2021-03-17, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag är inte och har aldrig varit religiös.
Jag har aldrig röstat på KD och då heller ej på Ebba.
Jag är inte pilsk på Ebba.
Jag har aldrig läst någon tidning som heter Inblick.

Men jag tycker det luktar väldigt illa när en man blir erbjuden ett lågt pris på sin fastighet från sin pensionatsvärdinna/"kompis". Han tackar nej. Pensionatsvärdinna där han bor mot kost&logi mot enstaka dagsverken.
Det luktar illa när mannen kommer hem och talar om att han träffat Ebba och sålt till henne, för et mycket högre pris, och pensionatsvärdinna som i vanliga fall brukar ärva äldre barnlösa män i sin omgivning går i taket och pratar med sina kompisar i RO gruppen öppet på facebook,,då luktar det rejält jävla illa!!
Det finns inget fall, det finns inget avtal, inom kort kommer det att lyftas detta med att Ebba inte hade någon värdering vid avtalets uppkomst. Ebba ljög för Esbjörn, den enda värdering hon hade var kompis Theos muntliga. Avtalet kommer att bli ogiltigt, avtalet har uppkommit på falska grunder, på ett mycket uträknade och utstuderat väl planerat sätt från Ebbas sida, men tyvärr inte på ett lagligt sätt.

Det är bara att sitta lugn i båten, detta är på gång och Ebba med advokat är fullt medvetna, antar att Ebba kommer att försöka undvika att detta ska komma till allmän kännedom genom att endera höja budet rejält eller dra sej ur. Vad de väljer får vi lugnt och stilla sitta och vänta in. Men att Ebba är en förlorare är inget att orda om, så är det vad än ni skriver om Binninge och Esbjörn.
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-03-17 kl. 08:37.
2021-03-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det finns inget fall, det finns inget avtal, inom kort kommer det att lyftas detta med att Ebba inte hade någon värdering vid avtalets uppkomst. Ebba ljög för Esbjörn, den enda värdering hon hade var kompis Theos muntliga. Avtalet kommer att bli ogiltigt, avtalet har uppkommit på falska grunder, på ett mycket uträknade och utstuderat väl planerat sätt från Ebbas sida, men tyvärr inte på ett lagligt sätt.

Det är bara att sitta lugn i båten, detta är på gång och Ebba med advokat är fullt medvetna, antar att Ebba kommer att försöka undvika att detta ska komma till allmän kännedom genom att endera höja budet rejält eller dra sej ur. Vad de väljer får vi lugnt och stilla sitta och vänta in. Men att Ebba är en förlorare är inget att orda om, så är det vad än ni skriver om Binninge och Esbjörn.

Siffror man sett här stämmer kanske inte alls, men var det inte så att pensionatsvärdinnans erbjudande var enbart hälften av det Ebba bjöd?
.....................och sen sprang pensionatsvärdinnan upp i attackläge!!
2021-03-17, 08:53
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
I den inledande fasen fick vi ju en bild av vad objektet Esbjörn själv tyckte. Nu får vi ju bara sekundär information.

Huvudfrågan: Var står Esbjörn själv i frågan och hur informerad är han om alla turer? Har man bildat en mur runt honom? Läser han Flashback? Mötet med advokat i helg kanske var en ögonöppnare?
Jag tror att advokaten försökte öppna Esbjörns ögon men misslyckades.
2021-03-17, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Siffror man sett här stämmer kanske inte alls, men var det inte så att pensionatsvärdinnans erbjudande var enbart hälften av det Ebba bjöd?
.....................och sen sprang pensionatsvärdinnan upp i attackläge!!
Vad/om några bud funnits innan har väl inte någonting alls med att Ebba ljuger för Esbjörn. Nej hon har förvärvat fastigheten på falska grunder, tyvärr är detta olagligt, hon ska vara väldigt nöjd om bara avtalet blir ogiltigt, dvs att inte det blir en utredning på hela förfarandet som föregicks avtalet.
2021-03-17, 09:09
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Att det kan vara svårt att hitta en jurist som tar över efter sakföraren Binninge kan bero på att ärendet är högprofilerat.

Detta innebär att även Esbjörns nya ombud kommer att bli lika skärskådad som Binninge,både i nyhetsmedia och på internet.

Så det gäller att ha ett fläckfritt förflutet både som privatperson och jurist.

Med tanke på det juridiska läget kan ett nytt ombud knappast räkna med några större juridiska framgångar. Han eller hon får nog koncentrera sig på att begränsa de ekonomiska förluster som Esbjörn riskerar.
2021-03-17, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men tänk efter lite. Ebba sa sig ha en värdering på 4,2 miljoner (priset baserades på det). Om det nu inte var sant och hon i panik ringer till Notar för att få en värdering i efterhand. Hur kommer det sig då att deras värdering hamnar på just 4,2 miljoner? Den slumpen vore ju helt otrolig i så fall. Esbjörns stjärnombud Binninge har heller inte lämnat in någon värdering som visar att Ebba köpt huset till ett väsentligt lägre pris än det är värt. Varför?

Men hade Esbjörn sett värderingen, innan avtal undertecknades?

I normalfallet hade Notar kontaktat säljaren, beställaren för ett uppdrag, eftersom man måste ha tillträde till byggnader, och då själva bostaden främst.

Man kan då som säljare ställa frågor, och få veta vad som kan åtgärdas enkelt för att få ut ett bättre pris, och i övrigt få lite skvaller om marknaden på orten. Jag skulle utgå ifrån att Esbjörn är som folk flest, och Ebba Busch själv skulle vilja se en värdering gjord på sin egen egendom innan den ska säljas.

Jag utgår ifrån att en säljare vill ha värderingen, läsa igenom det skriva, tänka igenom alla punkter, och diskutera det med en annan person.
2021-03-17, 09:27
Medlem
fnirps avatar
Vad är sanning och vad är lögn. Alla inblandade i den här soppan, från Ebba och Esbjörn, till Monika, Majkgård, Matz, Binninge och etablerad media och politiker, m fl, har en massa särintressen och agendor. Ingens ord är att betrakta som absolut sanning.

Det vi här på FB kan göra, är bara att förhålla oss till andras uppfattningar om sanningen. Ingen av oss sitter på förstahands-kunskap. Exakt information om alla hur/när/var/varför i affären, har vi inte och kommer aldrig att få.

Personer på film brukar vara härligt tvådimensionella och enkelspåriga, men i verkligheten är det inte så. Dock verkar bilden man får av vissa i galleriet, vara just tvådimensionella.

Ebba kan vara illvillig och helt iskallt utnyttja Esbjörn. Hon kan också vara en frånskild mamma som vill bo just där pga området är "hemma" och de nära och kära bor där. Båda kan vara sanna samtidigt. De utesluter inte varandra.

Esbjörn kan vara helt väck i huvudet och inte veta vad han gör, men lika gärna kan han vara tillräckligt skärpt för att ha en plan och köra den ända in i kaklet. Han kan vara lika illvillig och beräknande som Ebba, fast med ett annat mål.

Binninge tror jag är mer enkelspårig. Han anser sig vara orättvist behandlad av världen, så fuck it. Han ser till att dra in pengar på vilket sätt som helst, för att kunna njuta av livets goda de dagar han har kvar. Han bryr sig bara om sig själv.

Majkgård kan ju vara omtänksam från hjärtat, utan baktankar, men hon kan lika gärna vara en marksamlande kommandora. Hon hinner inte dra nytta av sin värdefulla mark, men kommande generationer hinner. Att lura arvsfonden på mark som hon gjorde är okay på ett plan, men lite iskalla vibbar ger det att hon knatade till en döende man med ett testamente och vittnen.

Monika är där för Esbjörns tillgångar. Fullmakten visar på det. Hjälper man av godhet, behövs inte full kontroll, utan statlig insyn, som hon fick. Man kan hjälpa till med det mesta ändå, utan papper.

Matz är lite lurig, men nånstans ville han nog bara väl. Utan förmåga att göra väl.
2021-03-17, 09:28
Medlem
"uppenbart missförhållande" - tror det är för mycket fokus på om summan är rimlig.
Det bör ju handla om man uppenbart har dragit fördelar av sitt agerande eller inte.

Om jag köper en Volvo prissatt till 60 000kr, men jag utnyttjar säljaren tillstånd och får ned priset till 45 000kr.
Det är en uppenbar skillnad från utgångsläge till slutligt pris och det är alltså bevisats att jag utnyttjat säljarens sjukdomstillstånd.

Det känns bara konstigt om försvaret räcker att påstå
"de var överens och det finns andra Volvo till salu för 45 000kr, så det är rimligt att köparen köpt bilen för den summan" även fast jag alltså bevisats lura av 15 000kr av säljaren räcker det inte...

Får jag säljaren att sälja bilen för 10 000kr så handlar det knappast om §31.
Utan de går på mig enligt bedrägeri...

Det jag ser som motsägelsefullt är ju OM priset skall vara så avgörande,
krävs det så mycket pengar som flera inlägg här i tråden pekar på, men då handlar det ju i flera lägen mer om bedrägeri.

Som stöd
https://lagen.nu/dom/rh/2005:36
Två personer inleder ett förhållande. Den ena (kvinna) och den andra mannen 76år är skadad efter en trafikolycka, det anses inte att den personen är dement utan att den personenen endast har minnesproblem. Däremot pekar mannens ombud på omständigheter i mannen boende att han inte klarar sig själv, har det stökigt i sitt hem etc. Detta anför de som stöd för att mannen inte mår bra.

"De umgicks fram till sensommaren 2002 genom besök hos varandra, gemensamma resor, brev- och telefonkontakter. Under denna tid överförde I.W. vid fyra tillfällen pengar till U.N:s bankkonto: 10 000 kr den 8 januari 2001, 15 000 kr den 5 mars 2001, 20 000 kr den 23 oktober 2001 och 10 000 kr den 18 februari 2002."
Det förekommer överhuvudtaget INTE en diskussion om dessa gåvor är rimliga eller inte (alltså storleken), det handlade
bara om att dessa pengar skett mot avtalslagen §31. Senare förekommer också mer omfattande gåvor om bil, insats till lgh.

"När det gäller I.W:s hälsa konstaterar tingsrätten att sönerna gett en bild av I.W. som en åldrad man med minnessvårigheter och med tecken på begynnande senilitet vid tiden för gåvorna. U.N. har å andra sidan berättat om I.W:s hälsa att han hade minnesproblem, men att det i övrigt inte var något fel på honom. U.N:s berättelse stöds av ett ingivet journalblad från den 14 september 2001 där det framgår att I.W. då inte gav ett dement intryck, men att han hade vissa minnesproblem"

"Den medicinska utredningen i målet visar visserligen inte på annat än att I.W. vid tiden för gåvorna hade vissa minnesproblem. Det måste emellertid enligt hovrättens mening beaktas att I.W. endast ett drygt år efter den sista gåvan befanns vara ur stånd att vårda sig och sin egendom på grund av försvagat hälsotillstånd och därför fick ett förvaltarskap anordnat för sig"
OBS! I detta fall räckte det alltså med att mannen hade minnesproblem, ingen demens, allt pekade på att mannen inte kunde klara att ta hand om sig själv. DET räckte.

Samtliga pengar ansågs bryta mot avtalslagen §31. Förlust både i tingsrätt och hovrätt.
Även så små pengar som 10 000kr skulle betalas tillbaka. Skriver små för i sammanhanget "dejtar" man så kan inte direkt säga annat än att 10 000 är lite om den som ger har en miljon i kapital...

Binninges taktik att Esbjörn inte minns är totalt fel.
OM det finns antydan till att Ebba verkligen förlett Esbjörn och han undviker att ta upp det för att de sagt "minnesproblem" så är det dags byta taktik nu.
Senast redigerad av Garre74 2021-03-17 kl. 09:43.
2021-03-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Att det kan vara svårt att hitta en jurist som tar över efter sakföraren Binninge kan bero på att ärendet är högprofilerat.

Detta innebär att även Esbjörns nya ombud kommer att bli lika skärskådad som Binninge,både i nyhetsmedia och på internet.

Med tanke på det juridiska läget kan ett nytt ombud knappast räkna med några större juridiska framgångar. Han eller hon får nog koncentrera sig på att begränsa de ekonomiska förluster som Esbjörn riskerar.
Javisst.
- Ett fall som har skötts så dåligt att det är hopplöst att vinna. Det hade nog aldrig gått att vinna egentligen, men förutsättningarna för en bra uppgörelse är spolierade.
- Högt mediaintresse
Esbjörn bör skaffa en advokat med låg profil som i tysthet löser allt med minsta möjliga förlust för Esbjörn.
2021-03-17, 09:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Silbersky verkar ju vara en person som inte tackar nej till lite strålkastarljus.

Sedan kanske fallet bedöms som en förlust med stor sannolikhet, därför kanske inte lockar så många advokater, även om det kanske finns en slant att vinna på att åta sig uppdraget.
2021-03-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"uppenbart missförhållande" - tror det är för mycket fokus på om summan är rimlig.
Det bör ju handla om man uppenbart har dragit fördelar av sitt agerande eller inte.

Om jag köper en Volvo prissatt till 60 000kr, men jag utnyttjar säljaren tillstånd och får ned priset till 45 000kr.
Det är en uppenbar skillnad från utgångsläge till slutligt pris och det är alltså bevisats att jag utnyttjat säljarens sjukdomstillstånd.

Det känns bara konstigt om försvaret räcker att påstå
"de var överens och det finns andra Volvo till salu för 45 000kr, så det är rimligt att köparen köpt bilen för den summan" även fast jag alltså bevisats lura av 15 000kr av säljaren räcker det inte...

Får jag säljaren att sälja bilen för 10 000kr så handlar det knappast om §31.
Utan de går på mig enligt bedrägeri...

Det jag ser som motsägelsefullt är ju OM priset skall vara så avgörande,
krävs det så mycket pengar som flera inlägg här i tråden pekar på, men då handlar det ju i flera lägen mer om bedrägeri.

Som stöd
https://lagen.nu/dom/rh/2005:36
Två personer inleder ett förhållande. Den ena (kvinna) och den andra mannen 76år är skadad efter en trafikolycka, det anses inte att den personen är dement utan att den personenen endast har minnesproblem. Däremot pekar mannens ombud på omständigheter i mannen boende att han inte klarar sig själv, har det stökigt i sitt hem etc. Detta anför de som stöd för att mannen inte mår bra.

"De umgicks fram till sensommaren 2002 genom besök hos varandra, gemensamma resor, brev- och telefonkontakter. Under denna tid överförde I.W. vid fyra tillfällen pengar till U.N:s bankkonto: 10 000 kr den 8 januari 2001, 15 000 kr den 5 mars 2001, 20 000 kr den 23 oktober 2001 och 10 000 kr den 18 februari 2002."
Det förekommer överhuvudtaget INTE en diskussion om dessa gåvor är rimliga eller inte, det handlade
bara om att dessa pengar skett mot avtalslagen §31. Senare förekommer också mer omfattande gåvor om bil, insats till lgh.

"När det gäller I.W:s hälsa konstaterar tingsrätten att sönerna gett en bild av I.W. som en åldrad man med minnessvårigheter och med tecken på begynnande senilitet vid tiden för gåvorna. U.N. har å andra sidan berättat om I.W:s hälsa att han hade minnesproblem, men att det i övrigt inte var något fel på honom. U.N:s berättelse stöds av ett ingivet journalblad från den 14 september 2001 där det framgår att I.W. då inte gav ett dement intryck, men att han hade vissa minnesproblem"

"Den medicinska utredningen i målet visar visserligen inte på annat än att I.W. vid tiden för gåvorna hade vissa minnesproblem. Det måste emellertid enligt hovrättens mening beaktas att I.W. endast ett drygt år efter den sista gåvan befanns vara ur stånd att vårda sig och sin egendom på grund av försvagat hälsotillstånd och därför fick ett förvaltarskap anordnat för sig"
OBS! I detta fall räckte det alltså med att mannen hade minnesproblem, ingen demens, allt pekade på att mannen inte kunde klara att ta hand om sig själv. DET räckte.

Samtliga pengar ansågs bryta mot avtalslagen §31. Förlust både i tingsrätt och hovrätt.
Även så små pengar som 10 000kr skulle betalas tillbaka. Skriver små för i sammanhanget "dejtar" man så kan inte direkt säga annat än att 10 000 är lite om den som ger har en miljon i kapital...

Binninges taktik att Esbjörn inte minns är totalt fel.
OM det finns antydan till att Ebba verkligen förlett Esbjörn och han undviker att ta upp det för att de sagt "minnesproblem" så är det dags byta taktik nu.

Flera här i tråden tar ut skicket på fastigheten, att Esbjörn inte bryr sig, eller inte kan ta hand om huset - hur Esbjörn samlat på sig skräp osv.

Det var EXAKT problemet med mannen i domslutet i ovanstående citerad dom, men att den mannens söner inte lyckades få bot på problemet. Mannen levde kvar i sin skit. Det räckte för att tingsrätten skulle hänvisa till avtalslagen §31. Ingen demens behövdes för att hänvisa till §31.

Om Esbjörn är en hoarder och inte kan betala räkningar, eller laga mat i en omfattning så att han mår bra osv.
Esbjörn fick tydligen hjälp. Mår bättre, men han kan ändå ha kvar en problematik från förr och som de kan hänvisa till.
Senast redigerad av Garre74 2021-03-17 kl. 10:25.
2021-03-17, 09:44
Medlem
Citat:

Jag har frågat en vän till mig som är erfaren advokat och har processat i åratal i domstolarna (civilmål) om hen skulle kunna tänka sig att ta sig an detta ärende efter Binninge om hen fick frågan.

Svaret: Nej! Binninge kommer att få väldigt svårt att få en advokat med självaktning och självbevarelsedrift att ta över detta. Det ser ut som ett helsnurrigt och felaktigt drivet case som kan vara svårt att få ordning på.

Sen har jag också en annan gissning. Jag tror att sannolikheten är mycket stor för att Binninge och de två vampyrkärringarna har råkat i luven på varandra. När Binninge nu vill lämna det havererade projektet tycks han ha utgått ifrån att advokaten JC skulle lyda order (från MPL?) eftersom han lämnade ut namnet på JC innan han fått bekräftelse från honom. Binninges/MPLs ordergivning fungerade inte. Förmodligen för att JC som nybliven advokat har sin egen karriär att tänka på. Han har nog inte lust att lägga något krut på att försöka rädda Binninge ur den soppa han har lagat till.

Dessutom går nog Esb sina "egna" vägar när det faller honom in. Brorsonen är dessutom en Joker som också kan tänkas ha dykt upp och ställt till det i planeringen för de "sammansvurna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in