Citat:
Det är skillnad, det är det. Det gamla gardet (författare etc.) hade inte sällan mer tänkvärda saker att säga. En helt annan sak när man inte ställer upp på någon intervju endast för att förlaget vill att man ska göra PR för den nya boken, tänker jag. Har svårt för den mysigt förtroliga tonen i Babel. De kunde väl åtminstone bjuda in Stig Larsson, Martin Tistedt eller någon annan som skaver lite.Jäpp, eller jämför Babel med dess (oftast) trevligt inställsamma och nu-fixerade ton med Lars Ulvenstams tv-intervjuer med författare och konstnärer under 80-90-talen, eller för den delen med Jan Guillous gamla intervjubok Artister från omkring 1980. Different planet.
Även talande för dagens klimat att man gärna talar om att man "gillar böcker" eller "gillar att läsa". Får väl stå för att jag är elitist när det kommer till litteratur och andra heliga ting.
Citat:
Var det inte Neuding som skrev det? Tror tom. att meningen finns citerad någon sida bak i den här tråden. En annan skribent skrev träffande att det kan tyckas meningslöst med kultursidor som medvetet avhåller sig från att kommentera allt som är aktuellt.
Det var en nyhet för mig att Bulletin har sagt ifrån att de inte vill ha debatt eller polemik på sina kultursidor, jag förmodar att det framför allt är *ägarnas* synpunkt (även om de kanske har fått Ivar Arpi att också skriva under på det). Både Ivar Arpi och Fredrik Ekelund är ju annars personer som sätter värde på debatt, och som verkar se det som ganska självklart att bra dagstidningar också ska vara forum för debatt.
Jag tänker mig annars att man ju kan välja sina strider. Man behöver inte ge sig in i debatten kring "Vita havet" på Konstfack om det finns annat som är mer i linje med Bulletins borgerliga profil.
Jag förstår att man ser det så, skrev Linderborg, det *är* slående - och löjligt.