Citat:
Det är ett bra moderkort MSI B450 Tomahawk, jag kör själv på MSI B450M Mortar Titanium. Skillnaderna är små förutom att mitt är mATX(därav B450M i namnet) så för mindre chassin men annars väldigt snarlika komponenter. Tomahawk är ATX för fullstora chassin. Det går fint att köra 3600mhz på Tomahawk moderkortet, när du startar datorn måste du gå in i BIOS och aktivera DOCP profilen annars går ram i lägsta hastighet. På intel system heter det XMP profil istället för D.O.C.P men same same alla minnen går på lägsta hastighet om du inte ändrat det själv. Händer att folk köper snabba minnen och tror dessa ska gå i snabb hastighet out of the box men detta gäller ej, måste ställas in i BIOS oavsett stickor och moderkort så vitt jag vet.
Tomahawk stödjer officiellt 4133mhz minnen. Kanske går att köra ännu högre men onödigt, mitt Mortar Titanium stödjer officiellt bara 3466 men har kört både 3600mhz och 3800mhz dock haft stabilitets problem på mina 3200mhz stickor i högre hastighet. Se till att det står MAX på Tomahawk kortet då det är skillnad på MAX och utan MAX men det kanske inte ens säljs non-MAX kort idag jag har ingen koll. MAX korten har senare BIOS version så dessa stödjer Ryzen 3000 serien out of the box medan non-MAX kort kräver manuell BIOS uppdatering som kan vara krångligt.
Tomahawk stödjer officiellt 4133mhz minnen. Kanske går att köra ännu högre men onödigt, mitt Mortar Titanium stödjer officiellt bara 3466 men har kört både 3600mhz och 3800mhz dock haft stabilitets problem på mina 3200mhz stickor i högre hastighet. Se till att det står MAX på Tomahawk kortet då det är skillnad på MAX och utan MAX men det kanske inte ens säljs non-MAX kort idag jag har ingen koll. MAX korten har senare BIOS version så dessa stödjer Ryzen 3000 serien out of the box medan non-MAX kort kräver manuell BIOS uppdatering som kan vara krångligt.
Jaha, men dåså.