2021-03-17, 19:07
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Alkohol är ju lätt blodförtunnande. Men vetifan. 🙈

Det är mer än blodförtunnande, rörande Tjernobylolyckan så har jag hört att rödvin kunde minska riskerna med radioaktiv smitta, har dock inga medicinska belägg.

Men alkohol är ju ett gift som eventuellt kan minska risken för viruset att gro i kroppen, lite som kembehandling kanske?
Citera
2021-03-17, 19:07
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tittade du ens i länken?

Länka du istället så jag kan verifiera dina siffror.

Men din nolla , hur fan får du halva Åboland att betyda Åland?? Ring till Ålands centralsjukhus om du inte behärskar Google. Så vem ljuger din fjant??
Citera
2021-03-17, 19:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men din nolla , hur fan får du halva Åboland att betyda Åland?? Ring till Ålands centralsjukhus om du inte behärskar Google. Så vem ljuger din fjant??

Jag såg fel, tittar nu i Ålandstidningen, 4 har fått sjukhusvård, 313 smittade. Trodde inte de räknade så stort upptagningsområde. Vad innefattar ÅUCS special-upptagningsområde?

Men det är bra att du är inspärrad, kan vara nyttigt för dig att få lite perspektiv. Om inte så förstår jag dina invektiv, du är arg.
Citera
2021-03-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Undrar jag med.

Patrik Sjöberg har sysslat mycket med alkohol och droger vad jag förstår, så han är nog äldre än 56 i kroppen. Trots sin goda fysik i ungdomen - men sådant är ju färskvara.

Fast han har ju slutat och varit ren ett (bra) tag nu.
Citera
2021-03-17, 19:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag såg fel, tittar nu i Ålandstidningen, 4 har fått sjukhusvård, 313 smittade. Trodde inte de räknade så stort upptagningsområde. Vad innefattar ÅUCS special-upptagningsområde?

Men det är bra att du är inspärrad, kan vara nyttigt för dig att få lite perspektiv. Om inte så förstår jag dina invektiv, du är arg.

Förstås inte inspärrad men allt är ju fan stängt så fruktansvärt jävla tråkigt.. ÅUCS är Åboland, alltså Åbo och hela skärgårdshavet i landskapet Egentliga Finland. Varför Åland bakas in där förstår jag inte då vår gräns vanligtvis geografiskt går rakt igenom Skiftet, ett öppet vattenområde mellan Ålands skärgård och Åbolands skärgård. Småklurigt om man inte är lokal sjöman iofs
Citera
2021-03-17, 19:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Förstås inte inspärrad men allt är ju fan stängt så fruktansvärt jävla tråkigt.. ÅUCS är Åboland, alltså Åbo och hela skärgårdshavet i landskapet Egentliga Finland. Varför Åland bakas in där förstår jag inte då vår gräns vanligtvis geografiskt går rakt igenom Skiftet, ett öppet vattenområde mellan Ålands skärgård och Åbolands skärgård. Småklurigt om man inte är lokal sjöman iofs

Tack för förklaringen. Nu när jag tänker efter fick jag det förklarat för mig av en seglande finsk släkting för en sisådär 30 år sedan, jag måste ha förträngt det eller blivit covid-dement.

Kan tänka mig att det är trist.
Citera
2021-03-17, 19:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Fast han har ju slutat och varit ren ett (bra) tag nu.

Ja, men skadorna på kroppen läker inte så fort. Kolla bara hur gammal han ser ut!
Citera
2021-03-17, 19:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Just nu känns det i ryggmärgen som det är på väg att explodera med de nya varianterna, Norge och Finland har stängt ner, Polen stänger ner osv. Jag tror vi blir instängda över sommaren typ, skulle fan inte förvåna mig med vår ledning. En bra grej med svensken är iofs att när det hettar till så springer han och gömmer sig, det såg vi i våras och då går ju kurvorna neråt per automatik som ett självspelande piano.

Ja. Anders Tegnells vurm för öppna gränser, leder till att omvärlden stänger gränserna till Sverige.

Var det svårt att förutse?
Citera
2021-03-17, 20:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Anders Tegnells vurm för öppna gränser, leder till att omvärlden stänger gränserna till Sverige.

Var det svårt att förutse?

Jag vill inte bli inlåst till sommaren.
Citera
2021-03-17, 20:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Alltså om du har det jobb och utbildning som du säger och ändå inte förstår att ni såklart har haft en av världens mest utbredda smittspridning eftersom ni har en av dom högsta dödstalen då är det riktigt illa.

Kan du inte svara nu på några frågor om du är seriös?

Vad tror du dödligheten i covid-19 är i procent av smittade?

Om ni nu lyckats trycka tillbaka smittan enligt dig hur har 145 000 dött i corona?

Har ni tror du hittat ALLA fall av corona inklusive asymptomatiska smittbärare?

Med ditt resonemang kan vi i sverige säga att vi hade väldigt lite smitta förra våren eftersom vi har väldigt lite positiva testsvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror inte vi har haft en av världens mest utbredda smittspridning. Inte ens i närheten, faktiskt. Antagligen beror det på att vi varit extremt effektiva i vår kamp för att trycka tillbaka smittan

Jag länkar in några källor så att du kan se hur det utvecklade sig:

Här är första vågen i Mars där det framgår att vi effektivt stoppade smittspridningen så att kurvorna störtdök:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=18..159&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

November samma sak - kurvorna störtdök:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=229..320&picker Sort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Januari, de siffrorna talar väl för sig själva:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=349..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Vilka åtgärder vi tagit till för att stoppa smittspridningen är det väl lika bra att jag klistrar in igen också:

1. Vaccinerar en halv miljon människor per dag
2. Inför regler för munskydd och social distansering
3. Testar nästan en miljon människor om dagen
4. Utvecklar och inför appar för att övervaka folks rörelser och kontakter med smittade
5. Investerar 300 miljarder i forskning för att få fram vaccin rekordsnabbt
6. Utvecklar ett vaccin som man sedan erbjuder världen till självkostnadspris
7. Startar världens ledande DNA laboratorium för att mappa virus genomics
8. Genomför 50% av alla världens DNA-analyser av virusmutationer för att upptäcka och stoppa nya COVID-19 mutationer
9. Startar en smittspårningsenhet och anställer 20,000 personer för att spåra smittade
10. Stänger skolor
11. Stänger alla sociala verksamheter, inklusive restauranger

Om vi istället tittar på hur smittspridningen ser ut i Sverige visar det sig att Sverige har en av världens högsta, räknat på smittade per 1M invånare. 15:e plats bland alla länder i hela världen. UK ligger på 27:e plats med 13% mindre antal smittade.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ok, vad duktiga ni är

Men nu kan du väl svara på några frågor om du verkligen är seriös?

Vad tror du dödligheten i covid-19 är i procent av smittade?

Ni har lyckats trycka tillbaka smittan hur har 145 000 dött i corona på bara dryg 4 miljoner smittade?

Har ni tror du hittat ALLA fall av corona inklusive asymptomatiska smittbärare?

Varför har tex Ryssland lyckats hålla tillbaka smittan så bra men har en extremt stor överdödlighet?

Du jobbar med det här så vad säger du till Boris om han frågade dessa frågor?
Citera
2021-03-17, 20:14
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Vet du om man får gå i land på Åland om man kommer från Sverige utan covid-intyg?
Citera
2021-03-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det är mer än blodförtunnande, rörande Tjernobylolyckan så har jag hört att rödvin kunde minska riskerna med radioaktiv smitta, har dock inga medicinska belägg.

Men alkohol är ju ett gift som eventuellt kan minska risken för viruset att gro i kroppen, lite som kembehandling kanske?

Kan säkert inte slada om man håller sig till 1-2 glas då och då. Alkohol sliter på kroppen på andra sätt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in