2021-04-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om du vill fortsätta diskutera din foilehattsteori föreslår jag att du bevisar vad det är du nu vill bevisa. Spring inte runt och kräv att andra skall bevisa ditt trams.

Om du har några siffror så fram med dem!

Hur ser siffrorna ut för UK nu? Fortsätter smittade/döda att rasa som det gjort hittills?

Hur många har nu fått första / andra dosen?

Tack för ditt bidrag till tråden om statistiken/läget i UK.

PS: En sista fråga. När kommer man släppa på lite publik på premier leauge?
Citera
2021-04-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hur ser siffrorna ut för UK nu? Fortsätter smittade/döda att rasa som det gjort hittills?

Japp. Förra veckan var en nedgång på 17% i UK mot veckan innan. Vad gäller antalet smittade.
Denna veckan är som bekant inte klar ännu.

Så det fortsätter nedåt ja. I takt med att alltfler blir vaccinerade. Precis som det gjort i Israel.

Det är ju helt uppenbart att det går relativt enkelt att vaccinera bort huvudelen av det här viruset tämligen snabbt.
Citera
2021-04-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men det var kul att du svarade fast det inte var skrivet till dig. Jag tycker det är lite kul att höra vad andra tycker.

Att covid kunde ses som övernaturligt och magiskt är ju lite konstigt. Vad är det som skulle vara magiskt med covid? Att det slår så ojämnt då eller? Jag förstår inte detta riktigt själv, vad han menar alltså. Är det någon som tycker att covid är magiskt, tragiskt kanske men inte magiskt.

Lika så det du tar upp, att vaccinerade inte skulle behöva följa rekommendationerna. Jag kan ju tycka att det blir lite fel när han förespråkar att man ska bryta mot rekommendationerna.

Jag tycker ju att Sverige har gjort fel. Att man inte gjorde tillräckligt i början. Något man upprepar. Vi snarare lättar på restriktionerna i början av varje våg. Jag tror i all fall att det gör att vi måste leva längre med restriktioner och det är väl ingen som vill det. Ta nu som exempel. Lite dumt att öppna gymnasieskolorna nu. Har vi otur kanske vi inte kan få den frihet som jag tror att vi all behöver till sommaren. Jag hade gärna sätt att vi gjorde lite mer nu så att vi kunde kanske redan i maj leva friare igen. Så jag är lite extra avig mot Giesecke redan när jag började att titta vilket naturligtvis fläckar mitt sett att se på honom. Men jag tycker att han såg lite bruten ut i slutet. Han blev kraftigt kritiserad men på ett högst vänligt vis.

Det enda ”magiska” med det här fladdermus-viruset är hur lätt det smittar mellan människor. Tex om man jämför med andra virus ur samma coronafamilj.
Citera
2021-04-02, 20:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

Ja, alla siffror pekar nedåt, smittspridningen minskar dock inte lika fort längre och är högst i åldersgruppen 10-19 år men nere på siffror som är hälften av antalet smittade i Sverige. 3,402 nya smittade idag.

Kolla minskningen av antal patienter i respirator Mars-April:

31,301,267 personer har fått första vaccindosen
4,948,635 har fått två doser

PL är slut 23 Maj och förhoppningen är att man skall tillåta upp till 10,000 personer på de största arenorna fr.o.m. 17 Maj. Så rent teoretiskt skulle det kunna sitta folk (dock lite utspritt) på läktarna igen den sista omgången 23 Maj.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-02 kl. 20:57.
Citera
2021-04-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Bra gjort Super Mario. Äntligen någon som gör vad som krävs. Det går inte att ha vårdpersonal som sprider smitta. I Sverige har vi muslimer som inte vill vaccinera sig. Det räcker inte att vaccinera riskgrupper när vårdanställda vägrar. Då kommer smittan förr eller senare tillbaka.

Varför skulle det bara vara muslimer som inte vill ta vaccinet?
Ingen kan tvingas ta ett vaccin som är på försök.
Citera
2021-04-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte samma sak alls. För att det inte GÅR att utrota alla bakterier, vilket inte heller är önskvärt eftersom många av dem är s.k. nyttiga bakterier. Vi behöver dem för matsmältningen, bland annat. Covid-vaccinet däremot fungerar så att det (rätt använt) utrotar ETT specifikt virus, som vi inte har någon som helst nytta av. Onkel Kostia har rätt - med de åtgärder som han nämner, skulle vi kunna vaccinera bort detta nya virus för gott. (Det bästa hade förstås varit om det aldrig hade funnits, men det får vi ta med kineserna.)
Går inte att utrota covid heller.

Det är ju bara några månader tills det är dags att börja omvaccinera de som fick vaccin i december. Vi har hunnit vaccinera motsvarande 4% av jordens befolkning. De 4% som är enklast att vaccinera.

Sen så är inte människan det enda värddjuret för covid. Det kommer cirkulera i naturen för alltid, och återintroduceras hos människan regelbundet. Du kan inte vaccinera alla vilda minkar, kattdjur m.m.

Sen så är det galet att tro att man skulle kunna utrota covid i tredje världen. De brottas fortfarande med tuberkulos, HIV, mässling, polio m.m. Många saknar el, rinnande vatten, folkräkning och en address. Det är kanske bara de som bor i samma by som vet att man ens existerar.

Sen så går det inte att enkelt identifiera om en människa har covid. Det kan segla under radarn som en förkylning hur länge som helst.

Sist men inte minst är väl 10 procent av jorden antivaxxers eller bara anti covid-vaccin.

Du kanske kan lösa ett av dessa problem, men du kan inte lösa alla.

Jämför med exempelvis smittkoppor. Vaccinet är livslångt, människan är det enda värddjuret, det är omöjligt att missa att någon har smittkoppor.

Eller mässling. Sjukdomen och vaccinet ger livslång immunitet. Människan är det enda värddjuret. Det är så smittsamt att det räcker med att vaccinera barn, eftersom 99% av alla vuxna redan har haft det när man börjar vaccinera.
Senast redigerad av aw 2021-04-02 kl. 21:03.
Citera
2021-04-02, 20:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Japp. Förra veckan var en nedgång på 17% i UK mot veckan innan. Vad gäller antalet smittade.
Denna veckan är som bekant inte klar ännu.

Så det fortsätter nedåt ja. I takt med att alltfler blir vaccinerade. Precis som det gjort i Israel.

Det är ju helt uppenbart att det går relativt enkelt att vaccinera bort huvudelen av det här viruset tämligen snabbt.
Det var t.o.m. en nedgång på 26.6%
Citera
2021-04-02, 21:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Stendumma?

Jag kan garantera dig att åldern på Iva kommer sjunka vecka för vecka!
Detta eftersom vaccinationen går till på det sättet som den gör.
Ex. Om vi vaccinerar alla utom barn mellan 5 och 10 år, så kommer inlagda pga covid-19 nästan uteslutande bestå av just barn mellan 5 och 10.
Det säger ingenting om hur viruset förändras..
Jag har just sagt det att hittillsvarande vaccinering visserligen fått ner dödstalen men har nog haft liten påverkan på IVA. Det är framförallt äldre-äldre som blivit vaccinerade och först på senaste tiden har man börjat med 65+ och vissa riskgrupper.
Citera
2021-04-02, 21:13
Medlem
Citat:
Det var t.o.m. en nedgång på 26.6%

Jag tittade på denna artikel som jämfört från 1:a April och 7 dagar bakåt med föregående 7-dagars period. Alltså inte hela veckor som jag sade tidigare.
Sorry för det

https://news.trust.org/item/20210401140433-x3eva/

På hela veckan är säkert dina siffror korrekta.

En kraftig minskning hela tiden i UK och Israel som är de länder som ligger i framkant.

Ca 50% vaccinationsgrad ser ut att räcka för att få en kraftig minskning av både sjuka och döda.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2021-04-02 kl. 21:16.
Citera
2021-04-02, 21:15
Avslutad
Citat:

Vi i den professionella sfär som arbetar med att sammanställa data och statistik på regeringsnivå bryr oss inte nämnvärt om influensa-relaterad statistik.

Tack för årets gapflabb...
Citera
2021-04-02, 21:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Går inte att utrota covid heller.

Det är ju bara några månader tills det är dags att börja omvaccinera de som fick vaccin i december. Vi har hunnit vaccinera motsvarande 4% av jordens befolkning. De 4% som är enklast att vaccinera.

Sen så är inte människan det enda värddjuret för covid. Det kommer cirkulera i naturen för alltid, och återintroduceras hos människan regelbundet. Du kan inte vaccinera alla vilda minkar, kattdjur m.m.

Sen så är det galet att tro att man skulle kunna utrota covid i tredje världen. De brottas fortfarande med tuberkulos, HIV, mässling, polio m.m. Många saknar el, rinnande vatten, folkräkning och en address. Det är kanske bara de som bor i samma by som vet att man ens existerar.

Sen så går det inte att enkelt identifiera om en människa har covid. Det kan segla under radarn som en förkylning hur länge som helst.

Sist men inte minst är väl 10 procent av jorden antivaxxers eller bara anti covid-vaccin.

Du kanske kan lösa ett av dessa problem, men du kan inte lösa alla.

Jämför med exempelvis smittkoppor. Vaccinet är livslångt, människan är det enda värddjuret, det är omöjligt att missa att någon har smittkoppor.

Eller mässling. Sjukdomen och vaccinet ger livslång immunitet. Människan är det enda värddjuret. Det är så smittsamt att det räcker med att vaccinera barn, eftersom 99% av alla vuxna redan har haft det när man börjar vaccinera.

Det är väl klart att det härjar en massa konstiga sjukdomar i tredje världen, men det löser vi lätt genom att inte låta dom människorna komma in i EU. I alla fall inte utan väldigt speciella skäl - som att de är fotbollsspelare och ska spela i VM - men då ska det vara karantänkrav, på en riktig, övervakad karantänanläggning. På samma gång slipper vi att de drar in en massa annan skit här. Jag har aldrig förstått varför det ska vara så långa karantäntider för djur, medan negrer kan gå rakt ut på gatan och ragga upp/våldta en svensk kvinna, och smitta henne med AIDS. Eller hosta på folk i T-banan så att de får TBC. Om covidpandemin skulle få EU och Sverige att se över sin karantänlagstiftning så skulle den ha fört något gott med sig...

Angående de vilda djuren. Samma sak där: det förekommer naturligtvis, i mycket sällsynta fall, att sjukdomar som går på både djur och människa, sprids från vilda djur till människor. Då kan det kanske bli ett litet klusterutbrott, men då isolerar man förstås dessa personer enligt karantänlagstiftningen. Dock tror jag att det skulle vara MYCKET sällsynt att just covid skulle smitta från ett vilt djur till en människa, eftersom det smittar genom utandningsluften. Hur många människor går omkring i skogen och plockar upp vilda djur och gosar med dem, näsa mot nos..? Knappast någon, skulle jag säga. Och om en jägare skjuter ett djur, så andas det inte längre när han börjar hantera det. Skulle vara om ett vilt djur skulle föra smittan till ett utegående tamdjur i så fall, som mellanhand, t.ex i samband med parning (varg - hund, vildkatt - tamkatt...). Fortfarande mycket osannolikt.
Citera
2021-04-02, 21:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ca 50% vaccinationsgrad ser ut att räcka för att få en kraftig minskning av både sjuka och döda.
Exakt. Man såg en TYDLIG nedgång redan när man vaccinerat de som var 70 år och äldre. Då har vi ända bara en täckningsgrad på ungefär 86% åldersgrupperna 50 år och uppåt. Sjukhusinläggningarna och antalet personer i intensivvård är ju det som minskat allra mest och det är det viktigaste. Antalet döda kommer antagligen minska ännu mer nästa två veckor och det skulle inte förvåna mig om vi är nere på under 10 döda per dag om ett par veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in