2021-03-16, 04:59
Medlem
TrolleriKontos avatar
Apropå talet om platserna på innermittfältet, så vore det fint om Jakob Johansson kunde hitta tillbaka till gammalt gott slag och bli landslagsmässig igen. Jag vet inte om hans dubbla korsbandsskador hämmar honom för mycket, men gör han en strong vår skulle jag inte ha något emot att se honom i en EM-trupp, i Gustav Svensson-rollen.

Gurra känns överspelad.

Cajuste är lite för oprövad, och han hade även oflyt och åkte på covid, tappade sitt momentum, missade hälften av Midtjylland CL-matcher.

En JJ i truppen skulle kännas tryggt. Just nu verkar han förvisso vara skadad. Och det är ju ganska trångt på IFK Göteborgs mittfält. Men det vore fint om han kunde hitta tillbaka. Han förtjänar verkligen att få uppleva ett mästerskap.

Centrala mittfältare i EM-truppen: Ekdal, Olsson, Svanberg, Johansson.
Yttermittfältare i EM-truppen: Forsberg, Claesson, Larsson, Karlsson.
Citera
2021-03-16, 08:57
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Apropå talet om platserna på innermittfältet, så vore det fint om Jakob Johansson kunde hitta tillbaka till gammalt gott slag och bli landslagsmässig igen. Jag vet inte om hans dubbla korsbandsskador hämmar honom för mycket, men gör han en strong vår skulle jag inte ha något emot att se honom i en EM-trupp, i Gustav Svensson-rollen.

Gurra känns överspelad.

Cajuste är lite för oprövad, och han hade även oflyt och åkte på covid, tappade sitt momentum, missade hälften av Midtjylland CL-matcher.

En JJ i truppen skulle kännas tryggt. Just nu verkar han förvisso vara skadad. Och det är ju ganska trångt på IFK Göteborgs mittfält. Men det vore fint om han kunde hitta tillbaka. Han förtjänar verkligen att få uppleva ett mästerskap.

Centrala mittfältare i EM-truppen: Ekdal, Olsson, Svanberg, Johansson.
Yttermittfältare i EM-truppen: Forsberg, Claesson, Larsson, Karlsson.
Sedan november 2017 har Jakob Johansson genomgått tre knäoperationer och dessutom skolats om till mittback. Jag är tacksam över JJ:s prestationer under kvalet till VM 2018 men har svårt att se hur han skulle vara mindre "överspelad" än Gustav Svensson som under samma tidsperiod lirat VM-åttondelsfinal, vunnit MLS Cup, och stångat ned norrman efter norrman i kvalet till EM 2020.

Tror en rimlig mittfältsuppsättning innehåller de namn du nämner, förutom att JJ får ge plats till Gustav Svensson och Jesper Karlsson till Dejan Kulusevski. "Danne Kula" skulle kunna tas ut som anfallare, men där är redan konkurrensen så pass hård - speciellt om en viss Zlatan Ibrahimovic även ska ingå i truppen.
Citera
2021-03-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Sedan november 2017 har Jakob Johansson genomgått tre knäoperationer och dessutom skolats om till mittback. Jag är tacksam över JJ:s prestationer under kvalet till VM 2018 men har svårt att se hur han skulle vara mindre "överspelad" än Gustav Svensson som under samma tidsperiod lirat VM-åttondelsfinal, vunnit MLS Cup, och stångat ned norrman efter norrman i kvalet till EM 2020.

Tror en rimlig mittfältsuppsättning innehåller de namn du nämner, förutom att JJ får ge plats till Gustav Svensson och Jesper Karlsson till Dejan Kulusevski. "Danne Kula" skulle kunna tas ut som anfallare, men där är redan konkurrensen så pass hård - speciellt om en viss Zlatan Ibrahimovic även ska ingå i truppen.

Tror som du, att Johansson har en bra bit kvar innan han konkurrerar om en central mittfältsplats. Jag är väldigt osäker på hur hans situation i Göteborg ser ut efter Hamsiks intåg.

Tror på något sånt här. Namn i kursivt är de jag tror är närmst.
Centrala mittfältare i EM-truppen: Ekdal, Olsson, Svanberg, Sebastian Larsson, Gustav Svensson, Jens Cajuste
Yttermittfältare i EM-truppen: Forsberg, Claesson, Karlsson, Kulusevski, Sema
Anfallare: Berg, Isak, Quaison, Ibrahimovic, Andersson

Jag tror att det finns stor chans att Sebastian Larsson får agera lite allt i allo på mittfältet.
Citera
2021-03-16, 09:47
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:

Samtidigt har Gustav Svensson aldrig varit ens i närheten av att leverera på den nivån som JJ har gjort i landslaget.

Jakob var helt enorm hemma och borta mot Frankrike i VM-kvalet, till exempel. Det var också han som sköt oss till VM. JJ är född 1990, inte alls lastgammal. Han borde ha haft många år kvar egentligen. Och att han blivit omskolad till mittback är en sanning med modifikation. Han har spelat där nere eftersom det varit sämre spelarbesättning i försvaret än på mittfältet i klubblaget, och han är så smart och trygg att han går in och löser det.

Gurra är 3 1/2 år äldre än JJ, och hans glidtacklingar på norrmän är förvisso kult, men han visade tyvärr i NL att han inte har särskilt mycket i landslaget att göra.

Det vore jävligt poetiskt vackert om JJ kunde hitta tillbaka. Även om det tyvärr är en hel del som talar emot. Men vi skulle kunna ha god användning för en JJ i gammalt gott slag i en EM-trupp.

Karlsson känns som en kille som kan komma att explodera. Får han speltid kommande samling skulle det inte förvåna mig om han drar till med något klassmål och en spektakulär insats på det stora hela, och gör sig själv svår att peta ur truppen framöver.

Angående Sebastian Larsson, så håller jag honom väldigt högt, och ser honom gärna som en startspelare i EM-premiären. Jag sätter alltså inte honom i Gustav Svensson-rollen i truppen: en gnuggare som hoppar in på slutet och täpper till. Men det är möjligt att Janne gör så i slutändan, för att få in alla offensiva krafter. Jag tror dock att det är ett misstag. En lärdom från NL var att Sebastian Larsson behövs för att ge stadga, rutin, och en 100% arbetsinsats. Han är dessutom ett väldigt farligt vapen på fasta situationer med sin högerfot.
Citera
2021-03-16, 10:22
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Tror som du, att Johansson har en bra bit kvar innan han konkurrerar om en central mittfältsplats. Jag är väldigt osäker på hur hans situation i Göteborg ser ut efter Hamsiks intåg.

Tror på något sånt här. Namn i kursivt är de jag tror är närmst.
Centrala mittfältare i EM-truppen: Ekdal, Olsson, Svanberg, Sebastian Larsson, Gustav Svensson, Jens Cajuste
Yttermittfältare i EM-truppen: Forsberg, Claesson, Karlsson, Kulusevski, Sema
Anfallare: Berg, Isak, Quaison, Ibrahimovic, Andersson

Jag tror att det finns stor chans att Sebastian Larsson får agera lite allt i allo på mittfältet.
Din mittfältsuppsättning saknar en naturlig defensiv mittfältare. Jag har svårt att se Janne Andersson ta ut en EM-trupp utan Gustav Svensson eller en liknande spelartyp. Sebastian Larsson kan förstås gå in i den rollen med bravur men även han behöver en backup.
Citera
2021-03-16, 11:17
Medlem
Wheatstacks avatar
Jag är glad att Sebastian Larsson på senare tid äntligen fått den uppskattning han förtjänar. Alltid varit en stabil och uppoffrande spelartyp, med en vass högerfot, som jag uppskattat starkt. Kärnan i lagbygget.
Men det kanske mest är den breda massan, som inte ser allt arbete i "det tysta", som kritiserat honom.
Citera
2021-03-16, 11:25
Medlem
Citat:

Spelade bara några omgångar som mittback i somras och så fort han var i fullt slag flyttade han upp på mittfältet. Genomgått en mindre knäoperation nu och förväntas vara tillbaka premiären. Går givetvis före spelare som Wernbloom och Erlingmark på Blåvitts defensiva mittfält.

Med det sagt är det tyvärr tveksamt om han hinner tillbaka i toppform innan sommaren. Till höstens VM-kval lär iaf Gurra vara utfasad, tillsammans med övriga i hans generation, och då finns det en tydlig plats för Jakob igen (om han får vara skadefri).
Citera
2021-03-16, 11:41
Medlem
Tror vi kommer få se följande gigantiska trupp på 30 spelare idag. Litet frågetecken på Danielsons Kinaregler och Bergs ryggskada. Tror det är för lite tidigt att ta med Granen, Ponne och Seb Andersson efter deras skadeproblem. Möjligen att Granen få följa med och träna ändå pga att Janne vill ha med sin kapten.

Målvakter
Robin Olsen, Karl-Johan Johnsson, Kristoffer Nordfeldt

Mittbackar
Victor Lindelöf, Marcus Danielson, Filip Helander, Joakim Nilsson, Carl Starfelt

Högerbackar
Mikael Lustig, Emil Krafth, Anton Tinnerholm

Vänsterbackar
Ludwig Augustinsson, Pierre Bengtsson, Martin Olsson

Innermittfältare
Albin Ekdal, Kristoffer Olsson, Mattias Svanberg, Jens Cajuste

Yttermittfältare
Emil Forsberg, Sebastian Larsson, Dejan Kulusevski, Viktor Claesson, Ken Sema, Jesper Karlsson

Anfallare
Marcus Berg, Alexander Isak, Zlatan Ibrahimović, Robin Quaison, Jordan Larsson, Isaac Kiese Thelin
Citera
2021-03-16, 11:57
Medlem
Giggsys avatar
Ser hellre Snus-Werna göra comeback i landslaget än Zlatan.
Citera
2021-03-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Tror vi kommer få se följande gigantiska trupp på 30 spelare idag. Litet frågetecken på Danielsons Kinaregler och Bergs ryggskada. Tror det är för lite tidigt att ta med Granen, Ponne och Seb Andersson efter deras skadeproblem. Möjligen att Granen få följa med och träna ändå pga att Janne vill ha med sin kapten.

Målvakter
Robin Olsen, Karl-Johan Johnsson, Kristoffer Nordfeldt

Mittbackar
Victor Lindelöf, Marcus Danielson, Filip Helander, Joakim Nilsson, Carl Starfelt

Högerbackar
Mikael Lustig, Emil Krafth, Anton Tinnerholm

Vänsterbackar
Ludwig Augustinsson, Pierre Bengtsson, Martin Olsson

Innermittfältare
Albin Ekdal, Kristoffer Olsson, Mattias Svanberg, Jens Cajuste

Yttermittfältare
Emil Forsberg, Sebastian Larsson, Dejan Kulusevski, Viktor Claesson, Ken Sema, Jesper Karlsson

Anfallare
Marcus Berg, Alexander Isak, Zlatan Ibrahimović, Robin Quaison, Jordan Larsson, Isaac Kiese Thelin

Pierre Bengtsson platsar inte ens i danska Vejle, han gör det inte ens bra i Vejle så han bör inte vara med.
Citera
2021-03-16, 12:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Pierre Bengtsson platsar inte ens i danska Vejle, han gör det inte ens bra i Vejle så han bör inte vara med.
Ja. Vi bör nog kunna vaska fram lämpligare spelare än honom att ge chansen att få vara med.
Citera
2021-03-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Truppen är vad jag tror. Janne gillar "sina" gubbar som gjorde jobbet i kvalet. Pierre har varit en fullgod ersättare till Ludde när han varit skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in