2021-03-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Istället för att luta dig mot experter kan du luta dig tillbaka och lyssna på dig själv. Förra priskraschen kom 2017, och den kom efter en ren irrationell spekulationsbubbla där fjortisar trodde att det var så man blev rik, genom att "flippa bostadsrätter". Den här vändan pumpas priserna av en helt annan anledning, och nästa priskrasch kommer i samband med att du kommer till insikt om hur fattigt ditt liv och ditt område är. Det känns inte så just nu - just nu är hela världen liten och fattig.

Eftersom så många instinktivt vill gråta i sina pseudonyma internet-avatarar på flashback vill jag vara tydlig med att detta inte handlar om att mobba dig och ditt liv, ingen känner dig här och ingen bryr sig. Det är alltså tvärt om en seriös indikator som antagligen kommer att stämma.

2017, vilken priskrasch? Där jag bor har det aldrig kraschat utan bara gått upp.
2021-03-16, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
2017, vilken priskrasch? Där jag bor har det aldrig kraschat utan bara gått upp.
I sådant fall bor du i en liten håla, i en liten håla. Ingen bryr sig om huruvida ditt boende kostar en halv årslön eller en tredjedels årslön. Din fråga betyder dessutom att du har noll koll på vad som händer utanför den där lilla hålan. Vad gör du ens i en tråd om bostadspriser?

Detta måste vara den svenskaste (i myopisk bemärkelse) tråden på hela forumet.
2021-03-16, 07:26
Medlem
Citat:
Senhöst/vinter ok då vet vi det. Hur känns det att ha gissat fel i flera år då?

Brukar ibland roa mig att gå in på ekonomibloggar och läsa trådar från flera år tillbaka. 2011 under Greklandskrisen skulle det krascha, 2016 när trump tog makten skulle allt kollapsa och 2018 på grund av brexit som inte blev av. Alltid är det något man relaterar till. Rätt underhållande läsning och tidsdokument. Med det sagt någon jävla gång borde du få rätt

Första gången jag gissar på ett datum som jag också skrev i det inlägg du citera.

Hur känns det att inte kunna läsa då?
2021-03-16, 08:03
Medlem
Citat:

Det finns bostadsrätter som inte återhämtat sig från prisnedgången 2017.
2021-03-16, 09:17
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:

Jo. Malmö var rätt tråkigt att behöva sälja bostad i år 2018 om man köpte 2017. https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/skane-lan/malmo/#/bostadsratter/48m-rumSå

Men världen är inte Malmö heller och som tidigare nämnt är det först nu vi har börjat nosa på samma priser som sent 2017 i övriga storstäder.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-03-16 kl. 09:19.
2021-03-16, 09:21
Medlem
Citat:
I sådant fall bor du i en liten håla, i en liten håla. Ingen bryr sig om huruvida ditt boende kostar en halv årslön eller en tredjedels årslön. Din fråga betyder dessutom att du har noll koll på vad som händer utanför den där lilla hålan. Vad gör du ens i en tråd om bostadspriser?

Detta måste vara den svenskaste (i myopisk bemärkelse) tråden på hela forumet.

Bor i en jätteliten håla som heter i Malmö. Snittpriserna ligger väl runt 50 tkr/kvm i området jag bor.
Förvånansvärt dålig koll du har på prisstatistiken.
2021-03-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jo. Malmö var rätt tråkigt att behöva sälja bostad i år 2018 om man köpte 2017. https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/skane-lan/malmo/#/bostadsratter/48m-rumSå

Men världen är inte Malmö heller och som tidigare nämnt är det först nu vi har börjat nosa på samma priser som sent 2017 i övriga storstäder.

Jag har hela tiden pratar villor....
2021-03-16, 09:27
Medlem
Citat:
Bor i en jätteliten håla som heter i Malmö. Snittpriserna ligger väl runt 50 tkr/kvm i området jag bor.
Förvånansvärt dålig koll du har på prisstatistiken.
Malmö är visserligen en liten håla, men hur kan du inte själv fatta hur låga priserna var i Malmö pre 2017 relativt landet? Värderat som en krigszon. Tänkte du att det skulle kraschat ännu lägre så allt blev gratis?
2021-03-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken

Jag förstår inte, jag ser bara en graf son visar priser bak till 2018. Var hittar du 2017? (Var hittar man för många fler år bakåt i tiden för övrigt?)
2021-03-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det brukar ju vara populärt att prata om "klyftor" mellan rika och fattiga, infödda och invandrade, m.fl. Nuvarande system där man får en brutal avkastning på investerat kapital (billiga bolån gör i praktiken att man med låg kostnad handlar bostäder med hävstång) är en extra boost i trenden att "rika blir rikare" (som jag i sig inte tycker är dålig, eftersom det helt enkelt beror på ränta-på-ränta-effekten) och därför borde vissa politiker vara villiga att ändra på saken. Men det verkar ändå inte som viljan finns.
Steg ett för att få en sundare bostadsmarknad borde vara att så snabbt som möjligt fasa ut ränteavdraget som är en ekonomisk styggelse av guds nåde. Alla vill ju inte ha en totalkollaps på bostadsmarknaden (vet inte vad jag själv skulle föredra, det kanske vore minst smärta totalt sett att rycka plåstret snabbt) så att helt ta bort ränteavdraget över en natt lär inte hända. Men det kunde åtminstone sänkas till 20% direkt, och sen kanske 10% två år senare och avskaffas år 4.

En annan tanke jag har haft på senare tid är att helt och hållet avskaffa utgångspriser på bostäder, för att istället låta första budgivare styra utgångspriset helt själv. Men det skulle nog kräva ett förbud och förbud i nästan alla former är jag starkt emot av ren princip...

Jag har för mig att det varit på tal senaste åren att lätta rejält på strandskyddet i glesbygdsområden, vilket förstås är helt rimligt. Har man en kommun med säg 1 km strandkant per invånare så är det knappast ett problem om det byggs tre villor per år vid någon strand.

Avfolkningskommuner borde i princip tillåta vilket bygge som helst utanför tätort, men förmodligen är det byråkratiskt tänk som spökar, "här är det minsann vi som bestämmer, och det finns regler som måste följas".

Väljare har en tendens att ta väldigt illa vid sid över hotande försämringar men vara benägna att mer rycka på axlarna åt status quo. Därför skulle väljare en masse fly ett parti som kraftig försämrar deras vardagsekonomi (och det är många som skulle påverkas av utfasade ränteavdrag) men ett sådant parti skulle inte få motsvarande andel nya väljare eftersom de som sas förlorar på ränteavdraget (de som inte äger sitt boende) inte skulle känna av någon större förbättring av sin vardagsekonomi av ett sådant förslag. Därför är avskaffat ränteavdrag en valförlorare för det parti som lägger fram förslaget. Och andra partiet, på tex högerkanten, skulle genast se chansen att ta väljare genom att kraftigt protester mot att ta bort ränteavdraget.
2021-03-16, 10:00
Medlem
Citat:
Malmö är visserligen en liten håla, men hur kan du inte själv fatta hur låga priserna var i Malmö pre 2017 relativt landet? Värderat som en krigszon. Tänkte du att det skulle kraschat ännu lägre så allt blev gratis?

Precis, därför jag köpte nybyggt hus för 33 tkr/kvm. Hur bor du själv?

Långsökt att prata om priskrasch 2017 som i stora drag var ett Sthlms/gbg-fenomen och berörde lägenheter och nu i efterhand endast var ett litet och kort hack i kurvan.
2021-03-16, 10:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Väljare har en tendens att ta väldigt illa vid sid över hotande försämringar men vara benägna att mer rycka på axlarna åt status quo. Därför skulle väljare en masse fly ett parti som kraftig försämrar deras vardagsekonomi (och det är många som skulle påverkas av utfasade ränteavdrag) men ett sådant parti skulle inte få motsvarande andel nya väljare eftersom de som sas förlorar på ränteavdraget (de som inte äger sitt boende) inte skulle känna av någon större förbättring av sin vardagsekonomi av ett sådant förslag. Därför är avskaffat ränteavdrag en valförlorare för det parti som lägger fram förslaget. Och andra partiet, på tex högerkanten, skulle genast se chansen att ta väljare genom att kraftigt protester mot att ta bort ränteavdraget.
Ett parti behöver kunna sälja in en skattehöjning till väljarna och förklara varför det är en bra ide.

Avskaffat ränteavdrag slår hårdast mot barnfamiljer och de som är nya på marknaden. Vilket kan vara svårt att förklara för väljarna. Då har vi inte ens tagit hänsyn till vilket dålig ide det är för själva skattesystemet att dubbelbeskatta räntor. Fast sådana teknikaliteter begriper inte vanligt folk. Sossarna är som bekant tydligt emot det. Partier med mycket väljare som har konstiga fantasier om hur saker fungerar har lättare att sälja in sådant.

Rent pragmatiskt. Om du ska beskatta boende så är fastighetsskatten bättre eftersom den slår mot alla. Även pensionärer som bor billigt i stora villor där vi har en dålig nyttjandegrad. Det är också svårt att ducka en sådan skatt. Personligen gillar jag dock inte konceptet skatt på statiskt ägande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in