Citat:
Jag fattar inte hur nämndemän och klåpare (assessorer) tänker i deras huvuden när de tar beslut som går stick i stäv med vad de erfarna kompetenta domarna säger?
Jag menar, dom sitter väl i samma rum och överlägger domen? Hur kan man som sketen nämndeman utan koll på lagboken vara så envis med att just göra sin version gällande och försöka säga emot de riktiga juristdomarna?
Hade jag varit nämndeman så hade jag dömt precis som juristdomaren gjorde istället för att börja fabulera och riskera rättssäkerheten genom min uppenbara juridiska inkompetens. De här nämndemännen är ju där bara för 500 kronor i arvode. Hur fan kan man vara så envis att man vill vara skiljaktig?
Jag menar, dom sitter väl i samma rum och överlägger domen? Hur kan man som sketen nämndeman utan koll på lagboken vara så envis med att just göra sin version gällande och försöka säga emot de riktiga juristdomarna?
Hade jag varit nämndeman så hade jag dömt precis som juristdomaren gjorde istället för att börja fabulera och riskera rättssäkerheten genom min uppenbara juridiska inkompetens. De här nämndemännen är ju där bara för 500 kronor i arvode. Hur fan kan man vara så envis att man vill vara skiljaktig?
Du har verkligen ingen aning om hur allt detta går till förstår jag. Småler och gapflabbar om vartannat när jag läser dina pretentiösa inlägg...som i sak inte tillför någonting.
Koll på lagboken? Man behöver inte vara utbildad jurist för att sätta ned foten i skuldfrågan. Antingen är det ställt utom allt rimligt tvivel att det skett, eller så är det det inte. Det är upp till åklagaren att visa att det är ställt utom allt rimligt tvivel, annars ska åtalet ogillas. När en person slår ned en annan i tunnelbanan mitt framför en övervakningskamera, och det dessutom finns fyra vittnen till händelsen; behöver man vara jurist för att säga att personen är skyldig eller inte? Och i fallet där det inte finns någon bevisning överhuvudtaget; behöver man kunna lagboken för att döma då?
För rätten är skuldfrågan en bedömningssport och inte juridik. När påföljden ska bestämmas är det dock viktigt att känna till praxis, lagrum osv varför juristerna är instrumentala i den biten.
Att vara ful i mun mot andra, som faktiskt förstår detta bättre än du, tillför inte heller något mervärde för din sak.