2021-03-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har frågat en vän till mig som är erfaren advokat och har processat i åratal i domstolarna (civilmål) om hen skulle kunna tänka sig att ta sig an detta ärende efter Binninge om hen fick frågan.

Svaret: Nej! Binninge kommer att få väldigt svårt att få en advokat med självaktning och självbevarelsedrift att ta över detta. Det ser ut som ett helsnurrigt och felaktigt drivet case som kan vara svårt att få ordning på.

Sen har jag också en annan gissning. Jag tror att sannolikheten är mycket stor för att Binninge och de två vampyrkärringarna har råkat i luven på varandra. När Binninge nu vill lämna det havererade projektet tycks han ha utgått ifrån att advokaten JC skulle lyda order (från MPL?) eftersom han lämnade ut namnet på JC innan han fått bekräftelse från honom. Binninges/MPLs ordergivning fungerade inte. Förmodligen för att JC som nybliven advokat har sin egen karriär att tänka på. Han har nog inte lust att lägga något krut på att försöka rädda Binninge ur den soppa han har lagat till.

Dessutom går nog Esb sina "egna" vägar när det faller honom in. Brorsonen är dessutom en Joker som också kan tänkas ha dykt upp och ställt till det i planeringen för de "sammansvurna.

Den enda som jag anser ska ha rätt att lägga sig i det hela, brorsonen.
Han trodde/hade överenskommelse med Esb att ärva hela huset vid Esbs frånfälle.
Sen kanske det inte var en OK överenskommelse om det fanns andra som också trodde sig ha rätten till att ärva Esb, andra brors/systerbarn??
Om brorsonen sagt: stopp o belägg vill se värdering eller om han sa: morbor, du lovade mig!
Då hade det varit en helt anna femma, men inte RO gruppen och gode män via pensionatstanten,, det luktar lite väl illa och at dessa siter och svamlar om at möra på facebook. Sen jursistens historia gör det hela än värre och pensionatstanten som ärver äldre barnlösa gubbar.
2021-03-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Redan tidigt i processen kallade jag Binninge för "brännvinsadvokat". Jag finner ingen anledning att ändra mig på den punkten, för just nu verkar det inte finnas några som helst gränser för vad den mannen kan ställa till med

Esbjörn betalar ju sitt ombud, som inte ens är jurist. Hur är det bara möjligt? In på ett bananskal halkar en tidigare för sexualbrott mot barn dömd man utan juridisk utbildning som som ska hjälpa Esbjörn att vinna mot Ebba. Han hävdar att Ebba lurat Esbjörn, men lyckas inte ta fram uppgifter som visar att Esbjörn inte förstår vad han skrev under eller någon värdering av fastigheten som visar att Ebba köpt den till underpris. Privat utredning hos psykolog, värdering på plats av fastighet, 1800 kronor per timme till Binninge för "juridiska tjänster". Inte konstigt att Esbjörn tycker att pengarna bara "rinner iväg" som han själv uttryckte det

Du har ingen analytisk förmåga om saken, som nu endast handlar om trovärdighet och Ebba Busch förlorade heder, där trovärdigheten pulveriseras av henne själv. Juridiskt hade detta varit svårt fall, i det fall Ebba Busch var en sanningssägare av det slag man förväntar sig när en partiledare för KD köper hus.

Om du noterar Lambertz har han som en reptil nu angripit tjejen som anmält honom, för att visa att hon serie anmäler män för våldtäkt. Hon är också anmäld för grovt förtal. Antagligen kommer Lambertz chanser att komma undan öka avsevärt, och det visste advokaten Ola S. Det handlar i skarpt läge om ord mot ord och bedömning av trovärdighet, och vilka som är rådmän som hör vad parter och vittnen framför i rätten, och vad de själva tror på.

Binninge har varit det bästa ombud Esbjörn kunde få, när råttor ska rökas ut. Underskattad och föraktad är Binnige, trots att ha gjort det han kan och ska göra. Der är Ebba Busch som förlorat omdömet och gett sig på honom, likt en ledare i en flock av mobbare. Sin vana trogen ger hon sig på de människor som redan är utsatta och kämpar på i ett liv som har övrigt att önska.

Att krossa någon annan människa bara för att man kan, och att tycka det är rimligt i proportion till skadan mar orsakar är gränslöst elakt. När Binninge är ombud för motparten är det en hämndlystnad och avhumanisering som får mig illa berörd. Där gränser, suddas ut mellan det privata och det offentliga.

Det jag vet om Binninge har förmedlats till mig på detta forum, så sanningshalten är svår att avgöra. Men utifrån dessa pusselbitar landar jag igen på trovärdighet och min kunskap om hur det kan gå i svenska domstolar när den fria bevisföringen löper amok. Oftast beror det på avsaknad av skicklig advokat.

När Binninge åtalades och dömdes, var det i samband en infekterad skilsmässa som han anklagades för brott. Ganska vanligt att tokiga käringar har den metoden är de vill segra över en man. Likt kvinnan som serie anmäler män för våldtäkt, och till allas förtjusning var det Lambertz som nu drabbades och sitter häktad.

Jag får intrycket att Binninge inte tog saken på allvar, när han blev åtalad för brott, då han hade samma infantila tilltro till rättsväsendet, som folk flest har, innan de själva drabbats av att en domstol dömer fel. Det som talar för min slutsats är att han inte tog sitt försvar på allvar och såg på anklagelserna som befängda.

I vilket fall som helst är man inte skyldig livet ut, likt Lambertz skandalöst framfört om folk som är dömda eller får resningar eller avtjänat straff. 15 år efter avtjänat straff, och inga nya brott välkomnar jag dömda tillbaka till samhällsgemenskapen. Vem jag ungås med privat är en annan sak. Men ute bland folk ska en partiledare för KD kunna uppföra sig som folk och inte smutskasta och förtala alla människor som motparten har beröring med, för att segra i en sketen rättsprocess om ett hus som ägs av en annan medborgare som inte vill lyda henne.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-17 kl. 10:26.
2021-03-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"uppenbart missförhållande" - tror det är för mycket fokus på om summan är rimlig.
Det bör ju handla om man uppenbart har dragit fördelar av sitt agerande eller inte.

Om jag köper en Volvo prissatt till 60 000kr, men jag utnyttjar säljaren tillstånd och får ned priset till 45 000kr.
Det är en uppenbar skillnad från utgångsläge till slutligt pris och det är alltså bevisats att jag utnyttjat säljarens sjukdomstillstånd.

Det känns bara konstigt om försvaret räcker att påstå
"de var överens och det finns andra Volvo till salu för 45 000kr, så det är rimligt att köparen köpt bilen för den summan" även fast jag alltså bevisats lura av 15 000kr av säljaren räcker det inte...

Får jag säljaren att sälja bilen för 10 000kr så handlar det knappast om §31.
Utan de går på mig enligt bedrägeri...

Det jag ser som motsägelsefullt är ju OM priset skall vara så avgörande,
krävs det så mycket pengar som flera inlägg här i tråden pekar på, men då handlar det ju i flera lägen mer om bedrägeri.

Som stöd
https://lagen.nu/dom/rh/2005:36
Två personer inleder ett förhållande. Den ena (kvinna) och den andra mannen 76år är skadad efter en trafikolycka, det anses inte att den personen är dement utan att den personenen endast har minnesproblem. Däremot pekar mannens ombud på omständigheter i mannen boende att han inte klarar sig själv, har det stökigt i sitt hem etc. Detta anför de som stöd för att mannen inte mår bra.

"De umgicks fram till sensommaren 2002 genom besök hos varandra, gemensamma resor, brev- och telefonkontakter. Under denna tid överförde I.W. vid fyra tillfällen pengar till U.N:s bankkonto: 10 000 kr den 8 januari 2001, 15 000 kr den 5 mars 2001, 20 000 kr den 23 oktober 2001 och 10 000 kr den 18 februari 2002."
Det förekommer överhuvudtaget INTE en diskussion om dessa gåvor är rimliga eller inte (alltså storleken), det handlade
bara om att dessa pengar skett mot avtalslagen §31. Senare förekommer också mer omfattande gåvor om bil, insats till lgh.

"När det gäller I.W:s hälsa konstaterar tingsrätten att sönerna gett en bild av I.W. som en åldrad man med minnessvårigheter och med tecken på begynnande senilitet vid tiden för gåvorna. U.N. har å andra sidan berättat om I.W:s hälsa att han hade minnesproblem, men att det i övrigt inte var något fel på honom. U.N:s berättelse stöds av ett ingivet journalblad från den 14 september 2001 där det framgår att I.W. då inte gav ett dement intryck, men att han hade vissa minnesproblem"

"Den medicinska utredningen i målet visar visserligen inte på annat än att I.W. vid tiden för gåvorna hade vissa minnesproblem. Det måste emellertid enligt hovrättens mening beaktas att I.W. endast ett drygt år efter den sista gåvan befanns vara ur stånd att vårda sig och sin egendom på grund av försvagat hälsotillstånd och därför fick ett förvaltarskap anordnat för sig"
OBS! I detta fall räckte det alltså med att mannen hade minnesproblem, ingen demens, allt pekade på att mannen inte kunde klara att ta hand om sig själv. DET räckte.

Samtliga pengar ansågs bryta mot avtalslagen §31. Förlust både i tingsrätt och hovrätt.
Även så små pengar som 10 000kr skulle betalas tillbaka. Skriver små för i sammanhanget "dejtar" man så kan inte direkt säga annat än att 10 000 är lite om den som ger har en miljon i kapital...

Binninges taktik att Esbjörn inte minns är totalt fel.
OM det finns antydan till att Ebba verkligen förlett Esbjörn och han undviker att ta upp det för att de sagt "minnesproblem" så är det dags byta taktik nu.
Binninges taktik att skylla på Esbjörns bristande kognitiva funktioner var helt fel eftersom utredningen han beställde inte styrker dessa. Mannen i ditt exempel fick en förvaltare d.v.s. tingsrätten utsåg en person att förvalta hans egendom, han fick inte längre sköta den själv. Esbjörn får inte ens en god man från tingsrätten.
2021-03-17, 10:23
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har frågat en vän till mig som är erfaren advokat och har processat i åratal i domstolarna (civilmål) om hen skulle kunna tänka sig att ta sig an detta ärende efter Binninge om hen fick frågan.

Svaret: Nej! Binninge kommer att få väldigt svårt att få en advokat med självaktning och självbevarelsedrift att ta över detta. Det ser ut som ett helsnurrigt och felaktigt drivet case som kan vara svårt att få ordning på.

Sen har jag också en annan gissning. Jag tror att sannolikheten är mycket stor för att Binninge och de två vampyrkärringarna har råkat i luven på varandra. När Binninge nu vill lämna det havererade projektet tycks han ha utgått ifrån att advokaten JC skulle lyda order (från MPL?) eftersom han lämnade ut namnet på JC innan han fått bekräftelse från honom. Binninges/MPLs ordergivning fungerade inte. Förmodligen för att JC som nybliven advokat har sin egen karriär att tänka på. Han har nog inte lust att lägga något krut på att försöka rädda Binninge ur den soppa han har lagat till.

Dessutom går nog Esb sina "egna" vägar när det faller honom in. Brorsonen är dessutom en Joker som också kan tänkas ha dykt upp och ställt till det i planeringen för de "sammansvurna.

En advokat som kallar någon för vampyrkärring? Fan vad du ljuger. Hela ditt inlägg är påhittat.
2021-03-17, 10:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men hade Esbjörn sett värderingen, innan avtal undertecknades?
Hur ska jag veta det? Hur ska någon veta det? 90 procent av det som skrivs i tråden är spekulationer, oavsett ståndpunkt i själva affären. Jag konstaterar bara att priset baserades på en värdering på 4,2 miljoner. Senare bad Ebba att få den skriftligen. Då den skriftliga värderingen stämmer överens med den som Ebba påstås fått via SMS och som ligger till grund för priset på fastigheten så utgår jag från att värderingen gjordes tidigare, precis som Ebba säger. Alternativet är att Notar ställt upp på en i efterhand fejkad värdering vilket jag håller för osannolikt. Om Esbjörn däremot sett värderingen eller bara fått den redogjord för sig av Ebba har jag som sagt ingen aning om. Jag föredrar att inte spekulera i det heller, men utgår från att Esbjörn tagit del av summan i vart fall.
2021-03-17, 10:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Du har ingen analytisk förmåga om saken, som nu endast handlar om trovärdighet och Ebba Busch förlorade heder, där trovärdigheten pulveriseras av henne själv. Juridiskt hade detta varit svårt fall, i det fall Ebba Busch var en sanningssägare av det slag man förväntar sig när en partiledare för KD köper hus.

Om du noterar Lambertz har han som en reptil nu angripit tjejen som anmält honom, för att visa att hon serie anmäler män för våldtäkt. Hon är också anmäld för grovt förtal. Antagligen kommer Lambertz chanser att komma undan öka avsevärt, och det visste advokaten Ola S. Det handlar i skarpt läge om ord mot ord och bedömning av trovärdighet, och vilka som är rådmän som hör vad parter och vittnen framför i rätten, och vad de själva tror på.

Binninge har varit det bästa ombud Esbjörn kunde få, när råttor ska rökas ut. Underskattad och föraktad är Binnige, trots att ha gjort det han kan och ska göra. Der är Ebba Busch som förlorat omdömet och gett sig på honom, likt en ledare i en flock av mobbare. Sin vana trogen ger hon sig på de människor som redan är utsatta och kämpar på i ett liv som har övrigt att önska.
Min analytiska förmåga säger mig att Esbjörn kommer att förlora målet i tingsrätten och att det kommer att kosta honom bra. Sena egna juridiska kostnader, Ebbas kostnader och så får han betala för den privata psykologiska utredning som gjorts av honom. Ha tålamod, minns gärna detta inlägg och se när jag får rätt senare till hösten.
2021-03-17, 10:32
Medlem
Citat:

När Binninge åtalades och dömdes, var det i samband en infekterad skilsmässa som han anklagades för brott. Ganska vanligt att tokiga käringar har den metoden är de vill segra över en man. Likt kvinnan som serie anmäler män för våldtäkt, och till allas förtjusning var det Lambertz som nu drabbades och sitter häktad.

Det står varken i domen eller någon annanstans i denna tråd, utom i ditt inlägg, att misshandeln och våldtäktsförsöket på styvdottern skedde i samband med en infekterad skilsmässa. Jag betvivlar att Binninge och brottsoffrets mamma ens var gifta. Misshandeln skedde vid ett flertal tillfällen medan mamman var på jobbet.

Du försöker helt enkelt bortförklara barnmisshandel och ett våldtäktsförsök som lögner på grund skilsmässa för att rentvå Binninge. Samtidigt som du försöker framställa dig som moralens stora väktare i tråden. Med långa haranger om vikten av moral kastar du skit på EB samtidigt som du ljuger för att ursäkta brottsliga handlingar mot ett barn.

Din heder är helt enkelt inte värd mer än Esbjörns namnteckning på ett avtal.
2021-03-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står varken i domen eller någon annanstans i denna tråd, utom i ditt inlägg, att misshandeln och våldtäktsförsöket på styvdottern skedde i samband med en infekterad skilsmässa. Jag betvivlar att Binninge och brottsoffrets mamma ens var gifta. Misshandeln skedde vid ett flertal tillfällen medan mamman var på jobbet.

Du försöker helt enkelt bortförklara barnmisshandel och ett våldtäktsförsök som lögner på grund skilsmässa för att rentvå Binninge. Samtidigt som du försöker framställa dig som moralens stora väktare i tråden. Med långa haranger om vikten av moral kastar du skit på EB samtidigt som du ljuger för att ursäkta brottsliga handlingar mot ett barn.

Din heder är helt enkelt inte värd mer än Esbjörns namnteckning på ett avtal.

Stod det inte i domen mot Binninge att han var sambo???
Ingen skilsmässa nämns enligt vad jag kommer ihåg.
2021-03-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Den enda som jag anser ska ha rätt att lägga sig i det hela, brorsonen.
Han trodde/hade överenskommelse med Esb att ärva hela huset vid Esbs frånfälle.
Sen kanske det inte var en OK överenskommelse om det fanns andra som också trodde sig ha rätten till att ärva Esb, andra brors/systerbarn??
Om brorsonen sagt: stopp o belägg vill se värdering eller om han sa: morbor, du lovade mig!
Då hade det varit en helt anna femma, men inte RO gruppen och gode män via pensionatstanten,, det luktar lite väl illa och at dessa siter och svamlar om at möra på facebook. Sen jursistens historia gör det hela än värre och pensionatstanten som ärver äldre barnlösa gubbar.
Varför var han inte i Marielund och hjälpte sin farbror?
2021-03-17, 10:43
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Min analytiska förmåga säger mig att Esbjörn kommer att förlora målet i tingsrätten och att det kommer att kosta honom bra. Sena egna juridiska kostnader, Ebbas kostnader och så får han betala för den privata psykologiska utredning som gjorts av honom. Ha tålamod, minns gärna detta inlägg och se när jag får rätt senare till hösten.

I omröstning som var för någon vecka sedan tror ~ 2/3 samma som Du. 1/3 trodde det skulle bli förlikning.
Intressant läge med av TR utskälld ”jurist” som fortfarande är ombud. Det börjar knaka i fogarna och man är nog inte överens om något just nu! Esbjörn måste ha ett helvete med denna röra!

Vad skall han göra:
- ta tillbaka initiativet, skaffa ombud o driva linje i rätten
- ta tillbaka initiativet, gå in för förlikning o släpp hus
- låta fullmakten råda, och var i händerna på närstående
2021-03-17, 10:45
Medlem
Citat:

Du baserar din analys på rättspraxis. Men vi har ingen rättspraxis ändå. Ny tidsålder, nytt Sverige, nya slags människor och listigare upplägg. I detta fall har avgrunden mellan parter aldrig varit större, där den starkare parten, partiledaren för KD missbrukar sociala medier till smutskastning av en medborgare 80+, med alla åldersrelaterade svagheter i tillägg till dokumenterade kognitiva svårigheter.

Detta handlar om äganderätten och om studenter slösar bort sin tid när de ska lära sig avtalslagens ogiltighetsparagrafer. Oavsett om du fattar, så är detta ett prejudicerande mål med tanke på all egendom som fått fötter de senare åren i Sverige, där åldringar är särskilt drabbade.

Det Ebba Busch framför på sociala medel är smutskastning och förtal. Jag ser fram emot hur hennes advokat framför denna dynga i en domstol eftersom både hon och klienten tycker det har relevans att förmedla att Esbjörn är manipulerad av alla andra i sin omgivning, men inte av Ebba Busch.
2021-03-17, 10:48
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
En advokat som kallar någon för vampyrkärring? Fan vad du ljuger. Hela ditt inlägg är påhittat.

Hur tolkar du det att advokaten som kallat någon för vampyrkärring.

Det är väldigt svårt att få en advokat som inte har någon koppling till det förra ombudet eller parten att hoppa in i ett mål där det redan har varit en muntlig förberedelse.

Citat:
Hur ska jag veta det? Hur ska någon veta det? 90 procent av det som skrivs i tråden är spekulationer, oavsett ståndpunkt i själva affären. Jag konstaterar bara att priset baserades på en värdering på 4,2 miljoner. Senare bad Ebba att få den skriftligen. Då den skriftliga värderingen stämmer överens med den som Ebba påstås fått via SMS och som ligger till grund för priset på fastigheten så utgår jag från att värderingen gjordes tidigare, precis som Ebba säger. Alternativet är att Notar ställt upp på en i efterhand fejkad värdering vilket jag håller för osannolikt. Om Esbjörn däremot sett värderingen eller bara fått den redogjord för sig av Ebba har jag som sagt ingen aning om. Jag föredrar att inte spekulera i det heller, men utgår från att Esbjörn tagit del av summan i vart fall.

Troligen handlar det om en s k gratisvärdering som mäklare regelmässigt erbjuder sig att göra. Det behöver inte vara något särskilt fel på en sådan men de brukar däremot inte lämnas över i något skriftligt värderingsintyg med full beskrivning utan kan bara bestå av en enklare redogörelse på mail.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in