2021-03-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Trams.

Om du inte tror att den är effektiv kan du sätta dig in i siffrorna i USA,England och Israel.
Israel har i stort sett bara vacinerat med pfizers vaccin. USA har inte ens godkänna AZ. AZ har 10% effektivitet mot den sydafrikanska varianten. https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2102214
Senast redigerad av fabbe2 2021-03-17 kl. 17:41.
Citera
2021-03-17, 17:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då föreslår jag att du visar var mina argument är felaktiga istället för att lägga dig i vad andra debatterar i ämnet.
Ni debatterar inte, ni kastar sand.
Citera
2021-03-17, 17:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nu är ju jag Ålänning/Finne och personligen anser jag att vi har på tok för hårda restriktioner! Speciellt här på Åland där ingen dör, någon enstaka har behövt sjukvård men ingen ännu ens behövt intensivvård. Igår hade vi inte ens ett enda nytt smittfall men tro fan att de räddhågsna kärringarna i vår "regering" stänger ner alla restauranger, gym , sporthallar , läroverk etc ändå. Tammefan inte klokt

Nu sitter du och ljuger igen. Har du inte ens koll på ditt eget område?

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/lagesoversikt-om-coronaviruset

48 på sjukhus varav 7 på intensiven.
Citera
2021-03-17, 17:32
Medlem
Vasterass avatar
Covid-19 olycka eller strategi?
Om man vill starta ett krig så är det en bra taktik att få fiender att bekämpa varandra för att minska egna förluster, "fiendens fiende är min vän".

Att placera ut ett virus i ett land som man vill få i konflikt och dessutom så långt ifrån risk för smitta i det egna landet är en relevant strategi, naturligtvis har man också ett vaccin som skyddar den egna befolkningen.

Här kan man inte skriva vad som helst utan att riskera att bli avstängd, så ibland behövs det att läsaren kan "läsa mellan raderna".
Citera
2021-03-17, 17:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boozt3d
Astras vaccin är mer eller mindre verkningslöst mot den sydafrikanska mutationen

Vad jag förstår, så har dom flesta vacciner svårt att rå på den sydafrikanska varianten.

Därför hade det varit en bra idé att hålla den sydafrikanska varianten borta från Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hamnar vi i den situationen att vaccin inte biter så är vi tillbaka på ruta 1 igen.

Just därför så måste Europas länder sluta med att släppa in nya mutationer som uppstår i omvärlden.

Så länge dörrarna står öppna för nya varianter att komma till Europa, så kan all vaccinering snabbt vara bortkastad. Även den immunitet som har erhållits genom infektion kan vara bortkastad.

Vill vi att nästa höst ska bli en repris av den förra?
Citera
2021-03-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Låter bra. MEN efter alla förseningar är mina förhoppningar låga. Sluta snacka och fixa biffen jävla sopor.
Tredje vågen flera virusmutationer och långsam vaccinering det är kört Sverige.
Citera
2021-03-17, 17:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tredje vågen flera virusmutationer och långsam vaccinering det är kört Sverige.

Vadå kört? Kommer vi bara igång med vaccineringen nån gång kan vi öppna upp i sommar. Nu är det dock tveksamt.
Citera
2021-03-17, 17:39
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Har vi misslyckats med att stoppa smittspridningen? Vi har väl varit extremt framgångsrika i just det? Behöver jag verkligen länka in den statistiken igen?

Här är första vågen i Mars där det framgår att vi effektivt stoppade smittspridningen så att kurvorna störtdök:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=18..159&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

November samma sak - kurvorna störtdök:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=229..320&picker Sort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Januari, de siffrorna talar väl för sig själva:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=349..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Vilka åtgärder vi tagit till för att stoppa smittspridningen är det väl lika bra att jag klistrar in igen också:

1. Vaccinerar en halv miljon människor per dag
2. Inför regler för munskydd och social distansering
3. Testar nästan en miljon människor om dagen
4. Utvecklar och inför appar för att övervaka folks rörelser och kontakter med smittade
5. Investerar 300 miljarder i forskning för att få fram vaccin rekordsnabbt
6. Utvecklar ett vaccin som man sedan erbjuder världen till självkostnadspris
7. Startar världens ledande DNA laboratorium för att mappa virus genomics
8. Genomför 50% av alla världens DNA-analyser av virusmutationer för att upptäcka och stoppa nya COVID-19 mutationer
9. Startar en smittspårningsenhet och anställer 20,000 personer för att spåra smittade
10. Stänger skolor
11. Stänger alla sociala verksamheter, inklusive restauranger

Vad gjorde Sverige och hur gick det?

Alltså om du har det jobb och utbildning som du säger och ändå inte förstår att ni såklart har haft en av världens mest utbredda smittspridning eftersom ni har en av dom högsta dödstalen då är det riktigt illa.

Svara nu på några frågor?

Vad tror du dödligheten i covid-19 är i procent av smittade?

Om ni nu lyckats trycka tillbaka smittan enligt dig hur har 145 000 dött i corona?

Har ni tror du hittat ALLA fall av corona inklusive asymptomatiska smittbärare?

Med ditt resonemang kan vi i sverige säga att vi hade väldigt lite smitta förra våren eftersom vi har väldigt lite positiva testsvar?
Citera
2021-03-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Jo man framställer ej vaccin så fort
Pfizers och Moderna vacciner är moderna mRNA-vacciner. Det är lite som att trycka på "print"-knappen. Man låter kroppen vara "vaccin-fabriken", därmed slipper man tiden det tar att odla celler, testa efter orenheter mm. Denna teknik har förädlats de senaste 20-30 åren, dels efter SARS-epademin och även för genterapi. Man var långt framme att ha vacciner till SARS-CoV-1 men när den självdog så böhvdes inte de. Nu har man kunnat fortsätta där man slutade och på detta sätt accelererat utvecklingen.
Citera
2021-03-17, 17:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad jag förstår, så har dom flesta vacciner svårt att rå på den sydafrikanska varianten.

Därför hade det varit en bra idé att hålla den sydafrikanska varianten borta från Europa.

Just därför så måste Europas länder sluta med att släppa in nya mutationer som uppstår i omvärlden.

Så länge dörrarna står öppna för nya varianter att komma till Europa, så kan all vaccinering snabbt vara bortkastad. Även den immunitet som har erhållits genom infektion kan vara bortkastad.

Just nu känns det i ryggmärgen som det är på väg att explodera med de nya varianterna, Norge och Finland har stängt ner, Polen stänger ner osv. Jag tror vi blir instängda över sommaren typ, skulle fan inte förvåna mig med vår ledning. En bra grej med svensken är iofs att när det hettar till så springer han och gömmer sig, det såg vi i våras och då går ju kurvorna neråt per automatik som ett självspelande piano.
Citera
2021-03-17, 17:43
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag håller med dig fullständigt, lite som "Babels torn" det som nu händer. Vissa vill förena världen, men det leder till konflikt och förfall. Jag är inte religiös men förvånande hur mycket man kan hitta i de gamla skrifterna.

Det kanske inte är så bra med öppna gränser och "låta hjärtat tala över intellektet"
Tyvärr saknas för ofta intellektet och resultaten blir katastrof, där är vi antagligen nu.
Citera
2021-03-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Verkligen inte. Why?
Skämtade bara! Tro inte på dessa konspirationsteorier!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in