2021-03-12, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Jag fortsätter att tjata om mitt eventuella byte från komplettbank till sas-amex...
Med risk för att verka trög, men mina tidigare frågor i ämnet har givit förkovring :-)

Vi ska precis börja bygga hus vilket innebär att jag kommer köpa massvis av bygg & installationsmaterial i år, säkert 100-150000 kr med kort utöver ordinarie levnadsomkostnader. Detta vore ett ypperligt tillfälle att samla poäng tänkte jag... Dock verkar amex-skyltningen lysa med sin frånvaro, iaf när man kollar internetsidorna hos bygghandlarna. Är det så illa, eller skyltar man helt enkelt inte om det?
Är det vanligt att man skiljer på butik och webbhandel vilka kort som accepteras?

Tittar på sas-mastercard, som verkar ge poäng på samma sätt som amex, men men jag ser inget om 2-4-1 voucher? Den får man inte om man har sas-mastercard? Eller har jag missat det?
Finns det något sätt att komma runt detta åtminstone tillfälligt isf? Skulle man kunna köra både Sas-Mastercard + Sas-Amex och samla poäng på samma eurobonuskonto parallellt och så länge man spenderar 100000 lök på amex så får man vouchern oxå?

Ja det skiljer på webbhandel och butik. Helt olika system för kortinlösen. Bäst är att kolla hos butiken vilka kort de tar emot innan du sätter igång med din plan.

Precis SAS Mastercard får du ingen voucher med, men EB-poäng. Det kan vara idé att kombinera SAS Amex och Mastercard för att tjäna fler poäng. För även om du kommer upp i en voucher med Amex så kanske du inte har råd med den flygresa du tänkt dig då du saknar tillräckligt med poäng.
Citera
2021-03-12, 08:43
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Hur mycket förväntar du dig att spendera per månad/år? Amex Blue Cashback är ju gratis första 15 månaderna om du blir inbjuden, kan vara en bra testperiod för att utvärdera tex.

Är det verkligen 15 månader

Tycker det verkar som det är 12 månader som gäller

Ngn som VET?
Citera
2021-03-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Är det verkligen 15 månader

Tycker det verkar som det är 12 månader som gäller

Ngn som VET?

Det är gratis första 3mån. Sedan 35kr x 12 = 420kr. 420kr är välkommstbonus via inbjudan. Så det blir 15 mån gratis
Citera
2021-03-13, 01:39
Medlem
Ursäkta för en dum fråga men varför har ni kreditkort? Har ni inga pengar på banken? Jag har aldrig ägt ett sådant kört, har aldrig köpt något på avbetalning eller lån. Ja, förutom huset då.
Citera
2021-03-13, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Ursäkta för en dum fråga men varför har ni kreditkort? Har ni inga pengar på banken? Jag har aldrig ägt ett sådant kört, har aldrig köpt något på avbetalning eller lån. Ja, förutom huset då.

Läs tråden din korkade jävla boomer! Vi cashar in bonus på våra köp och betalar fakturan i tid varje månad. Blir en fin slant.
Ungefär som när du drar Ica-kortet och får 1% bonus.
Citera
2021-03-13, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag har kört med kreditkort sen 21 års ålder. Aldrig betalt en krona i avgift, fått tillbaka tiotusentals kronor i bonus/cashback. Jag har heller aldrig tagit något på avbetalning. Jag har väldigt lite pengar på banken, nästan allt investerat i aktier/fonder/obligationer/konvertibler.
Citera
2021-03-14, 16:34
Medlem
Några tips på bra kreditkort med cashback nu när Komplett ändrat procentsatsen?
Citera
2021-03-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estic

Amex Blue Cashback, 1,25% tillbaka på allt
Everydaycard 0,5-1% beroende på vad för typ av vara du köper och hur mycket du handlar för.
Citera
2021-03-15, 01:26
Avslutad
AMEX gold värt?
Citera
2021-03-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
AMEX gold värt?

Skulle säga att det är värt för loungeaccess vid ett par tillfällen per år. Bor man dessutom i Stockholm och kan nyttja Uber (och brukar göra så), "försvinner" 100 kr av de 175 kr som utför avgiften. 75 kr i månaden är därför inte mycket att bråka om för det som ingår. Men jag skulle ha det kompletterande, jag tycker inte att det är så sexigt i övrigt.
Citera
2021-03-15, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Skulle säga att det är värt för loungeaccess vid ett par tillfällen per år. Bor man dessutom i Stockholm och kan nyttja Uber (och brukar göra så), "försvinner" 100 kr av de 175 kr som utför avgiften. 75 kr i månaden är därför inte mycket att bråka om för det som ingår. Men jag skulle ha det kompletterande, jag tycker inte att det är så sexigt i övrigt.

Ja alltså det ingår ju ganska mycket men tycker du inte att bonuspoängen är ganska bra också? Omvandlar man det till sas poäng så blir det ganska högbonus. Även om man endast vill dra av på fakturan så blir det ju en del också. Men det enda jag känner är om årsavgiften går att motivera fullt ut.

Vet du om man kan bli inbjuden till AMEX gold? Och kanske få några månader gratis?
Citera
2021-03-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan81
Jag fortsätter att tjata om mitt eventuella byte från komplettbank till sas-amex...
Med risk för att verka trög, men mina tidigare frågor i ämnet har givit förkovring :-)

Vi ska precis börja bygga hus vilket innebär att jag kommer köpa massvis av bygg & installationsmaterial i år, säkert 100-150000 kr med kort utöver ordinarie levnadsomkostnader. Detta vore ett ypperligt tillfälle att samla poäng tänkte jag... Dock verkar amex-skyltningen lysa med sin frånvaro, iaf när man kollar internetsidorna hos bygghandlarna. Är det så illa, eller skyltar man helt enkelt inte om det?
Är det vanligt att man skiljer på butik och webbhandel vilka kort som accepteras?

Tittar på sas-mastercard, som verkar ge poäng på samma sätt som amex, men men jag ser inget om 2-4-1 voucher? Den får man inte om man har sas-mastercard? Eller har jag missat det?
Finns det något sätt att komma runt detta åtminstone tillfälligt isf? Skulle man kunna köra både Sas-Mastercard + Sas-Amex och samla poäng på samma eurobonuskonto parallellt och så länge man spenderar 100000 lök på amex så får man vouchern oxå?

Citat:
Ursprungligen postat av Estic

Titta på Everydaycard.

Ingen årsavgift första året. Mastercard.

Deras bonussystem är krångligt men rätt bra: Två bonusperioder: maj-oktober och november-april. Matbutiker och bensinstationer ger alltid 1% bonus. Övriga köp ger 0,5% bonus. När du har handlat för mer än 20 000 under en bonusperiod, får du 1% bonus på alla köp under kvarvarande tid av bonusperioden.

Bonusen betalas ut i slutet av bonusperioden. Som jag förstår det finns ingen gräns för intjänad bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in