Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Sedan november 2017 har Jakob Johansson genomgått tre knäoperationer och dessutom skolats om till mittback. Jag är tacksam över JJ:s prestationer under kvalet till VM 2018 men har svårt att se hur han skulle vara mindre "överspelad" än Gustav Svensson som under samma tidsperiod lirat VM-åttondelsfinal, vunnit MLS Cup, och stångat ned norrman efter norrman i kvalet till EM 2020.
Tror en rimlig mittfältsuppsättning innehåller de namn du nämner, förutom att JJ får ge plats till Gustav Svensson och Jesper Karlsson till Dejan Kulusevski. "Danne Kula" skulle kunna tas ut som anfallare, men där är redan konkurrensen så pass hård - speciellt om en viss Zlatan Ibrahimovic även ska ingå i truppen.
Samtidigt har Gustav Svensson aldrig varit ens i närheten av att leverera på den nivån som JJ har gjort i landslaget.
Jakob var helt enorm hemma och borta mot Frankrike i VM-kvalet, till exempel. Det var också han som sköt oss till VM. JJ är född 1990, inte alls lastgammal. Han borde ha haft många år kvar egentligen. Och att han blivit omskolad till mittback är en sanning med modifikation. Han har spelat där nere eftersom det varit sämre spelarbesättning i försvaret än på mittfältet i klubblaget, och han är så smart och trygg att han går in och löser det.
Gurra är 3 1/2 år äldre än JJ, och hans glidtacklingar på norrmän är förvisso kult, men han visade tyvärr i NL att han inte har särskilt mycket i landslaget att göra.
Det vore jävligt poetiskt vackert om JJ kunde hitta tillbaka. Även om det tyvärr är en hel del som talar emot. Men vi skulle kunna ha god användning för en JJ i gammalt gott slag i en EM-trupp.
Karlsson känns som en kille som kan komma att explodera. Får han speltid kommande samling skulle det inte förvåna mig om han drar till med något klassmål och en spektakulär insats på det stora hela, och gör sig själv svår att peta ur truppen framöver.
Angående Sebastian Larsson, så håller jag honom väldigt högt, och ser honom gärna som en startspelare i EM-premiären. Jag sätter alltså inte honom i Gustav Svensson-rollen i truppen: en gnuggare som hoppar in på slutet och täpper till. Men det är möjligt att Janne gör så i slutändan, för att få in alla offensiva krafter. Jag tror dock att det är ett misstag. En lärdom från NL var att Sebastian Larsson behövs för att ge stadga, rutin, och en 100% arbetsinsats. Han är dessutom ett väldigt farligt vapen på fasta situationer med sin högerfot.