-03-17, 20:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Avslutas med "Kopia till: Advokat Katrin Björklund"

Hon måste ju på goda grunder undra vad tusan motparten har hittat för ombud

Tror hon gett upp när det gäller ombudet för länge sedan, en riktig advokat känner sin motståndare på pulsen för att veta vad för något den ska möta och Katrin Björklund fann nog meddetsamma att någon juridik att tala om skulle det inte bli den här gången, ska jag vara ärlig så tror jag att hon faktiskt är lite förvånad, hon har ju knappt fått något att arbeta med och absolut inget av vikt.

Helt otroligt egentligen hur Binninge kunnat röra till det här ärendet.
2021-03-17, 20:26
Medlem
Är det så att ebba tänkt riva huset efter köp och byggt nytt.
Vilket Esbjörn inte gilla.
2021-03-17, 20:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja., men han valde ju å sälja hur som helst.
Så etik och moral i affärer är helt oviktigt. Det vore okey för mig att köpa något billigt bara för att din gamla faster inte haft koll på varans värde?
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Är det Binninge du menar? i så fall, har nu avtjänat sitt straff då han ej har betalt böterna till brottsofferfonden?
Å så om han betalt dom så hade det inte varit rätt att dra upp allt kring honom?
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Om man utgår från att Esbjörn är klar och självständig så vet vi en sak med säkerhet: Han vill inte sälja fastigheterna.
Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.
Ja man får bestämma sig. Antingen är han påverkbar eller inte.
Det är så klumpigt att Ebba sagt det där utan att stå för det. För när hon nu säger att han är påverkad av sitt försvar, så omyndigförklarar hon ju honom. Och då torde köpet inte gälla.
2021-03-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det är många som citerar den meningen som att det är den enda i det inlägget. Men inlägget är långt och den meningen befinner sig liksom i ett sammanhang av flera andra meningar. Man skriver ofta på det sättet. Ett stycke skapas av flera olika meningar som tillsammans bildar ett sammanhang, eller en betydelse. Såhär till exempel:
Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.
Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.
2021-03-17, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Ej dement ska det stå i inlägget.
Och det är en enda läkare som undersökt Esbjörn? En enda gång? (Det räcker inte som underlag)
För att bestämma ej demens måste patient undersökas över tid. . (Flera undersökningar).
2021-03-17, 20:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är många som citerar den meningen som att det är den enda i det inlägget. Men inlägget är långt och den meningen befinner sig liksom i ett sammanhang av flera andra meningar. Man skriver ofta på det sättet. Ett stycke skapas av flera olika meningar som tillsammans bildar ett sammanhang, eller en betydelse. Såhär till exempel:
Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.
Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.
Fast Vresbjörn har verkligen ångrat sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in