2021-03-17, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Och så kom det ett känslobaserat inlägg utan referenser eller hänvisningar till fakta.

Men det är ju så enkelt att bara påstå saker utan att kunna belägga något, så jag förstår att du inte kan låta bli.
Varsågod. Här är UK:s övergripande pandemistrategi, snyggt formaterat för dig:
Strategic objectives

3.1 Any new influenza pandemic can be expected to have a significant effect on individual members of the population, the NHS and society at large. The overall objectives of the UK’s approach to planning and preparing for an influenza pandemic are therefore to:

i. Minimise the potential health impact of a future influenza pandemic by:
• Supporting international efforts to detect its emergence, and early assessment of the virus by sharing scientific information.

• Promoting individual responsibility and action to reduce the spread of infection through good hygiene practices and uptake of seasonal influenza vaccination in high-risk groups.

• Ensuring the health and social care systems are ready to provide treatment and support for the large numbers likely to suffer from influenza or its complications whilst maintaining other essential care.
ii. Minimise the potential impact of a pandemic on society and the economy by:
• Supporting the continuity of essential services, including the supply of medicines, and protecting critical national infrastructure as far as possible.

• Supporting the continuation of everyday activities as far as practicable.

• Upholding the rule of law and the democratic process.

• Preparing to cope with the possibility of significant numbers of additional deaths.

• Promoting a return to normality and the restoration of disrupted services at the
earliest opportunity.
iii. Instil and maintain trust and confidence by:
• Ensuring that health and other professionals, the public and the media are engaged and well informed in advance of and throughout the pandemic period and that health and other professionals receive information and guidance in a timely way so they can respond to the public appropriately.
3.2 Given the uncertainty about the scale, severity and pattern of development of any future pandemic, three key principles should underpin all pandemic preparedness and response activity:
Precautionary: the response to any new virus should take into account the risk that
it could be severe in nature. Plans must therefore be in place for an influenza pandemic with the potential to cause severe symptoms in individuals and widespread disruption to society.

Proportionality: the response to a pandemic should be no more and no less than that necessary in relation to the known risks. Plans therefore need to be in place not only for high impact pandemics, but also for milder scenarios, with the ability to adapt them as new evidence emerges.

Flexibility: there should be a consistent, UK-wide approach to the response to a new pandemic but with local flexibility and agility in the timing of transition from one phase of response to another to take account of local patterns of spread of infection and the different healthcare systems in the four countries.
3.3 In addition, pandemic preparedness and response will continue to be:
• Evidence based.

• Based on best practice in the absence of evidence.

• Based on ethical principles.

• Based on established practice and systems, as far as is possible.

• Across the whole of society.

• Coordinated at local, national and international levels.
Ser du något om att bromsa pandemin? För det gör inte jag. Däremot är man väldigt tydligt med att strategin ska vara evidensbaserad och bygga på individuellt ansvar, att samhället ska hållas öppet, och att restriktioner i största möjliga mån ska undvikas och vara kortvariga.

Källa:
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/213717/dh_131040.pdf

Och innan du säger att "det är för influensa" så står det i dokumentet att det även gäller för virus som SARS.
Senast redigerad av aw 2021-03-17 kl. 11:56.
Citera
2021-03-17, 11:54
Medlem
Talespins avatar
Vem som helst kunde ha räknat ut med arslet att vaccinen inte skulle fungera mot alla varianter. De andra vaccinen kommer givetvis inte bita på alla mutationer heller.

Det är dags att hitta andra vägar nu.
Citera
2021-03-17, 11:55
Medlem
SodaFointains avatar
Varför har de börjat med möten via video samtal? Det är ju bara att hålla avstånd. Hur svårt ska det va?
Citera
2021-03-17, 11:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du ger sken av att Politik och Ekonomi inte är drikrafter vid globala förändringar av samhället.. utan endast statistik kopplat till ett virus med en Mortality Rate 0,1%.
Ger jag sken av det? Ja, där ser man hur folk likt dig kan tolka in allt möjligt när de blir hänvisade till fakta. Om jag ger det ett par dagar kan du säkert få för dig att min verkliga agenda är att minska förekomsten av fotsvamp bland pingviner i antarktis.

Citat:
Du verkar inte heller vara kapabel eller har viljan att se helheten pga av ditt djup inom statistik.. det är den lilla värld där allt utspelar sig.
Verkar det så?

Citat:
Mitt förslag är att du håller dig till dina matematiska modeller och UK... och att vi i Sverige sliper din "yttre påverkan från främmande makt" i denna politiska kampanj.
Jag är inte intresserad av att medverka i din "denna politiska kampanj" (vad nu DET är för något). Jag tillhandahåller fakta.
Citera
2021-03-17, 11:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
En motfråga?

Hur vet vi att du "MittMalmoe" inte utövar yttre påverkan från och för Främmande land/länder.

Ditt konto är, vad jag kan se anonymt. Du använder ett alias som namn.

Upp till bevis att du inte utövar yttre påverkan från och för Främmande land/länder.

... läs mina inlägg.

Är jag för ett totalitärt styre?
Är jag emot individens fria val vid vaccinering?
Är jag emot oliktänkande?
Är jag för globalism?
Är jag emot fakta? (Vill du jag drar fram beräkningarna som ni sett till leda här gällande Mortality Rate, IFR, CFR)?

.. eller vill du jag återigen lägger upp dokumentet från FOI där de tar upp problemet med "dissidenter" dvs ifrågasättande medborgare och hur hantera dessa på sociala medier då de kan "störa" vaccinationsplanen.

Nä du.. frågan bör än en gång ställas till regeringen:
- VEM är det som regeringen tar order från/påverkas av gällande vaccinationspassen?
- VAD anser regeringen om Social Credit System? Hur kommer vaccinationspassen, kritik, oliktänkande vara kopplade till detta?
- HUR långt har regeringen kommit i diskussionen med IMF gällande den nya globala valutan? Och kan de redogöra hur den är kopplad till ovan system?
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-03-17 kl. 12:02.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
265 personer vårdas nu på IVA. Det börjar öka explosionsartat. 42 personer mer än för bara en vecka sedan.

Och vad ska man göra med den informationen menar du? Få panik och gömma sig under en sten? Under de två tidigare ”vågorna” steg siffrorna nån månad och gick sen ner igen. Big deal.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
265 personer vårdas nu på IVA. Det börjar öka explosionsartat. 42 personer mer än för bara en vecka sedan.
Explosionsartat är kanske överdrivet. Men i hög takt absolut.

Stockholm nu 63. 49 för en vecka sedan.
Citera
2021-03-17, 12:01
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Men med tanke på hur siffrorna fullständigt rasat både på smittade och döda i England är inte det en indikation på att vaccin fungerar och dessutom fungerar bra mot alla mutationer?
Kanske det kinesiska vaccinet som Chile använder inte funkar. Eller inte klarar mutationen från Brasilien.
Citera
2021-03-17, 12:02
Medlem
Även idag minskar antalet inlagda covidpatienter på sjukhus i Skåne. Minskningen syns på vårdavdelningar, där tio färre vårdas än i går, men på iva är antalet samma. Totalt vårdas 144 personer med covid-19 på skånska sjukhus. Det är den lägsta dygnssiffran efter den 14 november, då totalt 143 covidpatienter vårdades i regionen.

Antalet nya fall senaste dygnet är den högsta dygnssiffran sedan drygt en månad tillbaka, dock går siffran upp och ner varje dag. Sjudagarsgenomsnittet, som säger mer om smittspridningen, går upp idag från 367 fall/dag till 386.

106 884 personer har fått första vaccindosen mot coivd-19 i Skåne, vilket innebär 9,7 procent av den vuxna befolkningen.
Citera
2021-03-17, 12:04
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Explosionsartat är kanske överdrivet. Men i hög takt absolut.

Stockholm nu 63. 49 för en vecka sedan.

När nedgången var 20% från en vecka till en annan.. vad använde du för ord för att beskriva läget då?

Dramatisk nedgång?
Kollapps?
.. med en här takten så har vi inga inlagda på IVA inom "en månad"?

... Just "Saynnn"
Citera
2021-03-17, 12:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varsågod. Här är UK:s övergripande pandemistrategi, snyggt formaterat för dig:
Strategic objectives

3.1 Any new influenza pandemic can be expected to have a significant effect on individual members of the population, the NHS and society at large. The overall objectives of the UK’s approach to planning and preparing for an influenza pandemic are therefore to:

i. Minimise the potential health impact of a future influenza pandemic by:
• Supporting international efforts to detect its emergence, and early assessment of the virus by sharing scientific information.

• Promoting individual responsibility and action to reduce the spread of infection through good hygiene practices and uptake of seasonal influenza vaccination in high-risk groups.

• Ensuring the health and social care systems are ready to provide treatment and support for the large numbers likely to suffer from influenza or its complications whilst maintaining other essential care.
ii. Minimise the potential impact of a pandemic on society and the economy by:
• Supporting the continuity of essential services, including the supply of medicines, and protecting critical national infrastructure as far as possible.

• Supporting the continuation of everyday activities as far as practicable.

• Upholding the rule of law and the democratic process.

• Preparing to cope with the possibility of significant numbers of additional deaths.

• Promoting a return to normality and the restoration of disrupted services at the
earliest opportunity.
iii. Instil and maintain trust and confidence by:
• Ensuring that health and other professionals, the public and the media are engaged and well informed in advance of and throughout the pandemic period and that health and other professionals receive information and guidance in a timely way so they can respond to the public appropriately.
3.2 Given the uncertainty about the scale, severity and pattern of development of any future pandemic, three key principles should underpin all pandemic preparedness and response activity:
Precautionary: the response to any new virus should take into account the risk that
it could be severe in nature. Plans must therefore be in place for an influenza pandemic with the potential to cause severe symptoms in individuals and widespread disruption to society.

Proportionality: the response to a pandemic should be no more and no less than that necessary in relation to the known risks. Plans therefore need to be in place not only for high impact pandemics, but also for milder scenarios, with the ability to adapt them as new evidence emerges.

Flexibility: there should be a consistent, UK-wide approach to the response to a new pandemic but with local flexibility and agility in the timing of transition from one phase of response to another to take account of local patterns of spread of infection and the different healthcare systems in the four countries.
3.3 In addition, pandemic preparedness and response will continue to be:
• Evidence based.

• Based on best practice in the absence of evidence.

• Based on ethical principles.

• Based on established practice and systems, as far as is possible.

• Across the whole of society.

• Coordinated at local, national and international levels.
Ser du något om att bromsa pandemin? För det gör inte jag. Däremot är man väldigt tydligt med att strategin ska vara evidensbaserad och bygga på individuellt ansvar, att samhället ska hållas öppet, och att restriktioner i största möjliga mån ska undvikas och vara kortvariga.

Källa:
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/213717/dh_131040.pdf

Och innan du säger att "det är för influensa" så står det i dokumentet att det även gäller för virus som SARS.
Du får nog slipa lite på din engelska/läsförsåelse.

Flexibility: there should be a consistent, UK-wide approach to the response to a new pandemic but with local flexibility and agility in the timing of transition from one phase of response to another to take account of local patterns of spread of infection and the different healthcare systems in the four countries

Du kommer säkert fortsättningvis hävda att UK har gjort fel, för lite, för mycket och gud vet vad. Fakta talar dock sitt tydliga språk; UK var flexibla, var beredda att ändra strategi om vetenskapliga fakta föreslog det, man sköt till finansiella medel, man införde lagar för att begränsa smittan om det behövdes etc. etc. etc. etc.

Det mest talande är dock att UK blixtsnabbt var beredda att arbeta fram en ny strategi. Man insåg direkt att man hade fel och arbetade framåt för att hitta en lösning. Jag behöver bara se till dina påståenden om att Sverige är mer tätbefolkat än UK för att inse att du inte klarar av att erkänna när du har fel.
Citera
2021-03-17, 12:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och vad ska man göra med den informationen menar du? Få panik och gömma sig under en sten? Under de två tidigare ”vågorna” steg siffrorna nån månad och gick sen ner igen. Big deal.

Antagligen bejaka informationen.

Big deal är skillnaden med hur viruset ter sig nu jämfört med innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in