"uppenbart missförhållande" - tror det är för mycket fokus på om summan är rimlig.
Det bör ju handla om man uppenbart har dragit fördelar av sitt agerande eller inte.
Om jag köper en Volvo prissatt till 60 000kr, men jag utnyttjar säljaren tillstånd och får ned priset till 45 000kr.
Det är en uppenbar skillnad från utgångsläge till slutligt pris och det är alltså bevisats att jag utnyttjat säljarens sjukdomstillstånd.
Det känns bara konstigt om försvaret räcker att påstå
"de var överens och det finns andra Volvo till salu för 45 000kr, så det är rimligt att köparen köpt bilen för den summan" även fast jag alltså bevisats lura av 15 000kr av säljaren räcker det inte...
Får jag säljaren att sälja bilen för 10 000kr så handlar det knappast om §31.
Utan de går på mig enligt bedrägeri...
Det jag ser som motsägelsefullt är ju OM priset skall vara så avgörande,
krävs det så mycket pengar som flera inlägg här i tråden pekar på, men då handlar det ju i flera lägen mer om bedrägeri.
Som stöd
https://lagen.nu/dom/rh/2005:36
Två personer inleder ett förhållande. Den ena (kvinna) och den andra mannen 76år är skadad efter en trafikolycka, det anses inte att den personen är dement utan att den personenen endast har minnesproblem. Däremot pekar mannens ombud på omständigheter i mannen boende att han inte klarar sig själv, har det stökigt i sitt hem etc. Detta anför de som stöd för att mannen inte mår bra.
"De umgicks fram till sensommaren 2002 genom besök hos varandra, gemensamma resor, brev- och telefonkontakter. Under denna tid överförde I.W. vid fyra tillfällen pengar till U.N:s bankkonto: 10 000 kr den 8 januari 2001, 15 000 kr den 5 mars 2001, 20 000 kr den 23 oktober 2001 och 10 000 kr den 18 februari 2002."
Det förekommer överhuvudtaget INTE en diskussion om dessa gåvor är rimliga eller inte (alltså storleken), det handlade
bara om att dessa pengar skett mot avtalslagen §31. Senare förekommer också mer omfattande gåvor om bil, insats till lgh.
"När det gäller I.W:s hälsa konstaterar tingsrätten att sönerna gett en bild av I.W. som en åldrad man med minnessvårigheter och med tecken på begynnande senilitet vid tiden för gåvorna. U.N. har å andra sidan berättat om I.W:s hälsa att han hade minnesproblem, men att det i övrigt inte var något fel på honom. U.N:s berättelse stöds av ett ingivet journalblad från den 14 september 2001 där det framgår att I.W. då inte gav ett dement intryck, men att han hade vissa minnesproblem"
"Den medicinska utredningen i målet visar visserligen inte på annat än att I.W. vid tiden för gåvorna hade vissa minnesproblem. Det måste emellertid enligt hovrättens mening beaktas att I.W. endast ett drygt år efter den sista gåvan befanns vara ur stånd att vårda sig och sin egendom på grund av försvagat hälsotillstånd och därför fick ett förvaltarskap anordnat för sig"
OBS! I detta fall
räckte det alltså med att mannen hade minnesproblem, ingen demens, allt pekade på att mannen inte kunde klara att ta hand om sig själv. DET räckte.
Samtliga pengar ansågs bryta mot avtalslagen §31. Förlust både i tingsrätt och hovrätt.
Även så små pengar som 10 000kr skulle betalas tillbaka. Skriver små för i sammanhanget "dejtar" man så kan inte direkt säga annat än att 10 000 är lite om den som ger har en miljon i kapital...
Binninges taktik att Esbjörn inte minns är totalt fel.
OM det finns antydan till att Ebba verkligen förlett Esbjörn och han undviker att ta upp det för att de sagt "minnesproblem" så är det dags byta taktik nu.