Citat:
Ursprungligen postat av
Dinero
Tjena Flashbackare.
Har en fråga om elvanse dock lär frågan spåra lite mot amfetamin.
Jag har gått på Elvanse 70mg i fyra-fem månader (hjälper hur bra som helst) men en timma efter intag av den blir jag så förbannad trött att jag går och däckar i en timma eller två.
Av tidigare trådar jag har läst på forumet, är det flera flashbackare som tidigare har fått rent amfetamin för sin adhd (före amfetaminet blev mer eller mindra fasat ut och brukarne fick Elvanse/Vyvanse istället). Jag håppas någre av dom flashbackarna läser det jag skriver och kan svara mig om de reagerar annorlunda mellan amfetamin och elvanse.
Känner att jag bör ta upp denna frågan här före jag värderar att prata med en läkare om detta. Är annars hur nöjd som helst med vaad elvansen ger mig men tröttheten är rejält störande.
Om ni svarar på min post, kan ni citera mig så jag får notis om svaret när jag loggar in (är lite dårlig på att följa trådar jag skriver i).
-Dinero-
Vad menar du med rent amfetamin?
Både Elvanse och Attentin är "rent" d-amfetamin med skillnad i hur det blir biotillgängligt i kroppen vilket leder till deras lite olika verkan. Tar vi Adderall som ett annat exempel är det mig veterligen 3:1 ratio mellan d-amp & l-amp.
Det första medicinska amfetaminet (benzedrine) var lika delar d-amp & l-amp.
Nu kan det vara så att du vet allt det här och därför känner att jag dumförklarar dig men så är verkligen inte fallet utan snarare tycker jag det bara är viktigt att vi pratar om samma saker.
Kraftigt förenklat kan man säga att d-amp påverkar det centrala nervsystemet och därigenom påverkar motivation, fokus, "task saliency" och allt annat gott som kommer av dopamin. L-amp driver även upp noradrenalin vilket stimulerar slåss-eller-dö axeln och du blir pigg, energisk och "fysiskt driven". Såklart går de in i varandra men detta är ett enkelt och drägligt sätt att dra en mental skiljelinje mellan preparaten.
Så jag anser t.ex. att Attentin är rent amfetamin och generellt en betydligt sämre medicin än Elvanse. Men kortfattat får jag mer av en ruskänsla än på Elvanse, det kommer ut i kroppen betydligt snabbare <1h så passar bättre att ta på morgonen om måste komma igång snabbt (dock underlägset Ritalin) och jag får nog objektivt lite bättre symtomlindring än på Elvanse. Dock föredrar jag Elvanse och äter det som min huvudsakliga medicin.
Men vi är alla individer och man svarar väldigt olika på läkemedel. Jag måste t.ex. ta lite kaffe med Elvanse annars är jag dödstrött och sover såväl på morgon som eftermiddag.
Har du inte ätit Ritalin tidigare (eller någon annat metylfenidat preparat känns det som ett rimligare steg att prova), samma med koffein och att eventuellt ta din Elvanse medan du sover t.ex. 03:00 om du ska gå upp 06:00 för att det ska synkas med din "power nap".
Men prata med läkaren du om ni har en bra rapport.
Själv har jag 50mg Elvanse som stående medicin men har även Attentin & Ritalin XR på recept som jag äter sporadiskt efter och vid behov. Kombinerar såklart inte Ritalin & Elvanse men somliga dagar tar jag Elvanse + 10mg Attentin på eftermiddagen och andra dagar endast Ritalin.