2021-03-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Visst är det straffbart att ljuga under ed och jag är en förespråkare av extremt hårda straff för brottet mened/ljuga under sanningsförsäkran!
Det tas alldeles för lätt på detta "oskick" (läs: kriminella beteende) som i sin förlängning kan leda till ett eroderande av samhällskontraktet och en uppluckring av rättssäkerheten. Förstår btw inte varför inte justitieministern lägger en propostion med krav på högre straff för mened. Inget parti lär rösta emot.

OnT: Fast om de av dig uppräknade personerna verkligen ljugit under ed, då förstår jag inte varför åkl Åsa Hiding väljer att bortse från det.
Har du nån teori varför åkl Åsa Hiding tycks främja orätt?

Tilltalad, målsägande eller närstående vittnar inte under ed kan du ha med dig i dina fortsatta tankar kring detta.
Citera
2021-03-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Är rätt övertygad om att det är SOA/BA som kallas mormor och morfar så fort det pratas om dessa i familjen. Barnen var där ofta så det blev nog mer naturligt för HD/SD att benämna det så sinsemellan.

Det var mest att HD ofta säger ”mamma” eller ”pappa” i förhör.

Sen att hon och SOA åker till ”mormor och morfar” och lånade mormors mobil kändes bara som att det stack ut lite.
Men ja så pratar/hänvisar man ju till den äldre generation ofta.
Citera
2021-03-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tilltalad, målsägande eller närstående vittnar inte under ed kan du ha med dig i dina fortsatta tankar kring detta.
Tag det lite lugnt nu Kapitän "Jawohl mein Fùhrer!" Finns ingen anledning att dra ut i krig.
Jag vet mycket väl vad som gäller.

Fast nu var det kontot Litenensam som jag replikerade på.
Ur det inlägget uttryckte jag min principiella hållning vad gäller mened.
Citera
2021-03-16, 10:19
Medlem
Citat:
Tag det lite lugnt nu Kapitän "Jawohl mein Fùhrer!" Finns ingen anledning att dra ut i krig.
Jag vet mycket väl vad som gäller.

Fast nu var det kontot Litenensam som jag replikerade på.
Ur det inlägget uttryckte jag min principiella hållning vad gäller mened.

Jo men du drog HD, SD mfl över en kam vad gäller mened och ljig när lagen gör lite skillnad på vem av dem som får ljuga.

Minns jag rätt så står det t o m i domen nån reflektion över just hur SD hanterat sanningen. Han får ljuga och ändra sig hur mycket som helst. Och det är till hans fördel i det här fallet där åklagaren inte har bevis nog att tippa över bevisbördan på försvaret/tilltalad.

Han kan ha sagt att han red runt på en rosa elefant i kvarteret den natten. Spelar ingen roll. Blir ändå ingen mened eller ”ljug”.
Citera
2021-03-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD är avförd från utredningen därför att det inte verkar finnas vare sig bevis eller starka indicier på att hon skulle vara skyldig.
Vi ska ändå komma ihåg att det inte heller finns någonting som talar för att hon är oskyldig.
Så länge SD inte talar ut och tar på sig allt ansvar så får HD leva med att misstankarna mot henne kan finnas kvar, oavsett om SD fälls eller inte.

Tror han kommer berätta om HDs ev medverkan i brottet i HR om/när han inser att han är fast. Överbevisad. Han tänker inte falla ensam.

Inte heller kommer han dra sig för att berätta om övriga medlemmars ageranden i tystnadssektens inblandning. Dessa individer går väl som på nålar nu.
Citera
2021-03-16, 10:31
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror han kommer berätta om HDs ev medverkan i brottet i HR om/när han inser att han är fast. Överbevisad. Han tänker inte falla ensam.

Inte heller kommer han dra sig för att berätta om övriga medlemmars ageranden i tystnadssektens inblandning. Dessa individer går väl som på nålar nu.
Dom har två gemensamma barn så jag tror inte man sätter dit varandra.
Citera
2021-03-16, 10:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag måste ha missat massor under mina "semestrar".
Har HD ett alibi för tiden för mordet eller ej?
För om hon inte har det kan hon väl inte avföras från de misstänktas skara?

Men om jag inte missuppfattat vad jag läste under tiden jag låg på den symboliska playan, så sade åkl Åsa Hiding att HD var "avförd från utredningen".
Hur ligger det egentligen till?
Inget alibi.

Avförd misstanke mord, fanns inga spår på BP el på offret bla.

kollusionsfara ingick nog i häktn.

Varav tex skyddande lär hamna i en annan mer oblodig nisch.
Höjs ribban så kan ju anstiftan vara en annan misstanke bortom direktkontakt på BP.
Citat:
Kvinnan, som är en närstående till den redan häktade mannen, häktades på den lägre misstankegraden för en vecka sedan och sedan dess har åklagare Åsa Hiding haft en vecka på sig att lägga fram bevisning som stärker misstankarna mot kvinnan, något man inte lyckats med under veckan.

– Men får vi fram nya uppgifter kan hon såklart häktas igen, säger Åsa Hiding.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/besked-om-mordmisstankt-kvinna
Citera
2021-03-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Stort tack!
Det var precis detta jag letade efter.

Det här blir konstigare och konstigare.
Om jag hade information att ge polisen i ett mordfall så skulle jag inte förvänta mig att det är jag som ska ta reda på om det är lagligt eller inte att ge polisen denna information. Det borde polisen kunna tala om för mig direkt.

Det är nog något litet fel i något av de sista två datumen ovan. De bör vara daterade i den tidsordning de visas ovan.

Varför reagerade inte åklagaren redan när detta första PM skrevs och varför tog det polisen ett år innan inloggningen gjordes?

Var Ann*a Mori*n också en av familjen Davidssons vänner?

Alla fel som begås i den här utredningen gör att en blir obehagligt konspiratorisk varje gång ny information dyker upp. Tur att det snart är dags för rättegång så att det här får ett slut.
Jag lade upp det för att se när i tid de två PM skrevs.
Att det skulle ta exakt på dagen ett år emellan.
Skandal, fy så fruktansvärt.
UW har verkligen försökt att vara behjälplig, men hans hjälp var inte önskvärd?
Mycket som digitalt hunnit förstöras, undrar varför.
Alla olika personkopplingar mellan de inblandade, vilket jag anser flera av dem är, om inte för själva mordet, med för medhjälp och skyddande. SOA, BA, HD, SD och JG
Citera
2021-03-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inget alibi.

Avförd misstanke mord, fanns inga spår på BP el på offret bla.

kollusionsfara ingick nog i häktn.

Varav tex skyddande lär hamna i en annan mer oblodig nisch.
Höjs ribban så kan ju anstiftan vara en annan misstanke bortom direktkontakt på BP.
Tack för viktig info!
Men minns jag fel när jag har för mig att åkl Åsa Hiding i samband med nån intervju var mycket mer explicit i sitt avförande av HD från, i princip, ALLA misstankar om brott gällande mordet på Lena?

Edit:Jag vill alltså veta om kontot Fröken_Sverige har fog för att fortsätta antyda att HD befunnit sig på brottsplatsen vid tiden för mordet.
Senast redigerad av Carinah78 2021-03-16 kl. 11:02.
Citera
2021-03-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Dom har två gemensamma barn så jag tror inte man sätter dit varandra.

Kanske har du rätt, men jag misstänker ändå att något sånt kommer att ske och då tror jag tyvärr inte att barnens väl och ve kommer som prio ett. Hade gärna sett JG som vittne igen, men troligen blir det inte så, enligt en trådskrivare som har plockat fram Hovrättens dagboksblad inför rättegången.

Vi får se vad som händer.
Citera
2021-03-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja här är ju frågan hur snart åklagaren visste att UW erbjudit sig?

De pratar om mejlkonto men tillgång till Google ger ju så mycket mer. Som tidslinjen t.ex.

Jag försöker dessutom förstå varlfr de inte återskapat henns mobil med säkerhetskopia från Google Drive ihop med appar från Google Play Store.
Det är viss skillnad på det och att ha en ”image” av mobilen. Att den är ”tömd” alltså.

Hur det än är så skulle detta inte ha gjorts ett år efter mordet. Åklagaren och tekniska avdelningen skulle ha varit vakna här.
Det var via Lenas mejl, som han visste att det skulle gå att komma åt appar och konton, återskapa lösenord osv. Han hade såpass bra kontakt med Lena gällande det tekniska, hon litade på honom.
Han visste hur det skulle gå att återskapa, får känslan av att den polis AM som fick hans sms, inte förstod, eller glömde bort det helt enkelt.
Hade hon direkt gått till åklagaren och frågat om det var ok, då hade allt kunnat hämtas in.
Det första PMet, skriv det dessutom att hon fått meddelandet av Ulf "för några dagar sedan"
Så nonchalant av polisen. Undrar varför?
Eller är det som när mangår till läkaren och beskriver sina symptom, vilka är uppenbara, men blir bortviftad, för att man minsann inte ska komma och mästra med doktorn..
Citera
2021-03-16, 10:57
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske har du rätt, men jag misstänker ändå att något sånt kommer att ske och då tror jag tyvärr inte att barnens väl och ve kommer som prio ett. Hade gärna sett JG som vittne igen, men troligen blir det inte så, enligt en trådskrivare som har plockat fram Hovrättens dagboksblad inför rättegången.

Vi får se vad som händer.
JG har väl inte så mycket att tillföra då SD cykla ifrån JG+gumman hans.
JG frågade själv SD om han utfört brottet och svaret var väl något liknande som citatet "bara jag vet".

Vet du när rättengången börjar?I april har jag för mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in